Herdenking weerstand in de Refuge

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Diabolo
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2012 20:02

Herdenking weerstand in de Refuge

Bericht door Diabolo »

Makkers,


Refuge,vertaal het als schuilplaats.Elk jaar hier in Waudrez is er een commémoratie,
van deze Refuge.Waudrez is een klein bijdorp van Binche.Dat is altijd begin september.
In deze schuilplaats waren niet alleen vechtende weerstanders,maar ook de verbindingen met Engeland,
via radio en morse.Deze mensen houden dit in ere,en op de bekende datums maken ze dan contact,
met de makkers in Engeland zelf,via de radioamateurs,die er gans een weekend aan spenderen.
Er komen ook voertuigen op af,zoals de bekende Willy's,herstelde kamions,moto's,alsook een
Full Track.Deelnemers in kleding van die jaren,grote voorstelling en rondrit onder begeleiding,receptie,
eten en drinken aan zeer schappelijke prijs,de site is enorm en zeer veilig.Ik ga zelf ieder jaar op
uitnodiging,helaas,de laatste weerstander-vrijwilliger, is overleden aan gezegende leeftijd,en maakte het dit jaar niet meer mee.
De brave man van +90 zat altijd naast deze "snotter" van 62 op de bank,te kijken naar de nepsoldaten.
Eerste keer deed het wel raar,de man zag mijn insigne van erkend lid Brigade Piron,en salueerde spontaan,hij het ook dragende.Is nog ver 2013,maar wie weet,komen makkers van deze site er eens op af.
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Herdenking weerstand in de Refuge

Bericht door Grenadier »

Laat het zeker op tijd weten via het forum, eventueel een affiche posten of zo. Het is ook altijd leuk als je foto's van vorige uitgaven kan posten, we zijn hier dol op foto's! ;)

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Diabolo
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2012 20:02

Re: Herdenking weerstand in de Refuge

Bericht door Diabolo »

Thx voor de reactie Grenadier,zal het eens vragen,want de foto's zijn onder copyright.
Ik probeerde een Leopard te doen komen(2012),maar dan zullen de kasseiën van stad Binche en Waudrez naar de vaantjes zijn :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Musea, tentoonstellingen, herdenkingen - musées, expos, commémorations”