Op zolder gevonden

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Costanzaa
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jul 2013 18:36

Op zolder gevonden

Bericht door Costanzaa »

Een vriend van me vond deze op zolder.
De "Medaille van Luik" heb ik alleszins al in de post van WOI Eretekens teruggevonden.
Zijn de andere ook gewoon herdenkingsmedailles?
Vergis ik me als ik zeg dat er daar waarschijnlijk enorm veel van bestaan.
Het is niet zozeer om te weten of ze wat waard zijn, maar of het al dan niet de moeite zou zijn om ze aan een museum te schenken of voor een tentoonstelling.

Afbeelding
Afbeelding
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Op zolder gevonden

Bericht door nick »

Hallo,

=> Er zit eigenlijk maar één officiële medaille tussen nl die met het gele lint en groene bies:

Herinneringsmedaille regeerperiode Koning Albert I
ingesteld op 17 februari 1962
Voor uitreiking aan militairen in dienst of gewezen militairen voor goede en trouwe diensten tussen 18 december 1909 en 18 februari 1934, in het belang van de strijdkrachten.

=> De Medaille van Luik 1914
Ingesteld in april 1920

Uitgereikt aan de verdedigers van de stad en de forten van Luik. Deze medaille werd voor het eerst uitgereikt op een ceremonie waarbij de kroonprins ( de latere Koning Leopold III) en Generaal Leman (de bevelhebber van Luik in 1914, ter verdediging van de stad tegen de Duitse invallers) aanwezig waren. Ondanks het feit dat dit een niet-officiele medaille is werd het dragen ervan door militairen in aktieve dienst gedoogd. Luikenaars welke de medaille van Politiek gevangene hadden ontvangen en door een Duits gerechtshof in Luik werden veroordeeld, kregen eveneens deze medaille. Op de voorzijde van het medaille staat het zogenaamde 'perron' , het Luikse monument met op de achtergrond een ereteken lijkend op het Franse legion d'honneur en het jaartal 1914. Langs de rand staat de tekst "la ville de liége a ses vaillants defenseurs" (de stad Luik aan zijn moedige verdedigers). De achterzijde toont een frontscene met een vernielde bunker aan de Maas, enkele verdedigende soldaten met een gewonde kameraad. Het lint is voor de helft geel en de helft rood, de kleuren van de stad Luik.

=> De medaille met het paarse lint is een medaille die uitgereikt werd te Nieuwpoort, zeventigste verjaardag van de wapenstilstand.

=> De laatste is een medaille van een veteranenvereniging Koning Albert.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Op zolder gevonden

Bericht door jef »

Hallo,
Naast de medaille van Luik ligt de herinneringsmedaille v/d regeerperiode Koning Albert I.
Het kruisje is een niet officiële medaille ingesteld door de Federatie van Oud Strijders, veteranen van Koning Albert.
Dan is er nog de medaille met paars lint, ingesteld in 1968 tgv de 50ste verjaardag wapenstilstand WOI. Eveneens een niet officiële medaille
groeten.
Jef
Costanzaa
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jul 2013 18:36

Re: Op zolder gevonden

Bericht door Costanzaa »

Dag Jef en Nick!
Hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Schitterend!
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”