belasting op pensioenen dwangarbeiders

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door piot1940 »

Ik weet niet of dit hier echt thuishoort maar ik vind het een nogal erg verhaal, zonet gezien op skynet
http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuw ... ew_lang=nl
Duitse fiscus eist geld van Belgische dwangarbeiders

(Belga) De Duitse fiscus wil dat duizenden Belgen die tijdens de Tweede Wereldoorlog gedwongen werden om in nazi-Duitsland te werken belastingen betalen op hun pensioen. Dat berichten Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg zaterdag. De Belgische Rijksdienst voor Pensioenen heeft al tientallen klachten binnengekregen van boze ex-dwangarbeiders of hun nabestaanden.
Het Duitse parlement heeft in het najaar van 2010 een wet goedgekeurd waarin staat dat pensioenen van dwangarbeiders met 17 pct worden belast. De belasting geldt met terugwerkende kracht tot en met 2005. Belgische dwangarbeiders uit de jaren veertig of hun weduwen hebben de afgelopen weken een brief gekregen van een belastingkantoor in de Duitse deelstaat Brandenburg waarin staat dat ze de belastingen moeten betalen. Voor velen lopen de kosten tot in de honderden euro. De FOD Financiën zegt niets te kunnen doen voor deze mensen. (GEL)
Ik heb daar toch zo mijn bedenkingen bij. Gaat het hier om een beslissing van een paar overijverige ambtenaren uit ons buurland of heeft men werkelijk geen besef wat dwangarbeid inhield en ziet men dat daar als normaal. Mogelijks een toonbeeld van het nieuwe Europa unter Merkel.

gr J
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Paddy »

Wij hebben er natuurlijk geen zicht op wie wel en wie niet belastingen moet betalen maar men mag niet vergeten dat niet iedereen die in de Tweede Wereldoorlog in Duitsland werkte een dwangarbeider was. Velen gingen als vrijwilliger, al dan niet met politieke overtuiging, naar Duitsland.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Paddy »

Hetzelfde artikel in Het Nieuwsblad. Ook de reacties van lezers zijn de moeite waard:
[link2]Duitse fiscus eist geld van Belgische dwangarbeiders,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 111119_011[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Yente »

Een schande is het!
Zoals deze persoon zegt, wij zouden voor alle nabestaanden vergoedingen moeten vragen!

"Zwijg stille, straks moet ik nog opdraaien voor de onbetaalde facturen zyclon-b, waarmee ze m'n grootouders vergasten... Moest eigenlijk morele schadevergoeding aanvragen met terugwerkende kracht, voor de zelfdoding in '63, van m'n ongelukkige, wel een beetje laffe vadertje, die niet kon leven met z'n verdriet... De moffen zijn echt alle schaamte voorbij, en de historie herhaalt zich, Turken laten vermoorden, terwijl hun eigen staatsveiligheid er op toekijkt... "

Ik vond bovenstaande post wel pakkend.

Ik zou als ik van hun was, niet betalen.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Yente »

In hoeverre gaat dit? En daarmee bedoel ik ofdat enkel de man of vrouw dit krijgt, of ook de kinderen indien de ouders al overleden zijn?
Want mijn overgrootvader is ook verplicht tewerkgesteld. Man en vrouw zijn beiden al overleden. Zo ook de zoon(mijn grootvader). Enkel de dochter leeft nog.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Lewis Gunner »

Juist op tv gezien, wat misselijk makend dat ze nu uit zoiets geld durven te trekken.
Wel sjiek dat Mevr. De Vos nog dingen van haar man heeft bijgehouden ik heb het een en ander gezien :D Krijgsgevangenpas, opgave der oorlogsdiensten.
Iemand eens contact nemen met Mevr. De Vos :lol:

Groeten
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door one_O_five »

Hey Lewis ... is die mevrouw niet te oud voor U ... :D

Nu word dit thema natuurlijk in alle mogelijke forums besproken, ook in het buitenland, maar nergens heb ik tot nu toe het argument Europa terug gevonden.
Er is een EU wet die zegt dat elke burger belasting betaalt waar hij werkt, nu is het wel een smerige streek om met terugwerkende kracht te werken maar Duitsland past gewoon die wetgeving toe.
Misschien een tip voor onze ministers om aan geld te geraken maar of ze in Noord Afrika daar succes mee gaan hebben.

Mijn vader was tijdens WO II vrijwillig, enfin, omdat hij mee moest van mijn grootvader, vrijwillig dus in Frankrijk gaan werken en hij heeft voor die periode ook pensioen uit Frankrijk gekregen, en daar was de belasting wel degelijk al afgetrokken.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door piot1940 »

Er is een EU wet die zegt dat elke burger belasting betaalt waar hij werkt, nu is het wel een smerige streek om met terugwerkende kracht te werken maar Duitsland past gewoon die wetgeving toe.
Akkoord voor wat betreft "werk-arbeid", maar dit was voor velen "dwangarbeid", de vrijwilligers-nationaal idealisten daarbuiten gelaten. Ik maak hier toch ook het onderscheid met vrijwilligers uit noodzaak. Mijn echtgenote haar grootvader (ex '14-'18 TSF soldaat) werd ook na de oorlog als "vrijwilliger" aanzien. Het verhaal zit evenwel anders ineen. De man had zes kinderen, vrouw overleden in het begin van de oorlog en had geen werk in onze streken. Inkomen: nihil. Er zat dus niet veel anders op dan in Duitsland te gaan werken en zijn kinderen onder de hoede van zijn verdere familie achter te laten.

Tot zover dit verhaal. Heel het bekijken van de belasting op de dwangarbeid of arbeid periode tijdens de oorlog doet toch echt kil, cijfermatig, afstandelijk over. Een teken aan de wand hoe "Europa" met mensen "rekent" en niet "rekening" houdt. (Ik geef grif toe dat ik eerst, foutief, dacht dat dit een puur organieke beslissing van onze oosterburen was)

gr J
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door one_O_five »

Dat ze hier twee kilometer verder de geschiedenis al twee keer vergeten zijn moet ge me niet vertellen, en hoe dikwijls ik, vooral tegen de burgerarbeiders in Vogelsang, niet gezegd heb "Moment mal, Wir haben der Krieg gewonnen." ... ... ...

En zo als ge schrijft, waar ligt nu de grens tussen dwang en vrijwillig, zou een term in de aard van "tot vrijwilliger gedwongen" in de dikke V.D. staan ?
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door piot1940 »

tot vrijwilliger gedwongen
Dit is goed .... doet me denken aan een andere term "Chinese vrijwilligers", Die heb ik indertijd toen ik nog chef onderhoud was in de firma waar ik werkte ook wel eens gebruikt om iemand aan te duiden voor een luizig karweitje .. :lol: (vergeef me het afdwalen)

grt J
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door one_O_five »

Iedereen die zijn legerdienst gedaan heeft begrijpt met die uitdrukking wel direct de situatie.

Nu kan er over die belastingen in Duitsland nog veel gediscuteerd worden het is nu eenmaal zo, en nu we toch al aan het afdwalen zijn, ik hoop alleen maar dat Di Rupo aan zijn tafel niet op het idee komt dat alle BSDers nu met terugwerkende kracht de BTW moeten gaan betalen.

Niet te vergeten dat ook de dienstplichtigen hun pintje in de kantine zonder BTW kochten, er zijn misschien genoeg pinten gepakt om de begroting van volgend jaar te doen kloppen ... :roll:
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door piot1940 »

wil je nu zeggen dat we met zijn allen meer bier moeten drinken om de overheidsschuld in te lossen?
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door ABL »

Misschien kan onze minister van financiën die van Duitsland gewoon het bekende antwoorde geven : 'NUTS'.

dat hebben ze daar nog al een keertje gehoord
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door eaw458 »

one_O_five schreef:Niet te vergeten dat ook de dienstplichtigen hun pintje in de kantine zonder BTW kochten, er zijn misschien genoeg pinten gepakt om de begroting van volgend jaar te doen kloppen ... :roll:
Daarom was een pint maar 12 frank! Als ze me het verschil terugbetalen tussen mijn soldij en het minimumloon, zal ik ze de BTW laten houden. :D

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Exjager »

Ondertussen zou "den Duits" zijn staart hebben ingetrokken...
http://nos.nl/artikel/315276-duitsers-z ... eider.html
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door one_O_five »

Zo kennen we onze Fritz :D
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Paddy »

Dan toch geen belasting op pensioen dwangarbeiders

dinsdag 22 november 2011, 12u32
Bron: anp
Auteur: jns

Duitsland ziet af van de belasting op pensioenen van dwangarbeiders die in de Tweede Wereldoorlog in het land hebben gewerkt. Vorige week kregen verschillende Belgen een brief waarin ze door de Duitse fiscus werden opgeroepen om belastingen te betalen. Dat was echter een vergissing, klinkt het nu.

De Belgische Rijksdienst voor Pensioenen kreeg vorige week tientallen klachten binnen van boze ex-dwangarbeiders of hun nabestaanden. De Duitse fiscus had hen een brief gestuurd waarin hen gevraagd werd om belastingen betalen op hun pensioen.

Minister van Financiën Didier Reynders reageerde verontwaardigd op het nieuws en gaf zijn administratie de opdracht contact op te nemen met de Duitse autoriteiten. Die melden nu dat de belasting een vergissing was en dat ze voor alle buitenlanders wordt tenietgedaan.

[link2]Bron Het Nieuwsbalad,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 111122_073[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Exjager »

MENEN - Pijnlijk kerstgeschenk bij de familie Debusschere in Menen gisteren. 'Mijn moeder heeft een rekening uit Duitsland gekregen. Ze moet belastingen betalen voor het pensioentje dat ze ontvangt omdat vader daar tijdens de oorlog als dwangarbeider werkte. Duitsland had toch beloofd dat het die belasting niet zou heffen?', vraagt Johnny Debusschere zich af. 'Vader is destijds niet eens betaald voor zijn gevaarlijke slavenarbeid.'
ohnny Debusschere is er het hart van in. 'Moeder betaalt nu al in België belastingen op dat karige pensioentje, en dat zou nu ook nog eens in Duitsland moeten. Straks blijft er helemaal niets meer over.'

Enkele maanden geleden kreeg de familie zoals zoveel andere gewezen dwangarbeiders uit de nazi-tijd een brief van de Duitse fiscus waarin stond dat ze belastingen moesten betalen. Debusschere vulde net als duizenden anderen de papieren voor zijn moeder met pijn in het hart in. 'Vader is tien jaar overleden, maar ik herinner me de verhalen over het harde werk dat hij moest doen, waarvoor hij niet eens betaald werd. Hij moest werken aan wegen of op luchthavens, soms zelfs tijdens beschietingen. Van 1942 tot het einde van de oorlog heeft hij dat gedaan, en nooit kreeg hij daar een cent voor.'

Het Duitse parlement stemde onlangs een wet die stelt dat buitenlanders die een Duits pensioen ontvangen, daar zeventien procent belastingen op moeten betalen. En die maatregel geldt blijkbaar ook voor de slavenarbeid van gewezen dwangarbeiders uit de nazi-tijd. Daarom begon de Duitse fiscus de voorbije maanden rekeningen op te sturen. Toen deze praktijken aan het licht kwamen, contacteerde een verbolgen minister van Financiën Didier Reynders (MR) zijn Duitse ambtsgenoot. Al na enkele dagen kwam minister van Pensioenen Michel Daerden (PS) in het parlement laconiek een brief voorlezen van de Duitse ambassade waaruit bleek dat de belastingheffing zou stoppen. Heeft Daerden zich mislezen of iets verkeerd begrepen?

Nu toch rekening in de bus

In elk geval kreeg de familie Debusschere in Menen dan toch een achterstallige afrekening van de Duitse belastingdienst uit Neubrandenburg. 'Moeder krijgt een pensioentje van 400 euro per jaar', vertelt Debusschere. In totaal zou zijn moeder 126 euro moeten terugstorten voor de voorbije jaren. 'Dat is toch raar: je betaalt toch belastingen waar je woont, de wegen verslijt en zorgen krijgt? Het kan toch niet dat moeder nu tweemaal moet betalen?'

Zeker niet als je rekening houdt met de omstandigheden, vindt Debusschere. Zijn moeder Mariette weet nog goed wat er destijds gebeurd is: 'Mijn echtgenoot is op twintigjarige leeftijd opgepakt tijdens een razzia. Zijn misdaad: hij wilde gaan dansen.' Van 1942 tot 1945 moest hij als dwangarbeider in Duitsland werken. 'Ze kregen nooit een loon. Enkel om de vier dagen een conservendoos met daarin iets wat voor een brood moest doorgaan. Enige erkenning kreeg hij nooit. Tot hij op zijn 65ste van lotgenoten hoorde dat ze een pensioentje uit Duitsland konden krijgen. Dat was niets om rijk van te worden, maar het was toch een beloning voor het gevaar dat ze trotseerden.'

Het ontvangen geld is ook altijd netjes aangegeven aan de belastingen in België. Dat maakt de Duitse belastingrekeningen voor de familie Debusschere des te pijnlijker.
Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GVJ3K3IK4
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door one_O_five »

Dat klopt inderdaad niet helemaal met de Europese wetgeving, wie weet ik niet maar een van de twee landen zal van die belasting moeten afzien voor zo ver ik die wetgeving ken.

Als er toevallig tussen onze leden van het forum iemand is die rechten gestudeerd heeft graag een correct antwoord.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:Dat klopt inderdaad niet helemaal met de Europese wetgeving, wie weet ik niet maar een van de twee landen zal van die belasting moeten afzien voor zo ver ik die wetgeving ken.

Als er toevallig tussen onze leden van het forum iemand is die rechten gestudeerd heeft graag een correct antwoord.
Er zou dat toch eens iemand moeten uitspitten hé...die mensen komen in de krant, de meerderheid niet, maar de vraag is wie helpt hen?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Exjager »

MENEN - De Duitse fiscus blijft jagen op de pensioentjes van vroegere nazi-gedeporteerden. Ondanks alle beloftes van de Duitse overheid, kreeg de familie Debusschere uit Menen alweer een brief uit Duitsland: de fiscus wil eerst de bewijzen zien dat de heer Debusschere wel een nazi-slachtoffer was.
Het cynisme van de Duitse belastingdienst kent echt geen grenzen. Ene Frau Brühn van het Finanzamt Brandenburg eist van de moeder van Johnny Debusschere dat ze dan toch de belastingen betaalt op het weduwenpensioentje dat ze krijgt voor de dwangarbeid van haar man in de oorlogsjaren. Frau Brühn vreest namelijk dat de Duitse pensioendienst haar niet tijdig zal kunnen vertellen of de man wel als nazi-slachtoffer erkend is. Dus moet de familie voor 23 februari betalen, als de administratie daarna erkent dat Albert Debusschere gedeporteerd was, krijgen ze het geld terug.

Zoon Johnny Debusschere reageert geschokt: het is immers op zijn minst vreemd dat de Duitse administratie niet in een maand tijd te weten kan komen waarom iemand een bepaald pensioen krijgt. 'Waren de Duitsers in 1942 even traag geweest als hun administratie nu, dan was vader nooit naar Duitsland gedeporteerd', zegt hij.

Bovendien vindt hij het ook maar vreemd dat eerste betaald moet worden: 'Het gaat om belastingen van 2005 tot 2010. Ze hebben toch tijd genoeg gehad om eerst te kijken of ze recht hebben op dat geld?'

Dansen

Vader Albert Debusschere werd in 1942 naar Duitsland gedeporteerd omdat hij de avondklok overtrad om te gaan dansen. Tot het einde van de oorlog moest hij dwangarbeid doen, zonder daar ooit een mark voor te krijgen. Op zijn 65ste hoorde hij dat hij daar een pensioen(tje) voor kon krijgen, en vroeg dat op. Uiteindelijk betaalde Duitsland amper 400 euro per jaar voor die jaren van hard labeur zonder loon. En onlangs besliste de Duitse fiscus daar ook nog eens een belasting op te heffen. In heel Europa reageerden vroegere nazi-slachtoffers en hun familie geschokt. Er kwamen officiële excuses, maar de Duitse fiscus ging met de bekende Gründlichkeit door met haar vervolging. 'Het is de schuld van de computer die niet weet wie nazi-slachtoffer is', zei de Duitse ambassade kort na Kerstmis nog, toen de familie Debusschere alsnog een belastingaanslag kreeg. Op de website van de Belgische belastingdiensten verscheen toen een modelformulier voor gedupeerden, dat Johnny netjes invulde voor zijn moeder. Waarop dan nu plots deze cynische brief van Frau Bruhn kwam: eerst betalen, later zien we wel of u echt vrijgesteld bent van deze belasting.
Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GCO3L7967
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Yente »

Moest ik een duitser zijn, ik zou me zeer diep schamen!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Glenn_Janssens »

En onze té duur betaalde regeringsleden stonden erbij en keken ernaar.
Nee het is weeral de gewone mens die zijne plan maar moet trekken en in de kou blijft staan.
Shame on you landregeerders!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
sprotje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:54
Locatie: Welle

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door sprotje »

Die madam Merckel (of hoe men het schrijft) uit Duitsland moest zich schamen, maar ja ze rieken geld om uit hun schulden te kunnen blijven op 't zweet van velen die tijdens 40-45 gedwongen werden om voor dat ras te gaan werken onder dwang, die dan enkele luttele centjes achteraf krijgen om hen te troosten en ze nu op een onrechtmatige manier moeten teruggeven!! Waar gaan wij naartoe zeg? Maar daar zal ze (die bovenvermelde madam) zeker niks durven zeggen in het openbaar???
Het verleden mag men niet vergeten
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Paddy »

Sommige zaken moet men toch wat nuanceren.
De verplichte arbeidsdienst (later dwangarbeid genoemd) werd ingesteld circa 1943. Mensen die op dat moment langdurig werkloos waren, wat in de bezette gebieden niet ongewoon was, werden opgepakt en in Duitsland aan het werk gesteld. Eén ding niet vergeten: ze werden betaald!

Een nonkel van mij vertrok als vrijwilliger om in Duitsland te gaan werken. Zijn jaren dienst in Duitsland werden aanvaard en maakten deel uit van zijn pensioenberekening. Hij betaald nu belastingen aan de Belgische Staat ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Paddy »

Dwangarbeiders moeten niets betalen aan Duitse fiscus

dinsdag 07 februari 2012, 14u47
Bron: belga
Auteur: rvh

Belgen die als dwangarbeiders gewerkt hebben in Nazi-Duitsland moeten niets betalen aan de Duitse fiscus, zelfs al vraagt die hen per brief om dat toch te doen.

'Het heeft geen nut om een betwisting in te dienen of te betalen', verzekerde minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) dinsdag na afloop van ontmoetingen met zijn Duitse ambtgenoot Guido Westerwelle en Financieminister Wolfgang Schäuble in Berlijn.

Het probleem met de belasting op het oorlogspensioen van de gewezen Belgische dwangarbeiders leek eind vorig jaar van de baan. Toch bleven verschillenden onder hen ook nadien aanmaningen krijgen van de Duitse fiscus om de heffing alsnog te storten.

'Het gaat om een technisch probleem', verzekerde Reynders nadat hij zowel Westerwelle als Schäuble over de kwestie had aangesproken.

'Er is geen enkele verplichting om te betalen. Duitsland zal ook proberen te verhinderen dat er nog nieuwe brieven worden uitgestuurd.'

[link2]Bron,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 120207_123[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door piot1940 »

Wel,

Ik hoop maar dat dit juist is. We zijn een verenigd Europa maar de laatste maanden bekijk ik dat een beetje als Europa unter Merkel en die is nogal glad als het gaat om de financiën van andere landen. ;)

gr J
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door one_O_five »

Duitsland moet ge wel een beetje kennen, zeker als het op zulke aanmaningen neerkomt, hier bij ons stuurt de overheid die en word er niet betaald komt de deurwaarder.
Als iemand nu zo een aanmaning krijgt is het goed eens naar de afzender te kijken, doorgaans word dat werk aan een gespecialiseerd bureau uitgegeven die dan in naam van de schuldeiser werken.
Nu mogen de ministers nog akkoord zijn, als hun administratie bij de belastingen die opdrachten niet uit hun computers haalt, of bij de eventuele burelen die het werk voor hun doen de opdracht alles stop te zetten dan blijven die brieven komen.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door Paddy »

Overheid bezorgt Duitsland lijst van Belgen die in WOII naar werkkampen zijn gevoerd
Eindelijk oplossing voor gepeste gedeporteerden

De Duitse fiscus kreeg deze week van de Belgische overheid een lijst met alle Belgen die tijdens WOII naar Duitse werkkampen zijn gedeporteerd. Met daarbij een beleefd briefje hen niet meer lastig te vallen met een belasting op hun oorlogspensioentje.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel was vier jaar geleden op zoek naar geld. Ze besliste een belasting van 17 procent te heffen op de pensioenen die Duitsland uitbetaalt aan buitenlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitsland hebben gewerkt. En dat met terugwerkende kracht tot 2005. Niet alleen wie er vrijwillig was gaan werken, ook wie als gevangene naar de werkkampen is gedeporteerd, krijgt zo'n aanslagbrief.

Sinds eind vorig jaar viel bij al een paar honderd Vlaamse gedeporteerden zo'n belastingaanslag in de bus. Het gaat nooit om grote bedragen die ze moeten betalen - de Duitse oorlogspensioenen schommelen tussen de 40 en 100 euro per maand - maar toch maken de Duisters ferm jacht op hun geld. Wie niet betaalt, krijgt een aanmaning. Bij oorlogsgedeporteerde Maurice Pani (90) uit Wilrijk viel deze week zelfs een brief van een deurwaarder in de bus. Hij moet nog 174 euro belastingen betalen op zijn pensioen van de voorbije zes jaar. Anderen worden bedreigd met een wielklem, want in het uiterste geval wil de Duitse fiscus hun auto verkopen.

Duitsland had geen lijst

'De Duitse overheid vindt de belasting voor gedeporteerden ook ongehoord en zit zeer verveeld met dit probleem', zegt de woordvoerder van minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR). 'Bij zijn laatste bezoek aan Duitsland kaartte Reynders het probleem opnieuw aan bij zijn ambtgenoot en die beloofde een oplossing. Er bleek vooral een technisch probleem.'

Dat technisch probleem wordt nu duidelijk: Duitsland weet niet welke buitenlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog naar hen zijn gedeporteerd om in de oorlogsindustrie te werken en wie vrijwillig is gekomen. Gelukkig kent de Belgische overheid dat onderscheid wel. Tot 1954 konden gedeporteerden dat melden bij het Bestuur der Burgerlijke Oorlogsslachtoffers. Zopas heeft die dienst de lijst met Belgische gedeporteerden overgemaakt aan het Duitse ministerie voor Financiën.

Eén raad: niet betalen

'Het kan nu nog even duren eer Duitsland die duizenden namen - niet alleen van weggevoerden, ook van zij die een weduwenpensioen trekken - heeft verwerkt. Ondertussen zullen de aanmaningsbrieven blijven komen. Wij raden iedereen aan niet te betalen', zegt Luc De Brabander van het Instituut voor Veteranen, Oorlogsinvaliden, Oud-strijders en Oorlogsslachtoffers. Het Instituut houdt geregeld zitdagen in de provincies om mensen met dit soort oorlogsproblemen te helpen.

[link2]bron,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GRF3P312H[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: belasting op pensioenen dwangarbeiders

Bericht door one_O_five »

Een vriend van mij ontving zo een brief voor zijn reeds drie jaar overleden moeder, ik zal met plezier de link even doorsturen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”