graag uw mening

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

graag uw mening

Bericht door jef »

Een van mijn vrienden zoekt info ivm onderstaande foto:
Onderstaande foto toont onmiskenbaar een oorlogskruis en de LeoII orde. De eerste medaille lijkt op de bijgevoegde foto. Ik kan de tweede medaille echter nergens plaatsen. Het lint lijkt op de artikel 4....?
De man draagt ook floschkes op zijn revers. Kent er iemand dit gebruik. Heeft er iemand idee welke kepie dit is?
De familie van deze persoon sprak van een militair kruis... ik kan echter geen militair kruis herkennen in de tweede medaille.
Heel graag jullie bevindingen, meningen, advies.
vriendelijke groeten en dank,
Jef
leoII vet.jpg
!cid_F5B5575235184180BFED04853B5DC794@goemnew.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: graag uw mening

Bericht door jef »

vond dat de foto nog klein uitgevallen was ...
.
te verkleinen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: graag uw mening

Bericht door guerramundial1 »

Ik vermoed dat het lint van de tweede medaille op het eerste moet hangen? Het eerste lint doet mij vooral denken aan de Herinneringsmedaille 1914-1918.

De tweede medaille zou het ridderkruis van de Orde van het Kruis kunnen zijn? Uitgegeven door SOCIÉTÉ ROYALE PHILANTHROPIQUE DES MÉDAILLÉS ET DÉCORÉS DE Belgique POUR ACTES DE COURAGE, DE DÉVOUEMENT ET D’HUMANITÉ.
Het is vooral door die leeuw op de voorzijde...

Andere opinies?

Mvg

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: graag uw mening

Bericht door jef »

Dank voor uw reactie Wim. De orde van het Belgisch kruis, http://www.eretekens-medailles-limburg.be/, zou kunnen.... . In de historiek zag ik dat de vereniging gesticht werd in 1865, zou kunnen maar ben (nog) niet erg overtuigd.
Ik had ook twijfel bij het zien van die linten. Toch altijd moeilijk die niet-officiele medailles.
Hopelijk krijg ik nog andere reacties.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: graag uw mening

Bericht door jef »

Hallo,
Ik heb hier iets gevonden wat op de tweede medaille lijkt. André C. Borne schreef enkele werkjes ivm niet-officiële medailles waaronder: decorations Sociéte Royale des Sauveteurs de Belgique, Les insignes privés de sociétes d'anciens militaires. Ik heb ze enkel in fotocopie , ik weet zelfs niet waar ze gepubliceerd werden. In die werkjes vond ik een drietal medailles die gelijkenis vertonen.
1. Kenteken van de menslievende vereniging der oud brigadiers en korporaals uit Doornik (1887) Foto medaille uit mijn verzameling.
2. Verbond ex-Militairen van Brussel (1889) afbeelding fotocopy)
3. Kenteken Koninklijke Nationale Federatie oud militairen (1897)
Misschien bestaan er nog andere varianten.... zelfde type kruis met balvormig uiteinde. Medaillon de afbeelding van een klimmende leeuw...
graag jullie opmerkingen, advies...
Jef
niet off med.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”