Anna roept Obama in filmpje op om naar Diksmuide te komen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Anna roept Obama in filmpje op om naar Diksmuide te komen

Bericht door Paddy »

VIDEO BESTEMD VOOR AMERIKAANSE ZENDER CNN EN YOUTUBE
Anna (98) roept Obama in filmpje op om naar Diksmuide te komen

p alle wereldleiders op om in de periode 2014-2018 naar Diksmuide te komen. Niet om de Eerste Wereldoorlog te herdenken, maar om na te denken hoe ze zo'n oorlog kunnen vermijden. Het is altijd hetzelfde liedje. Obama stond nog een paar dagen terug in Berlijn te vertellen over de vrede en over de vermindering van het aantal wapens, maar als hij terug in Washington landt, dan start hij de oorlog met Syrië’, zegt Anna Vuylsteke.

‘Ook het onderwijs heeft hier een rol te spelen’, zegt Anna. ‘Ik maak mij bijna kwaad als ik erover nadenk. We moeten de jongeren veel meer confronteren met de gruwel en de gevolgen van de oorlog en hen meer voor vrede sensibiliseren. Ook die oproep gaat mee in het filmpje dat volgende week de wijde wereld ingaat.’

Dirk Demeurie van het Museum aan de IJzer noemt het filmpje een gemeende internationale oproep van iemand die WO I aan de lijve heeft ondervonden. ‘Ze was dertig jaar gids bij ons in de IJzertoren en in de Dodengang en heeft haar oorlogsverhaal aan vele tienduizenden toeristen verteld.’

‘Bart De Wever heeft zijn beroemde uitspraak Zet die ploataf. Nu heeft Anna Vuylsteke haar filmpje Ort ne keer. Alles is in het West-Vlaams opgenomen, maar wordt natuurlijk in het Engels vertaald’, zegt Demeurie.

‘Anna Vuylsteke schreef al eens een brief aan president Obama. Ambassadeur Howard Gutman heeft die brief persoonlijk in ontvangst genomen, maar tot op vandaag is daar nog geen antwoord op gekomen. Nu doet ze een tweede poging en bij uitbreiding naar alle wereldleiders om naar Diksmuide te komen om na te denken over de gevolgen van de oorlog en de nood aan vrede’, zegt Dirk Demeurie.

Anna Vuylsteke is ereburger van Diksmuide. Ze is geboren op 15 januari 1915 tussen de soldaten. ‘De bommen vielen terwijl ik ter wereld kwam. Mijn ouders moesten naar Engeland vluchten en toen we in 1919 terugkeerden, schoot er van Diksmuide niets meer over. Ik woonde vele jaren in barakken. We moesten van nul herbeginnen. Maar het is mij gelukt’, zegt Anna.

[link2]Bron,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... gn=seeding[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “ABL en de herdenking 2014-2018 et sa commémoration”