8,93 frank voor nieuwe galons

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

8,93 frank voor nieuwe galons

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 26 Mei 2011 15:56
eaw458 schreef:Dit is het zakboekje van Sergeant-Majoor Alfons Hendrickx. Het uittreksel uit het mobilisatieboekje zit er ook in.

Alfons ging als milicien binnen in 1881 bij het 7Li en schopte het op 1 oktober 1883 tot sergeant-majoor secretaris van het regiment.

Zijn lopende rekening in het boekje staat bomvol. Wat uit het oog springt is dat hij in 1883 8,93 frank moest betalen voor zijn nieuwe galons op zijn capotjas terwijl hij een soldij van 48 centiemen trok.

Een maand werken voor zijn nieuwe graad dus :-)

Wat betekenen de stempels CV en J.P. op de achterkant van het zakboekje?

Walter

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 8,93 frank voor nieuwe galons

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:De sommen in dit soort boekjes kan heel misleidend zijn. Men hield er toen een bijzonder apart systeem aan over. Toen kreeg de eenheid per soldaat per periode een bepaalde bruto som toegekend. Hiervan moest de betaalmeester de kosten afrekenen voor het onderhoud van de soldaat zoals bepaalde voedingswaren, uniform, brandstof etc. Wanneer de militair onder de rang van officier geen kosten had gemaakt kreeg hij per dag zijn x-aantal franken of centiemen uitbetaald. Schade die hij zelf had aangericht aan delen van zijn uitrusting of uniform werden van zijn soldij afgehouden. Voor de betaalmeester was uitbetaling van soldij een huzarenstukje om iedereen tevreden te houden, zowel de soldaat als de kas van de eenheid.
Paddy schreef:
eaw458 schreef:Dank u, Paddy.

Geen idee over de stempels?

Op pagina 1 staat ook een uittreksel uit een wet van 1819 die zegt dat iedere militair een zakboekje zal hebben.

Wie op het forum tovert het oudste Belgische zakboekje tevoorschijn? :)

Walter
Ik heb er een 6-tal en geen enkel heeft een stempeltje achteraan :cry:

Verder probeer ik met eentje uit 1879 :lol: 11é Linie III/4

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 8,93 frank voor nieuwe galons

Bericht door Paddy »

eaw458 schreef:Twee jaar ouder dan dat van mij...

Wie doet beter? :)

Wat mij ook curieus maakt is dat 'mijn' Alfons Hendrickx twee dagen na inlijving een contract tekende voor 3 jaar, 2 maanden en 21 dagen.

Waarom precies die lengte? Je zou er nog zo een aantal uren en minuten bij verwachten :)

Walter
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”