Legerdienst telt mee voor pensioen

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door Exjager »

Vanaf de zomer 2017 zal de vervulde leger- of burgerdienst, die in 1994 werd afgeschaft, in alle gevallen meetellen voor de opbouw van een pensioen. Dat schrijft De Standaard woensdag.

Lees meer op : http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160413_02234489
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door Walesha »

Dan hebben ze daar bij het Nieuwsblad wel een detail over het hoofd gezien... ik ben in 2014 op pensioen gegaan, anderhalf jaar eerder woonde ik een infosessie bij van de pensioendienst waar duidelijk werd gezegd dat de periode van verplichte legerdienst meetelde voor uw pensioen. Wat niet in aanmerking kwam was de twee jaar burgerdienst voor gewetensbezwaarden wat nu wel het geval zal zijn, toen nog niet.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door nick »

Exjager schreef:leger- of burgerdienst, die in 1994 werd afgeschaft
=> Bij mijn weten werd de legerdienst niet afgeschaft doch enkel opgeschort.

=> Sommige jonge gasten zouden deugd hebben van een jaartje legerdienst, enfin, da's mijn persoonlijke mening. Uiteraard geldt dit niet voor iedereen, er lopen nog veel fijne, hardwerkende, zichzelf en anderen respecterende jonge gasten rond...

Groeten,

Nick
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door Walesha »

Dat klopt Nick, de legerdienst werd voor onbepaalde tijd opgeschort, niet afgeschaft wat veel mensen verkeerd verstaan. Moest het zijn dat de legerdienst effectief afgeschaft was zou de militiewet ook niet meer bestaan en dan krijg je in geval van eventuele mobilisatie wel een probleem... dan moet er op de valreep opnieuw een wet ter zake gemaakt worden wat soms niet mogelijk is. De militiewet is dus "bevroren" en kan ten allen tijde terug geactiveerd worden, men wilde met de opschorting een herhaling vermijden van wat in 1831 is gebeurt toen de Hollanders opnieuw België binnenvielen en Leopold I zich genoodzaakt zag de grondwet te overtreden om de nieuwe staat te redden.
En ja, voor sommigen zou een jaartje legerdienst idd nuttig zijn.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door one_O_five »

Mijn bruto inkomen van het jaar dienstplicht was 7.300 BF, of dat veel verschil gaat opmaken in mijn pensioen is een goede vraag.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door Walesha »

Hoeveel je in totaal in je hele beroepsloopbaan hebt verdient komt op de tweede plaats. Ze beginnen met een basispensioen en kijken hoeveel jaren je effectief hebt gewerkt en naar de eventuele gelijkgestelde dagen.
Heb je een volledige loopbaan van 45 jaar krijg je het volledige basisbedrag eventueel verhoogd door hogere verdiensten.
Legerdienst wordt beschouwd als "gelijkgestelde dagen" zoals ziektevergoeding, invaliditeit, ook werklozensteun. Voor de dagen werkloosheid krijg je een forfaitair bedrag dat wordt opgeteld bij de lonen en wedde's.
Maar zoals je zegt: heel veel verschil in geld zal het idd niet uitmaken maar het is belangrijk voor je loopbaan anders zou je de periode dat je in dienst was nadien moeten bijwerken om aan je 45 jaren te komen wil je een volledig pensioen krijgen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door one_O_five »

V oor beroepsmilitairen speelt dat niet mee, ons pensioen word berekend op de wedde verbonden aan de dienstgraad 8 jaar voor de pensionering.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door Walesha »

Ja dat klopt ook, een beroepsmilitair is een ambtenaar en daar zijn andere regels voor.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door one_O_five »

Inderdaad, weer in het nieuws de laatste dagen, maar bij ons was de opleiding al voluit betaald.
Hoe ze dat gaan bereken voor iemand als ik legerdienst gedaan en afgezwaaid, pas later terug gekomen als beroeps.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door Walesha »

Ik heb geen idee hoe dat zit bij ambtenaren, op die infosessie destijds werd enkel het pensioen van arbeiders, bedienden en zelfstandigen behandeld. Als je 55 bent zou je normaal gezien een brief van de pensioenkas moeten krijgen met een simulatie van je pensioen... hoeveel je zou krijgen als je op een bepaalde leeftijd op pensioen gaat.
Als je er echt meer wil over weten kan je mss best eens contact opnemen met de pensioendienst van het leger zelf.
Ambtenaren krijgen volgens mij ook hun pensioen uitgekeerd van een andere instelling dan werknemers en zelfstandigen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door georges-cdl »

10 maanden dienst in 1977/1978.

Wordt dit bijgeteld aan de jaren dienst dan ?
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door Walesha »

Ja Georges, die periode telt dus mee als zijnde zogenaamde gewerkte dagen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Legerdienst telt mee voor pensioen

Bericht door georges-cdl »

Dus vroeger op pensioen dan... Yahoooooo ! :D
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”