Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Hallo,
Ik plaats de foto van de GVCE van Nijvel hier maar eens opnieuw, om een onderwerp over dit organisme te starten.
Wat ik er tot nog toe van weet, kan je hier lezen:
http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... richtingen
Wie wat kan bijdragen - gegevens, foto's, enz,... - mag het me altijd vertellen...
Ik ben een beetje nieuwsgierig over die ruiten als insignes van 'telefonist-telegrafist'. De GVCE had geen eigen communicatiemiddelen en maakte gebruikt van het burgernet. Ik heb ook wel enkele documenten gelezen van betrokkenen die hun beklag maakten over het feit dat vele detachementen gekantonneerd werden in lokalen zonder telefoon. Ben dan ook een beetje verbaasd dat er ten minste twee telefonisten op deze foto staan en dat er in dit detachement drie indianen, een korporaal en twee sergeanten zitten en ze dus over een flink kader beschikken.
Ook ben ik op zoek naar info over de kentekens. In de reglementen lees je dat dit de kentekens van het laatste korps moeten zijn, maar ik heb ook annecdotes gevonden van eenheden waar de rondborstige oude reservisten met een maatje groter moesten uitgerust worden bij de oproeping onder de wapens. Ik zie dan ook foto's van GVCE zonder een enkel kenteken. Klopt dit?
Ik doe er ook deze scan van deze gekende en vaak overgenomen illustratie bij (zie ook o.a. Mei 40 van Taghon):
De man draagt het nummer 21 in een khaki ruit op de mouw. De foto was rond Brussel genomen. Er was een XXIste bataljon GVCE. Een wachter dus?
Wie weet meer over de GVCE?
Met dank,
Walter
Ik plaats de foto van de GVCE van Nijvel hier maar eens opnieuw, om een onderwerp over dit organisme te starten.
Wat ik er tot nog toe van weet, kan je hier lezen:
http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... richtingen
Wie wat kan bijdragen - gegevens, foto's, enz,... - mag het me altijd vertellen...
Ik ben een beetje nieuwsgierig over die ruiten als insignes van 'telefonist-telegrafist'. De GVCE had geen eigen communicatiemiddelen en maakte gebruikt van het burgernet. Ik heb ook wel enkele documenten gelezen van betrokkenen die hun beklag maakten over het feit dat vele detachementen gekantonneerd werden in lokalen zonder telefoon. Ben dan ook een beetje verbaasd dat er ten minste twee telefonisten op deze foto staan en dat er in dit detachement drie indianen, een korporaal en twee sergeanten zitten en ze dus over een flink kader beschikken.
Ook ben ik op zoek naar info over de kentekens. In de reglementen lees je dat dit de kentekens van het laatste korps moeten zijn, maar ik heb ook annecdotes gevonden van eenheden waar de rondborstige oude reservisten met een maatje groter moesten uitgerust worden bij de oproeping onder de wapens. Ik zie dan ook foto's van GVCE zonder een enkel kenteken. Klopt dit?
Ik doe er ook deze scan van deze gekende en vaak overgenomen illustratie bij (zie ook o.a. Mei 40 van Taghon):
De man draagt het nummer 21 in een khaki ruit op de mouw. De foto was rond Brussel genomen. Er was een XXIste bataljon GVCE. Een wachter dus?
Wie weet meer over de GVCE?
Met dank,
Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Walter,
In de Patriote Illustré van 14 maart 1940 staat een artikel over deze GVC met daarin een opmerkelijk detail.
een rode diamant (losange=diamant) met een cijfer erin gedragen op de mouw van de capotejas.
Dit lijkt overeen te komen met de omschrijving van de ingekleurde figuur met uitzondering van de kleur.
Persoonlijk plaats ik de ruiten op de mouwen van de GVC op jouw foto dan ook in het kader van hun functie en denk ik persoonlijk dat het rode ruiten zijn ipv de groene van de telegrafist-seingever. Evenwel ontbreekt dan nog het normaal vereiste nummer.
Ook hebben de soldaten van het patriote nummer uit 1940 geen insignes. Wel lijken het allemaal goeddoorvoede figuren te zijn. Tegenwoordig zou men eerder spreken van een hoge BMI
Je kan het volledige patriote nummer (2 pagnina's naast elkaar) lezen op : http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ex ... rt1940.htm
De GVC vormden deel van de SERVICE TERRITIORIAL DE L'ARMEE, Troupes d'Intérieur, Troupes et Etablissements Territoriaux, p 10- 13 van de betreffende file. Sorry, de eerste drie pagina's zijn niet echt scherp.
Er waren oa 25 état-major de batallion, dus 25 bataljons, 58 sterke Cie en 42 zwakke Cie.
...
...
...
De volledige structuur van Service Territorial de l'Arm2e kan je vinden op de downloadpagina: http://www.mediafire.com/file/f2jif1nm0 ... 7ARMEE.pdf
m vr gr,Jean
In de Patriote Illustré van 14 maart 1940 staat een artikel over deze GVC met daarin een opmerkelijk detail.
een rode diamant (losange=diamant) met een cijfer erin gedragen op de mouw van de capotejas.
Dit lijkt overeen te komen met de omschrijving van de ingekleurde figuur met uitzondering van de kleur.
Persoonlijk plaats ik de ruiten op de mouwen van de GVC op jouw foto dan ook in het kader van hun functie en denk ik persoonlijk dat het rode ruiten zijn ipv de groene van de telegrafist-seingever. Evenwel ontbreekt dan nog het normaal vereiste nummer.
Ook hebben de soldaten van het patriote nummer uit 1940 geen insignes. Wel lijken het allemaal goeddoorvoede figuren te zijn. Tegenwoordig zou men eerder spreken van een hoge BMI
Je kan het volledige patriote nummer (2 pagnina's naast elkaar) lezen op : http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ex ... rt1940.htm
De GVC vormden deel van de SERVICE TERRITIORIAL DE L'ARMEE, Troupes d'Intérieur, Troupes et Etablissements Territoriaux, p 10- 13 van de betreffende file. Sorry, de eerste drie pagina's zijn niet echt scherp.
Er waren oa 25 état-major de batallion, dus 25 bataljons, 58 sterke Cie en 42 zwakke Cie.
...
...
...
De volledige structuur van Service Territorial de l'Arm2e kan je vinden op de downloadpagina: http://www.mediafire.com/file/f2jif1nm0 ... 7ARMEE.pdf
m vr gr,Jean
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Dank u, Jean.
Dat verklaart alles, want als ik naar een zwartwit afruk van die ingekleurde fuselier kijk op pagina 19 van 'Mei 1940', besluit ik dat die ruit niet khaki was maar dezelfde grijstint heeft als zijn kraagspiegels.
Taghon localiseert de foto in Vilvoorde, waar de 3de cie van het XXIste bataljon gemobiliseerd was en in het boek zie je duidelijk het nummer 21.
Ik sluit me bij jouw aan - wat we op de eerste foto zien is een gebrek aan koper op de mouw, muts en schouderstukken.
Apropos, volgens Jean Jamart (L'Armee Belge de France) zijn niet alle 25 bataljons gemobiliseerd, maar zijn er nummers overgeslagen door een tekort aan manschappen. Dat wordt ook bevestigd in een nummer van de Amicale van de GVCE uit 1955.
Walter
Dat verklaart alles, want als ik naar een zwartwit afruk van die ingekleurde fuselier kijk op pagina 19 van 'Mei 1940', besluit ik dat die ruit niet khaki was maar dezelfde grijstint heeft als zijn kraagspiegels.
Taghon localiseert de foto in Vilvoorde, waar de 3de cie van het XXIste bataljon gemobiliseerd was en in het boek zie je duidelijk het nummer 21.
Ik sluit me bij jouw aan - wat we op de eerste foto zien is een gebrek aan koper op de mouw, muts en schouderstukken.
Apropos, volgens Jean Jamart (L'Armee Belge de France) zijn niet alle 25 bataljons gemobiliseerd, maar zijn er nummers overgeslagen door een tekort aan manschappen. Dat wordt ook bevestigd in een nummer van de Amicale van de GVCE uit 1955.
Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Walter,
Dit nog vergeten vermelden:
Het reglement van 39 spreekt wel degelijk van het dragen van de attributen van het laatste korps of dienst.
Met daarnaast de opmerking
m vr gr, Jean
Dit nog vergeten vermelden:
Het reglement van 39 spreekt wel degelijk van het dragen van de attributen van het laatste korps of dienst.
Met daarnaast de opmerking
zie: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htmDragen om de linkermouw, halverwege tusschen den elleboog en den schouder, een kenteken bestaande uit een vierkant van rood laken van 4 cm., met de aanduiding van het bataljon. (M.O., Intendancedienst, 2e bureel A., nr 719/1043 van 2 September 1939)
m vr gr, Jean
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Er is op het forum ergens een hele discussie over die ruiten op de mouwen, zijn rouwsymbolen.
FYI http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=37&t=1605
FYI http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=37&t=1605
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
niet altijd, er zijn drie soorten ruiten:Er is op het forum ergens een hele discussie over die ruiten op de mouwen, zijn rouwsymbolen.
1. een groene: telefonist seingever
2. een rode met al dan niet een nummer erin: wachters verkeerswegen
3. een zwarte, 90° gedraaid tov de vorige en eventueel groter: rouwruit
gr J
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Meen te weten dat er "vroeger" (WOI) nog een gele ruit was voor facteurs.piot1940 schreef:niet altijd, er zijn drie soorten ruiten:Er is op het forum ergens een hele discussie over die ruiten op de mouwen, zijn rouwsymbolen.
1. een groene: telefonist seingever
2. een rode met al dan niet een nummer erin: wachters verkeerswegen
3. een zwarte, 90° gedraaid tov de vorige en eventueel groter: rouwruit
gr J
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Marc,
Inderdaad, die gele ruit zegt me ook iets, maar heb het nog niet teruggevonden in de documentatie van JMO en circulaires. Het is best mogelijk dat ik wat stukken mis. Tijdens de eerste wereldoorlog zijn er zoveel circulaires uitgegeven met allerlei aanpassingen, bijvoegsels, schrappingen, errata ed. dat geen kat er haar jongen nog in terugvind.
Urbain maakt in zijn boek wel vermelding van die gele ruit met als datum december 1916.
Wel heb ik voor de "facteurs militaires" een vermelding van een "brassard jaune portant en noir "POSTES" en dit in een circulaire van 1 mei 1917.
Anderzijds, om het nog wat ingewikkelder te maken, heb ik wel een vermelding van een rode ruit in de JMO van 5 juni 1917. (en correctie 30 juni 1917)Deze werd gebruikt voor de Fusilier van de ploeg "Fusilier - Mitrailleur"
De betekenis van de rode ruit is waarschijnlijk ergens in de jaren 20 uitgestorven om in 1939 terug opgevist te worden voor een andere functie bij de GVC.
Wanneer de gele ruit uit dienst gegaan is is me niet bekend. Mogelijks is die verder doorgebruikt tot in 1940 ???
m vr gr, Jean
Inderdaad, die gele ruit zegt me ook iets, maar heb het nog niet teruggevonden in de documentatie van JMO en circulaires. Het is best mogelijk dat ik wat stukken mis. Tijdens de eerste wereldoorlog zijn er zoveel circulaires uitgegeven met allerlei aanpassingen, bijvoegsels, schrappingen, errata ed. dat geen kat er haar jongen nog in terugvind.
Urbain maakt in zijn boek wel vermelding van die gele ruit met als datum december 1916.
Wel heb ik voor de "facteurs militaires" een vermelding van een "brassard jaune portant en noir "POSTES" en dit in een circulaire van 1 mei 1917.
Anderzijds, om het nog wat ingewikkelder te maken, heb ik wel een vermelding van een rode ruit in de JMO van 5 juni 1917. (en correctie 30 juni 1917)Deze werd gebruikt voor de Fusilier van de ploeg "Fusilier - Mitrailleur"
De betekenis van de rode ruit is waarschijnlijk ergens in de jaren 20 uitgestorven om in 1939 terug opgevist te worden voor een andere functie bij de GVC.
Wanneer de gele ruit uit dienst gegaan is is me niet bekend. Mogelijks is die verder doorgebruikt tot in 1940 ???
m vr gr, Jean
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
piot1940 schreef:Marc,
Inderdaad, die gele ruit zegt me ook iets, maar heb het nog niet teruggevonden in de documentatie van JMO en circulaires. Het is best mogelijk dat ik wat stukken mis. Tijdens de eerste wereldoorlog zijn er zoveel circulaires uitgegeven met allerlei aanpassingen, bijvoegsels, schrappingen, errata ed. dat geen kat er haar jongen nog in terugvind.
Urbain maakt in zijn boek wel vermelding van die gele ruit met als datum december 1916.
Wel heb ik voor de "facteurs militaires" een vermelding van een "brassard jaune portant en noir "POSTES" en dit in een circulaire van 1 mei 1917.
Anderzijds, om het nog wat ingewikkelder te maken, heb ik wel een vermelding van een rode ruit in de JMO van 5 juni 1917. (en correctie 30 juni 1917)Deze werd gebruikt voor de Fusilier van de ploeg "Fusilier - Mitrailleur"
De betekenis van de rode ruit is waarschijnlijk ergens in de jaren 20 uitgestorven om in 1939 terug opgevist te worden voor een andere functie bij de GVC.
Wanneer de gele ruit uit dienst gegaan is is me niet bekend. Mogelijks is die verder doorgebruikt tot in 1940 ???
m vr gr, Jean
Juist, die rode ruit, die was ik al vergeten.
De gele ruit vind ik ook terug in de circulaire van december 1916, vervangen door een armband zoals door u beschreven het jaar daarop.
Het nadeel van zwart-wit foto's, is dat de kleur geel donkerder wordt weergegeven dan rood of toch in ieder geval donkerder dan men van geel zou "verwachten". Het is goed hiermee rekening te houden bijwijlen, heb me op zo al suf gezocht naar de betekenis van medaillelintjes die dan uiteindelijk een andere kleur waren dan men op het eerste zicht zou denken.
Van zulke insignes gelijk de ruiten is het al bij al nog eenvoudig om een datum van insteling te vinden, maar van opheffing, dat is andere koek!
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Wel veel bijgeleerd over de linkermouw, maar nog niks gezien over de exploten van de GVCE zelve...
(Dank u wel, hoor, Jean & Marc)
Walter
(Dank u wel, hoor, Jean & Marc)
Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Hoe ??
[link2]en dit dan,http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ex ... rt1940.htm[/link2]
niet echt van groot strategisch belang of equivalent met Band of Brothers maar gewoon dagdagelijks , meer was het niet.
[link2]en dit dan,http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ex ... rt1940.htm[/link2]
niet echt van groot strategisch belang of equivalent met Band of Brothers maar gewoon dagdagelijks , meer was het niet.
Re: Wachters der Verkeerswegen en Inrichtingen (GVCE)
Inderdaad - sorry hoor...piot1940 schreef:Hoe ??
[link2]en dit dan,http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ex ... rt1940.htm[/link2]
niet echt van groot strategisch belang of equivalent met Band of Brothers maar gewoon dagdagelijks , meer was het niet.
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/