Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door RAL »

Op 2ememain.be staat sedert een paar dagen een zeer mooie kuisset voor de Gie-89 te koop. Annonce 215566740
http://www.2ememain.be/collections/coll ... 66740.html

Het probleem daar mee is dat deze kuisset met de andere te koop aangeboden stukken al jarenlang in mijn bezit zijn en dat foto's daarvan door Paddy indertijd gepubliceerd werden op de eerste (verdwenen) versie van de site "Het Belgische Leger 1830-1914".
Recente foto's van deze kuisset werden deze morgen hier opnieuw genomen en worden hieronder (ter vergelijking) gepost.

In het geval van 2ememain gaat het om een verkoper die sedert één week op deze verkoopssite een account heeft. Ik heb hem gevraagd wat zijn prijs is voor deze "trousse". Zijn antwoord was (kort en bondig):

Bonjour,

je vous remercie pour votre réponse;

faites moi une offre.

bien à vous


Dit antwoord was verstuurd van het adres: marc.peulemans@gmail.com


In mijn beste (zondags-)frans werd 2ememain.be voor deze oplichting gewaarschuwd. En deze hebben tot nu toe 3 nietszeggende noreply-antwoorden gestuurd. Ik denk niet dat het hen erg interesseert.

Deze post gebeurde enkel om ABL-leden ervoor behoeden centen te verliezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
D.B.
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:57
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door D.B. »

Deze persoon was volgens mij al eerder actief met de volgende e-mailadressen:
molinosmolinos@hotmail.com
marc.latourelle1@gmail.com

Na betaling stuurt hij een KIALA-link door en dan hoor je er niets meer van...

Heeft iemand toevallig een adres van de persoon? Er loopt een politieonderzoek tegen hem.

Al bedankt.
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door belgsken »

Hallo,

ik werd vorige maand ook bijna 500 euro lichter gemaakt door Carlo Crigatte, natuurlijk niet zijn echte naam.

Het was ook een nieuw account en het ging in mijn geval over een capotejas Kolonel 5 Ard Jagers.
Alle insignes waren geborduurd, op de schouders een infanteriekroon en cijfer 5, op de kraag een everkop en
3 sterren met balk onder, ook hij had 8 frontstrepen opgenaaid.

De persoon woont in omgeving Namen en ik heb sterk mijn vermoedens dat dit dezelfde persoon is.

Ikzelf heb mij burgerlijke party gesteld tegen deze bedrieger en begin van de week is het dossier doorgestuurd naar het parket van Tongeren.

Indien er nog zulke gevallen zijn maak dit dan bekent want dan kunnen we dit allemaal samen voegen en is de kans op seponeren veel kleiner.

Grtjes Sven
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door RAL »

Na nog een vlammende mail, opnieuw in mijn beste schoolfrans, waarbij ik 2ememain.be gewezen heb op hun verantwoordelijkheden t.a.v. bedriegers, werd het aanbod verwijderd. Het kan ook zijn dat de verkoper nattigheid gevoeld heeft bij de verschillende verzoeken van vrienden om bijkomende foto's te mogen ontvangen.
De mogelijkheid dat betrokkene onder een andere naam herbegint is niet onbestaande.
Geertse
Berichten: 139
Lid geworden op: 12 mei 2014 21:07

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Geertse »

Hallo,
Op 22 november Belgische knopen gekocht van Albert 1.
Direct betaald , maar ook geen reacties meer na meerdere mails dat ik niks ontvangen heb.
Persoon eveneens regio Namen.
Onder de naam Peacock.
Iemand hier slechte ervaringen mee.
Wat kan ik doen als ik niks ontvang?
Mvg,
Geert
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door RAL »

Ik vermoed dat het best zou zijn dat iederen 2dehands/2ememain aanschrijft met de melding van hetgeen er voorgevallen is.
Het is wel belangrijk het volgnummer (nummer van zoekertje of annonce) van de gekochte en niet ontvangen stukken te vermelden.
Met het door betrokkene gebruikte email adres.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Ik heb ook een voorstel gekregen van ene marc.peulemans@gmail.com met adres rue du Vigna 234/4, 5300 Andenne, voor een Notice uit 1939 op 2dehands. Alleen, zoveel nummers telt die straat niet (google street view). Opgegeven rekeningnummer was BE20 7320 3459 0756.

Zelfde werkwijze hier voor een paar bretellen. Eerst laten betalen en vragen naar een kialapunt, nadien niets, nada, noppes. Het ging 'maar' over 14,50 euro maar als die kerel dat honderden malen kan herhalen, tel de winst maar uit. Ik heb een mail verstuurd naar 2dehands en eCops. E-mail was jean.haimont@gmail.com en rekeningnummer BE79 7506 6438 9033.

Recent ook een betaling verricht voor ebayer 'schw.ic' (schwic57@gmail.com), ofte Michel Simon uit Perwez, voor een exemplaar van La Vie Militaire uit 1913 zonder resultaat na betaling (verkoper heeft met allerhande smoesjes de verkoop kunnen rekken tot er geen evaluatie meer mogelijk was).

Eén advies: vraag steeds het volledige adres voor betaling en check op www (bv witte gids) of persoon/adres gekend is. Zoniet, opletten. Stel eventueel voor om te betalen bij afhaling.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Bram1940 »

RAL schreef:Ik vermoed dat het best zou zijn dat iederen 2dehands/2ememain aanschrijft met de melding van hetgeen er voorgevallen is.
Het is wel belangrijk het volgnummer (nummer van zoekertje of annonce) van de gekochte en niet ontvangen stukken te vermelden.
Met het door betrokkene gebruikte email adres.
Probleem is ook dat de zoekertjes na betaling verwijderd worden door de verkoper ...
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door belgsken »

Hallo aan iedereen,

een goede raad voor alle "slachtoffers", alle mails goed bewaren, klacht neerleggen voor oplichting via internet bij de politie(neem alle mails, bankafschriften enz mee). Stel U benadeeld persoon en stel U ook burgerlijke partij maar vraag vooral ook om schadeloosstelling. Ik heb dit ondertussen al gedaan

Dan moet deze normaal gesproken uw klacht aan het parket overmaken. Nadeel is wel dat heel de dossier door een beeedigde tolk vertaald moet worden alvorens het naar Namen kan... dus dat gaat even duren

Vermoedelijk is dit één persoon en als we alles kunnen groeperen staat het dossier ook veel sterker.

Het valt mij op dat dit allemaal rond de week van 20 november begonnen is....

Het AXA rekeningnummer waar ik op stortte BE96 7506 6355 2005

Laten we allen samenspannen en hier op de juiste manier een eind aan maken dus ....

MORGEN allen naar de POLITIE toe !!!!

Groetjes Sven
Laatst gewijzigd door belgsken op 05 dec 2014 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door mava105 »

Bram1940 schreef:[
Probleem is ook dat de zoekertjes na betaling verwijderd worden door de verkoper ...
Voor je betaald een print-screen maken van uw scherm.
Geertse
Berichten: 139
Lid geworden op: 12 mei 2014 21:07

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Geertse »

Wat er opvalt is dat het steeds gmail adressen zijn!
Wel heel toevallig denk ik.
Geertse
Berichten: 139
Lid geworden op: 12 mei 2014 21:07

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Geertse »

Bij mij was mailadres pl579336@gmail.com
Naam Luc pul ofzo??
Mail adres naam Man Fred.
Je zou denken dat dit een georganiseerde bende is.
De man biedt nog steeds materiaal aan, vandaar dat ik nog een weekje wacht vooraleer klacht neer te leggen.
Mvg
Geertse
Berichten: 139
Lid geworden op: 12 mei 2014 21:07

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Geertse »

Enkele printscreens
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door one_O_five »

Onmiddellijk klacht neerleggen en burgerlijke partij stellen is het beste, de burgerlijke partij stelling laat U toe het dossier in te zien en te volgen.
Dat alles moet vertaald worden en bij elkaar gebracht zal zeker tijd kosten maar ge kunt de vooruitgang in het oog houden.
Technisch gezien nu, gmail adressen zijn gratis vandaar door dergelijke types zeer geliefd, maar zelfs al word dit adres niet verder gebruikt het blijft bij Google bewaard.
Hetzelfde geld voor die annonces, als de plaatser die verwijderd blijft ze in de database van de site zitten en is terug te vinden, ook als de plaatser zijn account oplost blijft dat in de database zitten.
Elke database, ook deze van het forum hier, werkt op dezelfde manier, eens er een gegeven in geplaatst is word dit nooit, ik herhaal nooit verwijderd, het word enkel onzichtbaar voor de gebruikers, het gerecht kan dus alles terugvinden.
Dat is een reden om U burgerlijke partij te stellen, hiermee kunt ge nu het gerecht dwingen verder te gaan, ge hebt inzage in het dossieer en kunt bijkomende onderzoekingen eisen.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door larotje »

Hallo,

Ik ben ook al 6 weken aan het wachten op een pakketje.
De persoon in kwestie heeft zich wel bij Kiala aangemeld maar het pakket ligt nog altijd bij hem thuis.
Hij werkt onder het volgende email-adres: jean.haimont@gmail.com

Mvg,
Geertse
Berichten: 139
Lid geworden op: 12 mei 2014 21:07

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Geertse »

Aan alle gedupeerden:
Gelieve Sven te contacteren om gezamelijk een dossier in te dienen en deze praktijken te bannen!
Mvg
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Bram1940 »

larotje schreef:Hallo,

Ik ben ook al 6 weken aan het wachten op een pakketje.
De persoon in kwestie heeft zich wel bij Kiala aangemeld maar het pakket ligt nog altijd bij hem thuis.
Hij werkt onder het volgende email-adres: jean.haimont@gmail.com

Mvg,
Hallo,

Zie mijn eerdere post ivm Jean Haimont ... De snoodaard.

Groeten,
Bram
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door RAL »

Het laatste van de zeven nietszeggende berichten ontvangen van 2ememain.be.
Een lachertje!

Merci pour votre retour.

Malheureusement, sans une preuve formelle que ces objets n'appartiennent pas à cette personne, nous ne pouvons pas supprimer les annonces.

Si vous le souhaitez, le formulaire est également disponible en Néerlandais.

Merci d'avance pour votre compréhension.

N'hésitez pas à nous contacter si vous avez d'autres questions.

Je vous souhaite une excellente journée !

Cordiales salutations,

Cécile Mertens
Agent de 2ememain.be I 2dehands.be I Secondemain.fr I Tweedehands.nl
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door RudiS »

Wat je eerst en vooral moet doen is de persoon een negatieve waardering geven op 2dehands.be zelf. Zo verwittig je andere potentiële kopers voor deze twijfelachtige personen.

MVG,
Rudi.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door one_O_five »

Dat is de normale reactie van tweedehands, en eigenlijk als ge de kleine letters allemaal leest zijn die mensen niet verantwoordelijk voor de geplaatste annonces, de verantwoordelijkheid ligt bij de plaatser.

Zo als hier boven geschreven, een negatief bericht er bij met de aanwijzing van mogelijk bedrog, en natuurlijk een klacht neerleggen.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Bram1940 »

RudiS schreef:Wat je eerst en vooral moet doen is de persoon een negatieve waardering geven op 2dehands.be zelf. Zo verwittig je andere potentiële kopers voor deze twijfelachtige personen.

MVG,
Rudi.
Rudi,

Klopt, alleen is het vaak zo dat ze je contacteren met een maladresse dat niet verbonden is met hun account. Je kan dan ook helemaal geen waardering geven... Heel gewiekst en uitgekiend, als je het mij vraagt.

Gtn,
Bram
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door RudiS »

Hallo Bram,

Bij de eerste mail die je van de verkoper krijgt, enkel reageren dus als het bericht via 2dehands komt.

MVG,
Rudi.
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door RudiS »

Ik koop al jaren op verschillende websites en graag geef ik hierbij enkele tips, vooral voor een website als 2dehands:

1. Heb je een bod geplaatst, betaal dan enkel als je een mail krijgt via de website zelf. Ga nooit in op een e-mail van iemand die beweert het bod te aanvaarden en je hem zijn bankgegevens via een andere weg overmaakt. Als verkoper krijg je namelijk een e-mail van 2dehands met de gebruikersnaam en het e-mailadres van de bieder. Je moet dus in deze mail enkel op "beantwoorden" klikken als je zijn bod aanvaardt. Waarom zou je dan zijn e-mailadres kopiëren en via een ander e-mailadres antwoorden als je zuiver op de graat bent?
2. Kijk altijd na hoelang iemand lid is van de site en kijk ook de gegeven waardering na. Iemand die nog maar pas lid is, is per definitie altijd verdacht. TIP: geef altijd een waardering als je iets gekocht hebt.
3. Zorg dat je voor je iets betaalt, alle gegevens op je PC zet: niet alleen de bankgegevens maar bvb ook de foto's van de advertentie en de naam en de woonplaats van de verkoper.
4. Als Bpost of Kiala je pakje verliest, heb je pech gehad. Het is NIET de fout van de verkoper. Soms krijgt de verzender een vergoeding. Spreek met hem af of je je geld kunt recupereren.
5. Hoor je na je betaling niets meer van de verkoper dan heb je hoogstwaarschijnlijk met een bedrieger te maken (tenzij hij is overleden of in coma ligt). Nu zijn er wel enkele dingen die je kunt doen. Die leg ik in een volgende mail uit.
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door RudiS »

1. Indien je met een bedrieger te maken hebt, maak je eerst en vooral een nieuw e-mailadres aan via bvb gmail. Dit is belangrijk want de verkoper kent niet alleen je e-mail en je naam maar ook je adres. Het is dus beter dat je vanaf nu anoniem blijft.
2. Sla nu foto's op je PC op van alle andere artikelen die hij aanbiedt.
3. Heb je zijn e-mailadres dat hij gebruikt op 2dehands niet, probeer er dan met je nieuwe e-mailadres achter te komen door bvb vragen over één van deze aangeboden artikelen te stellen. Heb je dit e-mailadres, dan kun je hem negatieve beoordelingen geven (als ik mij niet vergis 1 per dag). Vraag ook je vrienden om dit te doen. Uit miserie zal hij zijn account sluiten.
4. Heb je zijn e-mailadres van zijn account niet te pakken kunnen krijgen, maak dan met je nieuwe e-mail een nieuwe account op 2dehands en plaats een zoekertje met als titel BEDRIEGER OP 2DEHANDS. Geef zoveel mogelijk info over deze persoon. Wordt je zoekertje verwijderd, plaats het dan opnieuw. Wordt je account verwijderd, maak dan opnieuw een e-mailadres aan en met deze een nieuwe account bij 2dehands. Plaats je zoekertje opnieuw en blijf dit doen tot de kerel uit miserie zijn account sluit. Kijk ook na of dezelfde artikelen niet aangeboden worden op Kapaza.be, Tweedehands.net en Marktplaats.nl. Hier kun je hetzelfde proberen. Sluit hij zijn account, kijk dan regelmatig of hij niet onder een andere naam opnieuw is begonnen met dezelfde zoekertjes te plaatsen. Gebruik hiervoor de foto's van al zijn zoekertjes die je in punt 2 hebt opgeslagen.

Hiermee krijg je natuurlijk je geld niet terug maar je hebt tenminste plezier in het feit dat je hem het (bedrieglijke) leven zuur maakt.

MVG,
Rudi.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door canadian2nd »

Ga gewoon klacht indienen bij je plaatselijke Federale Gerechtelijke Politie in je buurt. Ze hebben daar een cel "computercriminaliteit" en die mensen doen heel mooi werk. Ze kunnen alles nagaan en zullen zeker de bedrieger trachten te klissen. Alles wordt op het net opgeslagen en dat vinden ze zeker terug.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Bram1940 »

Bram1940 schreef:Recent ook een betaling verricht voor ebayer 'schw.ic' (schwic57@gmail.com), ofte Michel Simon uit Perwez, voor een exemplaar van La Vie Militaire uit 1913 zonder resultaat na betaling (verkoper heeft met allerhande smoesjes de verkoop kunnen rekken tot er geen evaluatie meer mogelijk was).

Lang gewacht en stil gezwegen, nooit gedacht en toch gekregen ... finalement het exemplaar van La Vie Militaire uit 1913 vanwege schw.ic. Eind goed, al goed. Die man had wat problemen, dewelke schijnbaar van de baan zijn.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Re: Opgepast: bedrieger op 2ememain.be

Bericht door Michel Mol »

Vraag aan de verkoper gewoon of je kan betalen via Paypal. Ook ik heb reeds te maken gehad met bedriegers. Zo kocht ik een US Infantry Blue Shoulder Cord, bij iemand in Engeland. Betaalt met paypal, echter enkele weken later nog steeds geen item. Na versturing van een mail naar de persoon in kwestie kreeg ik het antwoord dat ik het item idd nog niet ontvangen kon hebben, daar hij "vergeten" was om het op te sturen. Claim ingediend bij Paypal wegens niet ontvangen goederen en een week later kreeg ik mijn geld teruggestort. Het heeft ook een andere kant, want nog een week later kreeg ik een pakketje met het bestelde item.
Re-enactment is keeping history alive!!
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”