Binnenkort geen kazerneleven meer?

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door BPS10 »

Op de website van Het Laatste Nieuws verscheen vandaag het volgende artikel :

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/bi ... ~aec2b133/

Defensie overweegt om de verplichte kazernering tijdens de ­militaire opleiding af te schaffen. Het Leger hoopt dat minder rekruten afhaken als ze thuis mogen gaan slapen.
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door wolf »

Pfffff!
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Walesha »

Wat een onzin, en wat dan met de kinderen die het hele schooljaar van maandag tot vrijdag op internaat zitten om maar één groep te noemen?
Ik kan nog wel even doorgaan hoor... trouwens: het Belgische leger heeft vandaag echt geen nood aan "moederskindjes", ten tijde van de verplichte legerdienst was het wel anders!
Voor mij is het simpel: defensie zoekt "gemotiveerde" mensen, als die twee maanden internaat al te veel zijn zie ik echt niet veel motivatie bij die bepaalde rekruten, weg ermee!
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door BPS10 »

Dit is mijn inziens het probleem niet oplossen maar verleggen. Zoals ik reeds eens in een vorig bericht heb aangehaald. Als vroeger iemand rechtstreeks vanuit de burgerij een militaire loopbaan aanvatte had de kandidaat meestal zijn militieverplichtingen nog niet vervuld. Indien zo'n kandidaat tijdens zijn opleiding uitviel ongeacht de reden diende de kandidaat nog steeds zijn militieverplichtingen te vervullen of met andere woorden moest hij nog binnen gaan als milicien. Met het opschorten van de legerdienst is dit drukkingsmiddel verdwenen en kan een kandidaat gewoon netjes terug naar de burgerij gaan.

In mijn opleiding moesten wij zondagavond tegen een bepaald uur ons terug aanmelden in de Onderofficieren- of wapenschool. In de meeste gevallen was dat ten laatste om 22:00 uur. In Stockem (Arlon) moesten we ons ten laatste de maandagochtend om 02:00 uur aangemeld hebben. Dit om ons in staat te stellen om de laatste internationale trein te nemen. Bovendien was het van het station van Arlon naar de kazerne in Stockem nog een stukje te voet wandelen. Er bestond namelijk geen lijnbus richting kazerne noch was er een taxidienst .

In de week hadden we één vrije uitgangsdag en dat was de woensdagavond van na het avondeten tot 22:00 uur als je niet gestraft was. Dit was tevens het geval voor het weekend van vrijdag 16:00 uur op voorwaarde dat je geen straffen opgelopen had. In latere fases kon je eventueel DVK verdienen maar daar moest je heel hard voor werken en die gunstmaatregel kon ook afgenomen worden (bijv. een buis op een test of examen, opmerkingen, fouten, etc.,..).

Ik vind het beneden alle peil dat Defensie zo'n maatregelen neemt in de hoop dat er meer kandidaten hun opleiding volledig afmaken. Begrijpen wie begrijpen kan. Ik vond het net leuk om daar een hele week te zitten en dat bevordert toch ook voor een groot stuk de ploeggeest... of zie ik dat zo verkeerd? Bovendien weet je dat toch op voorhand en wat is daar nu zo erg aan?
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Walesha »

Je hebt gelijk, ten tijde van de verplichte legerdienst wisten velen niet wat hen te wachten stond, maar als je je nu vrijwillig aanmeld weet je wel waar je aan begint. Dat wordt allemaal op voorhand uitgelegd en toegelicht, het probleem is niet die overnachtingen in het CEBOS, maar velen onderschatten de opleiding en gaan er van uit dat ze direct een "gemakkelijk jobke" bij de staat gaan krijgen en daar wringt volgens mij het schoentje.
Ze zouden eigenlijk tijdens de rekrutering een video van de opleiding moeten laten zien zodat elke kandidaat een duidelijk beeld krijgt van wat de opleiding nu precies inhoudt voor dat die echt beslist om ermee door te gaan.
En wat doe je met die kandidaten die zelfs op de eerste dag niet verschijnen dan, dat is ook schering en inslag. :roll:
marcsken
Sponsor 2022-2023
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 dec 2014 19:27

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door marcsken »

Voordat ik als milicien mijn legerdienst vervulde was ik zes jaar op internaat. Van 12 tot 18 jaar. Vergeleken daarmee was de legerdienst een eitje.
En ik zat in Spich bij de Cyclisten, soms voor twee maanden zonder naar moeder te mogen.
Bleiten dat ik gedaan heb :shock: , neen, alle gekheid op een stokje, laat die moederskindjes maar bij mama. Ben je als leger toch niks mee.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Walesha »

Met momenten stel ik me wel serieuze vragen over defensie, in 2008 werd mijn dochter na haar opleiding ingedeeld bij 1JP in Leopoldsburg. Zij woonde in Kasterlee en vond het dagelijks over-en-weer reizen een beetje lastig worden. Toen ze vroeg of ze in Leopoldsburg niet een slaapplaats kon krijgen om daar in de week te blijven kreeg ze als antwoord dat er daar geen plaats voor was. Begrijp dat dan maar: waar sliepen destijds die miliciens dan, in tenten ofzo???? :roll:
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door RSMCI »

Tijdens mijn opleiding OOffr in Jambes hadden we een gehuwde vrijwilliger. Omdat zijn vrouw juist bevallen was huurden ze een appartementje in Namen.
Ook hij kreeg maar 1 keer per week "vrij kwartier" op woensdag en wel tot de donderdagmorgen 07:00, omdat hij toch gehuwd was.
Voor het overige kreeg hij het zelfde regime als de rest. :?

En collega en ik kregen mutatie naar dezelfde eenheid in de BSD.
Daar aangekomen werd onze militaire pas aangepast.
Als onderofficier kreeg ik "vrij kwartier tot de volgende morgen 08:00".
Mijn collega NIET, hij enkel "vrij kwartier tot 24:00", omdat hij NOG NIET MEERDERJARIG WAS (hij pas "pas" 20 jaar en ik was "al" 21) :roll:

Internet, GSM, ... bestond niet. Telefoneren naar huis (België) kon via de Duitse telefooncel( en het koste een serieuze DM.

Als onderrichter, gehuwd, in Jambes bleef ik een ganse week slapen omdat het niet mogelijk om op tijd (08:00) aan te komen. Zeker niet met openbaar vervoer, met de auto was te duur. Ik uit Gent, sommige collega's van de kust. Het was niet aangenaam maar het was zo en we pasten ons aan.

Maar ach ja, oudjes zagen over de "goeie oude tijd".
Wat klagen die eigenlijk.... ze weten niet hoe goed hun huidige tijd is.

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door BPS10 »

Beste Walesha het is niet voor niets den ABL he (AllesBehalve Logisch of Arm Belgisch Leger). :) Mijn ervaring is bovendien als je iets vroeg was het ofwel njet of je kreeg net het tegenovergestelde van je gevraagd had. In het geval van uw dochter ben ik toch wel een beetje verwonderd. Leopoldsburg is toch allesbehalve een klein garnizoen???? In mijn actieve periode lag het gros van de 1ste PantserInfanterieBrigade in, om en rond Leopoldsburg.

Ik ben in heel wat kazernes geweest en waar er vrouwelijk living-in personeel tewerkgesteld was waren er toch ook wel ergens specifieke voorzieningen voor vrouwelijk personeel. Gewoonlijk hadden vrouwen logementen in een aparte blok binnen het kwartier of hadden ze logementen in een ander kwartier binnen hetzelfde garnizoen waar er wel voorzieningen waren.

Toen 1JP nog Arolsen als garnizoensstad had was het een typische mannelijke eenheid. Het zou kunnen dat bij de verhuis van Arolsen naar Leopoldsburg geen rekening gehouden werd met het feit dat er ooit vrouwelijke militairen bij 1JP zouden ingedeeld worden? Aan de andere kant waren er toch heel wat kwartieren om en rond Leopoldsburg? Rekening houdend met de besparingen binnen Defensie denk ik zelfs dat er hoe langer hoe meer leegstand in Leopoldsburg was? Last but not least is 1JP in een latere periode toch deel gaan uitmaken van het Bataljon Jagers te Paard in Heverlee. In deze eenheid werken ook vrouwelijke militairen waarvan er mogelijk toch ook één paar niet iedere dag naar huis kunnen of willen reizen?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door one_O_five »

Het zal wel beteren ... als de volgende oorlog uitbreekt ...
Er is gewoon te weinig budget om de mensen fatsoenlijk te betalen voor hun job, iedereen weet toch dat tegenwoordig er maar een motivatie is en dat is geld.
Het heeft weinig zin over ""In onze tijd"" te vertellen als we er nu al van zeker kunnen zijn dat dit in de nabije toekomst weer ""zweed, geld en tranen"" kan kosten.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Exjager »

Men tracht zich nu te redden door het een aanpassing van burger naar militair te noemen, maar in het buitenland hebben ze duidelijk grote ogen getrokken. Lees maar wat men overal over ons Belgisch leger schrijft... :( :( :(
Natuurlijk zijn de voorgestelde zaken nep-oplossingen!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door BPS10 »

Dat met dit artikel Defensie vanuit alle hoeken over de tong ging gaan en zich belachelijk ging maken is meer dan duidelijk. Ik zie persoonlijk ook niet de meerwaarde naar recrutering toe of de hoop dat meer kandidaten toch hun opleiding zouden afmaken. Ik stel mij bovendien de vraag wat die militairen gaan doen eens dat ze binnen een eenheid afgedeeld zijn en op langdurige oefening, een langdurige bewakingsopdracht of op buitenlandse missie moeten vertrekken? Ik kan niet meegaan want ik moet vanavond thuis gaan slapen? Yeah right... :roll:

Bovendien stel ik mij de vraag stel dat je in opleiding zit in het CBOS te Leopoldsburg of als kandidaat Onderofficier op de campus van Sint-Truiden en je woont bijvoorbeeld ergens in een uithoek van België? Lang niet elke recruut beschikt over eigen vervoer en moet misschien noodgedwongen gebruik maken van het openbaar vervoer...

Ik denk dat Defensie beter eens een studie zou wijden aan de juiste redenen waarom recruten vroegtijdig afhaken en daarbij heel wat creatiever uit de hoek moet komen in plaats van met zo'n voorstellen. Binnen dit en een aantal jaar moet Defensie een paar 1000 nieuwe militairen zien aan te trekken. Met zo'n voorstellen gaat dit mijn inziens nooit lukken.

Indien verloning een probleem zou vormen? Je weet als potentiële kandidaat toch op voorhand wat je als soldaat, Onderofficier of Officier bij het leger kan verdienen? Dat weet je in de privé toch ook alvorens je een contract tekent? Blijkbaar heeft een schoolverlater nu, als hij of zij, zijn of haar opleiding aanvat, zo'n € 1.500 netto per maand. Ik laat graag in het midden dat dit voldoende motivatie geeft om een opleiding af te maken en een verdere loopbaan bij het leger aan te vatten... Dit is iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken.

In tijden van economische crisis is het leger steeds een uitweg geweest al was het maar tijdelijk. Momenteel zijn er blijkbaar voldoende vacatures in de privé waar er mogelijk meer te verdienen valt en dan zwijg ik nog over andere voordelen. Werk aan de winkel voor Defensie zou ik zo zeggen... Ik vrees dat de huidige generatie gewoonweg niet meer geïnteresseerd noch gemotiveerd is om een loopbaan als militair aan te vatten... Misschien ligt hier de opschorting van de dienstplicht aan de basis? Wie weet...
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Walesha »

Opschorting van de legerdienst, tja... na het einde van de koude oorlog blijkbaar niet meer nodig en zagen ze in Brussel al een hele besparing voorbij komen. Toegegeven: het koste massa's geld maar nu? Die buitenlandse missies, waar zijn die voor nodig? De strijd tegen IS, daar kan ik mee leven want dat was en is nog steeds een internationale bedreiging maar wat doen onze mensen in die andere landen, landen waar wij geen problemen mee hebben laat staan met in oorlog zijn? En dat kost geen geld dan? :roll:
Het Belgische leger is een "verdedigingsleger" en geen aanvalsleger zoals bvb die van de US en het VK... welk leger gaat ons land in voorkomend geval verdedigen dan als een derde van ons legertje in het buitenland zit? Het Belgische leger stelt ook weinig voor tegenwoordig... met hoeveel zijn ze nog: zo'n 35000 man waarvan minstens een derde officieren?? Sorry voor de negatieve ondertoon maar onze ABL stelt nog weinig voor en met pijn in het hart zie ik ons leger steeds maar verder afgebroken worden en pakweg zo'n 20000 soldaten die 11 miljoen burgers moeten verdedigen als het nodig is?

Enfin: wat mij (en vele anderen) betreft mocht de legerdienst behouden blijven, kijk eens naar de hedendaagse jeugd... beleefdheid, hoffelijkheid, discipline, tucht en respect is bij veel van hen ver te zoeken! En ik denk dat dat nu net het probleem bij veel rekruten is: die kunnen de tucht en de discipline niet aan omdat ze het thuis nooit geleerd hebben!
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door mava105 »

Met zou aan iedereen die voor defensie komt werken een firmawagen kunnen geven :mrgreen:
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door LEO »

Ik was 19 in 1965 toen ik mijn dienstplicht aanvatte aan 15 Bef per dag . Ik was getrouwd en we hadden een kleintje . Er werden voor mij geen uitzonderingen gemaakt in Maj. Blairon . Na mijn opleiding ' lag ' ik wel op een 15-tal km van mijn woonplaats . Toen ik dat toendertijd ter sprake bracht bij mijn vader , een gepensioneerd Rijkswachter antwoordde hij simpelweg : " Eigen schuld , dikken bult " . We hebben het samen overleeft , mijn vrouw , de klein en ik maar toch enkele harde lessen geleerd die we nog steeds herinneren . Mijn haren gaan rechtstaan bij het hedendaags gejammer van de jongelui en dan zie je weer op TV jongeren met combatshoes , camo broeken en rugzakken......bushokjes en reclamepanelen ' aanvallen ' bij een betoging ! Potverdekke !
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door canadian2nd »

Walesha schreef: 18 apr 2018 14:39 Enfin: wat mij (en vele anderen) betreft mocht de legerdienst behouden blijven, kijk eens naar de hedendaagse jeugd... beleefdheid, hoffelijkheid, discipline, tucht en respect is bij veel van hen ver te zoeken! En ik denk dat dat nu net het probleem bij veel rekruten is: die kunnen de tucht en de discipline niet aan omdat ze het thuis nooit geleerd hebben!
Heel juist Walesha. Vele jongeren hebben deze waarden niet meer, maar er zijn er wel nog hoor. Volgens mij ligt de schuld bij de ouders die hun kinderen deze waarden niet meer bijbrengen. Ikzelf heb twee grote kinderen (40 en 37 jaar) en nog een zoontje van 8. Bij mij staan de "oude" waarden als beleefdheid, vriendelijkheid enz nog steeds bovenaan. Als je genoeg zelfdiscipline hebt, is het een koud kunstje om deze waarden aan je kinderen door te geven, zoals mijn ouders ze aan mij geleerd hebben. Een "goeiedag" of een "alstublieft" en een "merci" kosten geen geld, zei mijn moeder altijd. En ze heeft gelijk gekregen. Dit zijn inderdaad de magische woorden om met je medemensen om te gaan. Respect voor alles en iedereen hebben is de boodschap, en nooit liegen of jaloers zijn van iets of iemand anders.
De jongeren van tegenwoordig zijn niet slechter of beter dan wij, maar ze hebben zoals wij indertijd ook af en toe een duwtje in de goede richting nodig ...
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Walesha »

Ja idd, een kind wordt normaliter opgevoed door de ouders (uitzonderingen te na) en daar wringt het schoentje wat ik dus niet begrijp. Ik ben opgevoed met de aloude waarden en principes, zo heb ik ook mijn kinderen opgevoed en zij doen hetzelfde bij hun kinderen. Het is niet te verbazen dan dat velen dan ook een probleem hebben om autoriteit te erkennen en zich steeds maar boven een ander willen plaatsen. Heb je anarchistische ideeën, dan hoor je niet thuis in het leger waar de hiërarchie nog steeds geldt.
Ik zie het zo vaak: mensen van zelfs mijn generatie en de jongeren die na '70 geboren zijn... kijk maar eens goed wat er allemaal aan bvb de kassa van de supermarkt gebeurt. Die vrouwen die daar zitten moeten soms echt een olifantenvel hebben hoor, onbeschoftheid troef en meer dan eens! :evil:
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door BPS10 »

Beste Jan en Walesha,

Ik wil niet alle jeugd over dezelfde kam scheren want dat zou niet correct zijn. Er zijn best nog gemotiveerde, voorbeeldige jongeren die een goede opvoeding genoten hebben waar tradtionele waardes hoog in het vaandel gedragen worden en die best vooruit willen in het leven. Die bovendien mogelijk een gelijkaardige opvoeding willen doorgeven aan hun telg.

Er was een tijd dat de carrièremogelijkheden voor vrouwen zeer beperkt waren waardoor vader de grote en belangrijkste kostwinnaar was. Als er dan voor kinderen gekozen werd bleef moeder de vrouw vaak thuis om voor de kinderen te zorgen. Tijden veranderen uiteraard, het leven wordt alsmaar duurder en de lonen stijgen niet in verhouding met de consumptieprijzen. Laat ons ook een beetje eerlijk zijn dat we allemaal graag wat luxe in onze leven willen.

Hierdoor zijn heel wat koppels noodgedwongen om beide te gaan werken om zich een zeker levensstandaard aan te meten. Waar vroeger vrouwen vaak een nefaste keuze moesten maken tussen loopbaan of de kinderwens wordt dit heden vaak gecombineerd. Dit heeft natuurlijk een weerslag op de zorgen en opvoeding naar kinderen toe. Overdag of na de schooluren belanden kinderen vaak bij familie of in de oppas wat dikwijls ook een invloed heeft naar opvoeding toe. In sommige gevallen worden kinderen vrij opgevoed en durft het element discipline al eens te verdwijnen. Ik ken gezinnen waar ze kinderen hun goesting laten doen zolang ze maar niet zagen, in de weg lopen, etc.,.. terwijl in andere families de ouders toch nog tijd nemen om aandacht aan hun kinderen te schenken en er mee bezig te zijn.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door gunnery »

Laat het ons eens anders bekijken.
Militair worden is om te beginnen een job.
Dwz je gaat werken om je brood te verdienen.
Waarom zou je dan meer uren kloppen/aanwezig zijn dan nodig?
Waarom zouden die uren dan niet gecompenseerd worden?
Want, ook tijdens de opleiding is men "werknemer" en zou men geen gratis uren moeten "kloppen".
Zelfs tijdens een opleiding moeten mensen niet gratis werken.
Het is dan ook onnozel om mensen binnen te houden "gewoon omdat het zo is" of " om man te worden"
Dus, ofwel hou je de mensen bezig, zelfs met nutteloze dingen, én je betaald ze ( of geef ze compensatie) of je geeft ze vrij.
Met welk recht zou je dan ook een meerderjarige die niet van dienst is niet laten naar huis gaan?
Omdat hij militair is??
Het leger gaat moeten concureren met andere jobs. Want dit is het, militair zijn is een job.
Waarom zou je dan ook méér moeten over hebben om militair te worden dan om vb agent te worden?
Dan kan je beter eieren voor je geld kiezen en agent, brandweerman of ambtenaar worden....
Want, momenteel is er geen enkele reden voor een jongere om militair te worden, en er zijn véél redenen om het niet te worden.....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Walesha »

Hier ben ik niet mee akkoord, ieder soort job, wat het ook is heeft zijn voor- en nadelen en van "gratis" werken is absoluut geen sprake. ik ken mensen genoeg die 60 uren of meer per week werken en die zitten niet in het leger, wat doe je dan bvb met de scheepvaart waar een matroos dikwijls maandenlang van huis is en een internationale trucker die met moeite het weekend thuis kan zijn? Wil je een 9 to 5 job dan zijn er mogelijkheden genoeg... mijn dochter heeft een jaar bij de bewaking gewerkt en op den duur zag ze haar eigen kind nog nauwelijks. Die vergelijking van jou met het leger en de burgerij slaat dus nergens op! Enne... ook bij het leger worden overuren vergoed en/of gecompenseerd, "Gratis werken", waar haal je het vandaan? :roll:
Tenslotte bepaald ieder voor zich welke job hij/zij wil uitoefenen en motivatie... die moet je bij elke job hebben wil je je job ook behouden!
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door gunnery »

Dat iedere job voor en nadelen heeft, daar ga ik 100% mee akkoord.
Maar, als men bepaalde voordelen afpakt, dan moet men dit ook doen met de nadelen.
Dus, als men militairen langer wil laten werken, moet men dit toch ergens compenseren.
Er wordt over de basisopleiding gesproken. En tijdens de basisopleiding heeft men geen recht op recup en langdurige prestaties.
Dit is een nadeel (wat niet erg is) , maar als men dit niet compenseerd, dan is men verkeerd bezig.
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Glenn_Janssens »

Militair zijn is niet gewoon een job als een ander.
Militair is men 24 op 24 uur, het is a way of life.
Als je militair bent puur voor geld te verdienen dan zit je in het verkeerde vak.
Als militair heb je ook geen stakingsrecht zoals andere werknemers.
Zo zie ik het.
Een internaat systeem tijdens opleiding is maar meer als normaal.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Walesha »

Zo denk ik er ook over maar ik vroeg me al eerder af: "worden kandidaat-militairen wel voldoende ingelicht over wat de job inhoudt en wat hen te wachten staat"? Ik denk dat daar het probleem zit voor het vroegtijdig afhaken: velen hebben een verkeerd beeld van de realiteit en heimwee speelt daar maar een heel klein stukje in mee. Een voorbeeld: toen mijn dochter werd aangenomen en zich aandiende bij het CBOS kreeg zij dan pas te horen dat de opleiding in een internaat regime was tot verbazing van velen, weinigen waren daar duidelijk op voorhand niet van op de hoogte!
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Glenn_Janssens »

@Walesha.
We leven in een tijd waar je wordt omver geblazen met informatie.
Internet youtube, fora, website's , media, reportage's hier en daar ,boeken, open deur dagen enz enz.
Vroeger wist men van NIKS enkel wat je hoorde van de dienstplichtigen en dat was meestal niks fraais en veelal opgeklopte zever.

Ik weet niet wat de jeugd van nu verwacht.
Maar als je zegt dat er velen verbaasd waren over dat blijven slapen incluis je dochter , dan sta ik hier toch wel effe perplex van te kijken. :shock:
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Walesha »

Waarom sta je daarvan te kijken? Ze is gewoon naar een recruteringscentrum (of hoe heet dat tegenwoordig) geweest en heeft zich laten inschrijven voor de fysieke en medische proeven maar niemand had haar vertelt dat ze een paar maanden op internaat moest in Leopoldsburg en zo waren er nog veel die blijkbaar niet terdege daarover waren ingelicht.
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Glenn_Janssens »

ik sta daarvan te kijken omdat ik, en ik druk er nogmaals op dat IK dat normaal vind dat je in zo'n internaat regime terecht komt.
Das mijn mening en daar moet jij niet mee akkoord gaan.
Als ze daar al door wordt verrast, dan gaat ze nog veel verrassingen krijgen!
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Walesha »

Glenn_Janssens schreef: 04 mei 2018 19:50 Als ze daar al door wordt verrast, dan gaat ze nog veel verrassingen krijgen!
Ja idd, dat bedoel ik,dus...volgens mij krijgen die kandidaten te weinig relevante informatie. Als je gaat solliciteren en je wordt aangenomen, weet je toch ook op voorhand wat je job precies zal inhouden hé?
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Glenn_Janssens »

Walesha schreef: 04 mei 2018 19:58 Als je gaat solliciteren en je wordt aangenomen, weet je toch ook op voorhand wat je job precies zal inhouden hé?
Die vlieger gaat niet altijd op.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door gunnery »

Glenn_Janssens schreef: 04 mei 2018 14:16 Militair zijn is niet gewoon een job als een ander.
Militair is men 24 op 24 uur, het is a way of life.
Als je militair bent puur voor geld te verdienen dan zit je in het verkeerde vak.
Als militair heb je ook geen stakingsrecht zoals andere werknemers.
Zo zie ik het.
Een internaat systeem tijdens opleiding is maar meer als normaal.
Zegt dat tegen de politiekers die alle voordelen van het militair zijn aan het afpakken zijn.
Zeg dat tegen vandeput die van de militairen ambtenaren wil maken.
Zeg dat tegen de minister van pensioenen die wil dat we langer werken
....
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Glenn_Janssens »

@Gunnery.

Jij, die vindt dat militair zijn een job gelijk een ander is, mag dan toch geen probleem hebben met die voorstellen van die politiekers !?
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door gunnery »

Glenn_Janssens schreef: 05 mei 2018 10:16 @Gunnery.

Jij, die vindt dat militair zijn een job gelijk een ander is, mag dan toch geen probleem hebben met die voorstellen van die politiekers !?
Ik heb wel degelijk problemen met de politiekers hun voorstellen/wensen.
En je moet me zeker niet het militair zijn proberen uit te leggen,
Ik heb dit jaar 30jaar dienst en weet verdomd goed hoe het is om militair te zijn.
En de "echte" militairen? Deze zijn meestal zelf geen militair.....
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Glenn_Janssens »

gunnery schreef: 05 mei 2018 20:06 En de "echte" militairen? Deze zijn meestal zelf geen militair.....
Die uitspraak mag je best eens nader toelichten als je tijd en goesting hebt.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door gunnery »

Eigenlijk simpel, in het leger komt men niet veel "echte militairen" tegen.
Militair zijn slijt dan ook meestal met de jaren.
De echte militairen komt men dan ook meestal tegen in de burgerij en veel minder bij defensie.
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Binnenkort geen kazerneleven meer?

Bericht door Glenn_Janssens »

Welke type militair je ook bent maakt niks uit.
Ook al heb je geen strijdende functie (bvb; bakker, magazijnier, kantoorwerk etc), je blijft onderhevig aan specifieke militaire rechten en plichten die een burger niet heeft of kent. ( Tussen haakjes, heb jij niet gezworen op de Koning, eedaflegging bijvoorbeeld?)
Daarom zal het nooit een job gelijk een ander zijn.
Dit heeft niks te maken met de "echte" zijn meestal niet bij defensie...

Misschien is onze militaire achtergrond de oorzaak van onze verschillende visie.
Ik ga het hierbij laten we kennen nu wel elkaars standpunt.
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”