Eretekens en Koninklijk Besluit

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door koen »

Hallo,

Onderscheidingen en eretekens werden (worden) toegekend bij Koninklijk Besluit.

Enkele vragen hieromtrent :
Is zo'n KB enkel te vinden in het Staatsblad, of ook nog ergens anders ?
Staat er een reden voor die toekenning vermeld, of is het een loutere opsomming van namen ?

Grt
Koen
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door VC89 »

Het gemakkelijkst is om ze in het staatsblad terug tevinden. Misschien vind je ze ook in militaire tijdschriften. Vanaf de late jaren 80' (denk ik) tot heden kun je deze opsporen via http://www.ejustice.just.fgov.be

In deze KB's vind je in sommige gevallen een lijst met namen, voorafgegaan door de benaming van het ereteken
FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER EN WAALSE OVERHEIDSDIENST


Plaatselijke besturen. - Burgerlijke eretekens
PROVINCIE WAALS-BRABANT EN PROVINCIE LUIK. - Bij koninklijk besluit van 11 juni 2011 wordt het burgerlijk ereteken verleend aan de hiernavermelde personeelsleden van de provincie Waals-Brabant en van de provincie Luik :
Om 25 jaar dienst
De Burgerlijke Medaille van derde klasse aan :

[Lijst met namen]

Belgisch Staatsblad 3 okt. 2011
Krijgsmacht. - Eervolle onderscheidingen. - Nationale Orden
Bij koninklijk besluit nr. 6657 van 19 juli 2007 :
Wordt bevorderd tot Commandeur in de Leopoldsorde, zal het militair ordeteken dragen en als houder van deze onderscheiding, in de Orde rang innemen :
Op datum van 21 juli 2007.
Luchtmacht
Generaal-majoor van het vliegwezen Florkin F.
Worden bevorderd tot Officier in de Leopoldsorde, zullen het militair ordeteken dragen en als houder van deze nieuwe onderscheiding, in de Orde rang innemen :
Op datum van 21 juli 2007.
Landmacht
Luitenant-kolonels stafbrevethouders Booghs E,. Charlot D., Delamalle D., Klepper M., Robrechts J.
Luitenant-kolonel Vandecapelle G.
Majoor vlieger Maes E.
Majoor Maes J.
Reservemajoor Del Nero R.
Marine

[...]

als blijk van erkentelijkheid voor de diensten aan het land bewezen.

Belgisch Staatsblad 27 sep. 2007
Bij andere worden de feiten vermeld.
Krijgsmacht. - Eervolle onderscheidingen
Toekenning van het Militair Ereteken
Bij koninklijk besluit nr. 8308 van 3 maart 2011 wordt het Militair Ereteken van tweede klasse wegens een daad van moed of toewijding verleend aan kwartiermeester-chef I. Den Tyn.
Om : « op 30 september 2010, tijdens een duikoefening op grote diepte, zijn leven geriskeerd te hebben om dit van een collega in moeilijkheden te redden ».

Belgisch Staatsblad 4 apr. 2011
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door koen »

Bedankt !
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door Sgt. Veldeman »

Zo'n Burgerlijke decoratie derde klasse voor Moed, Toewijding en Menslievendheid, is dat ook voor anciënniteitsjaren ?
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door VC89 »

De De Burgerlijke Decoratie voor Moed, Toewijding en Menslievendheid en de De Burgerlijke Decoratie voor Trouwe Dienst in de Administratie zij twee verschillende eretekens. Het model is hetzelfde maar het lint is anders.
Meer info hier: http://users.skynet.be/hendrik/nl/B-N-OthLeo2.html

Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door Sgt. Veldeman »

Weet er iemand voor welke daden van moed ze werden uitgereikt ? Het redden van iemand uit de Schelde,... ?
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door Sgt. Veldeman »

Sgt. Veldeman schreef:Weet er iemand voor welke daden van moed ze werden uitgereikt ? Het redden van iemand uit de Schelde,... ?
Ik heb namelijk zo'n ding liggen, in de bronzen versie en zou graag weten voor welke daden die uitgereikt wordt
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door jef »

Hallo,
Er is een serieus werk verschenen van Peter Roets ivm toekenningen van de Leopoldsorde, Kroonorde, LeoII orde, Militair ereteken art. 4, benoeming en ontneming van eretekens en graad. Het is een opsomming van de Koninklijke besluiten die in 1914, vanaf het begin van WOI ingesteld werden. Het is ook de bedoeling dat Peter de volgende oorlogsjaren eveneens behandelt. Iets om naar uit te kijken.
Jef
werkvanpeter.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door Paddy »

Sgt. Veldeman schreef:
Sgt. Veldeman schreef:Weet er iemand voor welke daden van moed ze werden uitgereikt ? Het redden van iemand uit de Schelde,... ?
Ik heb namelijk zo'n ding liggen, in de bronzen versie en zou graag weten voor welke daden die uitgereikt wordt
Als ik de verschillende officiële dinges lees dan zie ik het zo:
Een burger, een politie-agent en de commissaris van de politie springen samen in het water ome een kind te redden. De burger krijgt brons, de agent zilver en zijn baas goud. ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door Jern »

nogthans kreeg mijn overgrootvader zowel de bronzen als de gouden medaille en dit terwijl hij burger was...
Ik ben al enige tijd op zoek naar een instelling die me kan vertellen voor wat en wanneer deze medailles zijn uitgereikt maar tot op heden nog nergens een antwoord gekregen...
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door jef »

Paddy schreef:
Sgt. Veldeman schreef:
Sgt. Veldeman schreef:Weet er iemand voor welke daden van moed ze werden uitgereikt ? Het redden van iemand uit de Schelde,... ?
Ik heb namelijk zo'n ding liggen, in de bronzen versie en zou graag weten voor welke daden die uitgereikt wordt
Als ik de verschillende officiële dinges lees dan zie ik het zo:
Een burger, een politie-agent en de commissaris van de politie springen samen in het water ome een kind te redden. De burger krijgt brons, de agent zilver en zijn baas goud. ;)
Een waarheid als een koe, Paddy
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door jef »

Jern schreef:nogthans kreeg mijn overgrootvader zowel de bronzen als de gouden medaille en dit terwijl hij burger was...
Ik ben al enige tijd op zoek naar een instelling die me kan vertellen voor wat en wanneer deze medailles zijn uitgereikt maar tot op heden nog nergens een antwoord gekregen...
Heb je daar de papieren bij, Jern. Als je weet wanneer die medaille uitgereikt werd, en je weet waar...... gemeentelijk archief? Krantenknipsels van die periode???
Jef
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door Paddy »

jef schreef:
Paddy schreef:
Als ik de verschillende officiële dinges lees dan zie ik het zo:
Een burger, een politie-agent en de commissaris van de politie springen samen in het water ome een kind te redden. De burger krijgt brons, de agent zilver en zijn baas goud. ;)
Een waarheid als een koe, Paddy
Zie bijvoorbeeld hier:
[link2]Het garnizoen van Oostende en de cholera-epidemie van 1854,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=41&t=1700[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door Jern »

jef schreef:
Jern schreef:nogthans kreeg mijn overgrootvader zowel de bronzen als de gouden medaille en dit terwijl hij burger was...
Ik ben al enige tijd op zoek naar een instelling die me kan vertellen voor wat en wanneer deze medailles zijn uitgereikt maar tot op heden nog nergens een antwoord gekregen...
Heb je daar de papieren bij, Jern. Als je weet wanneer die medaille uitgereikt werd, en je weet waar...... gemeentelijk archief? Krantenknipsels van die periode???
Jef
Het probleem is wat dat ze bij mijn grootmoeder met 7 waren en ook schippers...
Ik heb bijgevolg enkel foto's van de medailles. De originelen zitten daar ik vermoed waarschijnlijk samen met de papieren bij een neef van mijn pa
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door jef »

Beste Jern,
Het ijzer smeden terwijl het heet is.... 't is de moment om Uw grootmoeder een gelukkig nieuwjaar te wensen.... misschien "valt er iets van de karre" ;)
je weet maar nooit.
succes,
Jef
Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door Jern »

Daarvoor is het al even te laat...
Ik ben al blij dat de foto's er zijn ;-)
quinten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:12

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door quinten »

Dag Jef,

Weet jij of het werk van Peter ook de KB's bevat die niet in het Staatsblad zijn verschenen?

Groeten,

Quinten
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door Paddy »

quinten schreef:Dag Jef,

Weet jij of het werk van Peter ook de KB's bevat die niet in het Staatsblad zijn verschenen?

Groeten,

Quinten
Bij mijn weten is een Koninklijk Besluit pas officieel als het in het staatsblad is verschenen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
quinten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:12

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door quinten »

Hallo,

Algemene maatregelen van bestuur en andere koninklijke besluiten waarbij algemeen verbindende voorschriften worden vastgesteld, worden gepubliceerd in het Staatsblad. Er zijn voorbeelden te bedenken van KB's die geen algemeen verbindende voorschriften bevatten. Bijvoorbeeld KB 673 van mei 1919.

Groeten.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Eretekens en Koninklijk Besluit

Bericht door jef »

quinten schreef:Dag Jef,

Weet jij of het werk van Peter ook de KB's bevat die niet in het Staatsblad zijn verschenen?

Groeten,

Quinten
Dag Quinten,
Ik denk het niet, maar ik wil het hem wel vragen en eventueel zijn coordinaten doorgeven, als hij ermee akkoord is. Hij is momenteel bezig aan 1915 en het werkje is serieus dikker geworden. Gene kattenpis, geloof me vrij.
Zijn werk gaat over toekennen van Orden, medailles dus tamelijk officieel. ...Ben benieuwd naar dat KB 673 van mei 1919?
Jef
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”