Militair Hospitaal Antwerpen

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
alexandre
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:53
Locatie: Landen (Vlaams-Brabant)

Militair Hospitaal Antwerpen

Bericht door alexandre »

Hallo,
Ik ben op zoek naar een eventuele bevestiging van gegevens ivm een tijdelijk kerkhof gelegen in de tuin van het MH Antwerpen.
Een militair afkomstig uit Landen, nl Kpt Fisette Auguste, stierf op 05 10 1914 in het MH Antwerpen. Vandaag kan men zijn graf vinden in het Schoonselhof te Antwerpen. In zijn persoonlijk dossier wordt de datum van 07 08 1919 vermeld als datum van begraving op het Schoonselhof. In het register van het Schoonselhof wordt echter 15 04 1921 vermeld. Het kerkhof werd in 1921 ingehuldigd maar volgens het register vh Schoonselhof werden al in september 1914 Duitse militairen begraven. Er is geen vermelding van begraving van Belgische militairen in 1914.
Tussen de datum van overlijden (05 10 1914) van Kpt Fisette en de datum (07 08 1919) in zijn dossier of het register vh Schoonselhof (15 04 1921) is er nergens een vermelding van zijn begraafplaats.
Mogelijkheden: ofwel werd hij in de tuin vh MH Antwerpen begraven of op een tijdelijk kerkhof in 1914 (wat nadien het Schoonselhof werd)
Zijn er concrete gegevens bekend ivm de eventuele graven op het grondgebied vh MH Antwerpen?
Toevallig vond ik ook het volgende ivm de tuin vh MH Antwerpen:

Charles Louis A. DEQUIDT, geboren te Reningelst op 19 september 1891, gehuwd met Agnes H.C. Danès, wonende te Proven. Hij was soldaat bij het 3de Linie. Hij raakte gekwetst te Duffel op 1 oktober 1914 en overleed nog dezelfde dag in een militair hospitaal te Antwerpen op 23-jarige leeftijd (2 oktober? 2 november?). Hij werd oorspronkelijk begraven te Antwerpen, in de tuin van het militair hospitaal, en op 6 oktober 1921 herbegraven op de gemeentelijke begraafplaats van Watou.
http://inventaris.vioe.be/woi/relict/879

Groeten,

Alexandre
AMHavermans
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2014 16:21

Re: Militair Hospitaal Antwerpen

Bericht door AMHavermans »

Beste,
Ik keek het na in het register op Schoonselhof; daar staat genoteerd dat er op 15 april 1921 toestemming werd gegeven om hem te begraven op Schoonselhof, en dat hij overkwam van de Marialei, waar hij inderdaad wellicht begraven werd op het domein van het militair hospitaal. Waar ze op dat terrein begraven waren heb ik nog niet teruggevonden. Andere militairen werden in 1914 wel onmiddellijk op Schoonselhof begraven, enkelen nog op de Kielbegraafplaats...
Weet u meer over Kpt Fisette Auguste?
met vriendelijke groeten,
Anne-Mie
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”