Hulp bij foto

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Hulp bij foto

Bericht door bcordens »

Afbeelding

Onlangs is deze foto in mijn bezit gekomen. Er is een krijgsgevangenenkamp op te zien, enkele bewakers en links een groep soldaten die krijgsgevangenen lijken te zijn. Gezien de uniformen is het volgens mij in de periode 14-18.

Heeft er iemand een idee welk kamp het zou kunnen zijn?

Welke nationaliteit hebben de bewakers en gevangenen?
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Hulp bij foto

Bericht door Lewis Gunner »

Ik vermoed dat beide Belgen zijn, dus misschien zijn de mensen achter draad gevangenen van de Krijgsraad? Is maar een idee.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Hulp bij foto

Bericht door Paddy »

Volgens mij gaat het hier om een oefening, Belgische krijgsgevangenen en Belgische soldaten met een wapen passen niet echt in het plaatje van krijgsgevangenenkamp.
Zijn er details te zien die de eenheid kunnen aanduiden?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Hulp bij foto

Bericht door bcordens »

Ik vond het ook al een rare foto omdat de gevangenen en bewakers mij allebei Belgen leken te zijn. Ik kan geen details herkennen...
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Hulp bij foto

Bericht door Yente »

Is die draad niet gewoon een afbakening van die weg?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Hulp bij foto

Bericht door Lewis Gunner »

Daar zeg je wat! Het is waarschijnlijk gewoon de draad voor de koeien op het veld met daarachter de stallen.
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Hulp bij foto

Bericht door bcordens »

Je hebt gelijk, die draad is zeker niet hoog genoeg voor een krijgsgevangenenkamp. Maar de gebouwen lijken me toch geen stallen te zijn, eerder barakken ...
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Hulp bij foto

Bericht door Paddy »

Misschien is dit een van de kampen die tijdens de Rijnbezetting gebruikt werden?

Voorbeeld: [link2]Kamp van Dendermonde,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php ... 550&p=8904[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Hulp bij foto

Bericht door bcordens »

Paddy schreef:Misschien is dit een van de kampen die tijdens de Rijnbezetting gebruikt werden?

Voorbeeld: [link2]Kamp van Dendermonde,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php ... 550&p=8904[/link2]
Zou kunnen ... maar dan staat deze topic op de verkeerde plaats.

Op de achterzijde staat: Edit. C. Simon-Marchal, Philippeville. Dus misschien is deze foto daar in de buurt genomen? Lag er zo'n kamp in deze streek?
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Hulp bij foto

Bericht door foxy.jack »

Koeistallen? Weinig mogelijk. Je kan 7 gebouwen op één lijn tellen. Achter de eerste lijn staat vermoedelijk nog een 2° volledige lijn (enkel eerste gebouw ervan is er te zien).
Dit wil zeggen 14 gebouwen in totaal.
Daar zouden dan wel heeft veel koeien in kunnen + koestallen hadden in die tijd niet van die "high-tech"-ramen. :D

Afsluiting: de linkerlijn bestaat uit gespannen prikkeldraad met ronde ijzeren palen. De rechterlijn bestaat uit ronde staaldraad met tramrailpalen waarvan de bovenste lijn trouwens afgebroken is.

Weg: je ziet in het midden een burger met mestvork op de schouder. Verder achteraan komt een 2° burger naar voor.

Volgens mij moet je het gaan zoeken (zoals Paddy ook vermoed) bij een soldatenkamp.

groetjes
foxy
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Hulp bij foto

Bericht door Paddy »

Wat zoeken leverde mij deze twee foto's van het Camp de Philippeville op, en het lijkt mij niet op een luxeverblijf. Meer informatie is er momenteel nog niet voorhanden :(

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Hulp bij foto

Bericht door bcordens »

Ik heb ook nog deze foto's op het internet teruggevonden:

Afbeelding

Afbeelding
Dezelfde foto als de mijne, met de vermelding 'le départ des bleus'. Een opleidingscentrum voor 'bleus'?


In Philippeville is er een straatje, 'Rue des baraques', dat doodloopt in de velden. Zou dit de locatie kunnen zijn?
[googlemaps]https://maps.google.be/maps?hl=nl&q=Rue ... e&ie=UTF-8[/googlemaps]
etappe gent
Berichten: 77
Lid geworden op: 11 jun 2011 16:20

Re: Hulp bij foto

Bericht door etappe gent »

Hallo,

ik heb de indruk dat er amerikanse overjassen en jasjes aanwezig zijn.

grtn
Gebruikersavatar
D.B.
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:57
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hulp bij foto

Bericht door D.B. »

bcordens schreef: Dezelfde foto als de mijne, met de vermelding 'le départ des bleus'. Een opleidingscentrum voor 'bleus'?
Voor de Eerste Wereldoorlog werden de twee eenheden die tegen elkaar oefenden tijdens grote (en andere) manoeuvres vaak aangeduid met een kleur of een windstreek, zoals "Parti Rouge" versus "Parti Bleu" en "Parti Sud" versus "Parti Nord". Over de situatie na de Wereldoorlog weet ik minder. Maar vermoedelijk is de betekenis ergens in die hoek te zoeken.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Hulp bij foto

Bericht door Paddy »

D.B. schreef:
bcordens schreef: Dezelfde foto als de mijne, met de vermelding 'le départ des bleus'. Een opleidingscentrum voor 'bleus'?
Voor de Eerste Wereldoorlog werden de twee eenheden die tegen elkaar oefenden tijdens grote (en andere) manoeuvres vaak aangeduid met een kleur of een windstreek, zoals "Parti Rouge" versus "Parti Bleu" en "Parti Sud" versus "Parti Nord". Over de situatie na de Wereldoorlog weet ik minder. Maar vermoedelijk is de betekenis ergens in die hoek te zoeken.

Groeten,
Bram.
Je hebt naar mijn mening 100% gelijk als je over manoeuvres spreekt maar ik ben er toch bijna zeker van dat men op dit soort prentkaarten met "blues" rekruten bedoeld.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”