Aanhangwagens achter MAN 11.136

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Francois67
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:29

Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door Francois67 »

Hallo,
Een vraagje
Welke aanhangwagens werden gebruikt achter de MAN 11.136
Ik zoek iets voor achter mijn MAN 11.136
Zie foto

Groet,
Francois
Nederland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door gunnery »

de remorque 1 ton zoals op je foto, veldkeukens, de 12,5 kva, climax-remorque.....
Francois67
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:29

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door Francois67 »

Inmiddels een mooie aanhangwagen op de kop getikt.
Mijn vraag is nu uit welk bouwjaar stammen deze aanhangers?

Groet, Francois
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door larotje »

Hallo,

Deze aanhangwagens 1T 2W/R zouden van de merken Nivelle, Detaille of Levacq zijn. Wat de verschillen zijn weten we ook niet, misschien weet iemand meer hierover. Ze dateren uit de jaren '50 en den abl gebruikt ze nu nog. Door de jaren heen zijn natuurlijk alle authentieke verlichtingen verdwenen. Sommigen werden zelfs uitgebouwd tot een heuse caravan, afhankelijk van de vindingrijkheid en de beschikbare materialen.

Mvg,
Francois67
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:29

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door Francois67 »

Goedemiddag,

mijn MAN 11.136 heeft in de zwarte vakken het nummer 722.
Ik neem aan dat de aanhanger dit nummer dan ook voert.

Groet,
Francois
Nederland
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door BPS10 »

Hallo Francois,

Dat zwarte vlak met witte letters stelt de eenheidsnummer voor ook wel tactische NATO code genaamd. Het bestaat steeds uit drie cijfers. De nummers 001 - 199 waren eenheden van de BSD (Belgische Strijdkrachten in Duitsland). Codenummers 200 en hoger behoorde toe aan de Binnenlandse Strijdkrachten. Aan de hand van dit nummer weet men tot welke eenheid een voertuig behoort. In uw geval behoort de code 722 tot de Veldartillerieschool, (Aie Sch / 6 A ) EAC - VA Sch. Deze eenheid was destijds in Kwartier West te Brasschaat (Maria-ter-Heide) ingekwartierd, niet ver van de Bredabaan. Principieel zou de Ahw (aanhangwagen) dezelfde codenummer als het voertuig moeten dragen.

Je kan ook hier eens een kijkje nemen ... http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=29&t=538
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door one_O_five »

De aanhangers droegen net als alle voertuigen van de eenheid het eenheidsnummer.
Het zwarte vak was bedoeld om bij bewegingen in colonne het colonne nummer op te schrijven, dit nummer begon altijd met de eenheidsnummers, hierna kwam dan de land code BE gevolgd door de rest van het nummer, dat maakte de controle van de colonnes onderweg door de RTO mogelijk.
Francois67
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:29

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door Francois67 »

Heren dank voor uw reacties maar het is nog steeds een beetje onduidelijk waar de auto nu in gebruik is geweest en ik zou het heel graag exact weten.
Volgens een luitenant van uw leger was de laatst gekende eenheid 35 Bie Para Cdo. Hij noemde geen standplaats.
Dit zou dan Brasschaat zijn ? Dus niet Spich en de auto zou van de Binnl.Strijdkrachten zijn geweest? De sticker op de auto is volgens een zoektocht op internet van het 2e leger Korps zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door one_O_five »

722 is Artillerieschool Brasschaat.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door BPS10 »

Francois volgens de info die ik in mijn bezit heb is :

- 722 Veldartillerieschool, (Aie Sch / 6 A ) EAC - VA Sch
- 635 35 Artllerie Spich 14
- 822 35 A Para Cdo
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door BPS10 »

Francois,

Deze vrachtwagen kwam bij de Belgische Landmacht in dienst vanaf 1975 en verving de Bedford en FN vrachtwagens. Er werden in totaal zo'n 2 600 voertuigen aangekocht van diverse types : shelter, branstofwagen, kipwagen, radiowagen, ... Defensie besliste in 2003 om deze vrachtwagen te vervangen door de Italiaanse Iveco M250 die een groter laadvermogen heeft en bovendien kan uitgerust worden met ballistische beschermingskits. Er werden zo'n 779 voertuigen voorzien die vanaf 2005 aan de diverse eenheden geleverd werden. In 1975 was er al lang geen sprake meer van het 2 (BE) Legerkorps en bestond het Belgisch leger uit twee grote delen namelijk de Binnenlandse Strijdkrachten en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland. Het 1 (BE) Legerkorps had zijn Hoofdkwartier in Weiden bij Köln en was het hoogste echelon binnen de BSD. Het had haar eigen Gevechts- en Steuntroepen. Daarnaast beschikte ze over twee divisies die elk uit twee actieve (en één reserve)brigades bestonden. De 16de Divisie, inclusief de 4 Pantserinfanteriebrigade en de 17 Pantserbrigade bevond zich op Duits grondgebied. De 1ste Divisie inclusief de 1 en 7 Pantserinfanteriebrigade bevond zich op Belgisch grondgebied niettegenstaande dat ze onder bevel van het 1 (BE) Legerkorps vielen. Alle overige eenheden op Belgisch grondgebied vielen onder het bevel van Binnenlandse Strijdkrachten. De markering (sticker) op jouw vrachtwagen is wel degelijk deze van Binnenlandse Strijdkrachten en niet van het 2 (BE) Legerkorps. Zo had ook het 1 (BE) Legerkorps, haar gevechts- en steuneenheden hun eigen markering. Idem dito voor het echelon Divisie en de bijbehorende Brigades.
001.jpg
002.jpg
004.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Francois67
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:29

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door Francois67 »

Dus zeker is dat mijn auto toebehoorde aan de Binnenlandse strijkdrachten. (sticker met leeuw)
Ingedeeld bij de Veldartillerieschool te Brasschaat. (nummer 722)

Maar hoe komt de luitenant er dan bij dat de laats gekende eenheid de 35 Batterij Para Commando is.
Ik heb hem toen ook een foto gestuurd samen met het chassisnummer van de wagen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door one_O_five »

De Batterij Para ligt ook in Brasschaat naast de school, organiek hebben die niet voldoende voertuigen MAN of zelfs geen, exact weet ik dat nu ook niet zonder de organisatie tabel te zien.
In dergelijke gevallen is het gewoon dat er een of meerdere voertuigen gewoon geleend worden voor enige tijd, als die Luitenant van de Batterij Para is kan het zijn dat het een fighter is en dat gewoon niet weet.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door BPS10 »

Frans,

De Bij Para Cdo is inderdaad in Kwartier - West te Brasschaat ingekwartierd. De eenheidscode van hun voertuigen is 820. Sinds 2 maart 2004 maakt de Batterij echter deel uit van 2A en bezit dezelfde structuur als een klassieke batterij veldartillerie. De Bij Para Cdo en 35 Bie AA Para Cdo zijn echter twee verschillende eenheden. 35 Bie AA Para Cdo was namelijk een eenheid uitgerust met het wapensysteem Mistral. Het 35 A Bn werd in 1951 opgericht en werd in 1994 ontbonden met uitzondering van één Batterij die omgedoopt werd naar 35 Bie AA Para-Cdo. Deze Batterij fungeerde als een onafhankelijke eenheid en was uitgerust met 18 schootposten MIstral. De eenheid werd in 1992 ontbonden. Deze eenheid was van 1994 - 2002 gekazerneerd te Spich.
Francois67
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:29

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door Francois67 »

Jeetje
Sorry, nu snap er niks meer van. :?

Dus de auto kan uitgeleend zijn aan de Bij Para Commando die naast de Veldartillerieschool zit/zat

Kan ook zijn dat de auto in Spich Duitsland diende
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door one_O_five »

Dat voertuig is en blijft van de artillerie school, moest het in een nadere eenheid als laatste gediend hebben zou die eenheidsnummer moeten veranderd zijn, met de nadruk op moeten want een verkeerd nummer zou een opmerking op de CorLog inspectie opgeleverd hebben.
Of dat voertuig ooit in Spich of ergens anders in de BSD gediend heeft zou wel kunnen maar is toch niet meer te achterhalen nu.
Francois67
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:29

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door Francois67 »

Ok, duidelijk. Bedankt !
Francois67
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:29

Re: Aanhangwagens achter MAN 11.136

Bericht door Francois67 »

Bij een handelaar in het Nederlandse Weert staan vele 4 tonners op een rijtje te koop.
Nu zag ik daar ook twee soorten aanhangwagens van het ABL tussen staan
De Titan en de Blumhardt.
Nu vraag ik me af: achter welke vrachtwagens werden deze gehangen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”