geneesheren

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

geneesheren

Bericht door farthingbowl »

heeft iemand een idee hoe deze er uit zagen ? ik neem aan dat het officieren waren, dus droegen zij gewone officierskledij, met (welke) wapenkleur ? ik meen ergens licht groen gezien te hebben ?

Tim
Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

Re: geneesheren

Bericht door thelastofus »

Heb ik ook gelezen, hij schreef dat ze eigenlijk geen echte uniformen hadden maar dat ze vanalles en nog wat droegen van artillerie tot infanterie
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: geneesheren

Bericht door piot1940 »

Voor de periode jaren 20 - mei 1940 droegen zij het gewoon uniform met de wapenkleur en kentekens die terug te vinden zijn op: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htm

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: geneesheren

Bericht door eaw458 »

In 39/40 zagen dokters er ondermeer zo uit:

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: geneesheren

Bericht door piot1940 »

Een luitenant dokter van het 42e linieregiment, de witte doktersjas, is een antiek katoenen stuk met benen knoopjes.
De dokterstas is een privé aanschaf met normaal gezien daarin de voorgeschreven noodzakelijke doktersattributen.
dokter.jpg
dokter_1aa.jpg
dokter_1aaa.jpg
De kraag van de vest toont een kleurverschil met de rest van vest. Oorspronkelijk was dit een mdoel 28 met hoge kraag. Bij de werderoproeping in 1939 werden alle kragen aangepast aan het model 35, zo ook hier. De langwerpige spiegels van het model 28 werden aangepast aan de moderne vorm, wat blijkt uit enige assymetrie in de vorm.
dokter_1aaaa.jpg
Het 42e linie was een regiment van 2e reserve, de oudere klassen dus wat perfect overeenkomt met het ombouwen van de oude model 28 jas naar model 35 standaard
dokter_2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: geneesheren

Bericht door farthingbowl »

inmiddels enkele boeken en wat onderzoek verder maar helaas mijn vraag nog niet kunnen oplossen, wat ik eigenlijk zoek is de wapenkleuren van een dokter of arts met de invoering van het Khaki tenue tot einde eerste wereldoorlog. Het dagboek van dokter Lievens toont een prachtige foto van deze man in zijn khaki tenue, perfect volgens voorschrift uitgevoerd, met ingeborduurde esculaap en twee sterren, echter..de kleuren zijn mij niet duidelijk. Militaria magazine nr 257 geeft een schema weer wat een reglement augustus 1917 zou moeten zijn en hierin staat dat de geneesheren/dokters een "velours grenat" kraagpat zouden hebben met als wapenkleur "blue de roi" alleen die donkerblauw verbaasd mij enigsinds... kan iemand dit bevestigen of heeft iemand andere bronnen ? de latere combinatie is natuurlijk met een amarante bies.

Tim
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: geneesheren

Bericht door piot1940 »

De oudste gegevens die ik terugvind is dit uittreksel uit het reglement van augustus 1915.
medic_1915.jpg
De kleur is inderdaad velours grenat met een blauwe bies. "Googelen" met de term levert alvast de volgende informatie op: http://fr.wikipedia.org/wiki/Grenat_%28couleur%29
Dit is een kleur die een paar stroken donkerder is dan het amarant van de latere periodes. http://fr.wikipedia.org/wiki/Amarante_%28couleur%29

In het reglement van 1922 wordt er reeds gesproken van "velours amarante" voor de achtergrond en "amarante" voor de bies.

Of dit kleurverschil in de praktijk echt opvalt lijkt me echter nog de vraag.

m vr gr, Jean
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: geneesheren

Bericht door farthingbowl »

kijk een reglement uit 15 en 17 zeggen beide een blauwe bies, dan is dus de amarante bies vlak na de oorlog ingevoerd, ik denk dat het velours grenate dan ongewijzigd is gebleven tot de invoering van de huidige service dress ?

het schema in Militaria magzine was een modern schema, dus vandaar mijn vraag,het kan natuurlijk altijd verkeerd gezet of overgenomen zijn, maar een scan van een origineel reglement liegt natuurlijk niet !

bedankt voor de moeite zo ver, weer een hoofdbreker opgelost..

Tim
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”