Embleem (vliegbasis Brustem?)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door flan »

Dag
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
De persoon van wie ik dit gekregen heb, beweert dat het van de oude vliegbasis van Brustem komt. Het is 37 cm breed, 25 cm hoog en 3 kilo zwaar. (denk koper of andere legering..op de foto is het opgepoetst). Verder zijn er ook nog 3 bevestigingspinnen achteraan.
Graag meer info hier over (waar hing dit, hoe..wat..)
Is gestempeld op de zijde Jos D 1937.
Groeten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door Jos »

Nooit gezien...Ik heb mijn twijfels erover of het wel Belgisch is.
Persoonlijk denk ik niet dat het iets te maken heeft met Brustem.
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door SMH »

Lijkt heel fel op het embleem van de vliegschool " De Wouw " in Goetsenhoven.

Van hun site :


Clubgeschiedenis

De Vliegclub DE WOUW werd gesticht in 1931 door de "Vrienden Zweefvliegers". Er werd toen reeds gevlogen op het huidige vliegveld van Goetsenhoven met een Zögling zweefvliegtuig dat in de lucht gebracht werd door middel van een lier. In 1935 werd de vliegclub een VZW en kreeg statuten, dit vooral dankzij de stuwende kracht van de toenmalige Notaris F. Delacroix. Twee jaar later werden de eerste vluchten uitgevoerd met vliegtuigsleep, een Guldentops tweedekker met immatriculatie OO-ADA.

Het uitbreken van de tweede wereldoorlog maakte een abrupt einde aan de bloei van DE WOUW. Het vliegveld werd door de Duitsers gebombardeerd en al haar materiaal werd per spoor overgebracht naar Duitsland.
Pas in 1959 werd de club herboren. Er werd vliegtuigmateriaal gekocht met de ontvangen oorlogsschade van de Belgische overheid. In 1962 telde de Tiense Aéroclub een maximaal ledenaantal van 120 leden. Op 7 februari 1984 mocht DE WOUW "Koninklijk" aan haar benaming toevoegen.


http://www.dewouw.net/
https://www.facebook.com/dewouw
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door flan »

Hey
Zou dit dan van de vliegbasis van Goetsenhoven kunnen zijn ?
Ik heb dit van de zoon van een oud militair (reeds jaren overleden ),deze zegt van de basis van Brustem maar zou het van de basis van Goetsenhoven kunnen zijn ?
Omdat ik weet dat zijn vader in Brustem en in Goetsenhoven gelegerd is geweest ( als piloot of vliegtuigmechanieker weet niet juist wat ?)
Alvast al bedankt voor het meezoeken !
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door SMH »

Graag gedaan. Kwam me direct bekend voor, ik passeer daar regelmatig.
Gebruikersavatar
Acepilot1
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:23
Locatie: Tessenderlo

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door Acepilot1 »

Dit kenteken doet me denken aan de Nederlandse ML-KNIL , de Nederlandse luchtmacht actief in Nederlands-Indië tijdens WO2.
Zij hadden kentekens met zulk een vogel en de cocarde op de vliegtuigen was een oranje driehoek , omrand in zwart ...
Denk dat het antwoord wel in Nederland te vinden is ...
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door flan »

Hey
Als het van de Wouw is(wat misschien wel kan) ,waarom dan gestempeld 1937 ?
De wouw heeft zo een teken voor gemotoriseerde vliegtuigen ,maar dit was pas bij de heroprichting want voor wo2 was er enkel een zweeftoestel (als ik de uitleg van de geschiedenis van de Wouw goed begrijp ).
En waarom in bezit van een Belgische luchtmacht militair ? ( deze was zoals mij gezegd is in 44 bij RAF en erna verder Belgische luchtmacht)(nogmaals nagevraagd : vliegtuigtechnieker )
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door flan »

hey
De ML-Knil ben ik juist gaan nakijken ,heeft inderdaad zo een driehoek (weliswaar in het oranje) .
Heb gezien dat bij het stoffen embleem de arend wel door de driehoek loopt !
vind geen sporen van kleur op het kenteken ,ik heb het enkel opgepoetst .
Ik ga het spoor van de ML KNIL eens verder volgen
Alvast bedankt voor de tip .Ik ga alle opties na .
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door SMH »

Als ik nog eens passeer in goetsenhoven ga ik een een kijkje nemen aan de ingang, want volgens mij stond er al ergens zo'n afbeelding toen het nog een militaire basis was...
Vliegclub " De Wouw" is trouwens opgericht in 1931 en buiten de letters is het embleem toch wel sterk gelijkend, ...

Afbeelding
Afbeelding
mcuppens
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2014 11:38

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door mcuppens »

Dit ziet er inderdaad uit als het logo van De Wouw. Ik vraag het even na bij onze voorzitter, die is redelijk goed op de hoogte van de geschiedenis van de club en weet misschien wel wie Jos D. zou kunnen zijn.

Ik hou jullie op de hoogte!
mcuppens
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2014 11:38

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door mcuppens »

Ik heb even naar een duidelijke foto moeten zoeken, maar dit hangt in ons clublokaal (jammer genoeg had ik geen kleurenfoto).
De gelijkenis is in elk geval zéér groot.
embleem kopie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door Jos »

OFWEL heeft "de Wouw" zijn embleem gebaseerd op een embleem dat wèl reeds bestond. (al dan niet mil.)
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door flan »

Hey
Ben er uit wat het is .
Iemand heeft het nagevraagd aan een persoon die deze ook kende van wie ik het heb . (ook militair op pensioen )
Zodra ik het persoonlijk heb gevraagd aan deze persoon laat ik iets weten .
Het heeft trouwens te maken met Saffraanberg ( te Sint-truiden ) en is wel degelijk militair !
Groeten en iedereen alvast bedankt
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door flan »

Sorry heren
Ben mij persoonlijk gaan informeren en heb het laten zien.
Het is niet van Saffraanberg en ik heb het ook laten zien aan een oud militair van Brustem en dit spoor loopt ook dood.
Maar !!! Beide kende deze persoon en zeiden dat deze zijn laatste jaren heeft gediend in Goetsenhoven (adjudant-chef, deze was vliegtuig mechanieker, elektrieker ).
Dus komen we terug in de buurt van de vorige informatie.
Zou het dan een embleem kunnen zijn van Goetsenhoven ??
Het embleem van "de Wouw" heeft er daadwerkelijk veel van weg!
Dus nu ga ik mij toespitsen op Goetsenhoven, meer info zien vast te krijgen, zoeken naar een persoon die daar gelegerd was.

Sorry voor mijn vorig blundertje !!!
mcuppens
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2014 11:38

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door mcuppens »

Jos schreef:OFWEL heeft "de Wouw" zijn embleem gebaseerd op een embleem dat wèl reeds bestond. (al dan niet mil.)
Mogelijk, maar de vogel op het embleem van De Wouw is... een (rode) wouw. Kenmerkend is de gespleten staart.

Voor zover ik uit de geschiedenis van de club kan opmaken was er in de periode vlak voor WOII een goede verstandhouding met de militaire vliegschool, dus het verbaast mij niks dat dit embleem van de club in het bezit van militair gekomen is.

Onze voorzitter zit momenteel 3 weken in Frankrijk, dus zijn antwoord zal vermoedelijk nog even op zich laten wachten...
flan
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2014 22:24

Re: Embleem (vliegbasis Brustem?)

Bericht door flan »

Is terug naar zijn thuisbasis gevlogen !!
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”