Op het internet circuleren een handvol Duitse kleurenfoto's van Belgische troepen op 28 mei of kort daarna, waaronder ook deze.
Wie weet er wat te vertellen over voertuigmarkeringen bij het ABBL?
Dank,
Walter

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
Die argumentatie zie je wel vaker bij dit soort foto's. Opletten hoor - bij het ABBL werd flink wat de benenwagen gebruikt en met paard en kar vervoerd. En bovendien zie je in Vlaanderen geen Duitse pantserdivisies en bij hun infanterie liep ook iedereen te voet. En het zijn tenslotte die Duitse voetsoldaten die waarschijnlijk met enige afgunst dit soort foto's namen, want bij de Belgen mocht je geen foto's nemen. Vandaar dat dit soort contrastfoto's wel meer te vinden zijn.Andres1950 schreef:Ik heb geen info inzake de voertuigmarkeringen maar wat me wel opvalt bij deze foto: het "moderne Duitse leger" maakt gebruik van paardentractie, het "oubollige Belgische leger" is blijkbaar volledig gemotoriseerd, althans deze colonne...
Toch een doordenkertje vind ik.
Dank u, Bram.Bram1940 schreef:Hallo,
Het gaat om opgeëiste burgervoertuigen, te zien aan de nummerplaat beginnend met een R.
Groeten,
Bram.
Hmm... Omdat er C Mi A A VI op staat allicht. Alleen meen ik dat de Cie Mie AA niet voorzien waren op niveau korps bij de tweede reserve (V en VI korps). Of heb ik dat verkeerd?provostsergeant schreef:Prachtige foto. Ik gok op de Cie Mi tegen vliegtuigen van het VI LK. Deze eenheden werden geleverd door de infanterie, maar maakten deel uit van de Vervoerskorpsen, vooral om de aan- en afvoerkolonnes te beschermen tegen luchtaanvallen op lage hoogte. Zij vormden inderdaad een van de weinige volledig gemotoriseerde eenheden. De doeltreffendheid van hun oude, handbediende Mi tegen de snelle Duitse Jabo's en Stuka's zal beperkt geweest zijn. Opvallend is dat men in de markering geen moeite deed om de eenheid te "verbergen". Een minimale kennis van het militaire jargon volstond om duidelijk af te lezen welk korps er passeerde. Men maakte zich dan wel zorgen over geheime boodschappen voor de 5e kolonne achter reklamepanelen voor cacao, en andere fabelen. Het blijft België, he.
Het terugvinden van het reglement voertuigmarkeringen zou wel een schat zijn.
Bij lange niet...Lewis Gunner schreef: Had ons leger er geen genoeg misschien?
Vind je overal terug. Ik denk dat je drie situaties kan onderscheiden:Lewis Gunner schreef: Opgeëiste voertuigen? Welke eenheden kregen deze voertuigen?
Zoals ik hierboven zelf al leerde. Voor zover dat voertuig ook door het leger geimmatriculeerd/herschilderd werd. Vaak gebeurde dat ook niet. Het 5de Territoriale Bataljon van Brussel reed onder meer rond met een camionette van Het Laatste Nieuws die nooit werd herschilderd...Lewis Gunner schreef: Dus het is een opgeëist voertuig als het nummerplaat met een R begint?
Helaas is het slechts een van het internet geleende foto. Ik kan niet veel meer doen dat het wat uitvergroten:provostsergeant schreef:Met dat van de Res LK zonder Cie Mi AA heb je me even schaakmat gezet, Walter. Ik heb niet meteen een alternatief. De arabische 5 van 5ID ? De grote 10 zou volgnummer van het voertuig in de eenheid kunnen zijn. Het symbool herken ik ook niet meteen. DTCA had gekruiste kanonnen op een fakkel, maar met vleugels. Zou de VI misschien geen Romeins cijfer zijn maar de Nederlandse letters Vl ? Iemand brengt ons misschien het licht (liefst met een "projecteur").
Op Jean's abbl1940.be staat in de reglementen download sectie ook een reglement op de kentekens, maar ik heb er zelf nog niet naar gekeken.provostsergeant schreef:Je vermeldt het 5e Bon Ter. Weet je welke kentekens deze eenheden kregen ? Ik denk dat ze ook pas in fase E werden samengesteld, dus van eenvormigheid zal er niet veel sprake geweest zijn. Ik vergelijk even met de GVCE die een eigen mouwembleem kregen en met de Regt TAA die een mengeling tussen Inf en Gn kentekens droegen. Binnen de Bon Ter waren er (op papier althans) specialiteiten per compagnie: werklieden, brancardiers, brandweer en politie. In theorie zouden die toch ook herkenbaar moeten geweest zijn aan bijzondere emblemen zoals armbanden. Ik weet het, het gaat hier niet over vliegeniers of Ardeense Jagers, maar over mannen die zich met weinig voorbereiding en weinig materiaal een weg moesten banen door de hel van de bombardementen, samen met de burgers van de PLB. Maar dat is alweer een ander boeiend onderwerp.
We wijken af van de camions, maar heb het boek er even bijgehaald en het gaat om Lt Robert Louis, Pon Comd bij de 3 Cie van het 5 Bon Ter. De mobilisatieplaats op 10 mei was het gemeentehuis van Anderlecht. Het kantonnement was in de gemeenteschool in de Eloystraat.provostsergeant schreef:Wat de Bon Ter betreft, bevestigt jouw recente lectuur mijn vermoeden dat het een eerder meelijwekkende troep betrof. Toch blijft het me verbazen dat er geen reglementaire kentekens zouden voorzien zijn voor troepen met een specifieke functie.
Ach ik heb niet zo heel lang geleden nog wederoproepingen meegedaan in territoriale eenheden waarbij er een rijk kleurenpalet aan mutsen aanwezig was en waarbij het korps oude camouflagejassen opkocht bij gebrek aan korpsuitrusting. Het blijft België he.
Geen idee. Er van uitgaande dat het idd om de 10ID gaat, is de wijde omgeving van Roeselare geen onzinnig startpunt.philip01 schreef:Enig idee waar deze foto genomen werd ?