Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Ik plaats de foto van de GVCE van Nijvel hier maar eens opnieuw, om een onderwerp over dit organisme te starten.

Afbeelding

Wat ik er tot nog toe van weet, kan je hier lezen:

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... richtingen

Wie wat kan bijdragen - gegevens, foto's, enz,... - mag het me altijd vertellen... ;)

Ik ben een beetje nieuwsgierig over die ruiten als insignes van 'telefonist-telegrafist'. De GVCE had geen eigen communicatiemiddelen en maakte gebruikt van het burgernet. Ik heb ook wel enkele documenten gelezen van betrokkenen die hun beklag maakten over het feit dat vele detachementen gekantonneerd werden in lokalen zonder telefoon. Ben dan ook een beetje verbaasd dat er ten minste twee telefonisten op deze foto staan en dat er in dit detachement drie indianen, een korporaal en twee sergeanten zitten en ze dus over een flink kader beschikken.

Ook ben ik op zoek naar info over de kentekens. In de reglementen lees je dat dit de kentekens van het laatste korps moeten zijn, maar ik heb ook annecdotes gevonden van eenheden waar de rondborstige oude reservisten met een maatje groter moesten uitgerust worden bij de oproeping onder de wapens. Ik zie dan ook foto's van GVCE zonder een enkel kenteken. Klopt dit?

Ik doe er ook deze scan van deze gekende en vaak overgenomen illustratie bij (zie ook o.a. Mei 40 van Taghon):

Afbeelding

De man draagt het nummer 21 in een khaki ruit op de mouw. De foto was rond Brussel genomen. Er was een XXIste bataljon GVCE. Een wachter dus?

Wie weet meer over de GVCE?

Met dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door piot1940 »

Walter,

In de Patriote Illustré van 14 maart 1940 staat een artikel over deze GVC met daarin een opmerkelijk detail.
een rode diamant (losange=diamant) met een cijfer erin gedragen op de mouw van de capotejas.
Dit lijkt overeen te komen met de omschrijving van de ingekleurde figuur met uitzondering van de kleur.

Afbeelding

Persoonlijk plaats ik de ruiten op de mouwen van de GVC op jouw foto dan ook in het kader van hun functie en denk ik persoonlijk dat het rode ruiten zijn ipv de groene van de telegrafist-seingever. Evenwel ontbreekt dan nog het normaal vereiste nummer.
Ook hebben de soldaten van het patriote nummer uit 1940 geen insignes. Wel lijken het allemaal goeddoorvoede figuren te zijn. Tegenwoordig zou men eerder spreken van een hoge BMI ;)

Je kan het volledige patriote nummer (2 pagnina's naast elkaar) lezen op : http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ex ... rt1940.htm



De GVC vormden deel van de SERVICE TERRITIORIAL DE L'ARMEE, Troupes d'Intérieur, Troupes et Etablissements Territoriaux, p 10- 13 van de betreffende file. Sorry, de eerste drie pagina's zijn niet echt scherp.
Er waren oa 25 état-major de batallion, dus 25 bataljons, 58 sterke Cie en 42 zwakke Cie.

Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding




De volledige structuur van Service Territorial de l'Arm2e kan je vinden op de downloadpagina: http://www.mediafire.com/file/f2jif1nm0 ... 7ARMEE.pdf


m vr gr,Jean
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door eaw458 »

Dank u, Jean.

Dat verklaart alles, want als ik naar een zwartwit afruk van die ingekleurde fuselier kijk op pagina 19 van 'Mei 1940', besluit ik dat die ruit niet khaki was maar dezelfde grijstint heeft als zijn kraagspiegels.

Taghon localiseert de foto in Vilvoorde, waar de 3de cie van het XXIste bataljon gemobiliseerd was en in het boek zie je duidelijk het nummer 21.

Ik sluit me bij jouw aan - wat we op de eerste foto zien is een gebrek aan koper op de mouw, muts en schouderstukken.

Apropos, volgens Jean Jamart (L'Armee Belge de France) zijn niet alle 25 bataljons gemobiliseerd, maar zijn er nummers overgeslagen door een tekort aan manschappen. Dat wordt ook bevestigd in een nummer van de Amicale van de GVCE uit 1955.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door piot1940 »

Walter,

Dit nog vergeten vermelden:
Het reglement van 39 spreekt wel degelijk van het dragen van de attributen van het laatste korps of dienst.
Met daarnaast de opmerking
Dragen om de linkermouw, halverwege tusschen den elleboog en den schouder, een kenteken bestaande uit een vierkant van rood laken van 4 cm., met de aanduiding van het bataljon. (M.O., Intendancedienst, 2e bureel A., nr 719/1043 van 2 September 1939)
zie: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htm


m vr gr, Jean
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door Troyka »

Er is op het forum ergens een hele discussie over die ruiten op de mouwen, zijn rouwsymbolen.

FYI http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=37&t=1605
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door piot1940 »

Er is op het forum ergens een hele discussie over die ruiten op de mouwen, zijn rouwsymbolen.
niet altijd, er zijn drie soorten ruiten:
1. een groene: telefonist seingever
2. een rode met al dan niet een nummer erin: wachters verkeerswegen
3. een zwarte, 90° gedraaid tov de vorige en eventueel groter: rouwruit

gr J
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door marcbrans »

piot1940 schreef:
Er is op het forum ergens een hele discussie over die ruiten op de mouwen, zijn rouwsymbolen.
niet altijd, er zijn drie soorten ruiten:
1. een groene: telefonist seingever
2. een rode met al dan niet een nummer erin: wachters verkeerswegen
3. een zwarte, 90° gedraaid tov de vorige en eventueel groter: rouwruit

gr J
Meen te weten dat er "vroeger" (WOI) nog een gele ruit was voor facteurs.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door piot1940 »

Marc,

Inderdaad, die gele ruit zegt me ook iets, maar heb het nog niet teruggevonden in de documentatie van JMO en circulaires. Het is best mogelijk dat ik wat stukken mis. Tijdens de eerste wereldoorlog zijn er zoveel circulaires uitgegeven met allerlei aanpassingen, bijvoegsels, schrappingen, errata ed. dat geen kat er haar jongen nog in terugvind.
Urbain maakt in zijn boek wel vermelding van die gele ruit met als datum december 1916.

Wel heb ik voor de "facteurs militaires" een vermelding van een "brassard jaune portant en noir "POSTES" en dit in een circulaire van 1 mei 1917.
Anderzijds, om het nog wat ingewikkelder te maken, heb ik wel een vermelding van een rode ruit in de JMO van 5 juni 1917. (en correctie 30 juni 1917)Deze werd gebruikt voor de Fusilier van de ploeg "Fusilier - Mitrailleur"

De betekenis van de rode ruit is waarschijnlijk ergens in de jaren 20 uitgestorven om in 1939 terug opgevist te worden voor een andere functie bij de GVC.
Wanneer de gele ruit uit dienst gegaan is is me niet bekend. Mogelijks is die verder doorgebruikt tot in 1940 ???

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door marcbrans »

piot1940 schreef:Marc,

Inderdaad, die gele ruit zegt me ook iets, maar heb het nog niet teruggevonden in de documentatie van JMO en circulaires. Het is best mogelijk dat ik wat stukken mis. Tijdens de eerste wereldoorlog zijn er zoveel circulaires uitgegeven met allerlei aanpassingen, bijvoegsels, schrappingen, errata ed. dat geen kat er haar jongen nog in terugvind.
Urbain maakt in zijn boek wel vermelding van die gele ruit met als datum december 1916.

Wel heb ik voor de "facteurs militaires" een vermelding van een "brassard jaune portant en noir "POSTES" en dit in een circulaire van 1 mei 1917.
Anderzijds, om het nog wat ingewikkelder te maken, heb ik wel een vermelding van een rode ruit in de JMO van 5 juni 1917. (en correctie 30 juni 1917)Deze werd gebruikt voor de Fusilier van de ploeg "Fusilier - Mitrailleur"

De betekenis van de rode ruit is waarschijnlijk ergens in de jaren 20 uitgestorven om in 1939 terug opgevist te worden voor een andere functie bij de GVC.
Wanneer de gele ruit uit dienst gegaan is is me niet bekend. Mogelijks is die verder doorgebruikt tot in 1940 ???

m vr gr, Jean

Juist, die rode ruit, die was ik al vergeten.
De gele ruit vind ik ook terug in de circulaire van december 1916, vervangen door een armband zoals door u beschreven het jaar daarop.

Het nadeel van zwart-wit foto's, is dat de kleur geel donkerder wordt weergegeven dan rood of toch in ieder geval donkerder dan men van geel zou "verwachten". Het is goed hiermee rekening te houden bijwijlen, heb me op zo al suf gezocht naar de betekenis van medaillelintjes die dan uiteindelijk een andere kleur waren dan men op het eerste zicht zou denken.

Van zulke insignes gelijk de ruiten is het al bij al nog eenvoudig om een datum van insteling te vinden, maar van opheffing, dat is andere koek!
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door eaw458 »

Wel veel bijgeleerd over de linkermouw, maar nog niks gezien over de exploten van de GVCE zelve... :)

(Dank u wel, hoor, Jean & Marc)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door piot1940 »

Hoe ??

[link2]en dit dan,http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ex ... rt1940.htm[/link2]


niet echt van groot strategisch belang of equivalent met Band of Brothers maar gewoon dagdagelijks , meer was het niet. ;)
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)

Bericht door eaw458 »

piot1940 schreef:Hoe ??

[link2]en dit dan,http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ex ... rt1940.htm[/link2]


niet echt van groot strategisch belang of equivalent met Band of Brothers maar gewoon dagdagelijks , meer was het niet. ;)
Inderdaad - sorry hoor... ;)
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”