Voertuigmarkeringen ABBL

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Op het internet circuleren een handvol Duitse kleurenfoto's van Belgische troepen op 28 mei of kort daarna, waaronder ook deze.

Wie weet er wat te vertellen over voertuigmarkeringen bij het ABBL?

Dank,

Walter

Afbeelding
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door Andres1950 »

Ik heb geen info inzake de voertuigmarkeringen maar wat me wel opvalt bij deze foto: het "moderne Duitse leger" maakt gebruik van paardentractie, het "oubollige Belgische leger" is blijkbaar volledig gemotoriseerd, althans deze colonne...

Toch een doordenkertje vind ik.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Het gaat om opgeëiste burgervoertuigen, te zien aan de nummerplaat beginnend met een R.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door eaw458 »

Andres1950 schreef:Ik heb geen info inzake de voertuigmarkeringen maar wat me wel opvalt bij deze foto: het "moderne Duitse leger" maakt gebruik van paardentractie, het "oubollige Belgische leger" is blijkbaar volledig gemotoriseerd, althans deze colonne...

Toch een doordenkertje vind ik.
Die argumentatie zie je wel vaker bij dit soort foto's. Opletten hoor - bij het ABBL werd flink wat de benenwagen gebruikt en met paard en kar vervoerd. En bovendien zie je in Vlaanderen geen Duitse pantserdivisies en bij hun infanterie liep ook iedereen te voet. En het zijn tenslotte die Duitse voetsoldaten die waarschijnlijk met enige afgunst dit soort foto's namen, want bij de Belgen mocht je geen foto's nemen. Vandaar dat dit soort contrastfoto's wel meer te vinden zijn.

Er was inderdaad modern materiaal bij het ABBL, maar dat was er veel te weinig.

En de nederlaag lag ook niet aan het materiaal... :-)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Hallo,

Het gaat om opgeëiste burgervoertuigen, te zien aan de nummerplaat beginnend met een R.

Groeten,
Bram.
Dank u, Bram.

Zou je daar achteraan op die camion geen kenteken van de luchtdoelartillerie zien? Zou het nummertje vijf op de batterij slaan?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Ik denk het niet, want in kleine letters staat er iets als Compagnie Mitrailleurs Anti-Avions. In het kleine vierkant staat hetzij "10", hetzij "1C".

Groeten,
Bram.
bluefighter
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:19

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door bluefighter »

Hello

Bestaat het reglement of een lijst betreffende de markering van de voertuigen ?

Sylvain
provostsergeant
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:44

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door provostsergeant »

Prachtige foto. Ik gok op de Cie Mi tegen vliegtuigen van het VI LK. Deze eenheden werden geleverd door de infanterie, maar maakten deel uit van de Vervoerskorpsen, vooral om de aan- en afvoerkolonnes te beschermen tegen luchtaanvallen op lage hoogte. Zij vormden inderdaad een van de weinige volledig gemotoriseerde eenheden. De doeltreffendheid van hun oude, handbediende Mi tegen de snelle Duitse Jabo's en Stuka's zal beperkt geweest zijn. Opvallend is dat men in de markering geen moeite deed om de eenheid te "verbergen". Een minimale kennis van het militaire jargon volstond om duidelijk af te lezen welk korps er passeerde. Men maakte zich dan wel zorgen over geheime boodschappen voor de 5e kolonne achter reklamepanelen voor cacao, en andere fabelen. Het blijft België, he.
Het terugvinden van het reglement voertuigmarkeringen zou wel een schat zijn.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door eaw458 »

provostsergeant schreef:Prachtige foto. Ik gok op de Cie Mi tegen vliegtuigen van het VI LK. Deze eenheden werden geleverd door de infanterie, maar maakten deel uit van de Vervoerskorpsen, vooral om de aan- en afvoerkolonnes te beschermen tegen luchtaanvallen op lage hoogte. Zij vormden inderdaad een van de weinige volledig gemotoriseerde eenheden. De doeltreffendheid van hun oude, handbediende Mi tegen de snelle Duitse Jabo's en Stuka's zal beperkt geweest zijn. Opvallend is dat men in de markering geen moeite deed om de eenheid te "verbergen". Een minimale kennis van het militaire jargon volstond om duidelijk af te lezen welk korps er passeerde. Men maakte zich dan wel zorgen over geheime boodschappen voor de 5e kolonne achter reklamepanelen voor cacao, en andere fabelen. Het blijft België, he.
Het terugvinden van het reglement voertuigmarkeringen zou wel een schat zijn.
Hmm... Omdat er C Mi A A VI op staat allicht. Alleen meen ik dat de Cie Mie AA niet voorzien waren op niveau korps bij de tweede reserve (V en VI korps). Of heb ik dat verkeerd?

Het is idd wel zo dat je het kenteken bijna niet groter kan aanbrengen op de laadklep van de vrachtwagen. ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door Lewis Gunner »

Leuk dat dit topic van onder het stof is gehaald :D
Opgeëiste voertuigen? Welke eenheden kregen deze voertuigen?
Dus het is een opgeëist voertuig als het nummerplaat met een R begint?
Had ons leger er geen genoeg misschien?

Groeten
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door eaw458 »

Lewis Gunner schreef: Had ons leger er geen genoeg misschien?
Bij lange niet... ;)
Lewis Gunner schreef: Opgeëiste voertuigen? Welke eenheden kregen deze voertuigen?
Vind je overal terug. Ik denk dat je drie situaties kan onderscheiden:
1. Sommige eenheden waren "op papier" gemotoriseerd en waren voorzien om bij mobilisatie beroep doen op opgeeiste voertuigen. Een voorbeeld waaraan ik denk is de Legerautogroepering waarvan het 1ste bataljon beschikte over door het leger aangekochte vrachtwagens en het 2de bataljon bij Fase E van de mobilisatie moest overgaan tot het opeisen van 360 stadsbussen.
2. Soms werden de bestaande transportmiddelen van een eenheid op geplande wijze versterkt of vervangen door vooraf opgeeiste voertuigen. Het detachement van de Ardeense Jagers te Aarlen bvb werd organiek per fiets vervoerd, maar beschikte over een aantal opgeeiste camions om sneller de plaat te kunnen poetsen.
3. Ook werd te velde op een ad-hoc basis tot opeising van velo's en motorvoertuigen overgegaan. Hier had het ABBL een bonnenboekje voor met opeisingsbons die het 'slachtoffer' kon inruilen voor een bepaalde vergoeding
Lewis Gunner schreef: Dus het is een opgeëist voertuig als het nummerplaat met een R begint?
Zoals ik hierboven zelf al leerde. Voor zover dat voertuig ook door het leger geimmatriculeerd/herschilderd werd. Vaak gebeurde dat ook niet. Het 5de Territoriale Bataljon van Brussel reed onder meer rond met een camionette van Het Laatste Nieuws die nooit werd herschilderd...

Het was trouwens zo dat tot het einde van de koude oorlog aankopers van bepaalde voertuigen meteen van Landsverdediging een bericht kregen dat hun voertuig aangeduid was voor opeising in geval van oorlog.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
provostsergeant
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:44

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door provostsergeant »

Met dat van de Res LK zonder Cie Mi AA heb je me even schaakmat gezet, Walter. Ik heb niet meteen een alternatief. De arabische 5 van 5ID ? De grote 10 zou volgnummer van het voertuig in de eenheid kunnen zijn. Het symbool herken ik ook niet meteen. DTCA had gekruiste kanonnen op een fakkel, maar met vleugels. Zou de VI misschien geen Romeins cijfer zijn maar de Nederlandse letters Vl ? Iemand brengt ons misschien het licht (liefst met een "projecteur").
Je vermeldt het 5e Bon Ter. Weet je welke kentekens deze eenheden kregen ? Ik denk dat ze ook pas in fase E werden samengesteld, dus van eenvormigheid zal er niet veel sprake geweest zijn. Ik vergelijk even met de GVCE die een eigen mouwembleem kregen en met de Regt TAA die een mengeling tussen Inf en Gn kentekens droegen. Binnen de Bon Ter waren er (op papier althans) specialiteiten per compagnie: werklieden, brancardiers, brandweer en politie. In theorie zouden die toch ook herkenbaar moeten geweest zijn aan bijzondere emblemen zoals armbanden. Ik weet het, het gaat hier niet over vliegeniers of Ardeense Jagers, maar over mannen die zich met weinig voorbereiding en weinig materiaal een weg moesten banen door de hel van de bombardementen, samen met de burgers van de PLB. Maar dat is alweer een ander boeiend onderwerp.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door eaw458 »

provostsergeant schreef:Met dat van de Res LK zonder Cie Mi AA heb je me even schaakmat gezet, Walter. Ik heb niet meteen een alternatief. De arabische 5 van 5ID ? De grote 10 zou volgnummer van het voertuig in de eenheid kunnen zijn. Het symbool herken ik ook niet meteen. DTCA had gekruiste kanonnen op een fakkel, maar met vleugels. Zou de VI misschien geen Romeins cijfer zijn maar de Nederlandse letters Vl ? Iemand brengt ons misschien het licht (liefst met een "projecteur").
Helaas is het slechts een van het internet geleende foto. Ik kan niet veel meer doen dat het wat uitvergroten:
Afbeelding
Veel meer kan ik er ook niet van maken, al lijkt het me wel eerder Vi dan Vl te zijn, en lijkt het nummer 5 ook bij het symbool te horen.

Was er wel een reglement ter zake?
provostsergeant schreef:Je vermeldt het 5e Bon Ter. Weet je welke kentekens deze eenheden kregen ? Ik denk dat ze ook pas in fase E werden samengesteld, dus van eenvormigheid zal er niet veel sprake geweest zijn. Ik vergelijk even met de GVCE die een eigen mouwembleem kregen en met de Regt TAA die een mengeling tussen Inf en Gn kentekens droegen. Binnen de Bon Ter waren er (op papier althans) specialiteiten per compagnie: werklieden, brancardiers, brandweer en politie. In theorie zouden die toch ook herkenbaar moeten geweest zijn aan bijzondere emblemen zoals armbanden. Ik weet het, het gaat hier niet over vliegeniers of Ardeense Jagers, maar over mannen die zich met weinig voorbereiding en weinig materiaal een weg moesten banen door de hel van de bombardementen, samen met de burgers van de PLB. Maar dat is alweer een ander boeiend onderwerp.
Op Jean's abbl1940.be staat in de reglementen download sectie ook een reglement op de kentekens, maar ik heb er zelf nog niet naar gekeken.

Ik haalde het 5 Bon Ter aan omdat ik zonet de in 1944 gepubliceerde memoires las van een Luitenant pelotonscommandant bij dit bataljon die ergens een lijstje vermelde van de voertuigen die zij opeisten voor hun transport van Brussel naar De Panne op 16 mei. De Lt in kwestie was zelf bij de GVCE te Veurne gemobiliseerd tot maart 1940, maar woonde te Brussel en belandde daarom bij hermobilisatie op 10 mei bij het 5 Bon Ter. Wat hij droeg staat niet vermeld. Wel vertelt hij hoe zijn militairen in allerhande slecht zittende (=te klein) uniformen kwamen aanwaaien en er pas op 12 mei korpsmateriaal, strozakken en bewapening kon bekomen worden via de kazerne van Etterbeek. Tot die datum sliepen de militairen buiten het wachtpersoneel dan ook thuis. Overdag werd in een burgergebouw verzameld. Er was geen bevoorrading via de militaire keten en voor medische hulp werd beroep gedaan op een niet gemobiliseerde huisarts. Als ik zo tussen de lijntjes lees, waren kentekens nog het minste van hun zorgen.

De voorziene opdracht was idd hulp bij bombardementen, maar die waren er te Brussel niet en na zes dagen zoeken naar parachutisten werd het Bon richting De Panne op transport gezet. Ze werden vervolgens naar de midi gestuurd.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
provostsergeant
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:44

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door provostsergeant »

Dank voor de zoom, Walter. Bij nader inzien lijkt de 5 meer een S, wat het niet echt makkelijker maakt. Jean publiceert wel het reglement met de conventionele tekens zoals gebruikt op kaarten, geloof ik. Maar ik weet niet of er enige overeenkomst is met de vtg-markeringen. De Duitsers waren daar veel verder in gevorderd, met hun tactische symbolen.
Wat de Bon Ter betreft, bevestigt jouw recente lectuur mijn vermoeden dat het een eerder meelijwekkende troep betrof. Toch blijft het me verbazen dat er geen reglementaire kentekens zouden voorzien zijn voor troepen met een specifieke functie.
Ach ik heb niet zo heel lang geleden nog wederoproepingen meegedaan in territoriale eenheden waarbij er een rijk kleurenpalet aan mutsen aanwezig was en waarbij het korps oude camouflagejassen opkocht bij gebrek aan korpsuitrusting. Het blijft België he.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door eaw458 »

provostsergeant schreef:Wat de Bon Ter betreft, bevestigt jouw recente lectuur mijn vermoeden dat het een eerder meelijwekkende troep betrof. Toch blijft het me verbazen dat er geen reglementaire kentekens zouden voorzien zijn voor troepen met een specifieke functie.

Ach ik heb niet zo heel lang geleden nog wederoproepingen meegedaan in territoriale eenheden waarbij er een rijk kleurenpalet aan mutsen aanwezig was en waarbij het korps oude camouflagejassen opkocht bij gebrek aan korpsuitrusting. Het blijft België he.
We wijken af van de camions, maar heb het boek er even bijgehaald en het gaat om Lt Robert Louis, Pon Comd bij de 3 Cie van het 5 Bon Ter. De mobilisatieplaats op 10 mei was het gemeentehuis van Anderlecht. Het kantonnement was in de gemeenteschool in de Eloystraat.

Louis klaagt er ook over dat de meesten die op 10 mei opdagen hun vrouw meegebracht hebben en hij er pas tegen 22u00 in slaagt om alleen de mannen over te houden in zijn peloton. Buiten de te kleine vesten, staat er niet veel in over kledij. Hij vermeldt ook dat de Gendarmerie van Anderlecht verantwoordelijk was voor het opeisen van de voertuigen, maar dat ze het maar zelf gedaan hebben bij gebrek aan Rijkswachters...

Robert Louis was drukker; vandaar het boek allicht ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

De Belgische militairen die naast de vrachtwagens stappen, lijken mij eerder bereden troepen (hoge getten). Geen idee of de mannen in de laatste vrachtwagen ook bereden troepen zijn. In de vrachtwagen ernaast lijken mij koffers van de gezondheidsdienst te liggen.

Opgeëiste voertuigen waren voorzien van een nummerplaat beginnend met een Z (voertuigen gebouwd of op de Belgische markt gebracht voor 01/01/1937) of een R (idem vanaf 01/01/1937).

Groeten,
Bram.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door larotje »

Deze handleiding uit 1934 geeft misschien een beter beeld, de plaatsing van de markeringen in de kader op het vtg (zal wel weer typisch ABL zijn) staat niet op de voorziene plaats. Dus volgens ons zou het gaan over een 5e vrachtwagen van de 10e Infanterie Divisie. Het symbool wijkt ook af maar als het hetzelfde bedoeld is (mi Mun) dan komt dat weer overeen met de vaag leesbare Mi markering rechtsonder in de kader. Het vtg is van het opgeeiste type zoals de nummerplaat bevestigd.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door eaw458 »

Hartelijk dank!

PAMI heeft wel niets specifieks met mitrailleuses te maken. Dit staat voor Peloton Auto de Munitions d'Infanterie. Elke divisie van het actieve leger en van de 1ste reserve had een gemotoriseerd peloton voor de bevoorrading met alle types infanteriemunitie, naast een tweede peloton met paardentractie.

Het gaat dan allicht toch om camion nummer 5 van de Cie A Avi/10ID, die onder bevel stond van Cdt A. Charles. Hoewel tijdens de veldtocht zelf niet meer aangehecht bij het transportkorps maar rechtstreeks onder bevel van de divisiestaf, was dit tot april 1940 toch wel het geval en was het personeel van het Tpt K afkomstig. Allicht vandaar de hoge getten?

Zou je ook bereid zijn om de rest van dit reglement op het forum te plaatsen?

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door larotje »

Beste,

Het origineel bevind zich in het archief van het KLM-MRA onder het nummer A1-II-98 of Al-II-98.

Mvg,
philip01
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2011 00:21

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door philip01 »

Enig idee waar deze foto genomen werd ?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door eaw458 »

philip01 schreef:Enig idee waar deze foto genomen werd ?
Geen idee. Er van uitgaande dat het idd om de 10ID gaat, is de wijde omgeving van Roeselare geen onzinnig startpunt.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Voertuigmarkeringen ABBL

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Uit de eigen verzameling, een voorbeeld van een nummerplaat van zo'n opgeëist voertuig:

Afbeelding

Groeten,
Bram.
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”