Onderluitenant Grenswielrijders

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door belgsken »

Hallo iedereen,

Enkele jaren geleden vond ik vest, broek en capootjas van Jean Van Den Bosch, Onderluitenant bij het Regiment Grenswielrijders.
Zowel de vest en "capoot" zijn gedateerd 24/11/39.

Graag had ik meer informatie over deze persoon zoals Rgt, Cie, stamnr, 18 daagse veldtocht enz. Helaas kon men mij op de dienst voor het stamboek niet helpen en zoekwerk via internet leverde ook niets op.

Is hier misschien iemand met een annuaire 1939-1940 die eventueel eens kan kijken, dat zou mij alvast enorm vooruit helpen.

Binnenin de vest en broek is een lichtblauw etiket en een etiket met het nr 18083. Mogelijk is dit zijn stamnr (5 cijfers voor Offr) of een wasnummer (gedurende mobilisatie)

Graag jullie advies. Alvast bedankt. Groeten, Sven

Ps Ik kon jammer genoeg geen foto's meesturen, moderator help AUB, en dan voeg ik die zeker later toe..
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door eaw458 »

Er staat geen Jean Van Den Bosch op de slagorde der officieren van de Grenswielrijders van de Achttienddaagse Veldtocht.

Ik heb ook naar spellingsvarianten gezocht en zowel de Staf van de Brigade Grenswielrijders (vanaf 20/5/40), het 1ste Regiment Grenswielrijders, het 2de Regiment Grenswielrijders, het Bataljon Grenswielrijders Limburg als het Bataljon Grenswielrijders van het Versterkings- en Opleidingscentrum Ardense Jagers nagekeken. Ook de elders gedetacheerde officieren staan hier tussen. Mijn ervaring is dat die slagorde voor wat het veldleger betreft accuraat is.

Ook in het jaarboek van 1939 (gepubliceerd bij de start van het jaar) staat er geen geschikte OLt J Van Den Bosch.

Tenslotte lijkt me een stamnummer van 18 duizend voor een pas benoemd officier te laag voor 1939. Jonge OLt's uit die tijd lijken me stamnummers om en bij de 32-34 duizend te hebben.

Aan de conclusies waag ik me niet ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door belgsken »

Hallo Walter,

alvast bedankt voor de moeite, alleen jammer dat er niets gevonden is.

Is het mischien niet mogelijk, gezien het uniform en de jas november 1939 gedateerd zijn, dat de betrokkene pas halverwege 1939 in dienst gekomen is en hierdoor nog niet in de annuaire 1939 opgenomen was.

Het ingenaaide nummer is mischien geen stamnr maar eventueel, in combinatie met het blauwe label,een hulpmiddel om zijn wasgoed terug te bezorgen.

Wat de herkomst betreft, ongeveer 3 jaar geleden gekocht uit een sterfgeval.(omgeving Luik)

Het uniform op zich heeft de juiste snit (accoladestikking broek, losse zakken enz), juiste stof, oude binnenvoering en geen reparaties of gepruts met de stiksels. De knopen zijn wel van het bolvormig type zonder rand maar deze werden al vooroorlogs gebruikt.

Ik heb nog wat foto's bijgevoegd maar ze staan onder mei 1940. :oops: Ik had me vergist. Mijn excuses hiervoor.

Groeten Sven
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door eaw458 »

belgsken schreef:Hallo Walter,

alvast bedankt voor de moeite, alleen jammer dat er niets gevonden is.

Is het mischien niet mogelijk, gezien het uniform en de jas november 1939 gedateerd zijn, dat de betrokkene pas halverwege 1939 in dienst gekomen is en hierdoor nog niet in de annuaire 1939 opgenomen was.

Het ingenaaide nummer is mischien geen stamnr maar eventueel, in combinatie met het blauwe label,een hulpmiddel om zijn wasgoed terug te bezorgen.

Wat de herkomst betreft, ongeveer 3 jaar geleden gekocht uit een sterfgeval.(omgeving Luik)

Het uniform op zich heeft de juiste snit (accoladestikking broek, losse zakken enz), juiste stof, oude binnenvoering en geen reparaties of gepruts met de stiksels. De knopen zijn wel van het bolvormig type zonder rand maar deze werden al vooroorlogs gebruikt.

Ik heb nog wat foto's bijgevoegd maar ze staan onder mei 1940. :oops: Ik had me vergist. Mijn excuses hiervoor.

Groeten Sven
Jawel hoor, alle nieuwe reserveofficieren van de klas 39 staan idd nog niet in het jaarboek. De deur is bijlange nog niet dicht... :-)

Alleen kan je wel met enige graad van zekerheid stellen dat er niemand met die naam bij de hierboven vermelde eenheden van de Grenswielrijders diende in mei 40.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Zou het om een naoorlogse montage kunnen gaan? De inplanting van de kentekens doet nogal vreemd aan.

Groeten,
Bram.
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door belgsken »

Hallo Bram,

Hoezoe? Wat is er vreemd aan de inplanting?

De schouderstukken hebben, zoals voorzien voor de Regimenten Grenswielrijders, een wiel met een kroon erboven.

De kraagspiegels omvatten zoals voorzien de graad met daarboven het wiel.

Als ik de kraagspiegels vergelijk met die van mijn andere Officiersvesten stel ik het volgende vast. Geen enkele spiegel is idendiek quasi afmetingen en er zijn zowel perfect symetrische als
assymetrische spiegels (zoals in dit geval) gemonteerd.

De plaatsing van de Luitenant ster is vrij laag omdat het wiel erboven staat. Ditzelfde zie ik op de spiegels van 2 vesten van een Luitenant Genie waardat, zoals voorzien, een Romeinse helm boven de graad staat. Bij al de andere staan de sterren net iets hoger gemonteerd.

Stel als het wiel achteraf toegevoegd zou zijn op een linievest: zou dit eventueel zichtbaar kunnen zijn op de spiegels (herplaatsen sterren) en op de epauletten (veranderen regimentscijfer door wiel).

Zelfs met een sterk vergrotende loep zie ik hier echt niets verkeerd aan.

Op de spiegels van de capootjas daarentegen zie je duidelijk dat er boven de Luitenantster een kenteken verdwenen is en op de epauletten heeft er ook iets gestaan onder de kroon.
Jammer genoeg is er op geen van beide zichtbaar of het hier om een wiel of iets anders gaat.

Kunnen jullie mischien eens kijken ofdat er een Luitenant Van Den Bosch, vanaf eind 1939, rondliep in een Linie- of Grenadiersregiment?

Persoonlijk denk ik niet dat het om een naoorlogse montage op een authentiek uniform gaat (gezien vindplaats), maar het niet terugvinden van de persoon in kwestie is op zijn zachts uitgedrukt erg vervelend.

Alvast bedankt voor de moeite en tot schrijfs.

Groeten Sven
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door eaw458 »

belgsken schreef:Hallo Bram,

Hoezoe? Wat is er vreemd aan de inplanting?

Groeten Sven
Hmm... Ik moet Bram toch ook een beetje bijtreden. Op de kraagspiegels lijken de wieltjes toch een beetje tussen het sterretje en de punt van de kraagspiegels gewrongen. Zijn de wieljes op de schouderstukken horizontaal of vertikaal gemonteerd? Als dit vertikaal is, zou het dan mogelijk zijn dat daar ooit een enkel cijfer zou gestaan hebben? Staan de lussen van de wielen en cijfers even ver uit elkaar?

De vindplaats verlaagt inderdaad het risico op latere montage, maar ik zit toch met die slagorde verveeld. Gezien het feit dat die ook gedetacheerde officieren vermeldt, en met de de structuur van de grenswielrijders in gedachte, ik kan me immers niet goed voorstellen waar we deze OLt nog zouden kunnen terugvinden. De grenswielrijders werden immers niet gebruikt om divisie-eenheden te gaan bevolken zoals dat bij de infanterie wel het geval was.

Tenzij hij tegen mei 40 om een of andere vreemde (medische?) reden terug thuis zou geweest zijn. Maar dan zou je wel een speld in een hooiberg gevonden hebben.

Ik heb met Luik in gedachte zonet ook nog even tussen de stafofficieren van het III Legerkorps, 2de Infanteriedivisie en 3de Infanteriedivisie gekeken, maar daar zit hij ook niet tussen. Onderluitenanten op de staven op deze echelons zie je trouwens slechts heel erg zelden.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door belgsken »

Hallo Walter,

De wieltjes staan verticaal gemonteerd. De afstand tussen de lussen van de wielen is dezelfde als die van de cijfers. Het zou inderdaad mogelijk zijn om de cijfers te veranderen zonder dat dit zichtbaar is.

Van de kraagspiegel zou je inderdaad kunnen zeggen dat het wieltje tussen ster en graad "gewrongen" is maar dit heeft volgens mij een andere reden.

Zoals je in bijlage kan zien verschillen linker en rechterspiegel sterk van elkaar. De linker is nog een klein beetje symmetrisch maar de rechter is dit helemaal niet. Volgens mij heeft de kleermaker deze zelf gemaakt.(mischien omdat de kraag van het uniform onderaan te smal was om een reglementaire te kunnen plaatsen?)

Wanneer hij de ster lager zou plaatsen kom deze al vrij kort op de rand vind ik. Persoonlijk denk ik dat vooral de assymetrische vorm een onverzorgde montage weergeeft.

Stel nu dat de montage na-oorlogs zou zijn, van het uniform ben ik absoluut overtuigd dat dit weldegelijk vooroorlogs is, dan zou er theorethisch een Onderluitenant Van Den Bosch Jean in een Linie- of Grenadiersregiment moeten gediend hebben. Juist?

Kan jij dit eventueel eens nakijken in uw jaarboek Walter. Mischien kunnen we zo een stukje van de puzzel oplossen. Alvast bedankt.

Groeten en tot schrijfs, Sven

IMG_3043 (450x600).jpg
IMG_3042 (450x600).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door eaw458 »

Ik kan ook jouw argumentatie volgen, Sven.

Vervelend, want het is steeds tof om de achtergrond bij een verzamelstuk te kennen.

Er staat in het jaarboek 1939 de volgende officieren die er van ver op trekken: Olt act J.J.S. Vanden Bosch (sic), geboren 29.11.12, 8Li en OLt res J.B.M. Vandenbosch, geboren 25.11.12, 3Ae

Ik hou toch ook nog de weliswaar piepkleine mogelijkheid in gedachte dat het gaat om een KROLt van de klas 39 van de grenswielrijders die om een of andere reden de veldtocht niet meemaakte. Miliciens werden tussen feb en mei ingelijfd en alle reserveofficieren van de klas 39 kwamen te laat binnen voor het jaarboek van dat jaar.

Heb je je licht al eens opgestoken op het Centrum voor Historische Documentatie (<> Notariaat) waar de dossiers van de officieren bewaard worden?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door belgsken »

Inderdaad Walter,

Het is altijd leuker om de achtergrond van een bepaald stuk te kennen. Ik had gehoopt om bepaalde vragen op te kunnen lossen via dit Forum maar uiteindelijk heb ik er alleen maar bij gekregen.

Trouwens, is hier niemand op het forum die eventueel een verklaring voor de ingenaaide labels heeft (het lichtblauwe en het witte met Nr 18083) :P

Toch wil ik U al van harte bedanken Walter, voor de moeite en voor de informatie die ik via U verkregen heb.

Ikzelf zal ook nog eens contact opnemen met het stamboek in Evere. Als ik het mij goed herinner heb ik destijds alleen de Regimenten Grenswielrijders en niet het Bataljon Grenswielrijders opgevraagd.Waarom? Omdat het Bataljon Grenswielrijders normaal gesproken alleen een kroon op de schouderstukken droeg. Maar de Belgen kennende ....

Misschien kan ik best ook meteen wat spellingsvarianten opvragen: Van Den Bosch, Van Den Bosche, Van De Bos,Vandenbosch, Vandenbosche, Vandenbos .... nog suggesties? De Adjudant Van Tilborg gaat lachen.

Het centrum voor Historische Documentatie zal ik ook eens contacteren maar ik vrees dat ik geen informatie mbt dossiers van onze Officieren ga krijggen.

Alleszins, ik hou U zeker op de hoogte. En nogmaals bedankt Walter.

Groetjes Sven
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door eaw458 »

belgsken schreef:
Misschien kan ik best ook meteen wat spellingsvarianten opvragen: Van Den Bosch, Van Den Bosche, Van De Bos,Vandenbosch, Vandenbosche, Vandenbos .... nog suggesties? De Adjudant Van Tilborg gaat lachen.

Het centrum voor Historische Documentatie zal ik ook eens contacteren maar ik vrees dat ik geen informatie mbt dossiers van onze Officieren ga krijgen.

Groetjes Sven
Ik heb een licht vermoeden dat ze je bij zo'n vraag gaan vertellen dat je beter eens tot ginder komt! :D

Succes ermee,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door Sgt. Veldeman »

Ik heb hier een boek voor mij liggen waar een stuk of 2 Van Den Bossches in staan (Onderluitenant echter):
8Li: Officier matériel: onder-luitenant reserve: J. Van Den Bosch
1/I/8Li: onderluitenant: A. Van Den Bossche
Bron: Historique des régiments de ligne 1939-1940; Raoul Royaux.
Hopelijk ben je er iets mee

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door belgsken »

Jazeker Robrecht, alvast bedankt voor de informatie. :P
Staat er toevallig geen datum of jaartal bij die Onderluitenant J. Van Den Bosch?
Mvg Sven
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door Sgt. Veldeman »

belgsken schreef:Jazeker Robrecht, alvast bedankt voor de informatie. :P
Staat er toevallig geen datum of jaartal bij die Onderluitenant J. Van Den Bosch?
Mvg Sven
Er staat slechts 'ordre de bataille a 10 mai 1940'. Maar niets bij de persoon zelf.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Onderluitenant Grenswielrijders

Bericht door belgsken »

Dat is toch al iets.
Heel hard bedankt Robrecht.
Mvg Sven
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”