Persoonlijke militaire dossiers

Op zoek naar een persoonlijk dossier, oorkonde etc.? Misschien vindt je hier het juiste adres!

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 13 Mei 2010 8:08

Te vinden in het documentatiecentrum van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis:

* alle oude institutionele archieven van Defensie tot 1 september 1939
* 18.000 dossiers, in beslag genomen door de Duitse bezetter in 1940 en teruggevonden in de Sovjet-Unie na de val van het Derde Rijk (beschikbaar in de leeszaal via gegevensbank)
* 200.000 persoonlijke dossiers van soldaten en onderofficieren
* 30.000 dossiers van officieren
* 300.000 titels (boeken e.d.) betreffende wapens, uitrustingen, uniformen, militaire architectuur (bibliotheek)
* duizenden Belgische en buitenlandse kaarten en plannen daterend van de Eerste Wereldoorlog, alsook luchtfoto’s (cartotheek)
* miljoenen negatieven met betrekking tot het burgerleven en het militaire leven, zowel in vredes- als in oorlogstijd: van de 1ste Belgische expeditie in Mexico tot de kolonisatie en de twee wereldoorlogen (fototheek)
* tekeningen, affiches en stempels

Wat de consultatie van de dossiers van gewone soldaten en onderofficieren betreft: deze dossiers zijn volledig toegankelijk, maar het moet gaan over militairen die geboren zijn vóór 1 januari 1889. Om een dossier te kunnen raadplegen dient u de naam, voornaam, geboortedatum en als het kan de geboorteplaats en graad van de gezochte soldaat of onderofficier mee te delen.

Voor soldaten en onderofficieren die na 31 december 1888 geboren zijn, moet men zich wenden tot HGR/A-n (de voormalige centrale dienst van het stamboek) gaan: Stafdepartement Inlichtingen en Veiligheid, Sectie Archieven, Kwartier Koningin Elisabeth, Eversestraat 1, 1140 Evere.

(Xavier VAN TILBORG, Adjudant
HRG-A/N-Archieven
Kwartier Koningin Elisabeth
Eversestraat, 1
1140 EVERE
blok 6C
Tel : 02/701.31.78

e-mail : xavier.vantilborg@mil.be )

Er zijn geen dossiers van soldaten die vóór 1875 zijn geboren.

Zelfs als men geen toelating krijgt om het militaire dossier van een officier te raadplegen, mag men toch altijd zijn stamblad inzien. Een volledig dossier van een officier kan heel veel informatie bevatten over zijn loopbaan, onderscheidingen, familietoestand, huwelijksdossier, briefwisseling, straffen... Soms bevat een militair dossier kunstwerken van een persoon of verwijst het er naar. Sommige stukken zijn tentoongesteld.

Wie dossiers van het Kwartier Koningin Elisabeth te Evere liever raadpleegt in het documentatiecentrum van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis te Brussel, kan deze aanvragen en laten overbrengen naar het Legermuseum. Een week later zijn de dossiers daar dan beschikbaar.

Tijdens het studiebezoek werd informatie verstrekt over de dossiers van militairen in de kolonie van Belgisch-Congo. De documentatiedienst van het Legermuseum stelde voor de deelnemers aan het bezoek een dossiertje ter beschikking van VVF-Brussel. Geïnteresseerden kunnen een fotokopie van dit dossier bestellen voor 5 euro (ca. 30 pagina's fotokopieën + verzendkosten). U kunt hiervoor rechtstreeks contact nemen met voorzitter Daniel Bex. Het bedrag van 5 euro schrijft u over op rekening KBC 734-0041286-70 t.n.v. VVF-Brussel, m.v.v. "Dossier Belgisch-Congo".

[link2]Bronvermelding,http://www.vvf-brussel.be/nieuws_2009081602.html[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Didier PONTZEELE

Adjudant

Dienst Oorlogsgraven

didier.pontzeele@mil.be

Toevoegingen, verbeteringen, adreswijzigingen etc. steeds welkom.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Paddy »

guerramundial1 schreef:
philemon schreef:Bij Xavier van tilborg wordt een aanvraag blijkbaar meteen verwerkt :grin:
Ik had daar het dossier van een grootoom aangevraagt die gesneuvelt was in kaaskerke 1915 en had na 3 dagen al antwoordt .
Dan heb ik een aanvraag gedaan bij het KLM voor het dossier van mijn grootvader omdat hij geboren is in 1882 , heb echter nooit antwoord gekregen , is er een mogelijkheid om dit dossier te verkrijgen via mail of moet ik op stap ? zo ja waar moet ik heen ? defensie, ok maar waar ? :(
Het regimentsuitreksel van mijn grootvader heb ik toch via e-mail van het KLM doorgestuurd gekregen. :?

e-mail van de persoon die dat heeft opgestuurd: gerard bracke gerard.bracke@klm-mra.be

Nog een nuttig adres:

Oorlogsslachtoffers

http://warvictims.fgov.be/nl/forms/rese ... search.htm


Groeten,

Wim
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Paddy »

RSMCI schreef:
Vestingjager schreef:Vreemd, mijn mail naar Didier Pontzeele kwam onbesteld terug...... Enig idee iemand? :shock: :?
Den dienst oorlogsgraven behoort nu tot het IV-NIOOO(Instituut voor Veteranen Nationaal Instituut voor Oorlogsinvaliden, Oud-strijders en oorlogsslachtoffers) :

http://www.vetera.be/home

Gr,

W.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Stef »

Kan iemand me zeggen hoelang het ongeveer duurt eer je een reactie mag verwachten van Xavier?

Ik heb 8 dagen geleden een mailtje gestuurd maar tot op heden nog niets ontvangen :(

Ik ben waarschijnlijk wel wat te ongeduldig maar toch, misschien heeft het bij andere ook zo lang geduurd. :P
Fidelitas et Superbia
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Echobravo »

Beste Stef,
Misschien zyn er nog een heleboel wachttenden voor je in de rij :D
Zelf ben ik ook in blijde afwachting.
Geduld is een mooie deugd :D

Mvg


Eris
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Stef »

Doet toch al deugd dat ik niet de enigste ben :D
Fidelitas et Superbia
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Echobravo »

Hallo Stef,

Hebben gisteren het dossier in onze mailbox ontvangen.

Misschien heb jij ondertussen ook al iets mogen ontvangen ?
Indien niet, zal het heus wel volgen :)

Mvg



Eric
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Stef »

Zonet mijn 2 dossiers ontvangen :D

Nu eens uitzoeken wat ze allemaal uitgespookt hebben :P
Fidelitas et Superbia
mathiasaerts
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 dec 2011 18:34

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door mathiasaerts »

ook hier kun je info naavragen en gaan inkijken wel in mindere maten

centrum voor Historische Documentatie (CHD) van de Krijgsmacht
Kwartier Koningin Elisabeth
Eversestraat 1
1140 Evere


Tel : + 32 (0)2 701.43.25
Fax : + 32 (0)2 701.33.50
contacteer ons


De opdracht van het Centrum is tweevoudig.

De eerste bestaat erin alle documenten die betrekking hebben op de geschiedenis van de Belgische Krijgsmacht sinds 1 september 1939 (mobilisatie) te bewaren.

Een tweede opdracht van de Centrum is deze documenten toegankelijk te maken voor derden (militairen en burgers).

Belangrijkste archieffondsen

•archief m.b.t. WO II (regimentsarchieven, archief Geheim Leger, ...);
•archief van het Kabinet vanLandsverdediging (1940-1987);
•archief m.b.t. buitenlandse operaties en humanitaire interventies (Korea, Congo, Ruanda, Somalië, ex-Joegoslavië, Afghanistan, Libanon);
•jaarlijkse activiteitenverslagen (sedert 1960);
•persoonlijke dossiers van officieren (met geboortedatum minder dan 120 jaar);
•privé-archieven
Het centrum beschikt ook over een uitgebreide collectie publicaties, tijdschriften, kaarten, brochures en foto's van militair-historische aard.

Openingsuren

Maandag, dinsdag en woensdag van 08u30 tot 15u30.
Tussen 12u00 en 13u00 kunnen geen archiefstukken worden aangevraagd.

Opgelet: gelieve zoveel mogelijk vooraf een afspraak te maken.


http://www.mil.be/is/units/index.asp?LAN=nl&ID=1210
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door bcordens »

Zijn er dossiers van dienstplichtigen na WOII en zoja, kunnen deze opgevraagd worden? Ik zou graag informatie krijgen over mij grootvader (milicien in de jaren '50) en eventueel mijn vader (jaren 80).
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door mava105 »

Ik heb daar toch het volledige dossier van mijn vader en van mezelf in handen gekregen. :)
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

bcordens schreef:Zijn er dossiers van dienstplichtigen na WOII en zoja, kunnen deze opgevraagd worden? Ik zou graag informatie krijgen over mij grootvader (milicien in de jaren '50) en eventueel mijn vader (jaren 80).
Ja, maar men krijgt heel weinig. Ik heb dat een paar weken geleden gedaan voor een weduwe. Ze wou het dossier van haar man eens bekijken omdat ze wist dat ik dat kon opvragen. Het waren maar twee pagina's die ik kreeg doorgestuurd met bitter weinig informatie.
Maar iets is al goed.
Mvg yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

mava105 schreef:Ik heb daar toch het volledige dossier van mijn vader en van mezelf in handen gekregen. :)
Ah, toch, zal van persoon tot persoon afhangen dan.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Troyka »

Yente schreef:
mava105 schreef:Ik heb daar toch het volledige dossier van mijn vader en van mezelf in handen gekregen. :)
Ah, toch, zal van persoon tot persoon afhangen dan.
Mvg Yente
Als je gaat krijg je het dossier te zien, tenzij het 'te vroeg' is. Meestal krijg je dan enkel een uitreksel. Naar't schijnt zijn er van de miliciens na '50 enkel uitreksels meer.
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door mava105 »

Van mijn eigen dossier heb ik inderdaad dezelfde gegevens gehad als diegene die ook in mijn zakboekje stonden (data van bevorderingen en afgelegde examens)
Van mijn vader heb ik wel een dikker dossier in handen gekregen, Vanaf zijn oproeping onder de wapens, gewone legerdienst, mobilisatie en 18 daagse veldtocht, die geduurd heeft tot half september, gezien bij naar het zuiden van Frankrijk is getrokken als onderrichter.
Heb zelfs zijn dossiers gezien betreffende zijn straffen. 14 dagen kamerarrest voor het vangen van kikvorsen tijdens zijn wacht in het kamp van Beverlo in 1932. :D
Gebruikersavatar
air commando
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mar 2012 19:34

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door air commando »

Dit zal waarschijnlijk een domme vraag zijn,maar ik heb het nagevraagd bij mijn grootmoeder en mijn"overgrootvader die in wo 2 2 heeft gevochten was geboren op :26/03/1898,moet ik dan contact opnemen daar in EVERE a.u.b.?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Paddy »

air commando schreef:Dit zal waarschijnlijk een domme vraag zijn,maar ik heb het nagevraagd bij mijn grootmoeder en mijn"overgrootvader die in wo 2 2 heeft gevochten was geboren op :26/03/1898,moet ik dan contact opnemen daar in EVERE a.u.b.?

Alvast bedankt
Inderdaad geboren na 31 december 1888 = Evere
Voor 1 januari 1889 = Legermuseum
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
air commando
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mar 2012 19:34

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door air commando »

Bedankt voor uw reactie.

Dus nu moet ik gewoon een mail sturen naar die persoon in Evere hé?

Ik heb,geboorte datum,naam , rang en geboortestad van mijn overgrootvader,moet ik dit nu allemaal doorgeven
aan die persoon en vragen achter zijn dossier of hoe gaat dat nu te werk????????

Ik weet dat ik veel vraag,maar wil het juist doen en zorgen dat ze alle gegevens hebben die ze nodig hebben,en
wat moet ik dan vragen?????

Alvast bedankt voor uw of jullie hulp.

grt,

Mario
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door georges-cdl »

Doe een maximum via Evere (HRG en/of CHD)
Daar heb je tenminste help van bekwame/gemotiveerde en positieve mensen ! ! ! ! !

Het KLM is "katastrofaal" geworden.
RAMPZALIGE service...
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Stef »

Paddy schreef:
Wie dossiers van het Kwartier Koningin Elisabeth te Evere liever raadpleegt in het documentatiecentrum van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis te Brussel, kan deze aanvragen en laten overbrengen naar het Legermuseum. Een week later zijn de dossiers daar dan beschikbaar.

Even vermelden dat dit niet meer mogelijk is!

Ps. de dienst in Evere is gesloten tot en met 4 januari 2013
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Stef »

Zijn er mensen die binnenkort in Evere komen of er regelmatig naar toe gaan?
Fidelitas et Superbia
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Echobravo »

Ik ga er wel niet regelmatig langs.
Maar t'is op 10 minuten lopen vanaf mijn werkplaats.

Wat kan ik voor je doen ?

Mvg



Eric B
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Stef »

Ik heb je een PB gestuurd! ;)
Fidelitas et Superbia
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door langemarck »

is er geen enkele mogelijkheid een dossier te verkrijgen aan de hand van iemand zijn stamnummer alleen?
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door wsegers1 »

Misschien is het wel mogelijk, maar dan via een omweg.
Plaats het eens, ik zal het eens bekijken of het mogelijk is.
Groeten Willem
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door langemarck »

wsegers1 schreef:Misschien is het wel mogelijk, maar dan via een omweg.
Plaats het eens, ik zal het eens bekijken of het mogelijk is.
Groeten Willem

via Evere gaat het in alle geval niet, bedankt dat je het wil proberen.

het gaat over een nummer in een helm; 183 11309 met ook nog de initialen "BF" , hopelijk een extra hint naar de naam.
Het nummer 183 zou moeten staan voor het derde luchtvaartregiment, dus dat zou ook een extra hint moeten zijn.

het is niet mijn intentie om elke nummer in een helm proberen op te zoeken, maar van een tweetal zou ik het wel interessant vinden.

grts
Ivan
Baceroth
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2013 12:00

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Baceroth »

Vorige week nam ik via mail contact op met het Legermuseum i.v.m. oorkondes van eretekens. Als antwoord kreeg ik dat het dossier klaar ligt in het documentatiecentrum. Op mijn vraag of er documenten via mail of per post konden verstuurd worden, eventueel tegen vergoeding, kreeg ik geen direct antwoord, men deelde mij opnieuw mee dat het dossier klaar ligt.
Enkele weken geleden had ik hetzelfde voor met een vraag naar een militair dossier.

Is men er definitief van af gestapt om documenten te verzenden of hangt dit af van de persoon die de vraag behandelt?

Een bezoek aan het Legermuseum is niet zo evident, temeer ik mij daarvoor verlof moet nemen op het werk.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

Baceroth schreef:Vorige week nam ik via mail contact op met het Legermuseum i.v.m. oorkondes van eretekens. Als antwoord kreeg ik dat het dossier klaar ligt in het documentatiecentrum. Op mijn vraag of er documenten via mail of per post konden verstuurd worden, eventueel tegen vergoeding, kreeg ik geen direct antwoord, men deelde mij opnieuw mee dat het dossier klaar ligt.
Enkele weken geleden had ik hetzelfde voor met een vraag naar een militair dossier.

Is men er definitief van af gestapt om documenten te verzenden of hangt dit af van de persoon die de vraag behandelt?

Een bezoek aan het Legermuseum is niet zo evident, temeer ik mij daarvoor verlof moet nemen op het werk.
Het legermuseum verzendt nooit documenten, het archief van Evere wel. Ikzelf heb ook nog een dossier van mijn over over grootvader klaarliggen maar wegens verscheidene redenen kan ik ook moeilijk naar daar. Inderdaad jammer dat ze er geen kopies van maken.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door bcordens »

Evere stuurt ook niets meer op:
Geachte,


Er worden geen dossiers meer opgestuurd daar de aanvraag te groot is geworden.


Met vriendelijke groeten,


Xavier VAN TILBORG

Adjudant

DG HR - HRA-E/N/Arch

Kwartier Koniging Elisabeth
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

Daarom dat ik al 3 weken geen reactie krijg, enkel het volgende:

Ik ben tijdelijk afwezig.

Je suis temporairement absent.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door wsegers1 »

Een van de nadelen van de besparing op Defensie is het afslanken van de verschillende staven.
Ook bij het Notariaat (bewaarder van de dossiers) worden mensen maar met mondjesmaat vervangen.

Resultaat van 3 personeelsleden naar 1.5 en vijfmaal zoveel aanvragen. Natuurlijk was dit te verwachten in kader van 2014/2018.
Twee tot drie maanden wachten op dossiers zal eerder regel dan uitzondering worden. Spijtig, maar het zal niet anders zijn.

De twee overgebleven personeelsleden doen wat ze kunnen, maar een dag heeft nu eenmaal maar 8 werkuren.

Groeten Willem
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door gunnery »

wsegers1 schreef:maar een dag heeft nu eenmaal maar 8 werkuren.

Groeten Willem
7hr36.............
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

Ik kreeg vandaag een mail van het KLM dat ik tegen betaling wel kopies opgestuurd krijg.
Het blijft voor mij goedkoper dan de reis erheen dus dit is een goede oplossing.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Vergucht
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2013 20:38

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Vergucht »

Dank u, ik weet wat te doen een van de volgende dagen!
Gebruikersavatar
Gridson
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2014 19:18

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Gridson »

Bedankt voor de tip over het CHD!
Na 2 weken antwoord gekregen i.v.m. vraag naar mijn grootvader's documenten:
"...informeren we u dat onze dienst beschikt over de volgende archiefstukken:
- Zijn stamboekdossier;
- Het archief van zijn legereenheid (het 3de Regiment Legerartillerie);
- Zijn steekkaart van krijgsgevangenschap (‘Personalkarte’);
- De registratielijsten van Stalag XI B (‘Zu- und Abgänge des Kriegsgefangene’).
We nodigen u vriendelijk uit om de bovenstaande documenten in onze leeszaal te komen raadplegen. De openingsuren van de leeszaal zijn: maandag, dinsdag en woensdag van 08u00 tot 14u30. De situering van onze dienst vindt u op het plan in bijlage. Mogen we, met het oog op een vlotte dienstverlening, vragen om uw komst steeds vooraf aan te kondigen aub?
..."
Intussen langs geweest, een stapel documenten voorgeschoteld gekregen, en een paar uur langer binnen geweest dan verwacht (hoop foto's & kopies genomen) :)
Vriendelijke en gemotiveerde mensen, aangename verrassing!

Groeten,
Andy
Vergucht
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2013 20:38

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Vergucht »

Het is nu bijna twee weken dat ik ook een email heb gestuurd naar Evere, tot nu toe niets ontvangen. Heb 5 dossiers aangevraagd. Drie van mijn grootvaders, mijn vader en ook van mij. Mijn vraag was of er de mogelijkheid bestond dat zij copies maakten en opstuurden tegen betaling. Ik denk dat dit niet mogelijk is anders had ik al reeds een antwoord gekregen.
mijn vraag is of ik nog langer moet wachten, of terug een aanvraag indienen en zelf terplaatse copies te gaan nemen?
VERGUCHT
Gebruikersavatar
Gridson
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2014 19:18

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Gridson »

Ik zou nog even wachten. Bij mij heeft het ook 2 weken geduurd. Ze krijgen meer en meer aanvragen, waardoor het wat langer duurt vooraleer ze op de aanvragen kunnen antwoorden. Hopelijk wordt op deze dienst niet bespaard.
Of ze tegen betaling opsturen, weet ik niet. Je kan ter plaatse kopieren (tegen betaling, zwart-wit), en/of zelf foto's nemen of inscannen (als je zelf een laptop & draagbare scanner hebt).
Groeten,
Andy
Vergucht
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2013 20:38

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Vergucht »

Bedankt voor de reactie. Ik zal nog een beetje wachten , ik was vorige week in het legermuseum en hoorde dat er een wachttijd was van minstens 8 weken. Zij hebben blijkbaar te veel aanvragen.
Danny
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door eaw458 »

Deel van dit probleem is nu eenmaal dat voor elke persoon die op zoek is naar het militaire verleden van een familielid er ook nog nog een hoopje militariaverzamelaars zijn die een of andere naam teruggevonden hebben in een oude broek en per se moeten weten aan wie dat ding toebehoord heeft. En zo brengen we ze in Evere nog zover dat ze ermee moeten stoppen en je alleen naar de leeszaal kan... ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Vergucht
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2013 20:38

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Vergucht »

Deze morgen beticht gekregen van Evere.
De wachttijd bedraagt nu ongeveer 10 weken.
Ik ben toch blij met de inlichtingen, nu kan ik maar leren geduld te oefenen.
Danny
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

Vergucht schreef:Deze morgen beticht gekregen van Evere.
De wachttijd bedraagt nu ongeveer 10 weken.
Ik ben toch blij met de inlichtingen, nu kan ik maar leren geduld te oefenen.
Danny
Dan zal ik ook nog maar enkele weken afwachten.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door hiems »

Bevinden de dossiers van de Koninklijke Cadettenschool zich ook in Evere?
Vergucht
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2013 20:38

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Vergucht »

Zou het kunnen dat zij in Evere gestopt zijn met het doorsturen van opgevraagde dossiers?
De wachttijd betroft in mijn geval 10 weken. Die zijn inmiddels al overschreden.
danny
Gebruikersavatar
Gridson
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2014 19:18

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Gridson »

Een kennis heeft +/- een week voor jou zijn aanvraag ingedien, en vorige week (helaas negatief) antwoord gekregen. Ze zijn dus effectief nog aan het werk :)
MvG,
Andy.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

Ik heb zeer recent nog een dossier doorgestuurd gekregen. Geduld ;)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Vergucht
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2013 20:38

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Vergucht »

Een vraagje.
is dat dan via email of via de post thuis met de postbode?
dank u
danny
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

Mail.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Vergucht
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2013 20:38

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Vergucht »

Yente schreef:Mail.
Gisteren dossiers ontvangen.
het was meer dan moeite waard om daarop te wachten!,
danny
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

Hallo iedereen,

Bij een dossier aanvraag kreeg ik de volgende automatische reactie van Xavier Van Tilborg:

"Ik ben tijdelijk afwezig tot 18 januari 2018 Je suis temporairement absent jusque 18 janvier 2018 "

Waar moeten we nu onze dossiers aanvragen? Of is dit een typefout en bedoelt hij 2015?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “De officiële instanties - les pouvoirs officiels”