Welk bataljon 1e Li gedecimeerd in Diksmuide 1914?

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Welk bataljon 1e Li gedecimeerd in Diksmuide 1914?

Bericht door Herr Fritzkopf »

Na den aftocht van Antwerpen naar den IJzer, werd het 21e Linie ontbonden. Het 1e Linie nam van 17 tot 31 October 1914 deel aan den slag en, bij den val van Diksmuide, op 10 November 1914, werd een zijner bataljons op vreeselijke wijze gedund.
Hallo, aangezien mijn overgrootvader bij het 1e Linieregiment was zou ik graag weten welk bataljon er precies werd gedund/gedecimeerd bij de val van Diksmuide in 1914. Ik weet nog niet bij welk bataljon hij was, maar dat hoop ik snel te ontdekken omdat ik in juli zijn dossier ga inkijken in het KLM/MRA.

Hier nog even een korte samenvatting die ik reeds heb van zijn dossier:
- Wederopgeroepen onder de wapens (mobilisatie) bij het 1ste Linieregiment, 1 augustus 1914
- Teruggetrokken naar LE CALAISIS op bevel van de hogere autoriteiten, 16 oktober 1914
- Overgegaan naar de Etappe Troepen (T.E. – Troupes d’Etape) te ADINKERKE, 5 december 1914
alvast bedankt ! ;)
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Welk bataljon 1e Li gedecimeerd in Diksmuide 1914?

Bericht door Herr Fritzkopf »

niemand ? :(
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Welk bataljon 1e Li gedecimeerd in Diksmuide 1914?

Bericht door Herr Fritzkopf »

Dit heb ik al gevonden in een tekst over een soldaat die in Diksmuide sneuvelde
Eind oktober 1914 liep het Duitse offensief vast na de Slag aan de IJzer. Begin november verdedigden delen van het 1ste Linieregiment samen met Franse koloniale troepen (Senegalezen) en Bretoense Marinefuseliers nog het bruggenhoofd Diksmuide.
De stellingen van de compagnie van Omer lagen tussen de Handzamevaart en de spoorweg. De Belgen stonden schouder aan schouder met de Senegalese tirailleurs. De twee vorige dagen had de Duitse artillerie de stad en de toegangswegen onophoudelijk beschoten. Om 08 u. op 10 november hervatten de beschietingen. Tegelijk vielen de Duitse grondtroepen van drie kanten aan. De Belgen en de Fransen werden uit elkaar geslagen. De overlevenden doken op in de achterste linies zonder gordel of kapotjas. Er werden daaropvolgend bloedige man-tegen-man gevechten geleverd in de straten van Diksmuide. De verdedigers trokken zich onder de Duitse druk terug achter de IJzer. De brug werd in de namiddag opgeblazen. Achter de IJzer zouden de geallieerden nog vier jaar standhouden. Omer was er niet bij. Hij werd als vermist opgegeven maar daagde niet meer op. Waarschijnlijk werd hij gedood tijdens de moordende beschietingen van die ochtend. Zijn lichaam werd nooit terug gevonden. Ook Omers commandant, Jules Hannaf bleek vermist.
http://www.cove.be/archief/projectgesned/degraeve.html
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Welk bataljon 1e Li gedecimeerd in Diksmuide 1914?

Bericht door foxy.jack »

Je kan misschien geluk hebben door in het KLM even te gaan grasduinen in de divisieordermappen. Opgelet: dit zijn wel volumineuze delen. Best eerst vragen wat er voorhanden is.
Voor de 6 LD (= Cavalerie-divisie) starten die pas in ongeveer 1915.
Je kan hier wel een paar leuke zaken te weten komen. (vb. de soldaten kregen elke 5de - 15de en 25ste dag van de maand verse groenten).

Groetjes
Foxy
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Welk bataljon 1e Li gedecimeerd in Diksmuide 1914?

Bericht door Herr Fritzkopf »

Bedankt! :) als ik me niet vergis behoorde het 1e Li tot de 5de divisie, Ik zal het daar zeker eens vragen!
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Welk bataljon 1e Li gedecimeerd in Diksmuide 1914?

Bericht door wsegers1 »

Na consultatie van onze database leed het derde bataljon veel verliezen tijdens de gevechten rond Diksmuide.
Misschien is dit het bataljon waarnaar je zoekt?

Met vriendelijke groeten

Willem
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Welk bataljon 1e Li gedecimeerd in Diksmuide 1914?

Bericht door Herr Fritzkopf »

wsegers1 schreef:Na consultatie van onze database leed het derde bataljon veel verliezen tijdens de gevechten rond Diksmuide.
Misschien is dit het bataljon waarnaar je zoekt?

Met vriendelijke groeten

Willem
Bedankt! :) het is inderdaad het bataljon dat ik wou weten. Maar of het het bataljon is waartoe mijn overgrootvader toe behoorde weet ik nog niet, daarover kan ik je hopelijk morgen meer vertellen als ik terugkom uit Brussel.
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”