Over scannen, PDF en andere PC-toestanden

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Over scannen, PDF en andere PC-toestanden

Bericht door Exjager »

anthony schreef:Sorry Exjager,

Voorlopig doe ik hem nog niet weg.
Als je wilt kan ik hem eens inscannen..
Ik wil je zeker niet met werk opzadelen, maar als je dat wil mag je hem natuurlijk inscannen ;)
Alvast dank.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Memorandum van...

Bericht door anthony »

Exjager schreef:
anthony schreef:Sorry Exjager,

Voorlopig doe ik hem nog niet weg.
Als je wilt kan ik hem eens inscannen..
Ik wil je zeker niet met werk opzadelen, maar als je dat wil mag je hem natuurlijk inscannen ;)
Alvast dank.
Het zal niet voor morgen zijn, want ik ben nog bezig met de boeken van Champagne in te scannen, maar ik zal het asap doen!
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Memorandum van...

Bericht door Exjager »

anthony schreef:
Exjager schreef:
anthony schreef:Sorry Exjager,

Voorlopig doe ik hem nog niet weg.
Als je wilt kan ik hem eens inscannen..
Ik wil je zeker niet met werk opzadelen, maar als je dat wil mag je hem natuurlijk inscannen ;)
Alvast dank.
Het zal niet voor morgen zijn, want ik ben nog bezig met de boeken van Champagne in te scannen, maar ik zal het asap doen!
Geen probleem, doe rustig aan!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Memorandum van...

Bericht door Paddy »

Kan dan hier ook als PDF'ke geplaatst worden ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Memorandum van...

Bericht door anthony »

Ik vrees dat het hier plaatsen als "PDF'ke" niet het geval zal zijn. De omvang van het bestand zal behoorlijk groot zijn, dus niet praktisch om dat hier te plaatsen.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Memorandum van...

Bericht door one_O_five »

@anthony, de grootte van een pdf is niet van belang omdat we alles in eigen beheer op onze eigen server kunnen doen, voor de plaatsing op het net is 100 dpi overigens voldoende.
In plaats van te scannen bestaat er nog een oplossing die veel sneller werkt, gewoon een boek fotograferen, de meeste toestellen nummeren de foto's gewoon door, de ganse reeks in een keer in PDFCreator zetten en verwerken.
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Memorandum van...

Bericht door anthony »

one_O_five schreef:@anthony, de grootte van een pdf is niet van belang omdat we alles in eigen beheer op onze eigen server kunnen doen, voor de plaatsing op het net is 100 dpi overigens voldoende.
In plaats van te scannen bestaat er nog een oplossing die veel sneller werkt, gewoon een boek fotograferen, de meeste toestellen nummeren de foto's gewoon door, de ganse reeks in een keer in PDFCreator zetten en verwerken.
Ik heb ondertussen al een beetje ervaring met het inscannen van boeken en ik ken ook de methode om je boek te fotograferen. Het enige probleem is dat ik de boeken ook inscan voor mezelf. Ik scan deze dus altijd op 300dpi om er zo zeker van te zijn dat alles goed leesbaar is. Mijn andere scans die ik hier geplaatst heb zijn ingescand op 200dpi en bij afdrukken bij het copycenter vond ik de kwaliteit niet overdreven goed, vandaar...
Een scan op 300dpi is zo'n 3MB groot, een foto met mijn fototoestel is zo'n 6MB groot...

Keuze is dus snel gemaakt.

Wat betreft het fotograferen van boeken heb ik vorige maand nog een opstelling gemaakt waarbij je het boek op een glazen plaat moet leggen om zo een beter beeld te hebben. Hierbij moet je ervoor zorgen dat de belichting ideaal is en je moet een afstandsbediening hebben voor je camera anders heb je een wazig beeld wanneer de knop word ingedrukt.
Ik ben kies er dan ook liever voor om, indien mogelijk, het boek in te scannen.

Dat jullie alles op jullie eigen server kunnen plaatsen en beheren ga ik volledig mee akkoord, maar wanneer een file van laat ons zeggen een 100MB moet worden geladen, dan neemt dit wel enige tijd in beslag.

Mvg,
Anthony
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Memorandum van...

Bericht door one_O_five »

Ik ken die technieken ook wel, natuurlijk als ge een boek later nog wil printen moet ge op 300 dpi, of meer gaan, een normale inkjet drukt aan 360 dpi op de standaardinstellingen.
De download is dan weer een ander probleem, providers beloven hoge snelheden maar kunnen die meestal niet leveren, hangt er van af waar ge woont.
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Memorandum van...

Bericht door anthony »

one_O_five schreef:Ik ken die technieken ook wel, natuurlijk als ge een boek later nog wil printen moet ge op 300 dpi, of meer gaan, een normale inkjet drukt aan 360 dpi op de standaardinstellingen.
De download is dan weer een ander probleem, providers beloven hoge snelheden maar kunnen die meestal niet leveren, hangt er van af waar ge woont.
Hoger inscannen dan 300 dpi ga ik mezelf niet aandoen. Hoe meer dpi je kiest, hoe langer je scanner erover doet.
En geloof me, een boek van een 100-tal pagina's duurt mij al lang genoeg.

We zien wel wat er mee gebeurd. Mocht het bestand te groot zijn dan zet ik het op een CD en stuur ik het per post naar Exjager.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Memorandum van...

Bericht door one_O_five »

Zwijg me daar van een langdurige scan, ooit eens op 1200 dpi ingescand om als poster uit te drukken ...
CD of DVD is ook een oplossing, ik vraag per gelegenheid wel eens een kopie aan Exjager, eens benieuwd wat zo voor mijn tijd in de pantserschool wisten te vertellen.
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Memorandum van...

Bericht door anthony »

one_O_five schreef:Zwijg me daar van een langdurige scan, ooit eens op 1200 dpi ingescand om als poster uit te drukken ...
CD of DVD is ook een oplossing, ik vraag per gelegenheid wel eens een kopie aan Exjager, eens benieuwd wat zo voor mijn tijd in de pantserschool wisten te vertellen.
We gaan wel off topic, maar ja.

Ik vind het vrij irritant dat boeken met een gelijmde kaft niet zo makkelijk open te leggen zijn op een scanner. Je ziet altijd wel een beetje schaduw op de scans.
Daarom wou ik dan ook proberen met mijn fototoestel. Ik had zelfs zo'n afstandsbediening gemaakt voor mijn fototoestel (panasonic lumix fz-100). Mijn toestel is hier zeker capabel voor, want de foto's zijn echt scherp. Het enige probleem dat ik hierbij ondervond was de belichting en de vorm van de foto.
Wanneer je de foto bekijkt kan je nooit een recht blad uitknippen met een programma. Misschien vind ik ooit wel nog eens een goede methode...

Ik heb de voorbije maanden een hele boel boeken ingescand van Champagne en ik moet zeggen dat het ook sterk afhangt van de bijgeleverde software bij de scanner. Bij de software die ik gebruik worden sommige vakken op je blad automatisch geselecteerd, die moet je dan allemaal verwijderen voor je het volgende blad kan doen. Dit is ook erg tijd slopend.

En dan de boeken met zo'n OCR laten binnen lezen om ze te vertalen. Zelfs op 300dpi is dat nog een ramp.

En dan vraag ik mezelf nog af waarom andere mensen hun documentatie niet inscannen. Misschien is dit het antwoord? En ben ik een van de weinige idioten die dit wil doen :-)
Men zou gaan twijfelen om het nog te doen. Of je kijkt dan op Ebay en je ziet iemand die zijn docu scanned en het daar verkoopt..
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Memorandum van...

Bericht door Paddy »

Laten we het even bij het memorandum houden aub ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Memorandum van...

Bericht door one_O_five »

Klopt Paddy, we zijn weer dik off topic, dat hebt ge zo met twee :ugeek: achter een PC.
Misschien beter verplaatsen naar algemene chat.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Memorandum van...

Bericht door Paddy »

one_O_five schreef:Klopt Paddy, we zijn weer dik off topic, dat hebt ge zo met twee :ugeek: achter een PC.
Misschien beter verplaatsen naar algemene chat.
Voila ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Over scannen, PDF en andere PC-toestanden

Bericht door anthony »

Wat ik ook nog kan meegeven als tip is het gebruik van IrfanView om de scans/foto's te 'resizen' qua aantal MB. Handige tool die het in batch converteren van bestanden toelaat 'zonder' enige kwaliteitsverlies.

En om de PDF files samen te stellen gebruik ik veryPDF image2PDF (volledig versie).

Dit is een voorbeeld van een gefotografeerde pagina

Afbeelding

Waas in de foto is er origineel niet, komt door imageshack resizing.

Zoals je ziet is het beeld niet recht. Iemand enig idee hoe dit voorkomen kan worden?
Ik zou zeggen door de camera er recht op te richten, maar dit is niet altijd even handig...

Enige tips qua software om dit bij te knippen zijn ook welkom.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Over scannen, PDF en andere PC-toestanden

Bericht door one_O_five »

Inderdaad onhandig maar ik vrees dat de camera recht er op te zetten de enige oplossing is die goede resultaten oplevert.
Andere mogelijkheid is het boek van een kant ophogen als ge moet improviseren, de beste oplossing bied teen fotostatief waar ge Uw camera onderaan kunt ophangen.

Nog een gratis programma war ge met een batch kunt resizen is Photoline.

En over Imageshck en co gaan we beter maar zwijgen want dan weten we helemaal niet meer wanneer we ophouden :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”