Eredrager

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Eredrager

Bericht door nick »

Beste allemaal,

=> Op één van de posts tekent een lid onder zijn naam onderstaande tekst:

"eredrager van de eervolle onderscheidingen overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal"


=> Wat moeten we daaronder verstaan (afgezien vh feit dat 39-45 British star niet bestaat, gewoon 39-45 star is voldoende ;) ?

Ik denk dan aan de Britse traditie waar rechtstreekse nakomelingen de medailles van hun vader, grootvader... op de rechterborst dragen of moeders die de eretekens van hun omgekomen zoon dragen...


=> Ik heb geen weet van dergelijke traditie in België noch van het feit dat dit reglementair geregeld is (muv de moeders)...


Een interessant gegeven, wie heeft meer gefundeerde en/of gedocumenteerde info?

Ik heb wel weet van de benaming vuurkadetten, rechtstreekse afstammelingen van vuurkruisers worden zo genoemd.


Mvg,

Nick

love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Eredrager

Bericht door love4history »

Hoi
Bestaat volgens mij ook niet als officieel erkende titel.
Ik vermoed dat je het moet beschouwen als een persoonlijke melding met een betekenis van "vereerd afstammeling te zijn van de drager van volgende onderscheidingen...."
Vermoedelijk...
Mvg
l4h
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Eredrager

Bericht door nick »

Beste allemaal,

=> Je mag 't onderstaande niet vergeten:

Art. 228 Strafwetboek: Hij die in het openbaar een kledij, een uniform, een ereteken, een lint of andere onderscheidingstekens van een orde draagt, die hem niet toekomen, wordt gestraft met geldboete van tweehonderd [euro] tot duizend [euro].


=> Verder heb je nog dit:

Dragen van het postuum toegekend ereteken van politieke gevangene door de rechthebbenden:
In een tijdschrift voor politieke gevangenen werden recent de oorlogswezen rechthebbenden opgeroepen om niet te aarzelen het postuum toegekend ereteken van de politieke gevangenen te dragen tijdens plechtigheden als eerbetoon aan de overleden ouder. Deze oproep is lovenswaardig maar niet volledig correct. Om een antwoord te geven op de ons gevraagde inlichtingen hieromtrent moeten wij melden dat niet elke rechthebbende dit postuum toegekend ereteken mag dragen, er is namelijk een rangorde voorzien. Het is bijgevolg niet alleen onwettelijk maar tevens strafbaar dat kinderen van gewezen politieke gevangenen het ereteken van hun overleden ouder dragen dat niet postuum werd toegekend en zonder dat hen het statuut van politieke gevangene van de 1é graad is toegekend en zij bijgevolg geen rechthebbende zijn.

Hieronder de wetgeving terzake teneinde elke betwisting te voorkomen.

Artikel 1. Enig artikel. Artikel 20 van de wet van 26 februari 1947 het statuut regelende van de politieke gevangenen en hun rechthebbenden wordt vervangen door de bepaling :
"Art. 20. De postume eervolle onderscheidingen aan de overleden politieke gevangenen toegekend, mogen, met toevoeging van een onderscheidingsteken (zwarte baret), door hun weduwe of weduwnaar, of bij ontstentenis, door hun moeder, bij ontstentenis van hun moeder, door hun vader, of bij ontstentenis van hun vader, door een andere erkende rechthebbende gedragen worden."
Kondigen deze wet af, bevelen dat ze met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 13 april 1995.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Justitie,
M. WATHELET
Met 's Lands zegel gezegeld :
De Minister van Justitie,
M. WATHELET

=> Iemand nog meer info?

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Eredrager

Bericht door canadian2nd »

Beste Nicolaas,
Naar mijn mening ga je hier een beetje te ver uit de bocht. Dit neigt naar mierenneukerij. Wat kan het de medemens schelen dat er iemand medailles draagt die hem niet toebehoren hier in België. Wie zal dit ooit verbaliseren ? Toch onze geïntegreerde politiemacht niet zeker ???? Vroeger in de Gendarmerie kon je er nog wel eens eentje tegenkomen die dit niet over zijn kant liet gaan; zijn strafwetboek erbij haalde en de persoon in kwestie "op den boek" zwierde. Hoe het O.M. erop zou reageren laat ik nog in het midden .... Hier in ons landje zijn ze al beschaamd om nog een uniform te dragen, laat staan nog de eretekens te dragen van familieleden die ze verdiend hebben op de slagvelden. We zijn hier niet in Engeland hé ? Daaaaar is het iets anders .....
Mij stoort het niet als iemand SCHRIJFT dat hij zijn voorvaderen of familieleden herdenkt hier op dit forum.
Afgelopen juni heb ik onderstaande persoon (op de foto hierbij) in Normandië ontmoet. Een zekere Hermann Escadron uit Antwerpen..... Hij beweerde tijdens een kort gesprek tot de Belgische SAS te hebben behoord en geparachuteerd te zijn geweest in de nacht van 4 op 5 juni 1944....
Na enkele vragen had ik er al genoeg van ... Misschien was hij (en ook zijn echtgenote) al iets teveel beschonken om nog een zinnig antwoord te geven. Euforie en blijdschap alom daar in Arromanches ...
Maak maar eens een studie van zijn medailles ....en hij staat niet in de analen van de Brigade Piron ...
Hij heeft zelfs de internationale pers gehaald...
Jaloers ???? In mijn gat gebeten ???? ... neen. Hij doet maar. Mij stoort het niet maar indien hij tegen de juiste mensen spreekt, valt hij in één-twee-drie met zijn gat door de mand.
En langs de andere kant ... hij is in Normandië geweest dit jaar voor de 70ste herdenking en hij heeft ons kleine landje vertegenwoordigd en eer gebracht aan de Belgische SAS en aan allen die geholpen hebben. Vele anderen waren daar niet dit jaar .....chapeau voor deze mens !
No hard feelings maar dit moest eens van mijn hart ....
Mvg
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Eredrager

Bericht door nick »

canadian2nd schreef:Beste Nicolaas,
Naar mijn mening ga je hier een beetje te ver uit de bocht. Wat kan het de medemens schelen dat er iemand medailles draagt die hem niet toebehoren hier in België. Wie zal dit ooit verbaliseren ? Toch onze geïntegreerde politiemacht niet zeker ???? Vroeger in de Gendarmerie kon je er nog wel eentje tegenkomen die dit niet over zijn kant liet gaan; zijn strafwetboek erbij haalde en de persoon in kwestie "op den boek" zwierde. Hoe het O.M. erop zou reageren laat ik nog in het midden .... Hier in ons landje zijn ze al beschaamd om nog een uniform te dragen, laat staan nog de eretekens te dragen van familieleden die ze verdiend hebben op de slagvelden. We zijn hier niet in Engeland hé ? Daaaaar is het iets anders .....
Mij stoort het niet als iemand SCHRIJFT dat hij zijn voorvaderen of familieleden herdenkt hier op dit forum.
Afgelopen juni heb ik deze persoon (op de foto hierbij) in Normandië gezien.Een zekere Hermann Escadron uit Antwerpen..... Hij beweerde tot de Belgische SAS te hebben behoord en geparachuteerd te zijn geweest in de nacht van 4 op 5 juni 1944....
Na enkele vragen had ik er al genoeg van ... Misschien was hij (en ook zijn echtgenote) al iets teveel beschonken om nog een zinnig antwoord te geven. Euforie en blijdschap alom daar in Arromanches ...
Maak maar eens een studie van zijn medailles ....
Hij heeft zelfs de internationale pers gehaald....
Jaloers ???? ... neen. Hij doet maar. Mij stoort het niet en als hij tegen de juiste mensen spreekt, valt hij in één-twee-drie met zijn gat door de mand.
En langs de andere kant ... hij is in Normandië geweest dit jaar voor de 70ste herdenking en hij heeft ons kleine landje vertegenwoordigd en eer gebracht aan de Belgische SAS en aan allen die geholpen hebben. Vele anderen waren daar niet dit jaar ....
No hard feelings maar dit moest eens van mijn hart ....
Mvg
Jan
Dag Jan,

=> Er is hier hoegenaamd geen sprake van uit de bocht gaan...

=> Ik vraag me gewoon af of de term 'eredrager' iets officieel is, da's dan ook alles. Het stoort me ook niet dat iemand schrijft dat hij 'eredrager' is, laat me dan evenwel toch toe om te vragen wat dit feitelijk betekent. In UK is het namelijk officieel voorzien dat je de eretekens kunt dragen van je (groot-)vader, weliswaar op de rechterborst.

=> Er is hier niemand die spreekt over verbaliseren (behalve jij dan ;)), ik heb gewoon het betreffend artikel van het strafwetboek weergegeven alsook het wettelijk voorzien kader voor het dragen van het Kruis politiek gevangene (postuum toegekend) voor rechthebbenden.

=> Hermann Escadron is niet opgenomen in de naamlijsten van Bde Piron noch Belgian SAS... Wat deze would-be Belgische SAS'er betreft, vind ik dit niet kunnen en gewoon zielig.Ik vind niet dat de man op dergelijke manier eer brengt aan de Belgische SAS en ons landje vertegenwoordigt, hoegenaamd niet.
Ofwel ben je effectief bij de SAS geweest ofwel niet, lijkt me vrij simpel. Misschien is hij para geweest na de oorlog, wel dan bestaan er ook vriendenkringen van gewezen para's die overigens vaak vaderlandslievende plechtigheden opluisteren. Studie van zijn medailles zegt inderdaad al genoeg.
In UK is dit natuurlijk een andere zaak, je moet maar een googlen op de naam Roger Day.

Ik denk niet dat het handjevol nog levende SAS'ers of hun nazaten opgezet zijn met het feit dat iemand zich in Normandië gaat uitgeven voor oud-SAS'er die effectief deelgenomen heeft aan operaties tijdens WOII.

=> Wat de herdenkingen betreffen in Normandië... Veel anderen waren daar niet.
Ik weet niet wat je daarmee bedoelt... Ik ben éénmaal geweest in 2004 samen met de veteranen van Bde Piron.

Het meest ingetogen en naar de keel grijpend moment voor mij was de gewezen Britse para die moederziel alleen op de begraafplaats van Ranville bij het graf stond van zijn gesneuvelde makker...
Ik ben even tot bij hem geweest, de tranen stonden in zijn ogen... Onze blikken hebben elkaar maar even gekruist, ik heb mijn hand op zijn schouder gelegd en gezegd: Thank you...
Daarna ben ik heel stilletjes weggewandeld...

Voilà, meer moest ik niet kwijt...

De vraag mbt 'eredrager' blijft evenwel nog steeds open...

Mvg,

Nick


Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Eredrager

Bericht door Yente »

nick schreef:Beste allemaal,

=> Je mag 't onderstaande niet vergeten:

Art. 228 Strafwetboek: Hij die in het openbaar een kledij, een uniform, een ereteken, een lint of andere onderscheidingstekens van een orde draagt, die hem niet toekomen, wordt gestraft met geldboete van tweehonderd [euro] tot duizend [euro].


En hoe zit dat met re-enactors?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Eredrager

Bericht door canadian2nd »

[/i][/quote]En hoe zit dat met re-enactors?[/quote]

Voor re-enactors geldt er een speciale code (cfr Gr Brittannië) Yente. Draag niets wat je niet toebehoort. Heb respect voor wat is gebeurd en "speel" enkel na wat er echt is gebeurd. Niet iedereen was corporal, seargent, lieutenant, captain, colonel, general of marchall.
Re-enactors verbeelden de geschiedenis, met kennis van hetgeen er indertijd gebeurde.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Eredrager

Bericht door Yente »

canadian2nd schreef:[/i]
En hoe zit dat met re-enactors?[/quote]

Voor re-enactors geldt er een speciale code (cfr Gr Brittannië) Yente. Draag niets wat je niet toebehoort. Heb respect voor wat is gebeurd en "speel" enkel na wat er echt is gebeurd. Niet iedereen was corporal, seargent, lieutenant, captain, colonel, general of marchall.
Re-enactors verbeelden de geschiedenis, met kennis van hetgeen er indertijd gebeurde.
mvg
Jan[/quote]

Die mening deel ik. Op mijn service dress voor op ceremonies heb ik enkel de ribbons van 'goed gedrag (good conduct)', 'verwonding (purple heart)' en ETO ribbon.
Dus niets voor heldhaftigheid.

Mvg
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Eredrager

Bericht door Dragonder »

mag ik nu reageren?

mijn grootvader zaliger aan moederzijde vocht in WWI en WWII voor de UK in de Royal Navy en de Merchant Navy...(hij was bij de koopvaardij)
hiervoor kreeg hij in 1922 volgende eretekens:
Mercantile Marine War Medal en de British War Medal en omdat hij gedurende 4 maanden op het Belgisch front was als artillerist kreeg hij hiervoor de overwinnings en de herinneringsmedaille 1914-1918.
Tijdens WWII kreeg hij de France-Germany Star 1945 -de Britsh War medal en de 1939-1945 British Star.
Maar geen BELGISCH ereteken!! alhoewel hij voor Belgie toch minstens éénmaal is getorpeteerd, en dat was met het schip de Belgian Fighter op 9 okt 1942.( hij was toen 2de off in supply)
Hiervoor zijn wij een beetje verbolgen en schrijven we bij het erteteken 1939-1945 Star (British) erbij , om duidelijk te maken dat er ook BELGEN zijn die ook in het British leger hebben meegevochten (weliswaar in de Merchant Navy)en NIET in de BRIGADE PIRON of de RNSB. (Belgen die ook het leven hebben gelaten)
en als kleinzoon waarbij zijn moeder(Belg/Britse nationaliteit) is overleden en waarbij het Brits recht tolereerd dat de moeder of kleinzoon de eretekens mag dragen, wil ik ook op deze wijze ere-drager zijn van zijn eretekens en ook voor alle Belgische RN's van de Merchant Navy , die geen erkenning hebben gekregen van de Belgische staat!!

ikzelf ben drager van Ridder in de Kroonorde en ridder in de Leopoldsorde (of moet ik me hiervoor ook verantwoorden????)

en de belgische Staat of wie dan ook gaat mij hiervan niet tegenhouden om Ere-drager te zijn van soldaten of burgers die gestorven ,gewond of gevangen genomen werden in beide of andere oorlogen waarbij Belgen hebben meegevochten.

mvg Marc
ere KaptCdt - Ter Rgt 5L -en Instructie Off

dus ik ben eredrager van de eretekens The British War Medal ,Mercantile Marine War Medal, France-Germany Star , The British War Medal, The 1939-1945 British Star en drager van mijn eretekens Ridder in de Kroonorde en Ridder in de Leopoldsorde.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Eredrager

Bericht door canadian2nd »

't is nu dus aan Nick .........
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Eredrager

Bericht door nick »

canadian2nd schreef:'t is nu dus aan Nick .........
Beste allemaal,

=> De uitleg van Marc is verhelderend, hij past gewoon de Britse traditie toe voor eretekens verkregen door de Britten, ik kan hem daarin volledig volgen. Er werd initieel wel geschreven hetgeen volgt:

"eredrager van de eervolle onderscheidingen overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal" <=> versus <=> dus ik ben eredrager van de eretekens The British War Medal ,Mercantile Marine War Medal, France-Germany Star , The British War Medal, The 1939-1945 British Star en drager van mijn eretekens Ridder in de Kroonorde en Ridder in de Leopoldsorde.

Volgens mij kun je officieel dan geen eredrager zijn van de Belgische eretekens of wel?? In het geval van Marc misschien wel wegens zijn afkomst (zoon van iemand met dubbele nationaliteit).

=> Ikzelf ben kleinzoon van een oudstrijder uit WOI, ben ik dan eredrager van zijn eretekens?? Ik denk van niet want er is geen Britse link (noch in eretekens noch in afstamming).

=> Marc, deze discussie doet natuurlijk geen afbreuk aan de verdienste van jouw grootvader, ik vind het nog altijd vreemd dat de mensen van de koopvaardij geen Belgisch ereteken hebben ontvangen. De mensen van de RNSB hebben die wel ontvangen.
Je mag daarover mijns inziens terecht verbolgen zijn, ons land laat wel meer steken vallen op dit gebied...

=> Nog een vraagje voor Marc, draag je die eretekens dan ook effectief op de rechterborst bij bvb een herdenking??

=> Bedenking: jammer dat je dan de officiële namen van de eretekens niet gebruikt zoals dit voorzien is en er British aan toevoegt... (sommigen noemen dit mierenneukerij ;) )

=> Mijn besluit is dat eredrager in België geen officieel erkende term is doch dat nazaten van decorandi van Britse eretekens en/of deels Britse komaf de Britse officiële traditie hanteren...

Ergens jammer dat deze traditie in ons land niet bestaat, Britten zijn nu eenmaal anders in hun 'herdenken' en 'eren'...
Wij Belgen vinden het super dat de Britse kerkhoven er verzorgd bijliggen en dat er mensen afkomen op grote herdenkingen.
Dit gegeven staat in schril contrast tot hoe sommige Belgische kerhoven tot voor enkele jaren eruit zagen, hoewel er nu met de 100-jaar vieringen een inhaalbeweging werd gemaakt.

P.S.: En neen Marc, je hoeft je niet te verantwoorden voor jouw eretekens verkregen als reserve-officier.

Groeten,

Nick
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Eredrager

Bericht door Dragonder »

Beste nick en allen,

voorlopig draag ik deze Britse eretekens niet.(ik vernoem zijn eretekens tot ik alles terug heb) de eretekens zijn door de onwil/moetwil van mijn stiefgrootmoeder weggegooit. (twee heb ik terug , Mercantile War Medal en de overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18 )
De Belgische overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18 mag ik zoals je zegt niet dragen.(dat wist ik)maar ik vernoem ze toch.

het heeft mij bloed ,zweet en tranen (en soms veel geld) gekost om akten/dossierstukken van de eretekens en andere dossiers te verkrijgen van de periodes WWI en WWII (deels) via National Archive. Wat betreft het deel Mercantille zijn er 900 dossierstukken waarvan sommige met ettelijke pagina's die nog moeten doorgenomen worden.
ik kende al zijn loopbaan , zijn dossier gegevens opvragen via de Belgische (dit was peanuts maar de UK instanties is een ander paar mouwen). (meer dan 4 jaar onderzoek en nog volop bezig) waarbij ik ook hulp gehad heb van Frans Verhoeven van de Belgian Ship Archive vzw, het Uboat.net , Australische National Archive , Canadian National Archive...

maar zoals je zelf zegt het is mssn muggenziften voor gevorderden , maar niet voor leken.
bij navraag op onze ProvComdo Limburg enkele jaren geleden mocht ik de term "eredrager" gebruiken, omdat ik eer wilde betonen aan mijn grootvader via zijn Britse eretekens.

en neen ik ben niet kwaad of zoiets , maar om heel het verhaal van WWI en WWII van mijn grootvader uit de doeken te doen, ben ik nog niet zover.....nu zijn er al ettelijke pagina's.
mvg, Marc
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”