Pagina 1 van 1

Dienst Archief en Documentatie DG Oorlogsslachtoffers

Geplaatst: 10 apr 2012 13:20
door Paddy
Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid, Dienst Archief en Documentatie DG Oorlogsslachtoffers

Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid
Dienst voor de Oorlogsslachtoffers
Luchtvaartsquare 31
1070 Brussel
Telefoon: 02/528.91.00
Fax: 02/528.91.22
E-mail: warvictims@minsoc.fed.be

Archieffondsen

De Dienst Archief en Documentatie bewaart verschillende archieffondsen:
De zogenaamde "algemene" documentatie

De zogenaamde "algemene" documentatie is een uitgebreid archieffonds over Belgen die wegens oorlogsomstandigheden in het buitenland verbleven. De documentatie bestaat uit documenten die werden meegebracht door de "verbindingsofficieren" die na de Tweede Wereldoorlog naar Duitsland en de voormalige bezette gebieden werden gezonden. Op enkele stukken na is deze documentatie voor iedereen toegankelijk. De documentatie handelt onder andere over de volgende aspecten:

De concentratie-, arbeids- en interneringskampen
De Belgische en buitenlandse gevangenissen
De gijzelaars
De processen (Nürnberg, Breendonk, von Falkenhausen, enz.)
De tewerkstellingsbureaus (Werbestelle en Arbeidsamt)
De Duitse besturen
De verzetsbewegingen
De anti-joodse maatregelen.

Deze documentatie is toegankelijk:

Via een geografisch en thematisch steekkaartensysteem, dat binnenkort zal kunnen worden geraadpleegd door middel van een computer op het gelijkvloers van de leeszaal
Via een inventaris ook beschikbaar aan de balie van de leeszaal.
Voor sommige reeksen via een alfabetische lijst of een specifieke inventaris opgemaakt:
gerechtelijke dossiers van de gevangenis van Sint-Gillis
Personalakten (dossiers met de vonnissen van de Duitse volksrechtbanken)
cartografisch fonds (kaarten van kampen, gevangenissen, begraafplaatsen, deportatie- en evacuatieroutes, enz.).

De individuele dossiers

De zogenaamde "DDO" documentatiedossiers.

De Archief- en Documentatiedienst beheert ongeveer 550 000 persoonlijke dossiers, de zogenaamde "DDO"-dossiers (Dienst Documentatie en Opzoekingen), bestaande uit administratieve documenten en historische stukken. Ze hebben betrekking op Belgen of personen die in België woonden tijdens de oorlog 1940-1945.

Deze dossiers bevatten bijvoorbeeld documenten over:

het (tijdelijk) verblijf in (arbeids-, concentratie-) kampen of gevangenissen,
tewerkstelling,
repatriëring,
het vermoeden van overlijden

Er bestaan nog andere reeksen van individuele dossiers namelijk:

De dossiers van de statuten van nationale erkentelijkheid van de oorlog 1940-1945
De dossiers inzake pensioenen/renten 1914-1918 en de dossiers pensioenen 1940-1945 en "Kongo, Rwanda, Burundi"

[link2]Bron,http://www.warvictims.fgov.be/nl/resear ... gement.htm[/link2]

Re: Dienst Archief en Documentatie DG Oorlogsslachtoffers

Geplaatst: 10 apr 2012 16:13
door walex
dus via deze e-mail (warvictims@minsoc.fed.be) kan ik documenten opvragen over mijn familie bv. in concentratiekampen verbleven en werkampen?

Re: Dienst Archief en Documentatie DG Oorlogsslachtoffers

Geplaatst: 10 apr 2012 16:33
door Paddy
walex schreef:dus via deze e-mail (warvictims@minsoc.fed.be) kan ik documenten opvragen over mijn familie bv. in concentratiekampen verbleven en werkampen?
Of ze dossiers per e-mail versturen weet ik niet maar je kan in elk geval via dat adres informatie bekomen. Mensen die reeds ervaring hebben met deze dienst kunnen ons hier gerust hun ervaringen mededelen.

Re: Dienst Archief en Documentatie DG Oorlogsslachtoffers

Geplaatst: 12 apr 2012 11:46
door Sgt. Veldeman
Ik neem aan dat je ook hier de geboortedatum mee moet delen ?

Re: Dienst Archief en Documentatie DG Oorlogsslachtoffers

Geplaatst: 12 apr 2012 14:21
door Paddy
Sgt. Veldeman schreef:Ik neem aan dat je ook hier de geboortedatum mee moet delen ?
Voor elk onderzoek is het noodzakelijk om zoveel mogelijk gegevens door te geven. Het garandeert de kans op succes. Naam, geboortedatum en -plaats zijn basisgegevens in een persoonlijk onderzoek.

Re: Dienst Archief en Documentatie DG Oorlogsslachtoffers

Geplaatst: 12 apr 2012 14:28
door Sgt. Veldeman
Dan moet ik dat nog even opzoeken.

Mvg,


Robrecht Veldeman

Re: Dienst Archief en Documentatie DG Oorlogsslachtoffers

Geplaatst: 20 apr 2012 13:50
door Paddy
Regels voor de raadpleging van de persoonlijke dossiers (DDO en statuten) van de oorlogsslachtoffers
Rekening houdend met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer kunnen de persoonlijke door de DG Oorlogsslachtoffers bewaarde dossiers (DDO en statuten) enkel geraadpleegd worden onder bepaalde hieronder opgesomde voorwaarden.
De volgende personen mogen de individuele dossiers raadplegen:
- de slachtoffers zelf
- indien het slachtoffer overleden is, de naaste familieleden van het
slachtoffer: echtgenoot/echtgenote, kinderen en kleinkinderen
- de onderzoekers/studenten van een wetenschappelijke instelling
(universiteit, museum, enz.…) op voorwaarde dat een
aanbevelingsbrief wordt voorgelegd en het doel van de opzoeking
wordt toegelicht
- de verre familieleden, door middel van een toelating van het
slachtoffer zelf of, indien het slachtoffer overleden is, van zijn/haar
echtgenoot/echtgenote of van de kinderen van het slachtoffer
- de personen die een genealogische opzoeking doen, door middel
van een toelating van het slachtoffer zelf of, indien het slachtoffer
overleden is, van zijn/haar echtgenoot/echtgenote of van de
kinderen van het slachtoffer en op voorwaarde dat het doel van de
opzoeking wordt toegelicht
- de personen die een opzoeking doen in het kader van een lokale
studie, door middel van een toelating van het slachtoffer zelf of, indien
het slachtoffer overleden is, van zijn/haar echtgenoot/echtgenote of
van de kinderen van het slachtoffer en op voorwaarde dat het doel
van de opzoeking wordt toegelicht
Indien de persoon die een aanvraag doet voor het raadplegen van het (de) dossier(s) de vereiste toelating niet kan voorleggen, zal de DG Oorlogsslachtoffers hem per post of per mail informatie uit de individuele dossiers bezorgen, maar enkel voor overleden personen.
De DG Oorlogsslachtoffers beslist zelf, in functie van de feitelijke omstandigheden, over het een samenvattend overzicht van het dossier al dan niet zal verzenden.
De DG Oorlogsslachtoffers behoudt zich tevens het recht voor de raadpleging van de dossiers te weigeren indien het doel van de opzoekingen de persoonlijke levenssfeer van het slachtoffer schaadt.
Iedere persoon die niet aan deze voorwaarden voldoet, zal de toegang tot de dossiers geweigerd worden.
Op te merken valt dat de zogenaamde “algemene” documentatie voor iedereen toegankelijk is, op enkele zeldzame uitzonderingen na.