Eén op drie rekruten verlaat het leger na twee jaar

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Eén op drie rekruten verlaat het leger na twee jaar

Bericht door Exjager »

Maar liefst 30 procent van de Belgische militairen verlaat het departement na 2 jaar dienst. Dat meldt Sp.a-Kamerlid David Geerts.

In 2006 werden er 1469 militairen aangeworven, waarvan er nu nog 974 actief zijn (-30 procent). In 2007 werden er 1507 militairen aangenomen. Hiervan werken er nu nog 1161 bij het leger (-23 procent).

Geerts: "Meermaals heb ik in de bevoegde commissie vragen gesteld over de manier waarop de personeelspiramide opnieuw in evenwicht kon worden gebracht. Het Gemengd Loopbaanconcept, dat de paarse regering in gang zette, was voor mij een aanzet van oplossing. Ik ben akkoord met de kritiek dat dit lang uitgesponnen in de tijd is, maar men dient hervormingen op een menselijke manier door te voeren."

Meer op http://www.gva.be/nieuws/binnenland/een ... -jaar.aspx
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Eén op drie rekruten verlaat het leger na twee jaar

Bericht door Exjager »

Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Eén op drie rekruten verlaat het leger na twee jaar

Bericht door one_O_five »

Een heel grote reden staat niet vermeld ... te ver van huis gestationeerd.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Eén op drie rekruten verlaat het leger na twee jaar

Bericht door gunnery »

one_O_five schreef:Een heel grote reden staat niet vermeld ... te ver van huis gestationeerd.
Inderdaad, dat is een grote reden.
Maar niet de enige.
Dat men de promotiemogelijkheden eens veranderd.
Nu promoveer je door ouderdom.
Dus eerst binnen als sdt, en na 5 jaar GOEDE dienst kans geeft om oofr te worden.
Dat men iemand die een staatsjob wil eerst 2 jaar laat dienen bij het leger.
Dien je langer, met een goede staat van dienst betere kansen op een staatsjob dichter bij huis.
Dat zal het leger al veel aantrekkelijker maken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Eén op drie rekruten verlaat het leger na twee jaar

Bericht door one_O_five »

Of het nu nog zo is weet ik niet maar "in mijn tijd" ...
Toen was het in Luxemburg zo, een job aan de staat ging enkel na een diensttijd in het leger, en afhankelijk van de dienstgraad was ook de job.
Een soldaat kon bij voorbeeld briefdrager worden, voor postmeester moest men onderofficier geweest zijn.
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Eén op drie rekruten verlaat het leger na twee jaar

Bericht door Patric »

gunnery schreef: ...
Nu promoveer je door ouderdom.
Dus eerst binnen als sdt, en na 5 jaar GOEDE dienst kans geeft om oofr te worden.
Dat men iemand die een staatsjob wil eerst 2 jaar laat dienen bij het leger.
Dien je langer, met een goede staat van dienst betere kansen op een staatsjob dichter bij huis.
Dat zal het leger al veel aantrekkelijker maken.
Dat is redelijk kort door de bocht, denk ik. Je wordt OO of Off op basis van diploma of studies. Diegenen die niet over de vereiste attesten beschikken kunnen Soc Prom doen en zo van Troep (zo noemden ze dat vroeger) naar OOff of van OOff naar Officier promoveren.
En de mogelijkheid om als militair naar een andere "staatsjob" over te schakelen is reeds aanwezig, bvb veiligheidskorps, er was zelfs sprake om makkelijk over te stappen naar de Politie (dacht ik toch) maar je moest wel slagen voor de specifieke proeven, en over de minimum diploma's beschikken en dan tellen Soc Prom niet meer mee.

mvg,
Patric
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Eén op drie rekruten verlaat het leger na twee jaar

Bericht door gunnery »

Patric schreef: Je wordt OO of Off op basis van diploma of studies.
Daar zit juist een grote fout, je hebt eigenlijk geen diploma nodig om een goede (lager) Oofr te zijn.
Een sec. comd moet ervaring in de job hebben (en de job ook kunnen hé) en kunnen omgaan met mensen.
Patric schreef: En de mogelijkheid om als militair naar een andere "staatsjob" over te schakelen is reeds aanwezig, bvb veiligheidskorps, er was zelfs sprake om makkelijk over te stappen naar de Politie
Dit is ooit gebeurd, om mensen te laten afvloeien. Maar is geen vaste regel.
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”