Fort Liezele 26/01/2014

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2012 21:18

Fort Liezele 26/01/2014

Bericht door Blastmaster1972 »

Vorige week zag ik dit op facebook verschijnen:

Afbeelding

Besloten om er heen te gaan, als het weer het zou toelaten.

Zondagmorgen Ma & Pa in de auto geladen, en richting Puurs gereden. Weer viel goed mee (althans in de voormiddag!)

Aan de poort werden we aangesproken door de wacht, die ons vertelde dat hij belast was met de bewaking van het fort, dat op 26 januari 1914 nog in aanbouw was! Hij moest er voor zorgen dat burgers niet aan de haal gingen met de bouwmaterialen.

Na in de poterne van het fort 2 euro de man betaald te hebben, bekeken we het kleine museumpje, met een WOII gedeelte, en een WOI gedeelte. Mooie uniformen & wapens! (Zo'n Hotchkiss mitrailleur op driepoot zou bij mij in de living ook wel goed staan! ;))

Verderop een zaaltje met een film, waar "De vrienden van het fort" duidelijk heel wat moeite in gestoken hadden!

Op de linkse binnenplaats was een smid aan het werk, met zijn helper. De was werd er gedaan, en ook een schoenmaker was in actie.

Op de rechter binnenplaats werden recruten gedrild door een officier en een onderofficier. (dat de ene recruut er uitzag alsof hij net uit de luiers was, en de andere rond de pensioengerechtigde leeftijd zat mocht de pret niet drukken!)

In het hoofdfront was de fortkeuken in volle actie, en kon van een gamel "potagie" genoten worden. In de kazerne volgden we een gesprek tussen een soldaat en de aalmoezenier. (prachtig toneeltje!)

De fort/bunkerfreak in mij werd ook ruimschoots bevredigd, door een wandeling over en rond het fort. Escarpes, contre-escarpes, capponieres, pantserkoepels, keelfront, hoofdfront, gracht, alles uitgebreid bekeken.

Al bij al een uiterst geslaagde uitstap!

Dank aan de organisatie & de re-enactors!

Een tweetal sfeerbeelden:

Het hoofdfront, linker binnenplaats, pantserkoepel met 2x 15cm geschut.

Afbeelding

De smid in actie:

Afbeelding

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Fort Liezele 26/01/2014

Bericht door Paddy »

Ik hoop dat je de soep lekker vond :-)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2012 21:18

Re: Fort Liezele 26/01/2014

Bericht door Blastmaster1972 »

Paddy schreef:Ik hoop dat je de soep lekker vond :-)
De soep heeft gesmaakt, Paddy.

De soldaat in de troepenkamer klaagde wel dat het "alle dagen potagie was"... ;)

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
belg1914
Berichten: 201
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:42

Re: Fort Liezele 26/01/2014

Bericht door belg1914 »

In fort Liezele werd het leven in het fort anno 1914 getoond (n.a.v. de serie In Vlaamse forten werd voor aflevering 1 gefilmd in het fort). 1350 bezoekers kwamen kijken.....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “ABL en de herdenking 2014-2018 et sa commémoration”