Goud en Zilver LII

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Goud en Zilver LII

Bericht door Jern »

Iemand die mij kan helpen bij het volgende?
Waarom werd enkel de Gouden medaille in de orde van Leopold II vermeld terwijl ook de zilveren werd uitgereikt?
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Goud en Zilver LII

Bericht door guerramundial1 »

Jern schreef:Iemand die mij kan helpen bij het volgende?
Waarom werd enkel de Gouden medaille in de orde van Leopold II vermeld terwijl ook de zilveren werd uitgereikt?
Ik weet niet of ik goed begrepen heb, maar beide medailles behoren tot dezelfde orde en er wordt enkel maar de hoogste graad ervan gedragen. Uitzondering hierop zijn de balkjes die op de ridderorden werden gedragen als men zowel voor militaire als voor burgelijke feiten een medaille/orde werd uitgereikt waarvan de laatste uitreiking lager was de die werd bekomen voor militaire feiten.

Een voorbeeld, als veteraan 14-18 kreeg die als tweede promotie een Ridder in de Kroonorde met zwaarden. Later werd die ambtenaar en na 30 jaar dienst had hij recht (volgens de statutaire tabellen) op de gouden medaille in de Kroonorde. Volgens de wetgeving zou dit niet kunnen, want deze laatste uitreiking is minder belangrijk dan het ridderkruis in dezelfde orde. Volgens goede Belgische gewoonte werd hier een mouw aangepast door een balk van de gouden medaille te plaatsen op het Ridderkruis.

Ik weet niet of ik je vraag heb beantwoord.

MVG

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Re: Goud en Zilver LII

Bericht door Jern »

Merci voor de duiding.

Kan er daarnaast ook verklaard worden waarom hij op het zelfde moment 2 verschillende graden bekwam in de zelfde orde?
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Goud en Zilver LII

Bericht door VC89 »

Misschien helpt dit je verder: http://www.over-leeuwen-en-lintjes.be/R ... Iorde.html
Deze site bevat een uitleg over de orde van Leopold II en de veranderingen (met datum KB).
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”