militie lijsten en regimentslijsten

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
chris111
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2014 23:59

militie lijsten en regimentslijsten

Bericht door chris111 »

Allemaal,

een vraagje over het volgende :

overal kan men lijsten vinden van gesneuvelden inzake de twee wereldoorlogen, maar is er er ergens een archief/lijst beschikbaar van oudgedienden die mogelijks in de territoriale troepen en dergerlijke hebben gediend buiten de gebruikelijke archiefdiensten zoals het Legermuseum en de archieven in Evere?
Ik vraag dit voor de volgende reden : ik probeer nu al een jaar ongeveer militielijsten in te zien in gemeentelijke archieven maar krijg altijd de melding dat deze niet toegankelijk zijn .Nergens vind ik iets terug van mijn 3 (over)grootvaders en 1 grootoom over hun diensttijd, ik kan begrijpen dat iemand zich heeft uitgeloot of medisch ongeschikt was maar niks terugvinden van alledrie vind ik een beetje bizar,misschien dat hun woonplaats er iets mee te maken heeft want ze woonden in Zaventem en Diegem en hier is er wel wat archief gestolen of verbrand of verloren gegaan tijdens de 2 oorlogen,

Ergens in mijn ver geheugen kan ik mij herinneren dat er mogelijks een Duitse officier ingekwartierd was in het huis van mijn overgrootvader, zijn hier misschien archieven van?

dus vandaar mijn vraag: zijn er hier onderzoekers die persoonlijke archieven hebben met militie lijsten of regimentslijsten , stamboekjes ed over oudgedienden of waar ik die misschien kan vinden buiten de gemeentelijke archieven om of zijn hier geen lijsten van en is deze info enkel gevat in persoonlijke dossiers?

een idee over hun mogelijkse dienst :

tussen 1895 en 1900 voor mijn betovergrootvader °1876
tussen 1920-1926 voor mijn overgrootvader °1902
mijn grootvader was 17 in mei 1940 ,°1923
mijn grootoom is geboren in 1901

alvast bedankt,

chris.
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: militie lijsten en regimentslijsten

Bericht door anthony »

Beste Chris,

Op de gemeente waar ik woonachtig ben, ben ik vorige week naar 't gemeente archief getrokken om de overlijdensregisters in te kijken.
Terwijl ik dit deed, toonde de erg vriendelijke (vrijwillige!) verantwoordelijke mij enkele documenten die hij uit het archief had gehaald met de betrekking tot WO1.

En daar zaten onder meer militieregisters tussen...
Zijn volgens mij dus wél toegankelijk.

Wat wel kan zijn (net zoals de bevolkingsregisters) is dat je gerechtelijke toestemming nodig hebt om deze documenten in te kijken (indien ze jonger zijn dan 100 jaar).

Veel succes met je zoektocht!
Mvg,
Anthony Degrande
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: militie lijsten en regimentslijsten

Bericht door foxy.jack »

Beste Chris,

Ik wil je niet ontgoochelen maar de toegankelijkheid van informatie (ouder dan 100 jaar) op de gemeente/stad in afhankelijk van plaats tot plaats.
In de stad waar ik woon is het soms niet mogelijk deze te raadplegen. Alleen met een gerechtelijk toestemming. Reden?
Ik zou zeggen "probeer het maar".

Groetjes

Foxy
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: militie lijsten en regimentslijsten

Bericht door anthony »

Ook nog even melden dat dergelijke gerechtelijke goedkeuring vrij eenvoudig te vekrijgen is als je een goede reden opgeeft.
Mvg,
Anthony Degrande
chris111
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2014 23:59

Re: militie lijsten en regimentslijsten

Bericht door chris111 »

dat van die gerechtelijke toestemming is nieuw voor mij maar wel nuttig,

bedankt.
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: militie lijsten en regimentslijsten

Bericht door anthony »

Als je nog meer info wil kun je eens contact opnemen met het kenniscentrum van IFF.
Zij kunnen je wel verder helpen hierbij denk ik.
Mvg,
Anthony Degrande
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: militie lijsten en regimentslijsten

Bericht door Yente »

Ik kon onlangs de militielijsten in mijn dorp gewoon inkijken. Ik had een paar dozen omtrent WO1 opgevraagd en het militieregister zat er bij.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”