Special Forces willen vrouwen inzetten

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Special Forces willen vrouwen inzetten

Bericht door Exjager »

De Special Forces, de elite-eenheid van het Belgische leger, die alleen uit mannen bestaat, denken dat vrouwen op het terrein een grote meerwaarde kunnen betekenen. Een uniek team is daarom in de maak, klinkt het vandaag in De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg.

Lees verder op https://www.demorgen.be/binnenland/spec ... -b508ab5c/
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Special Forces willen vrouwen inzetten

Bericht door Walesha »

Ik had het vanmorgen al gelezen, ik vind dat prima al is me niet geheel duidelijk wat de bedoeling eigenlijk is. Maar dat zal wel duidelijk worden zeker eens het zover is? :roll:
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Special Forces willen vrouwen inzetten

Bericht door wolf »

mijn vrouw is kandidaat, maar dat zal waarschijnlijk niet meer lukken: ze is 67. :D
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Special Forces willen vrouwen inzetten

Bericht door one_O_five »

Gelijke kansen nemen ze dat, of emancipatie.
Als ge het mij vraagt is het eerder om een gebrek aan geschikte kandidaten aan te vullen.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Special Forces willen vrouwen inzetten

Bericht door BPS10 »

Ik ben eens benieuwd. Eind januari 2018 verscheen op de GVA een artikel dat ons leger op zoek is naar 7 400 nieuwe militairen gezien er de komende vier jaar blijkbaar duizenden militairen op pensioen zullen gaan. Volgens dit artikel zou er dan grote nood zijn aan technici en personeel voor het Medisch Component. Ik heb af en toe nog contact met collega's uit mijn actieve periode. Er zijn er toch veel die beweren dat heel wat kandidaten reeds afhaken tijdens hun vorming.

Door het opschorten van de miltaire dienstplicht is er uiteraard nu geen drukkingsmiddel meer. Wie nu tijdens zijn vorming afhaakt kan zonder problemen terug naar de burgerij overstappen. Voor de opschorting lag dit anders. Wie dan afhaakte moest nog steeds voldoen aan de militieplicht en werd dus op een later tijdstip opgeroepen om zijn militaire dienstplicht te vervullen.

Ik heb niets tegen vrouwelijke militairen en gelijke kansen mogen er voor mij gerust zijn zowel in het leger als in de burgerij. Een tijd geleden heeft men op VTM een docureeks uitgegeven in verband met onze Special Forces. Ik neem aan dat net zoals bij het SIE er zich enorm veel kandidaten geroepen voelen maar dat er slechts weinige in de proeven en opleding slagen.

Als ik mij niet vergis heeft Defensie in 76 al eens een poging gedaan om vrouwelijke kandidaten toe te laten tot de proeven en opleiding van Para-Commando. Ik heb er geen idee van hoe dat proefproject toen verder verlopen is?

Zoals Walesha zegt is het misschien af te wachten wat de juiste taak van de dames zal zijn binnen het Special Forces verhaal? Of zoals one_O_five schrijft is er misschien een gebrek aan mannelijke kandidaten?
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Special Forces willen vrouwen inzetten

Bericht door Walesha »

Ik heb de docu-reeks over onze SF ook gevolgd en ja, slechts weinigen halen de eindstreep. Toen mijn dochter op het CBOS zat was het net hetzelfde verhaal: ze begonnen met 82 kandidaten om uiteindelijk met 31 over te blijven! Daarvan zaten er na ongeveer een jaar nog iets meer dan de helft ook nog bij het leger, de rest gaf er de brui aan. Zo gaat het dus wel degelijk ieder jaar.
De opleiding bij de SF kan je natuurlijk niet vergelijken met de basistraining op het CBOS en is zelfs nog een pak zwaarder dat bij de para's... ik wil toch nog de eerste vrouw zien die dat voltooid... doet me een beetje denken aan die film: "GI Jane" met Demi Moore. :)

Maar zoals al gezegd: het zal even afwachten worden waar vrouwen in het plaatje gaan passen, ik het er zo mijn twijfels over of het de bedoeling is dat zij ook diezelfde zware training zouden moeten gaan volgen. :roll:
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Special Forces willen vrouwen inzetten

Bericht door wolf »

ze zouden ingezet worden in "specifieke" taken die beter door vrouwen kunnen ingevuld worden dan door mannen, du vermoed ik dat de opleiding wel heel wat minder zwaar al zijn.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Special Forces willen vrouwen inzetten

Bericht door BPS10 »

Ik vond dit artikel terug http://newsmonkey.be/article/85908. Het geeft iets meer uitleg over het mogelijke takenpakket van het FEMST (Female Support Team) en over welke essentiële karaktereigenschappen ze moeten beschikken. Het concept is blijkbaar nog in volle ontwikkeling. In andere artikels staat dan weer geschreven dat het om een proefproject zou gaan. Het is al vaker gebeurd dat Defensie een proefproject op poten zet om het nadien weer af te voeren (te weinig interesse, geen geschikte kandidaten, etc.,..).
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”