Welke medaille is dit?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Elias
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2014 21:59

Welke medaille is dit?

Bericht door Elias »

Welke medaille is dit? Ik heb er zelf eentje in mijn bezit, maar vind er geen informatie over.
Hij heeft dezelfde groote als een miniatuurmedaille.

Afbeelding

Nu heb ik ze wel al 3x op het internet in een lotje aangeboden gezien. Alle 3 keer in een Frans/Waalse
advertentie.

Bij 1 advertentie zat blijkbaar ook het brevet(je) erbij. Ik heb deze persoon gecontacteerd maar
geen antwoord teruggekregen. De afbeelding heb ik wel opgeslagen doch deze is in klein formaat
niet scherp genoeg om er iets van te maken.

Afbeelding

Het enigste wat er mij wel duidelijk (???) te zien is is het woord "LINSIGNE DE DEVOUEMENT" .

Kan het zijn dat deze het miniatuurtje is van onderstaande medaille (niet in mijn bezit ;) )? Het brevet heeft ongeveer
de zelfde lay-out...
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet niet of het bepalend is dat ik deze enkel nogmaar heb gezien in Frans-talige zoekertjes want mijn exemplaatje
heb ik onwetend in een lotje gekocht ergens hier in Vlaanderen.

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Re: Welke medaille is dit?

Bericht door Michel Mol »

Voor zover ik heb kunnen achterhalen zou dit een civiele medaille zijn, uitgereikt aan oudstrijders die zich inzetten voor een verenigd europa. Een soort medaille van verdienste dus. wat de tekst betreft, ik heb er ook l'insigne de devoument van kunnen maken. Het insigne van toewijding.
Re-enactment is keeping history alive!!
Elias
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2014 21:59

Re: Welke medaille is dit?

Bericht door Elias »

Bedankt Michel,

Het is echt jammer dat ik er op google praktisch niets over vind...

Nuja, misschien komt er nog wel iemand met informatie boven water.
(Wat hij/zij onder water zat te doen heb ik het raden naar... :D :geek: )
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Welke medaille is dit?

Bericht door jef »

Ja, Elias. Dit is nu de moeilijkheid met niet-officiële medailles. Er bestaan geen catalogi noch reglementering... Iedereen kan zo maar een medaille (laten) aanmaken.
Maar ik zie dat je toch een begeleidend document in je bezit hebt. Dit is (voorlopig) de enige identificatie van deze medaille.
groeten,
Jef
Elias
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2014 21:59

Re: Welke medaille is dit?

Bericht door Elias »

Die documenten zijn helaas niet in mijn bezit, maar zijn de foto's die ik opgeslagen heb van het zoekertje dat ik tegenkwam op 2dehands.

Jammer genoeg zijn deze fotos onscherp, worden ze niet volledig weergegeven en heeft de verkoper niet geantwoord op mijn vragen. Anders had ik er waarschijnlijk de nodige details van kunnen halen die zouden kunnen lijden tot de gegevens van die organisatie. (Al was het maar de drukkerij die deze zou gedrukt hebben.)

Ik heb enkel het kleine medailletje.

Ochja, aangezien ik het al meerdere malen heb tegengekomen hou ik de hoop toch eens informatie te kunnen vinden.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Welke medaille is dit?

Bericht door jef »

Die kleine medaille heb ik nog nooit gezien. Ik ken enkel het "Croix du Combattant de l'Europe"
groeten,
Jef
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Welke medaille is dit?

Bericht door Patric »

Een ronde medaille blauw met sterren symboliseert de EU en de WEU.
Een EU-medaille in combinatie met een kroon schijnt mij eigenaardig voor een officiële medaille.
mvg
Patric
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Re: Welke medaille is dit?

Bericht door Michel Mol »

Na nog wat meer hoofdbrekerij en oogpieren staat er op het diploma ook "Conferation europeenne des anciens combattants"
te lezen. Dezelfde organisatie dus van het Croix des anciens combattants. Deze organisatie is makkelijk te vinden (alleen is de hele winkel wel in 't frans). In het nederlands vindt je dit terug: "De "Confédération Européenne des Anciens Combattants", een organisatie die na de Eerste Wereldoorlog werd opgericht verleent het kruis aan oud-strijders die zich inzetten voor vrede, de verdediging van de beschaving en de vrijheid, een verenigd Europa en het bewust maken van de volgende generaties van de opofferingen en verschrikkingen die oorlog met zich meebrengt". Dit gaat enkel over het kruis, maar ik vermoed dat die medaille die je hebt ook in die aard is, aangezien ze van dezelfde organisatie komt. Valt mij ook op dat al die medailles op naam staan van dezelfde persoon. Misschien die persoon eens googlelen?
Re-enactment is keeping history alive!!
Elias
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2014 21:59

Re: Welke medaille is dit?

Bericht door Elias »

Ik heb nog geprobeerd wat verder te googelen, maar ik kom er helaas niet ook niet met zijn naam.

Er valt ook geen adres te vinden voor een bureau, of eenderwelk om deze instelling te contacteren.
Misschien zoek ik in een verkeerde richting? Ik heb de termen "bureau de" en "office de" gebruikt en volgens
mij had ik er daar toch mee verder moeten kunnen graken.

Iemand nog tips welke mensen ik nog zou kunnen contacteren?

Toch al bedank allemaal voor de hulp tot nu toe. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”