Berekening frontstrepen WO 1 ?

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Morse65
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2011 22:52

Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Morse65 »

Hallo iedereen,

Mijn grootvader was van 1892 en behoorde dus tot de klas 1912. Op 1/8/1914 werd hij terug onder de wapens geroepen. Op 18/08/14 werd hij gewond en ook krijgsgevangen genomen door de Duitsers tijdens de gevechten bij St-Margriete-Houtem. Tot 11/11/1914 werd hij verzorgd in het hospitaal / klooster van de Grauwzusters te Tienen. Vervolgens werd hij overgebracht naar een krijgsgevangenkamp in Gardelegen (Duitsland). Op 11/11/18 kwam er een einde aan de oorlog. Maar hij werd pas op 16/01/19 gerepatrieerd naar de Leopoldskazerne in Gent. Op bijgevoegde foto ziet u de berekening die gemaakt werd voor het bekomen van zijn frontstrepen. (Mijn excuses voor het onscherpe beeld.) De berekening van het aantal dagen en maanden die meetellen voor de frontstrepen kan ik goed volgen, met uitzondering echter van de periode dat hij krijgsgevangen was. Die vier jaar tellen blijkbaar maar voor 1 jaar 2 maanden en 20 dagen. Op anders gezegd: er wordt maar rekening gehouden met de periode van 11/11/14 tot 31/01/1916. Heeft daar iemand een verklaring voor ? Alvast bedankt !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door VC89 »

Heeft hij niet 1 jaar 8 maanden en 20 dagen dienst gedaan? Wat ik kan afleiden is dat zijn tijd als krijgsgevangenen niet in aanmerking kwamom frontstrepen te verkrijgen. Zijn tijd in het hospitaal kwam misschien wel in aanmerking. Ik weet dat als hij in een geallieerd hospitaal lag deze er wel bij gerekend worden.

Mischien vind je in dit topic meer info: http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php ... epen#p4477

Hoeveel frontstrepen heeft hij eigenlijk gekregen?

Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Morse65
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2011 22:52

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Morse65 »

Alvast bedankt voor de reactie.
Mijn grootvader werd op 1/8 onder de wapens geroepen en werd op 18/8 gewond. Daarvoor worden 17 dagen gerekend. Vervolgens ligt hij 2 maanden en 23 dagen in een Belgisch ziekenhuis - weliswaar in handen van de Duitsers. Die tellen blijkbaar volledig mee voor de berekening van de frontstrepen. Ook de periode van zijn krijgsgevangenschap van 11/11/1918 tot zijn repatriëring naar Gent en zijn verlof voor onbepaalde duur op 31/01/1919 (in totaal 2 maand en 20 dagen) telt volledig mee voor de berekening van zijn frontstrepen. Dat is allemaal duidelijk. Maar het "misterie" zit in de exact vier jaar durende krijgsgevangenschap in Duitsland (nl van 11/11/14 tot 11/11/18 = einde oorlog) die blijkbaar slechts voor 1 jaar 2 maanden en 20 dagen telt. Nochtans heeft er zich bij mijn weten in die 4 jaar niets voorgedaan waardoor de berekening zou stoppen na 1 j 2m 20 d.

Wat me intrigeert is de vermelding "le temps nécessaire pour obtenir enz.". Het lijkt me eerder dat ze omgekeerd te werk gegaan zijn. Misschien was het bedoeling om hem 2 frontstrepen te geven (1 voor zijn deelname aan de veldtocht en 1 voor zijn kwetsuur) en volstond het om aan een periode van minstens 1 jaar 6 maanden te geraken, de tijd die nodig was om 2 frontstrepen te krijgen.
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door VC89 »

Bij mijn weten geven ze geen frontstrepen voor deelname aan een veldslag of een kwetsuur. Voor deze laatste kon men een rood email kruis op het lint bevestigen. Twee frontstrepen wilt dus zeggen dat hij anderhalf jaar "frontdienst" heeft gedaan (1 jaar voor de eerste en zes maanden voor de tweede).

Als we optellen: 17 dagen + 2 maand, 23 dagen + 1 jaar, 2 maand, 20 dagen + 2 maand, 20 dagen = 1 jaar, 6 maand, 80 dagen of 1 jaar, 8 maand, 20 dagen. Dus heeft hij genoeg voor twee frontstrepen.

Waarom zijn gevangenschap maar als 1 jaar, 2 maand, 20 dagen word meegerekend weet ik niet. Wat staat er eigenlijk als uitleg naast (ik kan het op de foto niet goed lezen)?

Nu heb ik wel op wikipedia het volgende gevonden (pagina: Pierre Geleyns):
In 1947 kreeg hij wegens zijn verdiensten in de Eerste Wereldoorlog - op aandringen van de Nationale Strijdersbond van België - van de minister van Landsverdediging een frontstreep, hoewel hij het merendeel van de oorlog in krijgsgevangenschap had doorgebracht.
Voor zover we wikipedia laat vermoeden werd de tijd als krijgsgevangenen niet meegerekend maar konden er uitzonderingen voorkomen.

Ook vond ik een verhaal van een soldaat die op 7 oktober 1914 gevangen werd genomen tot het einde van de oorlog, en dus geen jaar frontdienst kon vervullen, na een lange tijd een frontstreep heeft verkregenverkreeg.: http://degrooteoorlog.skynetblogs.be/tag/krijgsgevangen

Heb ja al zijn militair dossier opgevraagd? Dat kan mischien meer uitleg geven.
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Morse65
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2011 22:52

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Morse65 »

Ik heb zijn militair dossier al eens ingekeken. De foto komt er trouwens uit. Door tijdsgebrek is het allemaal nogal rap moeten gaan en zijn de foto's ook niet goed geslaagd. Ik zal het nog eens opvragen. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Nogmaals bedankt.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Yente »

Kan er iemand mij helpen ivm het volgende:
Ik heb nu al in twee dossiers van soldaten WO1 die ik onderzoek enorme tegenstrijdigheden gemerkt ivm de frontstrepen.
In het ene dossier maakt men melding van zowel 5, 6 als 7 frontstrepen. In het andere dossier van 5 en 8??
Opvallend is dat op het document van de strijdersbond telkens het minste aantal staat, dus bij beide 5 frontstrepen.
Maar waar kan dit enorm verschil aan liggen? Hoe kan men nu in het tweede dossier van 8 frontstrepen naar 5 frontstrepen gaan?
Alvast bedankt!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Paddy »

Het grote probleem met frontstrepen is dat er twee totaal verschillende bestaan. Ten eerste de gene die werden toegekend en als insigne op het uniform werden gedragen en degene die later werden herkend als rechthebbende voor een toelage (in Belgische Franken ;) ) IK zal in de loop van dezer dagen eens proberen, iemand anders mag dat natuurlijk ook doen, om de twee reglementen eens tegenover elkaar te plaatsen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Yente »

Paddy schreef:Het grote probleem met frontstrepen is dat er twee totaal verschillende bestaan. Ten eerste de gene die werden toegekend en als insigne op het uniform werden gedragen en degene die later werden herkend als rechthebbende voor een toelage (in Belgische Franken ;) ) IK zal in de loop van dezer dagen eens proberen, iemand anders mag dat natuurlijk ook doen, om de twee reglementen eens tegenover elkaar te plaatsen.
Ahzo, dit zal al het verschil verklaren tussen die 5 en 8 frontstrepen want die 5 zijn inderdaad voor een formulier voor het ontvangen van een uitkering.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Paddy »

De toekenning van frontstrepen die gedragen worden als insigne op het uniform:
De frontstrepen werden ingevoerd bij het KB. van 24/06/1916.
Een eerste streep kreeg men na 18 maanden frontdienst en de volgende streep na een aanvullende periode van telkens 6 maanden.
Bij het KB. van 20/01/1917 werd de eerste streep toegekend na 12 maanden frontdienst.
Op 1/02/1919 werd de laatste frontstreep (de 8e) toegekend aan alle militairen die de ganse periode 1914-1918 hadden deelgenomen. 8 strepen was
het maximum.

[link2]zie ook,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... 886&p=3601[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Yente »

Klopt, maar hoe komt dan dat men op verschillende bladen voor het berekenen van de frontstrepen, andere aantallen uitkomt? Want in de eerste zijn dossier zitten er zo 3 bladen. De ene van 1921 geeft 7 frontstrepen, die van 1934 geeft er ook 7 maar die van 1939 geeft er 6. En in het Guldenboek staat dan weer 7. Op het strijdersfondformulier staat 5.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Paddy »

Yente schreef:Klopt, maar hoe komt dan dat men op verschillende bladen voor het berekenen van de frontstrepen, andere aantallen uitkomt? Want in de eerste zijn dossier zitten er zo 3 bladen. De ene van 1921 geeft 7 frontstrepen, die van 1934 geeft er ook 7 maar die van 1939 geeft er 6. En in het Guldenboek staat dan weer 7. Op het strijdersfondformulier staat 5.
Mvg Yente
Op de website [link2]Kamer van Volksvertegenwoordigers Parlementaire Handelingen,http://sites.google.com/site/bplenum/[/link2] zijn maar liefst 325 documenten te vinden waarin de frontstrepen worden aangekaart. Het antwoord op jouw vraag is dus blijkbaar niet zo eenvoudig.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Yente »

Jammer :s
Ik vroeg me ook het volgende af. Als je je wou inschrijven in het guldenboek, moest je dan zelf een lijstje maken met al je verkregen medailles en strepen of moest je hiervoor voldoende bewijs voorleggen?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Paddy »

Het inschrijvingsformulier

Afbeelding

[link2]Bron,http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... enboek.htm[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Yente »

Bedankt!
Dus men werd wel degleijk gecontrolleerd want vanonder staat dat ze een bezoek kregen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Albert
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2013 16:00

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Albert »

In het dossier van mijn grootvader staat dat hij 8 frontstrepen heeft. Volgens de berekening periode van 03-08-14 tot 31-01-19 "Dureé de précence au front" 53 maanden en 28 dagen, opgemaakt op 24-05-21.

mvg Albert
Tongel
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2013 18:49

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door Tongel »

Hallo,
Een klein vraagje over de berekening van het aantal frontstrepen van mijn overgrootvader.
Hij heeft er 7 toegekend gekregen, maar ik zou denken dat hij er 8 moest hebben.
Hij was van 01/08/1914 tot 15/05/1919 aanwezig in het leger.
De onderstaande afkortingen heb ik ook grotendeels via deze site kunnen terugvinden, dus dat probleem is al opgelost.
1 augustus 1914: rentré sous les armes à la 4/II du 7.
5 september 1915: blessé et à la S.H.
28 november 1915: rentré (venant du dép. Rég)
9 maart 1916: à la S.H.
13 maart 1916: sorti et rentré.
1 mei 1916: au C.I.B.I. (Auvours).
26 juli 1917: passé à l’ H.E.A. (venant du C.I.B.I.)
4 juli 1918: UN chevron de blessure.
30 augustus 1918: passé au C.I.A. à EU.
1 oktober 1918: passé au 2e groupement des Aux.B.C.F.
19 januari 1918: passé à la 2e Bie DTCA.
3 februari 1919: passé au I R.A.L. (3/II)
15 mei 1919: en congé illimité
Deze berekening vond ik terug in zijn militair dossier:
van 01/08/1914 tot 30/04/1916 1 jaar 9 maanden 0 dagen
van 01/05/1916 tot 30/04/1917 1 jaar 0 maanden 0 dagen
van 26/07/1917 tot 29/08/1918 1 jaar 0 maanden 34 dagen (correctie: eerst 35 dagen)
van 11/11/1918 tot 31/01/1919 0 jaar 2 maanden 20 dagen
Totaal: 4 jaar 0 maanden 24 dagen (zonder correctie 25 dagen)
Op een ander document met ook een berekening maakt men een onderscheid tussen aanwezigheid aan het front (présence au front) en aanwezigheid achter de linies (présence à l’arrière), doch men komt, afgerond van 47 maanden en 55 dagen, aan 4 jaar en 25 dagen, ‘quatre ans et vingt cinq jours’ voor de aanwezigheid aan het front. Wat hetzelfde resultaat is. Uiteindelijk wordt er om een onverklaarbare reden naar beneden afgerond tot 47 maanden. Voor de aanwezigheid achter de linies rond men af van 5 maanden en 7 dagen naar 5 maanden. Dat laatste kan ik begrijpen, maar van 48 maanden en 25 dagen afronden naar 47 maanden??? Beide documenten spreken expliciet van "sept chevrons de front".
Ik vermoed dat hij daarom de 8ste frontstreep heeft mislopen. Weet iemand misschien wat de reden kan zijn?
Men spreekt uiteindelijk van "quarante sept mois d'allocations à 75 francs" en van "cinq mois d'allocations à 50 francs".
Alvast bedankt!
Kris
SALUS PATRIAE SUPREMA LEX
staf
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2014 17:11

Re: Berekening frontstrepen WO 1 ?

Bericht door staf »

Bij de berekening van de frontstrepen vond ik volgende afkorting: S.H.
Dit is een afkorting die ik ook terugvond in het dossier van mijn gesneuvelde nonkel.

5 september 1915: blessé et à la S.H.

Wat kan S.H. betekenen?
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”