In Europa 1900-2000

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

In Europa 1900-2000

Bericht door Paddy »

België is een héél klein landje. Het Belgische leger, waar het hier allemaal om draait is een nog kleiner onderdeel van het voornoemde klein landje. Met andere woorden op de wereldkaart stellen wij niet veel voor... Jammer maar het is zo.
Wil je nu je Europese geschiedenis 20ste eeuw eens opfrissen kijk dan aub eens op [link2]In Europa,http://ineuropa.nl/programmas/36788896/uitzendingen/[/link2]
Trek er wel een paar uur voor uit en vertel hier jullie mening ;)

PS. Met uitzondering van de twee wereldoorlogen, vergeet ook de rest niet te bekijken.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: In Europa 1900-2000

Bericht door Echobravo »

Had al veel lof gehoord over deze productie. Maar door tijdsgebrek of andere bezigheden nooit een uitzending bekeken.
Prachtig intiatief om ze alsnog online te zetten en alzo beschikbaar te maken voor iedereen.
' Hoed af ' voor het concept van de site.
Alvast een aanrader !

Heb meteen de site toegevoegd aan mijn favorieten.

Misschien kunnen we onze nationale zender ook tot dergelijke stappen aansporen ;) .
Hun uitzendingen oa ' Histories ', ' Niet alles is zwart-wit ' en alle overige producties, zijn het zeker meer dan waard !

Mvg


Eric
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: In Europa 1900-2000

Bericht door Yente »

In europa was inderdaad een heel goede serie!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: In Europa 1900-2000

Bericht door one_O_five »

Ik heb de reeks op TV gezien, maar ik vrees dat voor een dergelijke productie het budget van onze nationale zenders te klein is.
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: In Europa 1900-2000

Bericht door Drackx »

Een paar jaar geleden heb ik eens de tijd genomen om de boek van Geert Mak door te worstelen.
Hoewel het een op het eerste zicht een hele dikke pil lijkt, leest de boek heel vlot
en geeft op een heel "persoonlijke" manier een reisverslag weer doorheen zowel Europa als de 20e eeuw.
Een aanrader voor wie op een alternatieve en virtuele manier doorheen Europa in de 20ste eeuw wil reizen.
In meer dan 1.200 bladzijden, ingedeeld in twaalf hoofdstukken, geeft Geert Mak een beeld van de politieke drijfveren
en daden van de diverse Europese leiders en bewegingen tijdens de vorige eeuw.
Hij schetst talloze conflicten, revoluties en oorlogen nauwgezet, realistisch maar zonder emotionele overdaad.
Tegelijk situeert hij ze in een globale Europese context die noodzakelijk is om oorzaak en gevolg te begrijpen.
Het is zeker geen droge opsomming van feiten en gebeurtenissen maar juist het persoonlijk tintje maakt dat het allemaal makkelijk leest.
Via gesprekken met ‘laatste getuigen’ en persoonlijke (reis)ervaringen slaagt Mak erin het verleden aanschouwelijk te maken.
Die overlevenden vertellen niet zozeer over vandaag, maar over de situatie toen.
En beter dan wie ook zijn ze in staat om op die manier nuances aan te brengen, om het kader te scheppen waarbinnen gebeurtenissen plaatsgrepen
en om vooroordelen te ontmantelen tot kleine bouwsteentjes die mee bijdroegen tot bestaande denkbeelden en handelingen.
Kortom : voor wie de tijd wilt nemen, zeker een aanrader!
Vriendelijke groeten,
Filip
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: In Europa 1900-2000

Bericht door Echobravo »

one_O_five schreef:Ik heb de reeks op TV gezien, maar ik vrees dat voor een dergelijke productie het budget van onze nationale zenders te klein is.
Om nog eventjes voort te borduren op het thema .... :)

Wil toch noch even een lans breken voor de, mijn inziens, uitstekende producties van eigen bodem.
En wie weet, misschien leest één of andere beslissingnemer, programmamaker deze post ;)

Met producties over ' Jan Olieslaghers ', ' Vreemdelingen aan het Front ', de reeks ' Niet alles is zwart-wit ' en zoveel andere door de tijd in mijn geheugen uitgewiste uitzendingen, benaderen deze toch het beste de doelstelling van dit forum.

En om niet te vergeten, de reeks over WO II door Maurice De Wilde.
Tijdens WO II werd mijn vader samen met enkele van zijn vrienden, na verraad opgepakt en gedeporteerd naar Duitsland.
Na te zijn bevrijd door de Russen is hij dan op het einde van de oorlog, doodziek teruggekeerd uit deportatie.
Ik herinner mij noch het beste de geladen sfeer thuis, tijdens deze uitzendingen.
Mijn vader heeft de emoties van de deportatie en het gevangenschap nooit echt kunnen verwerken en was uiterst zwijgzaam hierover. Alles wat er mij overblijft zijn enkele medailles en een hoop vragen.

Nu, zoveel jaar na datum en met de nuchterheid van mijn leeftijd ( waar ouderdom toch nog goed voor is :D, niet dat de jeugd dit niet zou hebben, maar toch ) , zou de mogelijkheid om de uitzendingen van Maurice De Wilde te her- en nog eens te herbekijken waarschijnlijk een ander licht kunnen werpen op sommige halve of volledige waarheden.

Mvg



Eric
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: In Europa 1900-2000

Bericht door one_O_five »

Dat klopt Eric, die uitzendingen va Maurice De Wilde hebben heel wat beroering teweeg gebracht.

Dikwijls word de geschiedenis inderdaad te zwart/wit weergegeven, er zijn ook grijze tinten tussen, mijn vader was toen een jonge gast van een jaar of zestien en schrijnwerker, mijn nonkel rond de twintig en metser, mijn grootvader een volwassen schrijnwerker, alle drie werkten ze voor dezelfde firma.
Ergens in 43 werd het hier slecht in de bouw, en om het risico als vakman opgepakt te worden en naar Duitsland afgevoerd te worden zijn ze dan vrijwillig in Frankrijk voor een bouwfirma aan de slag gegaan ... in Bretagne aan de Atlantikwall ...

Valt dat nu onder collaboratie of eerder in de categorie "sauve qui peu" om het zo uit te drukken.
Geschiedenis is en blijft geschiedenis en om die te begrijpen moet ge alles neutraal kunnen bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”