Vooroorlog rechtbroek zonder strap achteraan

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
ixelles1943
Berichten: 159
Lid geworden op: 14 jun 2011 00:18

Vooroorlog rechtbroek zonder strap achteraan

Bericht door ixelles1943 »

Beste,

Een vriend heeft deze broek in zijn verzameling. Ik ken deze model niet en ik heb het op de site van Jean niet gevonden. Immatriculatienummer van de Regiment Jagers Wielrijders (222...). Ken iemand deze model en de periood van gebruik?

Mvg
Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Photo met deze model :

Afbeelding
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Vooroorlog rechtbroek zonder strap achteraan

Bericht door piot1940 »

Dit is een eerste kennismaking met zo'n model.
Twee achterzakken is iets wat je normaal niet vind op vooroorlogse militaire broeken.
Een enkele achterzak heb ik wel al gezien maar dit op een door een kleermaker aangepaste broek.
Ook de riemlussen zijn niet courant gebruikelijk. De foto bewijst uiteraard dat het wel kan.

Is het mogelijk om wat meer detailfoto's te trekken, (meer scherpte en op hogere resolutie?)


m vr gr, Jean
ixelles1943
Berichten: 159
Lid geworden op: 14 jun 2011 00:18

Re: Vooroorlog rechtbroek zonder strap achteraan

Bericht door ixelles1943 »

Ja, dit model is voor mij ook onbekende.

Ik heb deze broek niet. Het behoort tot een kennis en ik heb alleen deze foto's. Ik zal misschien het herstellen. Het was met andere uitruistingen van jagers wielrijders gevonden.

mvg
Vincent
t.kurt
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jun 2011 21:58

Re: Vooroorlog rechtbroek zonder strap achteraan

Bericht door t.kurt »

Hallo Vincent,

Dit is volgens mij een amerikaanse model 1918 rechte broek.
Deze maakte ongetwijfeld deel uit van de grote voorraad amerikaanse militaire kledij die door het belgische leger na de eerste wereldoorlog werd overgenomen.
Amerikaanse vesten en overjassen komen nog erg veel voor op foto's uit de periode 1939-1940, het zou mijn niet verwonderen dat er ook nog dergelijke broeken tijdens de mobilisatie zijn gedragen.

Kurt
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”