Strenge Belgische wapenwet saboteert herdenking WO I

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Strenge Belgische wapenwet saboteert herdenking WO I

Bericht door piot1940 »

te volgen

http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuw ... nking-wo-i

Hoe zit het met ons eigen re-enactment gebeuren: enkel demil dus.

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Strenge Belgische wapenwet saboteert herdenking WO I

Bericht door canadian2nd »

Jean. De wapenwet is duidelijk :

HOOFDSTUK VI. — Handelingen met vrij verkrijgbare wapens
Art. 9. Het dragen van een vrij verkrijgbaar wapen is alleen
toegestaan aan diegene, die daartoe een wettige reden kan aantonen.


Dus : met je Belgische Mauser 1889 kun je deelnemen aan de plechtigheden of re-enactment activiteiten (mijns inziens is dit een wettige reden ....) en uiteraard geldt dit ook voor de gedemilitariseerde. Nog eventjes meegeven alles gemaakt tot en met 1895 is vrij, alles erna is (nog steeds) vergunningsplichtig.

Als je met je Belg Mauser om je schouder naar de bakker stapt op zondagmorgen ben je strafbaar. Als je diezelfde zondag naar een evenement gaat met je Mauser om er de geschiedenis na te spelen : geen probleem = wettige reden. Qua vervoer ernaartoe en achteraf wel opletten !
Hierna nog enkele opmerkingen in dit verband van de wapendeskundige bij de federale politie :
Dragen van vrij verkrijgbaar wapen : mag enkel mits wettige reden (?).
- Bezit is vrij.
- Wettige reden is niet wettelijk bepaald.
- Vervoer van vrij-verkrijgbaar wapen is niet gereglementeerd, tenzij voor vuurwapens (voor blanke wapens (bajonetten-sabels-dolken) dus NIET) :
Vervoer vrij-verkrijgbare vuurwapens: ongeladen, verpakt in gesloten koffer of trekkerslot of equivalente beveiliging.
- Indien ze projectielen kunnen schieten, mag verkoop niet op - beurzen - openbare markten - plaatsen zonder vestiging


Ingewikkeld hé ?!
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Strenge Belgische wapenwet saboteert herdenking WO I

Bericht door one_O_five »

- Wettige reden is niet wettelijk bepaald.

Dat is duidelijk, doet me aan de GAS boetes denken.
Alle gekheid op een stokje, als ge een goede advocaat hebt, of er zelf een bent, kunt ge heel die wetgeving volgens mij negeren, er zitten zo veel gaten in dat ze door Microsoft kon ontworpen zijn ... lap ... ik ben weer aan het zwanzen :lol:
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Strenge Belgische wapenwet saboteert herdenking WO I

Bericht door piot1940 »

Wel, ik weet hoe de situatie is voor belgen.
Die buitenlands gastgroepen zitten in de problemen. Die kunnen hier wettelijk niet binnen met de in hun land toegelaten artillerie zonder langs de proefbank van Luik te passeren, inclusief de bijhorende administratie. Gaan die dat doen? Zonet nog iets gehoord op radio 1 of 2 nav van een gesprek met de conservator van Passendaele.
Ben eigenlijk nog het meest benieuwd hoe ze zich daar vanuit een bepaalde ministeriële hoek gaan profileren tov van de situatie.
Verder geen commentaar.
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: Strenge Belgische wapenwet saboteert herdenking WO I

Bericht door farthingbowl »

is de europese vuurwapenpas eigenlijk bekend in Belgïe ?

overigens kan justitie/binnenlandse zaken toch gewoon toestemming geven voor een bepaald evenment/periode ?

aan de andere kant denk ik dat de re-enactment in België het zelf ook een beetje heeft laten liggen, het is nu niet dat de hobby pas enkele jaren bestaat..men zou beter samen aan een goede regeling werken dan elkaar tegen te werken...althans dat gevoel heb ik wel eens...correct me if Iam wrong..
Plaats reactie

Terug naar “ABL en de herdenking 2014-2018 et sa commémoration”