onbekende schoenen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

onbekende schoenen

Bericht door thelastofus »

Deze schoenen doen me denken aan infanterieschoenen met afwijkend zijstiksel. Ik denk dit op basis van het fotomateriaal op de site abbl1940. Al ben ik er niet zeker van. Op de zool staat ' abl' en 39 gestempeld. Toch liever een tweede mening

http://www.2dehands.be/verzamelen/overi ... log-marine
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: onbekende schoenen

Bericht door piot1940 »

Ik kan mis zijn maar dit doet me iets te veel jaren 50 ABL aan.
De dikte van de zool die frontaal nogal veel uitsteekt
De vorming van het achterstuk van de schoen, zwart leder. Er zijn heel wat details die wijzen naar de vorm van de na-oorlogse schoen.
Ideaal zou zijn om ze eens in de hand te hebben.

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: onbekende schoenen

Bericht door one_O_five »

Die zien er inderdaad bijna uit als de bottines lage schacht die we nog hadden in 1968, Engelse webbing en getten.
De zolen schijnen dan weer eerder Duits model WO II, of er later opgelegd.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: onbekende schoenen

Bericht door nick »

Hallo,

Dit zijn de gewone Belgische bottines uit de jaren vijftig.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

Re: onbekende schoenen

Bericht door thelastofus »

Bedankt! Dacht het wel dat ze jaren 50 waren maar de zolen deden mij echt twijfelen
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: onbekende schoenen

Bericht door belgsken »

hallo aan allen,

Toch even een opmerking.

Ik heb 2 paar ABL schoenen van de fabrikant Landa, eentje uit 1952 en eentje uit ....1939.

Beiden zijn identiek qua vorm, leder, kleur, stiksels, binnenvoering enz. Het enige verschil is dat het paar uit 1939 genagelde zolen heeft en lederen nestels en die uit 1952 hebben dit niet. De bestempeling van die uit 1952 staat ook in een cirkel

Er is ook niet met de bestempeling geknoeid ttz er is geen cijfer weggekrast of 1959 veranderd in 1939. ( zelfs nagekeken met een sterk vergrotende loep)

De schoenen werden ook niet op een beurs of dergelijke gekocht maar zijn zeer toevallig in een oude kast teruggevonden.


Hieronder enkele foto's ter verduidelijking

Mvg Sven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: onbekende schoenen

Bericht door piot1940 »

Ik heb 2 paar ABL schoenen van de fabrikant Landa, eentje uit 1952 en eentje uit ....1939.
Kan je eens een foto van de volledige schoen laten zien?


m vr gr, Jean
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: onbekende schoenen

Bericht door belgsken »

Hallo Jean, hier de bijkomende foto's van de complete schoen.
Zoals ik eerder reeds vermelde is deze identiek aan het welgekende jaren 50 model, uitgezonderd de benageling en de lederen nestels.
Interessant is ook het loodje dat het paar samen houd. Op beide zijden staat ZEDELGHEM N.G., wat volgens mij verwijst naar het oude depot van Zedelgem.
Mvg Sven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: onbekende schoenen

Bericht door Stef »

die 39 zal wel staan voor de maat vermoed ik
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: onbekende schoenen

Bericht door piot1940 »

Sven,

Dit model komt overeen met het model dat het Belgische leger aangenomen heeft met de heruitrusting door de Britten gedurende de oorlog. Evenwel hadden deze laatste een toe cap.

De stikking aan de achterste zijkant van de schoen wijkt af van het vooroorlogse model.
Afbeelding

Het getal 39 is inderdaad waarschijnlijk de maat. Controleer dit eens tov van een moderne schoen.
De vooroorlogse maataanduiding gebeurde op een andere schaal en de getallen liggen veel kleiner, ergens in de twintig voor een normale maat.
Afbeelding Afbeelding

De vernageling is van Duitse oorsprong, wat dan zou wijzen op het hergebruik van een bestaande stock uit de oorlogsjaren.
Afbeelding
foto uit Militaria 200, Le guide du brodequin réglementaire p.33

Alles bij een lijkt me dit een prachtige set schoenen uit de kort na-oorlogse periode. "à préserver"


m vr gr, Jean
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: onbekende schoenen

Bericht door farthingbowl »

er lijkt toch echt wel 1939 te staan, de Nagels zijn Duits model nagels, maar die kunnen natuurlijk privaat er op gezet zijn, na de eerste oorlog was er nogal wat Duits materiaal in omloop... kunnen we stellen dat schoenen een van de moeilijkste zaken is om te determineren ?

is er overigens iets bekend over de fabrikant Landa ? leveringsjaren etc ?

Tim
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: onbekende schoenen

Bericht door canadian2nd »

Hallo Sven
om ze in goede staat te behouden : langs de binnen- en buitenkant insmeren (met je vingers zodat je overal goed bij kan) met gewone vaseline. en daarna met een flanellen doek oppoetsen. Om dit te doen moet je wel het zegeltje verbreken .....
Kan je eens een goeie foto plaatsen van de stempels (1939) en (landa) nadien ? Ik zie ook "43" en "7" in blauwe inkt staan. Klopt dit ? en staat dit op beide schoenen ? Kan dit de maat niet zijn ? Misschien eens vragen aan iemand met schoenmaat 42 of 43 of deze schoenen hem passen ?
Waar heb je deze gevonden ?

mvg

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: onbekende schoenen

Bericht door belgsken »

Hallo allen,

Nogmaals de schoenen zijn 1939 gedateerd. Dit is geen maataanduiding.
@ canadian en fartingbowl de maataanduiding is inderdaad 43 7 in inkt gestempeld en op beide aanwezig. Jammer genoeg kan ik geen betere foto's van de markering maken.
Jean, wat die maataanduiding betreft, ik heb een paar met vooroorlogse snit uit 1939 met dubbele maataanduiding ttz maat 45 en
28 - 2. Trouwens op uwe eigen site staan er ook met een moderne maataanduiding. Dus daar zie ik echt geen probleem in.

Mvg Sven
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: onbekende schoenen

Bericht door larotje »

Hallo,

Volgens ons is het model schoenen pas met de invoering van de nieuwe BD model 1951 in gebruik genomen. Op je schoenen zijn duidelijk de maatvoering in de moderne versie te zien. Wij twijfelen aan de markering "1939", trouwens de cijfers staan niet in een perfecte boog waardoor het ons lijkt of ze met afzonderlijke slagcijfers ingeslagen zijn, ook het cijfertype om het zo te noemen komt niet qua dikte overeen met de andere markeringen. Slagletters en cijfers uit de metaalbewerkingssector zijn "scherp" om ze leesbaar in metaal in te slaan. De scherpte komt overeen met die van metaal slagletters. Als je wil zullen we in een dikke lap leder de markering met zulke cijfers slaan om ons standpunt kracht bij te zetten. Zelfs losse Duitse nagels zullen we dan er bij inslaan voor het effect.

Het is alleen te hopen dat je je niet 'int zak hebt laten zetten' door ze duur te betalen. De prijs van die nagels ligt hoger dan die van de schoenen.

Kijk op dit forum eens onder de zoekterm "bottines" en dan zal je bij "Popo Fireman" een link zien naar een openbaar Pdf bestand. Hierin staat ook de fabrikant LANDA (die blijkbaar nog bestaat) met en zonder cirkel.

Mvg,
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: onbekende schoenen

Bericht door Stef »

2 paar uit mijn verzameling, komen van dezelfde bron (officer 1945 - 1955)

1: licht gedragen, LANDA 1950, maat 44, geen toecap, linnen veters
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

2: niet gedragen, LANDA 1950, maat 44, wel een toecap, lederen veters
AfbeeldingAfbeelding


Zou het kunnen dat de firma LANDA gebruikt heeft gemaakt van de stock van het Britse leger (zie paar 2: met toecap)
Vergelijking:
Afbeelding
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: onbekende schoenen

Bericht door piot1940 »

Ik heb hier en daar nog een paar mensen geraadpleegd ivm deze schoenen en kreeg oa. de volgenden reacties
Boerenbedrog als je het mij vraagt. Dat zijn duidelijk jaren 50 schoenen, die 1939 is klungelig ingeslagen als je de kromming (boog) van de cijfers ziet. De nagels lijken me duits te zijn.
Is het niet mogelijk dat vooroorlogs geproduceerde zolen hergebruikt werden na de oorlog? Vorm van de schoenen is identiek aan het model van begin jaren '50.
Enkel de benageling is eerder uitzonderlijk voor dit model schoenen.
en dan dit pareltje:
Deze werden gedragen om je kousen langer te laten meegaan, dus ook van inbegrip van de voeten en tenen van de milicien die ze binnen gedregen geeft en ze hebben er een loodje om gedaan, heb ooit ook eens zo een paar gehad

Waarschijnlijk ZMFN.
m vr gr, Jean
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: onbekende schoenen

Bericht door larotje »

Hallo Stef,

Natuurlijk heeft het Belgische leger tussen 1945 en 1950, britse stockmiddelen opgebruikt. Ook vroege na-oorlogse BD's werden in België al gemaakt. Schoenen volgens Engelse (met toecap) en Canadese (zonder toecap) model werden ook al in België gemaakt. Landa is trouwens een Belgisch merk. Dubbel gestempelde uitrustingsstukken komen voor met zowel de Engelse/Canadese markeringen en met ABL merking. Dit was ook om duidelijk te maken dat het ABL eigendom was en daarom niet verkocht/geheeld zou mogen/kunnen worden in de privésfeer, dat natuurlijk strafbaar is.

Mvg,
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: onbekende schoenen

Bericht door larotje »

Hallo,

Ivm het loodje, dit komt voor bij alle herzoolde schoenen en is enkel bedoeld om ze per paar bij elkaar te houden, wel met eventueel ABL loding. Niet meer en niet minder. Heeft niets met douane, inbeslagname of enkel te gebruiken bij noodgeval te maken. Het is geen brandblusser, het zijn maar schoenen. :lol:

Lederen veters zijn voor ons ook geen bewijs maar een los onderdeel evenals de duitse nagels.

Mvg,
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: onbekende schoenen

Bericht door belgsken »

Hallo Larotje ,

Je twijfelt aan de 1939 omdat deze geen perfecte boog en een ander slagcijfer heeft. Volgens mij is dit doordat de schoenzool bol staat waardoor
het cijfer niet overal even diep ingeslagen is. De L van Landa staat ook veel dieper ingeslagen en ABL is dan weeral van een ander kleiner en fijner lettertype.
De boog op zich vind ik toch mooi rond (vanaf de bovenkant bekeken)

Normaal zijn alle ABL schoenen uit de jaren 50 toch steeds gedateerd? Hoe heeft men dan die andere datum weggekregen?
Er een ander cijfer over heenslaan lijkt me geen sinecure, zeker niet op een bolvormig stuk leer, en dan nog 2x. (linker - en rechterschoen).
En een 3 camoufleert geen 5 of 6.
Er is ook geen cijfer weggekrast want dat zou zichtbaar moeten zijn (beschadiging en verschil in kleur)

Wat dat loodje betreft, deze schoenen zijn nooit gedragen geweest. Er zijn geen gebruikssporen aan de zijkanten of binnenin de schacht.
Waarom moesten deze dan herzoold worden?
Ik vond het loodje een interessant gegeven omdat Zedelgem er nog in de oude spelling staat namelijk Zedelghem met gh.

Met die lederen nestels heb je absoluut gelijk. Dat is geen bewijs en die Duitse nagels.....tja. Wij hadden destijds Duitse patroontassen, bajonethouders,
borstels voor de paarden enz. Dus waarom geen Duitse nagels denk ik dan.... De Franse nagels hebben de Belgen toch ook gebruikt?

Kortom zoals ik eerder al zei, ik heb dit paar (die van 1939) zo in een oude kast gevonden en dus (gelukkig maar) niet duur betaald maar gekregen. Daarom ga ik ze zeker niet weggooien maar mooi bewaren tot later.Tijd brengt raad zegt men en wie weet vind er ooit iemand nog wel eens een fotootje van.

Trouwens toen ik een tiental jaar geleden beweerde dat de Argentijnse Gomez gordel gedurende de mobilisatie 39 en mei 40 gedragen was lachte men mij ook uit en nu vertellen ze het allemaal zelf....

Ik ga er dus zeker mijne slaap niet voor laten.


Mvg Sven
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: onbekende schoenen

Bericht door belgsken »

Hallo Larotje,

Weet je wat me net ook nog opviel.

Alle andere foto's tonen een bestempeling met eerst ABL daaronder LANDA en daaronder het jaartal 1950, 1952. en steeds in een cirkel.

Mijn paar gedateerd 1939 geeft eerst LANDA daaronder pas ABL en dan het jaartal en geen cirkel.

Het paar schoenen van Stef uit 1950 met toekap (onderste paar) heeft ook een dunner slagcijfer in de datering. (zie 1 van het duizendtal)

Mvg Sven
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: onbekende schoenen

Bericht door larotje »

Hallo Sven,

In je argumentering kunnen we je volledig volgen maar overtuigen doe je ons helaas niet. Wat de cirkel rond de markering betreft kijk dan onder 'bottines' zoals we al eerder schreven en dan zal je zien dat er wel schoenen jaren 50 zonder cirkel bestaan, maar inderdaad kunnen we er geen laten zien die nieuwstaat zijn zonder datum. Over de andere vergelijkbare uitrustingstukken (duits en Gomez) heb je zeker gelijk. Eigenlijk lijkt het hier op de discussie over voeringloze vesten. Wat de schoenen betreft zeker niet weggooien maar bewaren. Je slaap moet je er zeker niet voor laten. Het blijft natuurlijk een leuke bron van discussie.

Mvg,
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: onbekende schoenen

Bericht door canadian2nd »

@ Belgsken en Larotje

ter info
citaat :
Zou het kunnen dat de firma LANDA gebruikt heeft gemaakt van de stock van het Britse leger (zie paar 2: met toecap)
einde citaat.
Indien ze komen uit Britse stock is het jaartal en de stempel van de fabrikant IN DE BINNENKANT van de schoen op de zool tussen hiel en voetzool te vinden. De broad arrow staat met een fabrieksnummer gestempeld langs de buitenkant (zijkant ter hoogte van de enkel) dicht tegen de bovenrand van de schoenen.

eens controleren op je paar met toe cap

mvg

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: onbekende schoenen

Bericht door canadian2nd »

Hier de foto's van 100% echte Britse WO II
worden door mij gedragen op re-enactment aktiviteiten.
Zoek wel zulke hiel ijzers

als er iemand weet waar ik die kan kopen ? geef me een seintje op PB
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”