Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door Exjager »

De luchtmachtbasis in Kleine Brogel krijgt in 2013 een nieuwe, bijna drie meter hoge omheining met camerabewaking. Dat bevestigt korpsoverste Paul Desair. Het contract, ter waarde van 3,83 miljoen euro, werd toegekend aan Cofely Fabricom en Sagef.

Uit aanbestedingsdocumenten blijkt dat de luchtmachtbasis in Kleine Brogel rondom een extra omheining krijgt van 10,4 km lang en bijna drie meter hoog. Soldaten kunnen daarbij met behulp van warmtecamera's en detectielussen een beklimming of doorknippen van de hekken detecteren. Sommige zones van de basis zijn al dubbelomheind. Daar wordt detectieapparatuur bijgemonteerd.

Meer op http://www.hbvl.be/limburg/peer/leger-b ... rogel.aspx
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door Exjager »

Luchtmachtbasis Kleine Brogel krijgt binnenkort een nieuwe bijna drie meter hoge omheining met camerabewaking. De Limburgse luchtmachtbasis wordt vaak "bezocht" door vredesactivisten die over de omheining kruipen uit protest voor de Amerikaanse kernwapens die er opgeslagen liggen (archieffoto).
Lees verder op :
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... einebrogel
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door one_O_five »

Nu en wat dan nog, zo lang die activisten in Brogel iets gaan zoeken wat er niet is zijn de Amerikanen gerust op de plaats waar er wel iets is opgeslagen.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:Nu en wat dan nog, zo lang die activisten in Brogel iets gaan zoeken wat er niet is zijn de Amerikanen gerust op de plaats waar er wel iets is opgeslagen.
Je hebt volgens mij ook geen metershoog hek nodig, gewoon cordaat optreden zal ze ook wel weghouden. Werden we trouwens niet opgeleid met de gekende woorden : "Halt, halt, halt of..." en zo'n hondje gewoon zijn zin laten doen kan ook wel wat effect hebben!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door one_O_five »

Ik heb vroeger meerdere keren de wacht "geklopt" aan een site in de BSD waar de nucleare Belgische munitie voor de artillerie opgeslagen was, deze site stond onder US toezicht en het waren ook de Amerikanen die de bevelen uitdeelden.
Geloof me gerust, zo gemiddeld een op de drie wachtbeurten rukten we uit met schietbevel, lader op en wapens opgespannen, een keer heb ik zelf de MAG schutter een bui over de motorkap van een politiewagen laten afvuren als waarschuwing, die wist wel dat hij niet verder moest rijden want dat het menens werd.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:Ik heb vroeger meerdere keren de wacht "geklopt" aan een site in de BSD waar de nucleare Belgische munitie voor de artillerie opgeslagen was, deze site stond onder US toezicht en het waren ook de Amerikanen die de bevelen uitdeelden.
Geloof me gerust, zo gemiddeld een op de drie wachtbeurten rukten we uit met schietbevel, lader op en wapens opgespannen, een keer heb ik zelf de MAG schutter een bui over de motorkap van een politiewagen laten afvuren als waarschuwing, die wist wel dat hij niet verder moest rijden want dat het menens werd.
Net wat ik bedoel, als je duidelijk en cordaat bent, zijnde tot hier en dan stopt het, dan is dat toch afschrikwekkend en zal men wel nadenken om nog eens op "bezoek" te komen.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door LEO »

Ik heb toch mijn bedenkingen over zulke zaken.
In mijn ogen tracht een opgehitste groep mensen zich toegang te verschaffen op afgebakend en duidelijk gemarkeerd militair terrein.
Dit is een overtreding van de wet waar sancties dienen op te volgen, geen administatieve aanhouding enz....

Het plaatsen van een hoger hek is in feite een oplossing om je onmacht te verduidelijken, iets wat er bij mij niet ingaat. Een bord met
"Verboden toegang-Militair Domein" zou voldoende moeten zijn om iedere rechtgeaarde Belg omkeer doen te maken. Hoe reageerd trouwens
de militaire inlichtingdienst op zulke zaken. Zoiets is indringing in groep, met braak, op militair domein.

Soms is een harde hand nodig, geen hogere afspanning.
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2012 21:18

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door Blastmaster1972 »

LEO schreef:Ik heb toch mijn bedenkingen over zulke zaken.
In mijn ogen tracht een opgehitste groep mensen zich toegang te verschaffen op afgebakend en duidelijk gemarkeerd militair terrein.
Dit is een overtreding van de wet waar sancties dienen op te volgen, geen administatieve aanhouding enz....

Het plaatsen van een hoger hek is in feite een oplossing om je onmacht te verduidelijken, iets wat er bij mij niet ingaat. Een bord met
"Verboden toegang-Militair Domein" zou voldoende moeten zijn om iedere rechtgeaarde Belg omkeer doen te maken. Hoe reageerd trouwens
de militaire inlichtingdienst op zulke zaken. Zoiets is indringing in groep, met braak, op militair domein.

Soms is een harde hand nodig, geen hogere afspanning.
Volledig akkoord.

Individuen of groepen die zich toch nog toegang verschaffen mogen van mij het stempel "terrorist" krijgen. Te stoppen met een hindernis van 5.56mm.

Nee, dat zou misschien "niet humaan" zijn, laat het ons houden op een rammelinske met de matrak. Gevolgd door een gevangenisstrafke om te genezen van de kneuzingen...

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door one_O_five »

Geen goede oplossing blastermaster, de bak zit al vol en daar gaat zo te zien de eerste jaren geen oplossing voor zijn, de matrak is een tijdje buiten gebruik maar er bestaat de oplossing van de boer die zijn veld bewaakte, gewoon de hagel van een patroon voor het jachtgeweer vervangen door grof zout ... als ge dat tegen uw blote billen kreeg ... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2012 21:18

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door Blastmaster1972 »

one_O_five schreef: de bak zit al vol en daar gaat zo te zien de eerste jaren geen oplossing voor zijn,
Ah! Maar als ze nu die afsluiting 3.85 mijoen Euro gebruiken om ergens een veld af te sluiten... en ze daarin opsluiten... probleem opgelost!

Maar ja, dat zou weer niet humaan zijn zeker...

Mvg,

Jos

;)
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door one_O_five »

Ge moet dat even realistischer bekijken Jos, dat duur hek heeft gewoon de functie van de pot siroop die de vliegen moet aantrekken, zo lang de vliegen naar de vliegenvanger Kleine Brogel komen veroorzaken ze geen last daar waar er werkelijk iets opgeslagen is.
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Re: Metershoog hek rond militair domein Kleine Brogel

Bericht door DirkL »

Een kleine dankU aan de bomspotters is hier wel op hun plaats. Ge moest eens weten hoeveel bomen hiervoor gekapt worden. Er komt eindelijk een fatsoenlijke draad. :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”