Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door Bert Barrel »

Beste allemaal,

Ik kreeg onlangs een tweetal prachtige familiestukken; het eerste betreft een Hadriaan helm van de gendarmerie. Is nog een type dat uit drie delen werd samengesteld en het binnenwerk heeft 7 "flappen".
Betreft het hier dan een helm uit WOI of reeds van het interbellum??
De helm hoorde toe aan een brigadecommandant uit het Brusselse die op het eind van WOII gestorven is. Bij het bekijken van de helm ontdekte ik dat deze commandant tussen het binnenwerk en de helmpot papier heeft opgevouwen en gestopt, waarschijnlijk om het dragen wat meer comfortabel te maken. Ik heb de papiertjes even ontvouwen en het blijken een soort van affiches/pamfletten te zijn met als hoofding "AVIS".
Kan iemand mij wat meer vertellen wat deze pamfletten eigenlijk waren en een eventuele dotatie??
Ik heb tevens de kepie gekregen van deze commandant, een typisch "hoog model" met borduursel bovenop en ipv een knop met de Belgische driekleur het monogram van Leopold III.
Alvast bedankt om te kijken en hopelijk wat antwoorden te kunnen geven op mijn vragen!!

Groeten en geniet van de foto's

Bert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door Yente »

Model 1915
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door canadian2nd »

Inderdaad een model 1915 maar deze werd doorgedragen na WO 1. Dus niet te zeggen of hij van tijdens de eerste WO dateert. Die kepie is deze uitgereikt aan de hoofd-onderofficieren (Adjudant of Adjudant-Chef) tijdens het interbellum. LIII is het persoonlijk logo van Koning Leopold III. De krul van boven op de kepie werd ook enkel door deze hoofd-onderofficieren gedragen. In gouddraad was voorzien voor de officieren.
Ik denk dat die pamfletten "AVIS" dateren van het einde van WO II. Voor zover ik kan lezen spreekt men er van Belgische en Franse piloten en ook over l'ennemi (de vijand) en over zware aanvallen op spoorwegknooppunten ... Neem eens een goede "platte" scan of foto zodat we beter kunnenn lezen aub.
Mooie stukken - beginnen zeldzaam te worden. Proficiat !
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door piot1940 »

Mooie stukken

enige achtergrondinformatie mbt de helm model 1915: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ho ... 1915NL.htm


m vr gr, Jean
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door SignalH »

Hallo,

De pamfletten dateren van de tweede wereldoorlog.
volgens mij (maar dan is een goede duidelijke scan onontbeerlijk) betreft het hier de pamfletten die de bevolking moesten waarschuwen voor de luchtaanvallen ter voorbereiding van D-Day.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Re: Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door Michel Mol »

Leuk helmpje, heb net dezelfde. Ook bij mij was de binnenkant onder de flappen opgevuld met krantepapier, was het dan misschien de gewoonte om dit te doen of zo? Qua comfort of zo?
Re-enactment is keeping history alive!!
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Re: Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door Bert Barrel »

Beste allemaal,

Bedankt voor de vele info!! Ik heb een scan gemaakt van het pamflet, doch krijg de melding " de extensie pdf is niet toegelaten". Het gaat inderdaad om het verduisteren tegen luchtaanvallen. Dus als ik het goed begrijp stond ook de gendarmerie in die dagen onder bevel van de bezetter.
Betreffende het helmpje, was dit een ex-khaki helm die na dienst in het leger zelf zwart overschilderd werd en hergebruikt door de gendarmerie of werden een aantal helmen sowieso in de fabriek zwart gespoten en aan de rijkswacht verdeeld???

Vriendelijk groetend

Bert
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door canadian2nd »

De rijkswacht bleef inderdaad tijdens de oorlog doorwerken maar niet meer als onderdeel van het leger.
Ik denk als je het binnenwerk opvouwt (het vetertje voorzichtig verwijderen en de boel openvouwen) dan zul je het GIE (Gendarmerie) nummer kunnen zien. Stemt dit overeen met het stamnummer van je familielid ?
Ik denk een speciaal voor de rijkswacht geproduceerd exemplaar.
Plaats eens enkele foto's van de binnenkant aub.
Dat pamflet scannen en bewaren als JPEG bestand. Dan gaat het wel
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door nick »

canadian2nd schreef:LIII is het persoonlijk logo van Koning Leopold III. De krul van boven op de kepie werd ook enkel door deze hoofd-onderofficieren gedragen. In gouddraad was voorzien voor de officieren.

mvg
canadian

Beste allemaal,

=> De krul waarvan sprake wordt in het jargon 'hongaarse knoop' genoemd.

=> De kepie met monogram LIII werd gedragen tot 1951.

=> De info hierboven moet genuanceerd worden...

=> Enkel de opperofficieren (Generaal-Majoor en Luitenant-Generaal) hadden een kepie waarvan alles ttz galons, hongaarse knoop, knopen en stormriem in gouden uitvoering waren. Van de overige officieren waren de attributen in zilver.

Mvg,

Nick
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Re: Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door Bert Barrel »

Bedankt voor de info!! Er staat idd een GIE-nummer in, ik moet nog even uitzoeken welk en of het deze van de eigenaar was, maar dat zal wel. Het vetertje gaat niet gemakkelijk los en ik ga het eens zeer voorzichtig doen wanneer ik wat meer tijd heb, ben als de dood om iets te beschadigen!! Het pamflet is JPEG ingescand, maar blijkbaar te groot, ik ga eens uitvissen hoe ik dit kan verhelpen. Alvast dank voor de vele reacties!!!!

Groeten

Bert

Hier alvast enkele detailfoto's van het binnenwerk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Re: Adriaanhelmpje gendarmerie, maar welk model

Bericht door Michel Mol »

Om jpg's kleiner te maken, kun je het programma Pixresizer gebruiken. Dit is gratis te downen op het net. Je hebt ook Image Compressor, die een free edition heeft en iets moeilijker in de omgang is. Ook deze is gratis te downen.
hier de links naar beide:

http://pixresizer.nl.softonic.com/
http://image-compressor.en.softonic.com/

veel compressie plezier.

Gtx
Michel
Re-enactment is keeping history alive!!
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”