Maak deel uit van de herdenking van de 'Groote Oorlog'

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
JasonS
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2014 14:48

Maak deel uit van de herdenking van de 'Groote Oorlog'

Bericht door JasonS »

Net na de Eerste Wereldoorlog namen we ons voor dat een dergelijk bloedvergieten nooit meer mocht gebeuren. Vergeefs, want vandaag wordt er nog steeds oorlog gevoerd en vele mensen worden daardoor dagelijks getroffen.

Wij, vijf jonge kunstenaars die recent vzw synART (http://synart.eu) oprichtten, vinden dat het tijd is om daar, op onze manier, even bij stil te staan. Dit doen we met een multimediaal oorlogsrequiem, genaamd MONU, dat we op 22 april 2015 in het Concertgebouw Brugge uitvoeren.

MONU is een doorgecomponeerd oorlogsrequiem van 70 à 80 minuten, met muziek van Benjamien Lycke (°1989) voor koor, orkest, orgel en solisten, op een libretto van Mien Bogaert (°1992). MONU herdenkt en belicht de ‘Groote Oorlog’ vanuit verschillende perspectieven, en vormt daarnaast ook een reflectie over de ‘condition humaine’, over nationalisme en imperialisme en over de vraag of creativiteit en vitaliteit noodzakelijk gelinkt zijn aan oorlogszuchtige gevoelens. Abstract-poëtische filmfragmenten, een enscenering en een choreografie leggen de link met het heden. Een deel van MONU werd reeds uitgevoerd en kan u hier beluisteren. (

Een voorstelling als MONU kost echter geld. Veel geld. En dat terwijl de subsidies voor de culturele sector drastisch terug geschroefd worden, wat vooral jonge, beginnende kunstenaars treft. Wij laten ons hierdoor echter niet ontmoedigen en blijven geloven dat het produceren van een voorstelling in eigen beheer nog steeds mogelijk is. Onder andere door een crowdfund op te starten en zo rechtstreeks beroep te doen op een mogelijk publiek.

In ruil voor uw bijdrage schenken wij u graag iets wat blijvend aan MONU herinnert: een postkaart, een muziekopname of een gesigneerde partituur. Ook kan u partner worden van dit project; door het gehele requiem, of een klein deel ervan, op te dragen aan een persoon, een groep of een zaak naar keuze. Bijvoorbeeld aan een familielid die als soldaat is omgekomen in WO I, aan een vriend die vandaag in ander oorlogsgeweld gestorven is, of aan een geliefde die haar of zijn eigen strijd verloren heeft. Deze dedicatie staat in de partituur gedrukt en in het programmaboekje krijgt u, zo u wil, de ruimte om het verhaal achter de dedicatie te vertellen. Zo worden ook uw intenties meegenomen in deze voorstelling.

Meer informatie over dit project vindt u via http://igg.me/at/monu & http://synart.eu/monu
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Maak deel uit van de herdenking van de 'Groote Oorlog'

Bericht door one_O_five »

Als admin van dit forum wil ik er U op wijzen dat alles hier in het forum op vrijwillige basis en gratis gebeurd.
Ik zal overleggen met de beheerder en de moderators of we een reclame of bedelbrief zo als deze wel tolereren en na overleg eventueel deze topic verwijderen.
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Re: Maak deel uit van de herdenking van de 'Groote Oorlog'

Bericht door clash »

one_O_five schreef:Als admin van dit forum wil ik er U op wijzen dat alles hier in het forum op vrijwillige basis en gratis gebeurd.
Ik zal overleggen met de beheerder en de moderators of we een reclame of bedelbrief zo als deze wel tolereren en na overleg eventueel deze topic verwijderen.
Een beetje minder zuur doen zou wel passen op kerstdag.

Wat ik lees en zie (bekijk de youtube-links) is een oproep voor crowdfunding voor een herdenking door jonge kunstenaars. Een mooi project dat steun verdient!

groeten,
Bert
Moto AB-BL
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 nov 2011 01:17

Re: Maak deel uit van de herdenking van de 'Groote Oorlog'

Bericht door Moto AB-BL »

Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Bert!
Mijn volledige steun aan "kunst & cultuur" ipv alleen maar de hardvochtige materialistische politieke winden die er momenteel door ons land waaien.
Succes ermee "JansonS"!
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Maak deel uit van de herdenking van de 'Groote Oorlog'

Bericht door one_O_five »

Met alle respect voor de kunst en de kunstenaars Mijne Heren maar iemand moet hier een oogje in het zeil houden, en indien nodig optreden.
Een account maken op het forum enkel om geld te verzamelen en daarna niets meer van zich laten horen ???
@clash, ik kon er ook niet aan doen dat het toevallig kerstdag was maar ook op andere dagen had de reactie dezelfde geweest.
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Maak deel uit van de herdenking van de 'Groote Oorlog'

Bericht door RSMCI »

Op het gevaar af sommigen "op de tenen te staan" :

Inderdaad een mooi initiatief.
Ik sta volledig achter de HERDENKING van WOI
Maar ... ik sta ook achter 1O5.
Crowdfunding op "ons" forum vind ik bedenkelijk.

Er wordt veel geld gestopt in "toeristische atracties" voor WOI die in se GEEN betrekking hebben op de HERDENKING.

Dus voorzichtigheid is geboden op ons forum.

W.
RES NON VERBA
JasonS
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2014 14:48

Re: Maak deel uit van de herdenking van de 'Groote Oorlog'

Bericht door JasonS »

Hartelijk dank voor jullie reacties op deze post.
Het is geenszins mijn bedoeling om ‘misbruik’ te maken van dit forum. Ik wou dit project onder jullie aandacht brengen omdat ik denk dat vele van jullie dit wel interessant zouden vinden.
Daarnaast doen wij inderdaad ook een crowdfund. Doordat oa de culturele subsidies nog verder worden teruggeschroefd is het zeer moeilijk om z’n groot project op poten te stellen, laat staan om ‘vertrouwen’ te krijgen dat we dit überhaupt kunnen realiseren. Toch laten wij ons niet ontmoedigen en doen deze hele voorstelling in eigen beheer. Het ‘risico’ ligt dus bij onszelf. Vandaar dat wij ook andere manieren zoeken om steun te krijgen.
We hopen er vooral een zeer boeiende voorstelling van te maken op 22 april 2015 in het Concertgebouw Brugge.
Meer informatie kunt u vinden op onze website http://synart.eu/monu en zien dat dit volledige geplaatst kan worden binnen de context van de herdenkingsplechtigheden die rond de 'Groote Oorlog' zullen plaatsvinden.

Met vriendelijke groet
JasonS
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2014 14:48

Re: Maak deel uit van de herdenking van de 'Groote Oorlog'

Bericht door JasonS »

Vanaf heden kunt u tickets kopen voor deze voorstelling via de ticketdienst IN&UIT: http://www.ticketsbrugge.be/nl/monu-4

Op 22 april 2015 is het precies 100 jaar geleden dat in Ieper de eerste gasaanval plaatsvond. Vijf jonge kunstenaars dienen dit trieste gebeuren, dat geboekstaafd staat als het begin van de chemische oorlogsvoering, een eeuw later met een positieve en humane boodschap van antwoord. MONU is een multimediaal oorlogsrequiem dat de ‘Groote Oorlog’ vanuit verschillende perspectieven belicht, daarbij nadenkend over nationalisme en industrialisatie, en over de vraag of creativiteit en vitaliteit noodzakelijkwijze gelinkt zijn aan oorlogszuchtige gevoelens. Benjamien Lycke componeerde dit requiem voor groot koor, ensemble, orgel en solisten, op een tekst van Mien Bogaert. Op scène vertellen zeven dansers, dialogerend met muziek, videoprojecties en enkele objecten, het verhaal van een individu dat leeft aan het begin van de twintigste eeuw. Opgaand in oorlogsretoriek, strevend naar heldendom, moet de liefde wijken. Het besef dat geen enkele oorlog dit waard is, komt veel te laat …
Plaats reactie

Terug naar “ABL en de herdenking 2014-2018 et sa commémoration”