georges mathonet

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
betty
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2014 15:25

georges mathonet

Bericht door betty »

Georges Mathonet was vanaf 1935 de (Franstalige, uit Verviers) eigenaar/directeur van de concertzaal Ancienne Belgique in Brussel. Wij doen research voor een non fictie boek waarin hij een rol speelt.
Zijn dochter vertelt ons dat haar vader 'in 1941 een paar maanden in een STALAG in Rusland heeft gezeten, maar toen vrijgelaten is, samen met een aantal Vlamingen - omdat hij officieel in Antwerpen woonde en de nazi's onterecht dachten dat hij ook een Vlaming was'. Meer concrete informatie heeft ze niet, maar ze lijkt nogal zeker van haar zaak.
Dit zijn onze vragen hierbij:
Kent iemand toevallig dat oorlogsverhaal van Georges Mathonet?
Zo niet, algemener: klopt het dat Belgische burgers in 1941 door de nazi's naar een Stalag in Rusland werden gedeporteerd?
Waarom Rusland als er onderweg nog zoveel andere mogelijke kampen waren?
Waarom werden de Vlamingen die er verbleven ook weer (relatief snel) vrijgelaten?
Met dank voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: georges mathonet

Bericht door Sgt. Veldeman »

Even de muggenzifter spelen:
De Flämenpolitik van 'den Duitsch' hield idd, zoals Vestingjager zegt, in dat ze naar huis mochten vanaf 'das Ende des Kriegsverrichtungen'. Niet omdat ze Ariërs waren, wel omdat ze Germanen waren. Klein verschil. Mijn overgrootvader kwam bijvoorbeeld vrij op 15 februari 1941 en dat is al relatief laat (in vergelijking met de rest). Maar hij zat dan ook in een Stalag IIC, tegen Polen.

Verdere vragen: shoot !
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: georges mathonet

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Mijn overgrootvader was keuronderofficier in een Vlaamstalig regiment uit Leuven. Hijzelf was het Vlaams wel machtig, maar kwam uit het Waalse landsgedeelte en dat hoorde je nog tot aan zijn dood in 1977, naar het schijnt (ik was nog te jong om het te beseffen). Hij kwam vrij uit Stalag IX C in in december 1940. Ik sprak met een oud-strijder van de klas 1940 van de Ardeense Jagers. Die man was van Gembloux. Hij heeft vijf jaar in krijgsgevangenschap doorgebracht.

In principe kwamen de meeste dienstplichtigen vrij snel weer vrij. Net als de reservisten. De meeste (Franstalige?) beroepsonderofficieren en -officieren bleven vijf jaar opgesloten.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: georges mathonet

Bericht door Sgt. Veldeman »

Het feit dat mijn overgrootvader zo laat vrijkwam (februari 1941), zou dat te maken kunnen hebben met de plaats van zijn stalag, in Greifswald, in Wehrkreis II of het feit dat hij reservist was ?
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: georges mathonet

Bericht door SMH »

De vader van mijn schoonvader heeft als krijgsgevangene gevangen gezeten tot en met het einde van de oorlog in 45. De Flamenpolitiek gold dus blijkbaar ook niet voor elke vlaming...
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: georges mathonet

Bericht door Sgt. Veldeman »

SMH schreef:De vader van mijn schoonvader heeft als krijgsgevangene gevangen gezeten tot en met het einde van de oorlog in 45. De Flamenpolitiek gold dus blijkbaar ook niet voor elke vlaming...
- Welke functie had hij ?
- Welke graad ?
- In welk krijgsgevangenkamp ?

Mss kan dat een antwoord bieden.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: georges mathonet

Bericht door SMH »

Sgt. Veldeman schreef:
SMH schreef:De vader van mijn schoonvader heeft als krijgsgevangene gevangen gezeten tot en met het einde van de oorlog in 45. De Flamenpolitiek gold dus blijkbaar ook niet voor elke vlaming...
- Welke functie had hij ?
- Welke graad ?
- In welk krijgsgevangenkamp ?

Mss kan dat een antwoord bieden.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Dag Robrecht,

Nog enkele weekjes geduld.
Ik ga zijn verhaal, enkele tientallen foto's, medailles etc fotograferen en inscannen de komende weken.

Grtz
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: georges mathonet

Bericht door mava105 »

Officieren vanaf de graad van luitenant werden gevangen gehouden tot einde oorlog, ook de Vlamingen.
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: georges mathonet

Bericht door SMH »

mava105 schreef:Officieren vanaf de graad van luitenant werden gevangen gehouden tot einde oorlog, ook de Vlamingen.
Het is een raar verhaal,maar zoals gezegd : binnenkort meer over het krijgsgevangenschap van Eugene Luyckx.
betty
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2014 15:25

Re: georges mathonet

Bericht door betty »

Beste iedereen,

Dank voor de reacties. Ik heb ondertussen alle militaire informatie over Georges Mathonet kunnen inkijken in zijn persoonlijk dossier in Evere.
De wachtlijst voor de aanvragen is lang (omwille van de vele verzoeken rond WOI), maar de mensen van het archief zijn erg behulpzaam.
Wie zelf naar Evere gaat, wordt sneller geholpen dan wie scans vraagt via post of mail.
Je mag digitale foto's maken van de stukken.

Vriendelijke groet,
Betty
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”