Demografie België tov tewerkstellingsplaatsen bij Defensie

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Demografie België tov tewerkstellingsplaatsen bij Defensie

Bericht door gunnery »

Demografie België tov tewerkstellingsplaatsen bij Defensie
Research: Demografie België tov tewerkstellingsplaatsen bij Defensie.
@Defensie_BE ‪#‎BMI‬ ‪#‎BelgianDefence
Kolom met cijfergegevens:
Eerst de provincie, dan het percentage inwoners tov het totale aantal inwoners in België, erna het percentage van de tewerkstelling in die provincie tov de totale tewerkstellingsplaatsen bij Defensie in België. (Brabant is samengenomen omdat de statistieken spraken van Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel Hoofdstedelijk Gewest)

België: 100% (11.099.554) | 100 % (30182 Mil + 1730 Civ = 31912)

Antwerpen: 16% | 7,81 % (2405 Mil + 86 Civ = 2491)
Limburg: 8% | 15,78 % (4903 Mil + 132 Civ = 5035)
Oost-Vlaanderen: 13% | 0,87% (267 Mil + 11 Civ = 278)
West-Vlaanderen: 11% | 9,55 % (2928 Mil + 120 Civ = 3048)
Brabant : 13% | 37,91% (11100 Mil + 1000 Civ = 12100)
Henegouwen: 12% | 1,52% (474 Mil + 12 Civ = 486)
Luik: 10% | 7,85 % (2136 Mil + 282 Civ = 2418)
Namen: 5% | 7,91 % (2466 Mil + 57 Civ = 2523)
Luxemburg: 2% | 9,27 % (2929 Mil + 28 Civ = 2957)

Buitenland: 2% (574 Mil + 2Civ = 576)

Zoals men dus duidelijk kan zien komt de tewerkstelling totaal NIET overeen met de demografie van België. In Oost-Vlaanderen is de demografische verhouding 15 keer meer dan de tewerkstellingsverhouding van Defensie.

Oost- en West-Vlaanderen samen hebben een demografische verhouding van net geen 25%, de verhouding van de tewerkstellingsmogelijkheden is maar iets meer dan 10%.
Dit terwijl de beide Informatiecentra samen bijna 18% gerekruteerd hebben van de totale aantal plaatsen. (cijfers 2013)

Gezien de aard van de eenheden in beide provincies is er dus een groot deel, zeker van Oost-Vlaanderen dat uiteindelijk in een andere provincie terecht komt om zijn droom waar te maken.

In Limburg is de tewerkstellingsverhouding 2 keer meer dan de demografische verhouding. (16%)
In Hasselt werd 14% van het totaal aantal plaatsen gerekruteerd.

In Luxemburg zelfs 4 keer meer !

In Henegouwen is het 8 keer minder.

Dan zijn ze verwonderd dat ze geen militairen genoeg kunnen houden en dat er enorm veel aftekenen voor het woon - werk verkeer en sociale problemen.

Stel dat men een kazerne in Oost- of West-Vlaanderen terug opent en er bvb para's of infanterie steekt zou deze direct vol zitten.

Sijsele is (voor zover wij weten) nog steeds niet verkocht en Ursel ligt geografisch perfect. Hoeveel budget zou men niet besparen door juist een kazerne te heropenen ?

Iemand moet dit toch al berekend hebben ?

In 2013 stopte 1/3 tijdens zijn basisopleiding (referentiecijfers CBOS Arlon), in 2009 was dit nog 1/2de. Maar iedereen weet ook hoe de basisopleiding is veranderd op 5 jaar tijd...

Redenen: dat een kandidaat militair stopt tijdens zijn opleiding:
(Referentiecijfers Arlon)
Verwachtingen van de organisatie: 21%
Medisch: 10%
Toekomstonzekerheid: 9%
Informatie en communicatie: 8%
Aanpassing; 8%
Alternatieven: 7%
Menselijke omgeving: 6%
Gemis burgerleven: 6%
Dwingende privéredenen: 6%
Verwachtingen: 4%
Dienstverbreking: 4%

Voor de duidelijkheid, dit zijn enkel de cijfers voor CBOS Arlon in 2013.

Dan hebben we het nog niet gehad over de exitinterviews eenmaal ze in de eenheid aftekenen.

Defensie heeft een absenteïsmegraad van 5% (in 2013).
Dat wil zeggen dat 5% van onze collega's gebruikt maakt van de laksheid van het systeem om regelmatig langdurig afwezig te zijn...
Per categorie komt dit neer op :
Officieren: 1,85%
Onderofficieren: 4,23%
Soldaten en Matrozen: 5,64 %

Aangezien personeelskosten het grootste deel van ons budget opslorpt kunnen ze hier enorm wat besparen me dunkt. Kletten moeten er uit, die verzieken het systeem. Niet alleen kan men er niet op rekenen, ze demotiveren ook de werkende militairen, want jah, als het makkelijk gaat, waarom dan nog moeite doen?

In 2013 is 9 % afgekeurd wegens drugsgebruik tijdens zijn medische testen en 4% wegens gehoorschade.

Mvg,

#BMI
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Demografie België tov tewerkstellingsplaatsen bij Defens

Bericht door belgsken »

gunnery schreef:Defensie heeft een absenteïsmegraad van 5% (in 2013). Dat wil zeggen dat 5% van onze collega's gebruikt maakt van de laksheid van het systeem om regelmatig langdurig afwezig te zijn... Per categorie komt dit neer op : Officieren: 1,85% Onderofficieren: 4,23% Soldaten en Matrozen: 5,64 %Aangezien personeelskosten het grootste deel van ons budget opslorpt kunnen ze hier enorm wat besparen me dunkt. Kletten moeten er uit, die verzieken het systeem. Niet alleen kan men er niet op rekenen, ze demotiveren ook de werkende militairen, want jah, als het makkelijk gaat, waarom dan nog moeite doen?
@gunnery,

Dus indien een militair afwezig is ... dan is het een maar kletje dat eruit moet? Steek uw statistieken en vooral uw bijhorende commentaren dan maar daar waar ik het denk. Zal ik U eens een ander verhaal vertellen.

Op 22 augustus 2012 gebeurde er een vreselijk ongeval in onze eenheid. Wij verloren onze collega en vriend Johan, 3 andere personen werden zwaar gewond en nog eens 3 anderen kwamen er met "lichtere" verwondingen vanaf. De laatste zwaargewonde persoon heeft nu meer dan 2 jaar later, na verschillende pijnlijke operaties en langdurige revalidatie, het werk terug hernomen. Halftijds omdat hij nog steeds (pijnlijke) verzorging nodig heeft. Behoord hij dan ook tot deze categorie van kletten misschien? Want hij was gans 2013 absent...

Persoonlijk ben ik ook al langdurig ziek geweest omdat ik een werkongeval had en een andere keer omwille van een gezondheidsprobleem. Dus ben ik ook een kletje dat eruit moet want ik verziekte het systeem? Tevens kon men niet op mij rekenen en ik demotiveerde mijn werkende collega's ....

Weet U wat het systeem echt verziekt? Besparingen, zinloze statistieken en hun bijhorende dwaze commentaren.

Van harte bedankt om het personeel van Defensie nog maar eens door het slijk te halen .....
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Demografie België tov tewerkstellingsplaatsen bij Defens

Bericht door one_O_five »

De enige statistiek die geloofwaardig is deze die ge zelf opstelt.

Zo als ik die tekst zie is die statistiek opgesteld aan de hand van een of andere theorie geuit door een of andere prof aan een of andere universiteit, die cijfers houden er geen rekening mee dat de demografie van België en de bijhorende provincies helemaal niet overeenkomt met de demografie van de Belgische kazernes.
En waar is er dan een vergelijk met burger en andere ministeries of openbare diensten te vinden, ik vraag me af wie dat een dergelijk werkstuk afleverde.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Demografie België tov tewerkstellingsplaatsen bij Defens

Bericht door gunnery »

@ belgsken : dit staat onder: "Het ABL in het Nieuws"

Deze tekst is dus niet van mij, de schrijver staat dan ook boven en onderaan het artikel:
Belgian Military Interests https://www.facebook.com/BelgianMilitaryInterests
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Demografie België tov tewerkstellingsplaatsen bij Defens

Bericht door belgsken »

@gunnery,

blijkbaar heb ik dan in volle frustratie de verkeerde persoon aangevallen... mijn oprechte excuses hiervoor.

Hopelijk valt die onnozelaar van dat bewuste artikel morgenvroeg met zijn "vuil bakkes" van den trap.....
zodat mijnheer ook eens in de statistieken van de "kletten" wordt opgenomen.

Mvg aan allen en @gunnery .... nogmaals sorry.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Demografie België tov tewerkstellingsplaatsen bij Defens

Bericht door one_O_five »

Laat U in de toekomst niet meer vangen door een Facebook side a.u.b.
Ik had die FB natuurlijk al bekeken en dat is geen officiele website van het leger of van de Belgische staat.
Officiële sites van het leger gebruiken een mailadres @mil.be en geen hotmail adres om nog maar te zwijgen van een 0800 telefoon nummer.
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”