Belgische musketten in San Marino

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Belgische musketten in San Marino

Bericht door Bert Barrel »

Beste allemaal,

Tijdens mijn vakantie in Italië bezocht ik vorige week ook de mini-staat San Marino. Groot was mijn enthousiasme toen ik ontdekte dat de "guards" die het parlement bewaakten, uitgerust waren met een kort percussiemusket (karabijn) dat verdorie veel weg heeft van een Frans/Belgisch model. Terwijl ik de bevallige vrouwelijke guard aan het fotograferen was, met oog voor het musket welteverstaan, kwam een officier naar buiten gewandeld. Ik vroeg of hij Engels sprak en dit was gelukkig het geval Ik vroeg hem of het een Frans musket betrof en hij meldde dat het om een Belgisch exemplaar zou gaan alhoewel sommigen beweerden dat het een "Enfield" betrof. Hij nam me mee naar binnen en achter de schermen toonde hij me een identiek exemplaar dat ik wat beter kon bekijken en fotograferen.
De musketten aldaar gebruikt zijn duidelijk qua houtwerk en beslag Belgisch/Frans. Het mechanisme is dan weer van het Enfield 1853-type en de loop dit van de Enfield 1856. Het vizier lijkt me dan wel weer Belgisch te zijn. De bajonet is een Brits zwaardbajonet voor het Enfield model 1856, doch de schede is het dan weer niet daar afgewerkt in messing ipv ijzer....
Lijkt dus een musket gebouwd uit onderdelen typisch Belgisch en typisch Brits.
Iemand enig idee wat model het is??? Export en dus moedeloos????

Alvast dank

Bert

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/17/3uo3.jpg/]Afbeelding[/URL]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”