"..De Belgen waren echte smeerlappen.."

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

"..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Yente »

Uit interview met duitse dame.
...
De russen waren ook niet echt 'vriendelijk' als ze Duitsland binnenvielen he?
Daar zeg je wat, daar zeg je wat.

Hetzelfde met de fransen, niet?
De Fransen, waren bij ons als ze als bezetters waren..(stilte).., diegene die onder dat bezet vielen zoals mijn neef die bij de waffen SS was,umh!(kijkt kwaad), die hadden het heel zwaar. Ze hadden ook een heel zware bezetting gehad he de fransen. Dat klopt. Je kon daar in '53-'54 nog veel sporen van de oorlog zien, in Trier enzo.
Die deden niets. Ze gingen overal het hout kappen, wat werd geexporteerd. ...

En de engelsmannen waren ook streng, maar ze waren wel correct. De besten, ja dat waren de amerikanen.
(haar man: De belgen zaten in de britse sector) Ja .. en de belgen, dat waren en dat moet ik eerlijk zeggen, toen ging ik nog naar het school, de eerste belgen die daar waren, dat waren smeerlappen. Het waren dikke smeerlappen.
Onze school lag tegenover de Belgische kazerne. Als wij 's morgens naar het school gingen, we hadden nog niet veel om het lijf want na de oorlog was er nog niets te verkrijgen. Dan kwamen zij(belgen) met de velo, de meeste hadden een auto maar diegene die er nog niet lang waren kwamen met de velo. En ze sloegen ons de tassen uit de armen. Dan had de engelsman,... we mochten een soort van melk soep krijgen. Maar onze school was nog helemaal kapot dus we waren nog blij dat we klaslokalen hadden. Toen hadden de engelsmannen aan de belgen gevraagd ofdat ze in de kazerne soep konden maken voor aan ons te geven. Dat hebben de belgen geweigerd... Het waren dikke smeerlappen!
(...)
Toen ik naar België gekomen ben, en ik heb hier de militairen gezien, toen heb ik gezegd: "Hoe? Zijn dat ook militairen?".
Want het krapuul zat in Duitsland.
Het waren de onderofficieren die tot officieren gebombardeerd waren enal, zowat was het.
Nee, aan de eerste Belgen heb ik slechte herinneringen.
...

Interview van 12/11/2011

Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Exjager »

Wat is de bron van dit intervieuw?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Yente »

Zelf afgenomen.
Mvg yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Yente »

Ik wil er wel even op wijzen dat deze dame en haar familie anti nazi waren. Ze hebben ook joden geholpen.
Om verkeerde gedachten te vermijden. De neef was niet vrijwillig in de Waffen SS gegaan.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Exjager »

Yente schreef:Zelf afgenomen.
Mvg yente
Mooi...thx om te posten!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Yente »

Graag gedaan.
Ik had even schrik dat dit misschien anti belgisch en pro nazi zou opgevat worden.
Ik zal nog wel wat stukken interview posten.
Zo over haar vader in Verdun en haar Broers en nonkel tijdens WO2.
Dit was een zeer interessant interview en we gaan zowieso nog samen komen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Paddy »

Het is een feit dat leden van het geallieerde leger, die voordien de Duitse bezetting hadden meegemaakt, niet echte doetjes waren tijdens de bezetting van Duitsland in de periode kort na de capitulatie. Ook ik hoorde van een Belgische ex-soldaat/bezetter "rare" verhalen".
Dit soort interviews zijn zeer zeker nodig om een deftig beeld te krijgen van het geheel, maar zoals het spreekwoord zegt maakt een zwaluw de lente niet.
De achtergrond van de geïnterviewde moet evenzeer nagegaan worden .... Net zoals iedere Belg (Nederlander, Fransman etc.) tijdens de bezetting in het verzet zat was ook iedere Duitser na de oorlog anti-nazi ;) Je werd niet "onvrijwillig" SS-er.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Yente »

Ja weet ik,
Maar hij was bij de SS terecht gekomen zei ze, maar dat stuk heb ik nog niet uitgeschreven.
En dat van Anti nazi is 100% correct want zij hebben joden geholpen voor de oorlog, tijdens de oorlog hebben ze russische krijgsgevangenen eten gegeven terwijl dit niet mocht. Een jaar na de oorlog zijn bij hun joden op bezoek geweest om hun te bedanken en zijn zij naar nederland gegaan om de joden te bezoeken. Dit om mijn argument te staven. Joden gingen niet zomaar een duitser uitnodigen na de oorlog;)
Maar als ik he theb uitgetipt wordt het wel duidelijk.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Yente »

Stukje van wikipedia:

Om deze uitbreiding te kunnen opvangen had Himmler niet genoeg aan de vrijwilligers. Hij kon echter, mede dankzij de successen aan het oostfront van de Waffen-SS, de benodigde rekruten, zo'n 70 à 80% van het benodigd aantal, halen uit het totaal aantal rekruten voor de Wehrmacht.[25] Naar de toekomst toe moest hij dit meer en meer doen. Daarnaast werden niet alleen zgn. "Germanen" (inwoners van het Germaanse gebied, voornamelijk de Lage Landen en Scandinavië) maar ook "niet-Germanen" uit bezet Europa ingelijfd bij de Waffen-SS, dit zeer tegen de zin van Himmler. Hij had echter geen keus en daardoor evolueerde de Waffen-SS van Germaanse elite naar niet-Germaanse gerekruteerde massa.[25]

Maar dit doet er eigelijk niet toe ;)
mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Paddy »

OK, wij houden het hier wel op de rol van de Belgische bezetting van Duitsland na de Tweede Wereldoorlog ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Paddy »

Hoe er over de Duitsers gedacht werd:
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... 1354#p1354
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Exjager »

Heb op deze zondagavond een beetje moeite met de titel van deze topic, al kan dat natuurlijk ook aan mij liggen... ;)
Weinigen zullen zich geroepen voelen om op zo'n topic te reageren, dus die ik het maar met de beste bedoeling wel te verstaan.
We houden het op de rol van het Belgisch leger na de bezetting, en moeten ons toch wat inleven uit welke periode we toen kwamen denk ik.
Dat er sommige zaken gebeurd zijn die niet door de beugel konden, dat zal waarschijnlijk wel zo zijn, maar om dat door een Duits persoon te laten zeggen en vaststellen,ik heb er geen goede gevoel bij, al wil ik zeker niet alle Duitsers uit deze periode over dezelfde kam scheren.
Let wel, ik wil hier in geen geval de interviewer op enige manier aanvallen, of wat dan ook, gewoon mijn gevoel, en zoals Paddy ook aanduidt, in een andere topic kan je zien wat men dacht over Duitsers.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door one_O_five »

Om de discussie SS af te ronden, er bestaat een uitstekend werk over de SS ook in het Nederlands, De SS Staat genoemd en iedereen die ook maar tien woorden over dit onderwerp wil veder spreken zou dat eerst even moeten doorlezen (een week werk) gewoon maar om te weten waarover men spreekt.

Over het Belgisch leger de eerste jaren in Duitsland nog even het volgende, niet vergeten dat er tijdens die periode een sfeer van haat en misnoegen heerste tegenover alles wat Duits was, jonge gasten die naar Duitsland vertrokken waren bevooroordeeld, verhalen van hun ouders en ook grootouders die "den Duits" al twee keer over de vloer hadden weten komen en dergelijke ...
En zelfs vandaag nog ligt het in de menselijke natuur dat de overwinnaar de overwonnene onderdrukt.

De Duitse bevolking is dan weer een verhaal op zich, sedert een bepaalde Pruis aan de macht kwam zijn de Duitsers elke generatie in een oorlog verwikkeld geweest, dat laat sporen achter, ook in de mentaliteit, overleven in alle omstandigheden is voor hen een kunst geworden.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Yente »

@ exjager, ik snap je opmerking en vind hem 100% correct. Ik weet dat er die tijd haat was tegen alles wat duits was.
Dit was geen aanval op de belgen ofzo maar ik heb gewoon dit stukje uit het intervieuw hier gepost omdat het over belgische soldaten ging. Ook omdat ik ivm de tentoonstelling in het legermuseum over de BSD toen had gelezen dat er te weinig aandacht aan de duitse versie was besteed. Daarom dacht ik van ik post dit even. Als informatie, niet als provocering.
Hopend op begrip?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Exjager »

Yente schreef:@ exjager, ik snap je opmerking en vind hem 100% correct. Ik weet dat er die tijd haat was tegen alles wat duits was.
Dit was geen aanval op de belgen ofzo maar ik heb gewoon dit stukje uit het intervieuw hier gepost omdat het over belgische soldaten ging. Ook omdat ik ivm de tentoonstelling in het legermuseum over de BSD toen had gelezen dat er te weinig aandacht aan de duitse versie was besteed. Daarom dacht ik van ik post dit even. Als informatie, niet als provocering.
Hopend op begrip?
Mvg Yente
Alle begrip voor de post, geen probleem ;)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door tsjokke »

In het voorjaar viel mijn oog in de leeszaal van een bibliotheek toevallig op een humo met een artikel over de Belgen als bezetters in Duitsland.
Het was natuurlijk een geconcentreerde verzameling van uitspattingen begaan door de Belgen.
Men kan niet spreken van een algemene systematisch uitgeoefende willekeur,maar ongetwijfeld zal een aantal individuen hun revanchistische gevoelens in werkelijkheid omgezet hebben.Dergelijke daden bepalen vervolgens de negatieve mening van vele Duitsers over de belgen en blijven in het volksgeheugen bewaard.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door LEO »

Smeerlappen ga ik nu niet zeggen.
Maar ik heb het uit de mond van een Belgische militair die van de eerste lichting na de oorlog was. Training nog gekregen in Ierland en onmiddelijk als bezettingstroepen naar Duitsland.
Geen smeerlappen maar profiteurs ! Voor een stuk chocolade zag je toen de zevende hemel bij de vrouwtjes, vertelde hij lachend. Duitsers die hun schoenen moesten kuisen. Hij was in het bezit van meer dan 20 IJzeren kruisen en andere onderscheidingen. Je moet de oorlog maar winnen als Belg, plezier verzekerd.
fredcompa
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2011 16:57
Locatie: Northface

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door fredcompa »

Hey Yente!
Ook ik heb het hier wat moeilijk bij dit "Topic" !!!
Ik vind dat we ons hier op zeer glad ijs bevinden en ik sluit me aan bij Exjager en P.Siemons.
Het topic is er nu eenmaal, maar ik zou die mevrouw wel eens een paar verhalen willen vertellen over haar "landgenoten" die ik ook persoonlijk te horen kreeg van ex-Duitse soldaten (ik heb er lang genoeg geweest en bij zéér velen).
Zo was er een bij die me uitvoerig beschreef hoe ze meisjes van 12 jaar ZONDER CHOCOLADE verplichtten om hun ter wille te zijn en dit onder hun gewone bezettingstijd in Griekenland... ! En het ging er niet om ééntje...
Ik denk dat de "baldadigheden" van de Belgskes e.a. (als je dit zo al kunt noemen) nog in de verste verte niet te vergelijken zijn met wat de Duitsers en hun bondgenoten aangericht hebben in de rest van de wereld zelfs tijdens hun "normale" bezettingstijd..
Trouwens, een Duits nog altijd gangbaar spreekwoord zegt heel lieflijk: " Rache ist suüss ....!"
Nog iets: ik zit zeer veel op buitenlandse websites,ook Duitse. Ik heb nog nooit een Duitse forumlid nota's zien publiceren over de " Duitse smeerlappen in bezette gebieden "...
Keine Grüsse an diese hochnäsige Dame bitte: "Kehre vor der eigene Tür bitte..."
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Yente »

fredcompa schreef:Hey Yente!
Ook ik heb het hier wat moeilijk bij dit "Topic" !!!
Ik vind dat we ons hier op zeer glad ijs bevinden en ik sluit me aan bij Exjager en P.Siemons.
Het topic is er nu eenmaal, maar ik zou die mevrouw wel eens een paar verhalen willen vertellen over haar "landgenoten" die ik ook persoonlijk te horen kreeg van ex-Duitse soldaten (ik heb er lang genoeg geweest en bij zéér velen).
Zo was er een bij die me uitvoerig beschreef hoe ze meisjes van 12 jaar ZONDER CHOCOLADE verplichtten om hun ter wille te zijn en dit onder hun gewone bezettingstijd in Griekenland... ! En het ging er niet om ééntje...
Ik denk dat de "baldadigheden" van de Belgskes e.a. (als je dit zo al kunt noemen) nog in de verste verte niet te vergelijken zijn met wat de Duitsers en hun bondgenoten aangericht hebben in de rest van de wereld zelfs tijdens hun "normale" bezettingstijd..
Trouwens, een Duits nog altijd gangbaar spreekwoord zegt heel lieflijk: " Rache ist suüss ....!"
Nog iets: ik zit zeer veel op buitenlandse websites,ook Duitse. Ik heb nog nooit een Duitse forumlid nota's zien publiceren over de " Duitse smeerlappen in bezette gebieden "...
Keine Grüsse an diese hochnäsige Dame bitte: "Kehre vor der eigene Tür bitte..."
U heeft 100% gelijk.
En pochte die duitse soldaat daar openlijk over dat hij meisjes had verkracht? :o Smeerlappen dat het zijn!
Ik weet ook dat de titel misschien een beetje provocerend is maar ik had gewoon die zin uit het gesprek genomen.
Maar dat kan ik niet meer veranderen. En zoals eerder gepost, had ik dit gewoon op het forum gezet omdat ik reacties had gelezen dat er weinig duitsers geïnterviewd waren over de belgische bezetting.
Maar indien ik mensen heb gekwetst of geërgerd wil ik me excuseren!
Bedankt voor de post trouwens.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door one_O_five »

Ga van de stelling uit dat een propere oorlog niet bestaat, en ook een oorlog waarbij geen burgers betrokken worden, dit geld voor alle partijen en alle tijden.
(Misschien bestaat er een uitzondering, de woestijnoorlog tussen Rommel en Monty.)

Persoonlijk heb ik al met zowel Belgische, Duitse, Britse en Amerikaanse veteranen gesproken, hoe ge het ook keert of draait, winnaar of verliezer, de andere is altijd de smeerlap.
Het is en blijft van alle kanten bekeken een moeilijk thema maar het is en blijft ook een stuk van de geschiedenis dat niet kan en mag verzwegen worden.
En om geschiedenis te begrijpen moet ge ook alles van alle kanten kunnen bekijken en U neutraal opstellen, het is vooral dat laatste wat voor veel mensen moeilijk is.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door patrouilleur »

one_O_five schreef:Ga van de stelling uit dat een propere oorlog niet bestaat, en ook een oorlog waarbij geen burgers betrokken worden, dit geld voor alle partijen en alle tijden.
(Misschien bestaat er een uitzondering, de woestijnoorlog tussen Rommel en Monty.)

Persoonlijk heb ik al met zowel Belgische, Duitse, Britse en Amerikaanse veteranen gesproken, hoe ge het ook keert of draait, winnaar of verliezer, de andere is altijd de smeerlap.
Het is en blijft van alle kanten bekeken een moeilijk thema maar het is en blijft ook een stuk van de geschiedenis dat niet kan en mag verzwegen worden.
En om geschiedenis te begrijpen moet ge ook alles van alle kanten kunnen bekijken en U neutraal opstellen, het is vooral dat laatste wat voor veel mensen moeilijk is.

Is zo sluit ik me volledig bij aan.
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Lewis Gunner »

one_O_five schreef:Ga van de stelling uit dat een propere oorlog niet bestaat, en ook een oorlog waarbij geen burgers betrokken worden, dit geld voor alle partijen en alle tijden.
(Misschien bestaat er een uitzondering, de woestijnoorlog tussen Rommel en Monty.)

Persoonlijk heb ik al met zowel Belgische, Duitse, Britse en Amerikaanse veteranen gesproken, hoe ge het ook keert of draait, winnaar of verliezer, de andere is altijd de smeerlap.
Het is en blijft van alle kanten bekeken een moeilijk thema maar het is en blijft ook een stuk van de geschiedenis dat niet kan en mag verzwegen worden.
En om geschiedenis te begrijpen moet ge ook alles van alle kanten kunnen bekijken en U neutraal opstellen, het is vooral dat laatste wat voor veel mensen moeilijk is.
Inderdaad, de winnaar schrijft geschiedenis. Jammer dat de fouten van die winnaars vaak worden vergeten..
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Yente »

Lewis Gunner schreef:
one_O_five schreef:Ga van de stelling uit dat een propere oorlog niet bestaat, en ook een oorlog waarbij geen burgers betrokken worden, dit geld voor alle partijen en alle tijden.
(Misschien bestaat er een uitzondering, de woestijnoorlog tussen Rommel en Monty.)

Persoonlijk heb ik al met zowel Belgische, Duitse, Britse en Amerikaanse veteranen gesproken, hoe ge het ook keert of draait, winnaar of verliezer, de andere is altijd de smeerlap.
Het is en blijft van alle kanten bekeken een moeilijk thema maar het is en blijft ook een stuk van de geschiedenis dat niet kan en mag verzwegen worden.
En om geschiedenis te begrijpen moet ge ook alles van alle kanten kunnen bekijken en U neutraal opstellen, het is vooral dat laatste wat voor veel mensen moeilijk is.
Inderdaad, de winnaar schrijft geschiedenis. Jammer dat de fouten van die winnaars vaak worden vergeten..
Is inderdaad jammer.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door Paddy »

Zonder woorden

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: "..De Belgen waren echte smeerlappen.."

Bericht door one_O_five »

Duits is inderdaad geen probleem Erwin, spijtig dat die ganse reportage een beetje teveel eenzijdig van de Duitse WDR kant bekeken is.
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”