Belgische turtle helm!?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
jaimyl
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 nov 2013 21:38

Belgische turtle helm!?

Bericht door jaimyl »

hallo iedereen,
ik heb hier een Belgische turle helm met het binnenwerk dat gedateerd is met 1952, maar vind hier niets over terug kan iemand me wat meer informatie of foto's van deze helm in dienst van het Belgische leger bezorgen?
alvast bedankt
jaimy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mvg
jaimy
The Bartman
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:24

Re: Belgische turtle helm!?

Bericht door The Bartman »

Hallo Jaimy,

Indien ik het goed kan zien op de foto is de liner bevestigd met een vijs en betreft een MkIII helm bijgenaamd de Turtle (tijdens wo2), moet er geen tekening bijmaken waarom hé :D

Nu de MkIII model 1 is geintroduceerd eind 1943 en pas volledig ingezet tijdens 1944 D-Day.

Zoals gezegd met een MkII liner met vijs bovenaan, het MkII casco heeft een andere ronding om in de diepte van de nieuwe helm te passen.

Casco gemaakt van onder druk geperste fiberband (zwart of rood).

2 kruislings geplaatste banden en telkens bevestigd met 2 rivetten, tevens met een nieuw type stootblokjes in een andere configuratie op het casco.

Liner gemaakt van zwarte rexine cloth met 5 lippen (rechtom genaaid) waardoor een trekkoord zat.

Kinriem type MkIII van elastische webbing met zogenoemde Friction buckle.

Dan eind 1945 MkIV dezelfde als boven beschreven doch de rivetten waaraan de kinriem bevestigd was stonden lager op de zijkant van de
helm geplaatst, gewoon dat de helm minder makkelijk omsloeg bij het dragen.

In de kruin zit nu een gerivetteerde pin waar het casco nu kan opgedrukt worden d.m.v. een Lift the DOT kliksysteem i.p.v. een vijs.

Helm kon nu gebruikt worden als waskom-emmer- kookpot etc.... omdat deze volledig gesloten was.

Wat uw helm betreft kan men de na-oorlogse MkIV modellen alleen herkennen en uiteen houden aan de datering op de helmrand en op
het casco van de liner.

Wat veel mensen niet weten, is dat men de liner langs beide kanten bestempelde, ofwel binnen ofwel buiten.

Soms moet je het casco losvijzen / uitklikken voor de stempels te kunnen zien.

Het is perfect mogelijk dat er een na-oorlogse Belgische stempeling opstaat samen met een van wo2.

Het is natuurlijk geen volledig antwoord op uw vraag, maar ik denk toch een mooi meegenomen stukje info aangaande.

Misschien staat er in de helmrand een stempel van de maker, die ook meer duidelijkheid kan brengen.

Mvg,Bart
jaimyl
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 nov 2013 21:38

Re: Belgische turtle helm!?

Bericht door jaimyl »

zeer hartelijk bedankt voor deze informatie, ben ik al wat mee :D
mvg
jaimy
mvg
jaimy
jaimyl
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 nov 2013 21:38

Re: Belgische turtle helm!?

Bericht door jaimyl »

hallo
ik heb het binnenwerk eruit gehaald maar vind geen enkele markering.Enkel in het binnenwerk staat '56 ABl 51' en 'SARTEL' gedrukt.
mvg
jaimy
mvg
jaimy
R&S
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:32

Re: Belgische turtle helm!?

Bericht door R&S »

Beste verzamelaars,

Ik heb ook zo een Belgische Turtle-helm ( MKIII model ), met dezelfde markeringen op de in-liner,zoals bij Jaimil.

Zoals ook bij het M49 model ( MKII) zijn ook in deze schaal geen warmtestempels te vinden, en is ook de rand NIET van inox, typisch voor Belgische fabrikatie.

Nu stel ik mij de vraag, gezien de datum van 1951, waarin ook de brodie-helmen naar Brits model,vervangen werden door een M1,volgens Amerikaans model, waarom zijn deze aangemaakt? en in welke mate zijn deze in een beperkte oplage aangemaakt?

Mvgr, Rudi
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”