browning gp hp abbl

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

browning gp hp abbl

Bericht door flan »

Dag
Een browning pistool GP HP met serienummer ABxxxxxBL is dit zeldzaam ?
En hoe kan men vinden van welk jaar deze is ?
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: browning gp hp abbl

Bericht door flan »

:( oeps ,niemand die iets meer weet daarover !
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: browning gp hp abbl

Bericht door Nelis1908 »

Zonder serienummer zal dat moeilijk gaan, vriend...
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: browning gp hp abbl

Bericht door RAL »

Als er geen koninklijk monogram op de slede aanwezig is, dan dateren deze pistolen uit de periode 1946 tot 1951.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: browning gp hp abbl

Bericht door nick »

RAL schreef:Als er geen koninklijk monogram op de slede aanwezig is, dan dateren deze pistolen uit de periode 1946 tot 1951.

Beste,

=> Waar mag deze wijsheid dan wel vandaan komen??

Als ik jouw stelling volg dan loop ik ganse werkdagen rond met een uniek exemplaar nl een GP allégé (ergens gefabriceerd in de jaren tachtig) zonder koninklijk monogram.

De enige GP's die ik ken met een koninklijk monogram zijn deze die geleverd werden aan Nederland waar de gekroonde J van Koningin Juliana op staat.

Dus heel graag gestaafde info mbt jouw stelling.

Mvg,

Nick
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: browning gp hp abbl

Bericht door RAL »

"=> Waar mag deze wijsheid dan wel vandaan komen??"



De serienummers ABxxxxxBL, zonder monogram dateren uit de periode van de prins-regent vanaf 1946.
Vanaf 1951 is er L onder kroon met daaronder ABL1951.
Vanaf 1952 is er B onder kroon met daaronder ABL 1952 (en zo verder).

Allemaal met serienummers ABxxxxxBL
Soms ook nog een serienummer, uit dezelfde periode, F.A. XXXX L.M. . of ook nog ABL-ZM XXXX, respectievelijk voor afzonderlijke leveringen aan Luchtmacht en/of de Zeemacht.
De eerste levering uit 1945 had als serienummer A XXXX B.

"Wijsheid" uit opzoekingen, vaststellingen en documentatie uit de laatste 45 jaar.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: browning gp hp abbl

Bericht door nick »

RAL schreef:"=> Waar mag deze wijsheid dan wel vandaan komen??"



De serienummers ABxxxxxBL, zonder monogram dateren uit de periode van de prins-regent vanaf 1946.
Vanaf 1951 is er L onder kroon met daaronder ABL1951.
Vanaf 1952 is er B onder kroon met daaronder ABL 1952 (en zo verder).

Allemaal met serienummers ABxxxxxBL
Soms ook nog een serienummer, uit dezelfde periode, F.A. XXXX L.M. . of ook nog ABL-ZM XXXX, respectievelijk voor afzonderlijke leveringen aan Luchtmacht en/of de Zeemacht.
De eerste levering uit 1945 had als serienummer A XXXX B.

"Wijsheid" uit opzoekingen, vaststellingen en documentatie uit de laatste 45 jaar.
Hallo,

=> Dan hebben we 't waarschijnlijk louter over pistolen met ABxxxxBL...

=> De vele tientallen GP's die ik in handen gehad heb, waren bijna allemaal van de Rijkswacht, geen enkele gezien met een koninklijk monogram. Evenwel ook geen ABxxxxxBL nummer op aanwezig.

Vandaar misschien mijn onwetendheid, weer iets bijgeleerd ;) .

Mocht je foto's hebben van de sledes met monogrammen, graag.

Mvg,

Nick
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: browning gp hp abbl

Bericht door flan »

Dag
Het serienr is AB30431BL
er staat verder niets op ,dus geen monogram
Alvast bedankt
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: browning gp hp abbl

Bericht door RAL »

Het begin van de (al dan niet beleefde) discussie ging over GP's met een serienummer ABxxxxxBL.

De Rijkswacht heeft midden de jaren '70 een pistool gekocht van een andere legering, bijgenaamd "de lichtgewicht GP". Enkel de Rijkswacht heeft dit pistool aangeschaft. De serienummers daarvan zijn mij niet bekend.

Als Nick er dan van deze laatste zoveel in zijn handen gehad heeft, zou het een positieve bijdrage betekenen ons enkele serienummers daarvan te laten kennen.
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: browning gp hp abbl

Bericht door RAL »

Flan,
Staat er bij jouw pistoool op de trekkerbeugel, meestal aan de rechterkant net onder het frame, ergens een kroontje met een cijfer eronder? Dit cijfer kan bestaan uit één of twee cijfers, het laatste variërend van 6 tot 1.
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: browning gp hp abbl

Bericht door flan »

Hey RAL
In zoverre dat ik het kan ontcijferen staat er onder het kroontje 46 of 48 ??,maar volgens uw opgave zal dat dan een 46 zijn . ( er staat ook zover dat ik kan zien een l P onder ? )
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: browning gp hp abbl

Bericht door RAL »

Flan,
Elk cijfer kan. Dit zijn de laatste cijfers van een jaartal tussen 1946 en 1952. Met voor 1947 enkel een 7 onder een kroontje.
Dit kan je verder helpen met de datering van je GP, daarbij wetende dat het gebruik van enkele van die cijferstempels bijna 2 jaar kan overbruggen.
Die cijfers onder kroon werden vastgesteld op stukken van 1946 tot en met 1951, dus ook deze met het L monogram.
Het zou kunnen dat de eerste met het B monogram uit 1952 ook nog een 52 onder kroon hebben op die plaats, maar dit heb ik zelf nog niet kunnen vaststellen.
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: browning gp hp abbl

Bericht door flan »

Bedankt RAL
Nog een vraagje ? Op mijn loop staat CAL 9x19mm NATO en eronder het wapennr !(geen proefstempel of niets anders ?)
is dit zo of werd de loop veranderd ? er staat ook een uitwendige uitwerper op en geen proefstempels of iets anders op de bovenslede al wat erop staat is Fabrique nationale Herstal Belgique en de wapennr
Deze is zover dat men weet altijd een Rijkswacht wapen geweest ,dus nog van als de Rijkswacht nog een onderdeel was van het leger !
alvast bedankt
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: browning gp hp abbl

Bericht door flan »

Of is deze gemoderniseerd geweest ???
Ik heb hem zo bekomen van de politie (ex Rijkswacht)
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: browning gp hp abbl

Bericht door RAL »

Flan,
Het is een gemoderniseerde versie met nadien vermoedelijk nog een herstelling in het ABL-arsenaal van Roccourt.
De modernisering is de vervanging van de slede met de uitwendige uitwerper en ook een aan die uitwerper aangepaste loop. Die moderniseringen gebeurden bij de MAE die in 1958 ophield te bestaan en wier activiteiten werden overgenomen door Roccourt. De vermelding NATO op de loop wijst op minstens één loopvervanging in Roccourt vanaf de jaren '60. De afwezigheid van proefstempels is in dit geval normaal.
Bij die modernisering werden meestal ook de houten plaketten vervangen door kunstof.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: browning gp hp abbl

Bericht door canadian2nd »

Beste Flan
na zoveel heen-en-weer gemail denk ik dat het nu tijd wordt voor enkele fotootjes zodat we kunnen mee genieten.
Ik mail je volgende week via dit forum het nummer door van mijn GP Alegé van de Rijkswacht.
mvg
Canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: browning gp hp abbl

Bericht door RAL »

Voorbeeld van L monogram (Gazette des Armes, Hors-série 15, 2004)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: browning gp hp abbl

Bericht door flan »

Dank aan iedereen voor de uitleg , voornamelijk RAL .
Volgend de foto's
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: browning gp hp abbl

Bericht door flan »

hierbij de foto's
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”