Vliegvelden Light Aviation

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Buiten de vliegvelden van Brasschaat, Elsenborn en Werl, had de "Light Avi" er nog anderen ?

In Lombardzijde was er een Airstrip die vandaag nog goed te zien is !
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door one_O_five »

Butzweilerhof tegen Keulen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Inderdaad 105 !
Deze was degene die vergeten was... buiten dat zie ik er geen andere.

Helikopters konden overal landen maar vraag mij af als er geen landing strips waren dichtbij kazernes ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door one_O_five »

Ik heb ooit zo eens twee Alouettes van Werl op het paradeplein in Het Kanaal van Wessem in Soest weten een noodlanding maken, door de stevige tegenwind konden die de laatste 15 kilometers niet meer overbruggen.
Een strip met of zonder die H is eigenlijk niet nodig, ze kunnen inderdaad overal landen waar het terrein het toelaat, ze moeten maar rekening houden met voldoende plaats voor de rotors en de heersende winden.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Inderdaad 105 !

Wat de AOP's betrefd, ben ik overtuigd dat er een paar officiele erkende Airstrips waren zowel in België als Duitsland... nu waar dit te vinden ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door one_O_five »

In Vogelsang hadden we een officiële airstrip op Walberhof, in google Earth is die mommenteel niet meer herkenbaar, wel als ge het archiefmateriaal van 2001 neemt.
50"33'53.02N 6"26'18'.20O ...
En danb was er nog een helistrip ten zuiden van het gebouw Van Dooren.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Inderdaag, Vogelzang was een belangrijk oefenterrein van de Belgische Landmacht.
Allé, nog ene bij op de lijst !

Ik zoek meer naar "landig strips" voor de 'vliegtuigjes' daar heli's bijna overal kunnen landen...
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door RSMCI »

Bierset is de basis waar alle LightAvi is op teruggeplooid na de terugkeer uit de BSD.
Rond circa 2005/2006 overgegaan van LM naar LuM
Sinds eind 2010 verhuis naar Bevekom/Beauvechain

W.
RES NON VERBA
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Inderdaad RSMCI !

Nu, cfr de velden gebruikt door de Light Avi, hadden de piloten zo'n flip-flap (kon op een knee-pad gevestigd worden) met één blad per "veld" met de al de nuttige info...
Heeft iemand zo'n exemplaar of weet er iemand waar één te vinden en waarvan een kopij (scan) kan gemaakt worden ?
Met zo'n info gaan we vooruit !

Misschien kan het toekomstige Light Avi museum op Beauvechain ons daarmee helpen...
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door marcbrans »

Bedoelt u zoiets?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is niet recent hoor. Beauvechain, Brustem, Chièvres, Koksijde, Florennes, Kleine Brogel, Liège, Wevelgem, een blad met ground signals and markings, verder Franse vliegvelden (Brétigny, Cazaux, Chaumont, ...,Tours), dan Bremgarten, Lahr, Sollingen. En dan nog eens de Belgische. Geen naam of eenheid ingevuld. Nooit gebruikt dus.

marc
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Ja Marc,

Zoiets maar dan wel voor de "Light Avi" piloten... daar de getoonde flip Flap BLUM is, neen ?
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Op het getoonde voorbeeld heeft Bierset zijn parallel piste nog niet !
Die is vanaf 1955 gebouwd

Ben juist benieuwd van de bebakening van Wevelgem aan de achterkant van de getoonde pagina.
Ik herinner mij dat er in Wevelgem alleen bebakening lichten waren aan één zijde van de rolbaan ! ! !
Uniek op een militair vliegveld in België...

Ik had een unieke militaire bebakening verzameling die ik aan het museum van Beauvechain heb gegeven begin dit jaar
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door marcbrans »

Deze is inderdaad van de LuM.
Dit is de keerzijde van Wevelgem:

Afbeelding

Bladen zijn meestal gedateerd januari, mei of juni 1954, enkele uit 1953. Bijlange na niet recent dus.

marc
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door Delta »

Vliegveld Leopoldsburg/Hechtel (Sanicole) ligt op militaire domein :twisted:
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Heeft het vliegveld van Sanicole en militaire oorsprong ?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door eaw458 »

georges-cdl schreef:Heeft het vliegveld van Sanicole en militaire oorsprong ?
Weet het niet precies, maar tijdens de Belle Epoque dook er al wel eens een vliegtuig op in het Kamp van Beverlo, hoewel me dat op foto's gewoon op een grasveld lijkt. Tijdens de jaren '30 werd alleszins het vliegveld van Schaffen gebruikt om toestellen toegewezen aan kampen en oefeningen te Beverlo onder te brengen.
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Bestaat er ergens een lijst van "erkende vliegvelden en airstrips" voor de Light Avi... ?
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door Delta »

Het Kamp van Beverlo heeft altijd een vliegveld gehad schuin tegenover de brandstofdepot op de baan Hechtel-Leopoldsburg daar bestaan postkaarten van met vliegtuigen maar ddoor dat de landmacht van vliegtuigen op helikopters is overgegaan is dat in verval gekomen het was een graspiste toen,in de jaren 70 heeft de toen burgemeester van Beverlo de Hr Plees met defensie een akkord gemaakt voor het burgelijk gebruik van het vliegveld onde de naam Sanicole later is de graspiste vervangen door betonpiste. :twisted:
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Dank U Delta... we vorderen _
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Gisteren, op het CDH in Evere, per toeval op een kaart gevallen van het oefen terrein van Soller (Duitsland)... daarop is duidelijk een "Airstrip" vermeld !

Ben overtuigd dat er ergens een archief moet liggen met alle erkende Airstrips voor de in Duitsland belgische te verdedigen "apple pie"...

Moet eens gaan kijken in het archief Light Avi op het CDH ?
Heeft er reeds iemand deze geraadpleegd ?
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door tsjokke »

En de 18Lt Avn Aachen Merzbrück(BSD)
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl »

Dank U tsjokke


En van elke lokatie zou ik ook plannen/foto's willen vinden... om het niet gemakkelijk te maken natuurlijk !
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door tsjokke »

georges-cdl schreef:Dank U tsjokke


En van elke lokatie zou ik ook plannen/foto's willen vinden... om het niet gemakkelijk te maken natuurlijk !
Geen dank Georges-cdl.
Dat ze in Aken -Merzbrück zaten heeft altijd in mijn hoofd gezeten.Ik weet niet waarom..(Alzheimer light?)

Verder weet ik niet veel meer over het licht vliegwezen te vertellen.Behalve een anekdote.
Bijna 20 jaar geleden zat ik In de K.Tech.S als logistieker. De vliegtuigloods beschikte al jarenlang over een Britten Norman Islander van het licht vliegwezen in bruikleen als oefenvliegtuig voor de vliegtuigtechniekers in opleiding.
Op een dag kreeg ik een nota van het licht vliegwezen dat vroeg om die Islander terug te krijgen voor renovatie om die nadien ergens voor een kazernetoegang op te stellen.
Ik bel naar de vliegtuigloods voor verdere info en om de zaken te regelen.
Vertellen ze daar doodleuk dat ze dat "oud wrak" vernietigd hebben en op de "mitraille" gegooid.
Daar zat ik nu plots met een ei!Gelukkig heb ik het beschamend probleem kunnen afschuiven op de bredere rug van mijn commandant,die de hete aardappel
op zijn beurt weer doorschoof naar de verantwoordelijke officier van de vliegtuigloods met verzoek om een passend antwoord over te maken aan het Lt Avn.
Oef!
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”