Wat steekt er onder de politiemuts?

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Wat steekt er onder de politiemuts?

Bericht door guerramundial1 »

Belg1914 schreef:Heb deze foto verkregen (geen postkaart, maar een echt zeer klein fotootje)..... dacht.... wat steekt hier onder zijn politiemuts?
Afbeelding

maar op een ander fotootje.....
Afbeelding

aha.... een zelf gefabriceerde zonneklep bij het schieten!
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Wat steekt er onder de politiemuts?

Bericht door guerramundial1 »

Belg1914 schreef:de rest van de fotootjes....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Wat steekt er onder de politiemuts?

Bericht door guerramundial1 »

koen schreef:Schitterende foto's belg1914 !

Vooral dit detail vind ik amusant


Afbeelding


een marketentster ?
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Wat steekt er onder de politiemuts?

Bericht door guerramundial1 »

Belg1914 schreef:De foto's zin niet gedateerd, maar dit lijken me manoevers van voor de oorlog. De kaartjes onder de muts zijn duidelijk tegen de zon... het zijn gewoon interessante kiekjes die ik vandaag toegekregen heb; maar echt de fototootjes zijn maar 5 op 5 cm en 5 op .7 cm
Grenadier schreef:Maar het zijn wel schoon fotookes zulle Rudi! :wink:

Groetjes,

Wim
LEO schreef:Zoals je kan zien op de eerste foto is de schutter een brildrager. Vermoedelijk is het papiertje een noodoplossing om zonnereflexen uit zijn brilglazen te houden en dat de zon schijnt zie je aan hun schaduwen op de grond.......denk ik :wink:
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Wat steekt er onder de politiemuts?

Bericht door guerramundial1 »

ECHOBRAVO schreef:Behalve op de muts de onderofficier, verwijzen de politiemutsen niet naar een eenheid ( dunkt me ) ?

Zou deze foto's tijdens de ' opleiding - selectie ' genomen zijn ?

Unieke foto's !
Mvg


Eric
ECHOBRAVO schreef:Wat me opviel was dat op de muts van de onderofficier duidelijk de eenheid waar te nemen viel.
Bij het lichter maken van de andere foto's ( schietoefening ), onstaat er een vermoeden van aanwezigheid van een insigne.

Ofte :
- de vermelding van eenheid was verschillend tussen gewone soldaat en onderofficier ( misschien metaal versus stoffe uitvoering )
- er geen vermelding van eenheid is. Misschien waren het schietoefeningen van een nieuwe lichting, in opleiding en alvorens toegewezen te worden aan een eenheid

Mvg



Eric
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Wat steekt er onder de politiemuts?

Bericht door guerramundial1 »

Er waren inderdaad verschillen in uitvoering van de nummers voor troep en onderofficieren

- troep en korporaals waren in zwarte stof voor onderofficieren was dit geborduurd in gouddraad (dit volgend de reglementen 1868)

- De Companies diciplinaire, de correction en de companies sédentaires hadden geen nummer op hun bonnet
Dus deze waren zoals de infanterie mutsen bleu fonce met een rode band maar zonder nummer erop

- Battaillon d'aministration hadden ook geen nummer maar hier werd de rode band vervangen door een hemelsblauwe band

- Grenadiers hadden een granaat

- Corps de volentaires de Congolais hadden een gouden ster op hun bonnet

Dan waren er nog de Jagers te Voet en de Carabiniers dan sreken we over een shapki (de bonnet de police voor deze eenheden) maar die waren anders van vorm.
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Wat steekt er onder de politiemuts?

Bericht door guerramundial1 »

ECHOBRAVO schreef:Bedankt Guy !

' De Companies diciplinaire, de correction ' zijn dus alvast uitgesloten

Blijven er over ' de companies sédentaires '
Sédentaire = mag ik dat dan zo begrijpen : een compagnie met weinig verplaatsing buiten de caserne... ?

En iedere compagnie had wel een afdeling ' administratie ' zeker ?
Afbeelding
( met dank voor de foto aan M.Verburg )

Mvg


Eric
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”