In Vlaamse Velden

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door georges-cdl »

"Op Vlaamse velden" in plaats van "In Vlaamse velden" ?
Inderdaad maar het "klinkt" beter zo...
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door Bram1940 »

Inderdaad dichterlijke vrijheid ... Nu, er zit alleszins nog 't één en 't ander IN de velden.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door canadian2nd »

"In Flanders Fields" komt van het gedicht geschreven door John McRae.
In Flanders fields, the poppies blow ...
Ze groeien niet op het veld maar in het veld.
Net zoals de soldaten aan het front "in" het veld zaten en lagen.

Trouwens net zoals het liedje : De herdertjes lagen bij nachte, zij lagen bij nacht' in het veld.
Je gaat niet op een veld liggen, je ligt in het veld.
Je ligt in het veld op het gras of op een steen die in het veld ligt.
Volstrekt Nederlands taalkundig in orde denk ik zo .....

mvg

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door Bram1940 »

Geen idee, daarom mijn vraag. Misschien zijn beide correct.

Om in de christelijke sfeer te blijven, in de bijbel is o.a. terug te vinden "De bloemen ontluiken op de velden"(Hooglied 2:12).

Of zoals in het canonliedje "Bloemen bloeien op de velden" ...

Hoe zit het met de kennis van het Nederlands bij al die leerkrachten onder de leden?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door one_O_five »

Nederlands is toch een prachtige taal, het gewas groeit op de velden en de boer loop in zijn velden ... door zijn velden ... tussen zijn velden ... in zijn patattenveld waar zijn patatten onder de grond in zijn veld steken ... ...

Hoe ben ik ooit in mijn taalexamen geslaagd :-)
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door piot1940 »

Wel wel wel, hoe een mens kan veranderen...Een paar dagen geleden waren het nog fanatieke militariaverzamelaars met een kritisch oog op de nieuwste historische VRT productie. Via een tussenstap van taalpuriteinen worden het stilaan landbouwers. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door one_O_five »

Volgende stap is muzikaal ... Willem Vermandere ... :roll:
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:Volgende stap is muzikaal ... Willem Vermandere ... :roll:
Volgende stap is "on-topic" denk ik ;)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door one_O_five »

Klopt Exjager, maar ik denk dat de meeste opmerkingen gegeven zijn, buiten de reeds aangehaalde heb ik in de laatste aflevering niet veel bemerkt.
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door farthingbowl »

ennn ? er moeten toch wel wat dingetjes zijn opgevallen ? of kijkt er niemand meer ;)
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door piot1940 »

Om eerlijk te zijn? Ik ben gestopt met ernaar "te zoeken". Ik geniet van het feuilleton. Als we er al zo met het vergrootglas moeten opzitten en alert zijn tot en met waar is de "ontspanning" dan. Het is een family story tegen een historische achtergrond. Per slot van rekening valt het best mee. (Voor zover ik iets af weet van '14 - '18 dan).
We hebben hier toch niet de mogelijkheden van de BBC en HBO om een soort lokale kruising te maken van Downton Abbey met Band of Brothers. Daar hebben de programmamakers eenvoudigweg de centen niet voor.
Op een ander forum wordt er blijkbaar wel nog kritisch gekeken en misschien dat er in de pers ook nog een paar kritikasters rondlopen die hun natuurlijke drang om te neuten niet kunnen bedwingen maar dat mag de interesse en de sfeer niet teniet doen.
Gewoon kijken met de haard aan, GSM en tablet buiten bereik, een grote kan thee naast mij en mijn kat op schoot. Point final :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door Paddy »

Hoe dan ook BRT, VRT, of EEN zal nooit het niveau BBC halen, de markt voor Britse feuilletons is dan ook veel groter en levert daardoor meer centen op.
Een ding is zeker, uniformologisch zitten er heel wat foutjes in die enkel opgemerkt worden door kommaneukers zoals wij, de doorsnee kijker geniet of zapt weg. Een ding mogen wij echter niet uit het oog verliezen en dat is dat het, bij mijn weten, de eerste maal is dat en het Belgische leger en de Belgische bevolking centraal staan in een stuk van de geschiedenis die de wereld veranderde. En daar bovenop worden wij op een realistische manier positief in beeld gebracht.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door one_O_five »

Klopt Paddy, moesten we tegenover de BBC en andere groten in de branche een realistisch vergelijk tussen budget en kwaliteit kunnen maken ...
Niet speciaal over de special effects maar over de nabewerking, ik vind vooral de opnames in het oude Gent geslaagd, geen moderne zaken op de achtergrond te zien, iets wat bij de groten wel eens durft voorkomen.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door Yente »

Ik vind het inderdaad beter geworden. Het enige dat ik jammer vind, en dat is gewoon persoonlijke smaak, zijn die vele liefdesscènes. Maar dat zal waarschijnlijk de bedoeling van de makers zijn.
Groetjes,
Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door piot1940 »

Dat maakt het gelukkig allemaal een beetje menselijk en leefbaar. Persoonlijke aantrekkingskracht over de grenzen heen of in eerder "groezelige" sfeer, het is "des mensens".

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door canadian2nd »

Ja Yente, maar ..... wees maar gerust dat het er zo aan toeging en misschien nog veel erger ! Vogelen is van alle tijden en op alle momenten. De ene zijn oorlog was niet dezelfde als de andere. Kijk maar wat Guillaume allemaal uitspookt daar in het Talbot House in Poperinge tussen de mooie meisjes en de drank en wat zijn broer Vincent ondergaat in de tanchees en in de kampementen achter het front.
En achteraf waren het allemaal oudstrijders hé ?
De reeks begint spannend te worden en is geleidelijk aan verbeterd.
Enkel vorige week vond ik het wel een beetje spijtig dat Vincent zijn officier aansprak met "Mon Lieutenant" terwijl op zijn kraagspiegels duidelijk drie gouden sterren prijken van "Capitaine".
En gisteren toen Guillaume tegen zijn nieuw liefje sprak van "Lewtenant" op zijn Amerikaans, terwijl de correcte Engelse uitspraak "Leftenant" moet zijn. Maar hier ben ik zeker weer bezit met mierenneuken .....

In ieder geval : 't begint erop te trekken !

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door Yente »

canadian2nd schreef:Ja Yente, maar ..... wees maar gerust dat het er zo aan toeging en misschien nog veel erger ! Vogelen is van alle tijden en op alle momenten. De ene zijn oorlog was niet dezelfde als de andere. Kijk maar wat Guillaume allemaal uitspookt daar in het Talbot House in Poperinge tussen de mooie meisjes en de drank en wat zijn broer Vincent ondergaat in de tanchees en in de kampementen achter het front.
En achteraf waren het allemaal oudstrijders hé ?
De reeks begint spannend te worden en is geleidelijk aan verbeterd.
Enkel vorige week vond ik het wel een beetje spijtig dat Vincent zijn officier aansprak met "Mon Lieutenant" terwijl op zijn kraagspiegels duidelijk drie gouden sterren prijken van "Capitaine".
En gisteren toen Guillaume tegen zijn nieuw liefje sprak van "Lewtenant" op zijn Amerikaans, terwijl de correcte Engelse uitspraak "Leftenant" moet zijn. Maar hier ben ik zeker weer bezit met mierenneuken .....

In ieder geval : 't begint erop te trekken !

mvg
canadian
Ja dat weet ik dat het niet voor elke soldaat de zelfde oorlog was. Ik vind het juist goed dat men het contrast laat zien. Maar het is gewoon persoonlijke smaak zoals ik al zei.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door farthingbowl »

ik het wel een beetje spijtig dat Vincent zijn officier aansprak met "Mon Lieutenant" terwijl op zijn kraagspiegels duidelijk drie gouden sterren prijken van "Capitaine
Aai..ik had een beetje gehoopt dat dat niet was opgevallen, is volledig mijn fout geweest daar ik had besloten dat deze officer tijdens de oorlog maar eens te bevorderen (hij was eerst luitenant in het blauwe tenue) helaas was ik net te laat om dat te vertellen en stonden de opnames er die dag al op...
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door SignalH »

farthingbowl schreef:
ik het wel een beetje spijtig dat Vincent zijn officier aansprak met "Mon Lieutenant" terwijl op zijn kraagspiegels duidelijk drie gouden sterren prijken van "Capitaine
Aai..ik had een beetje gehoopt dat dat niet was opgevallen, is volledig mijn fout geweest daar ik had besloten dat deze officer tijdens de oorlog maar eens te bevorderen (hij was eerst luitenant in het blauwe tenue) helaas was ik net te laat om dat te vertellen en stonden de opnames er die dag al op...
Komt ervan als je met acteurs werkt die zelf geen legerdienst gedaan hebben !

Voor de rest chapeau mooie verzorgde serie, met een goed verhaal. Men probeert er wel veel in te proppen,van het onderzetten van de ijzervlakte tot het openen van de Vlaamse universiteit in Gent, de familie is er bij betrokken, maar het blijft vanzelfsprekend fictie. Nog één puntje (opgemerkt door de vrouwen thuis) Marie was wel snel terug op de been na haar abortus en ging ze ook niet snel van kort haar (tijdens de vlucht) naar lang haar (aankomst in UK) of hebben ze het niet goed gezien?

Vriendelijke groeten,


PS: het zou jammer zijn als we 26 jaar moeten wachten om terug zo'n serie te krijgen.
fluppe
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2011 21:28

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door fluppe »

was er geen fragment in de serie waar er dode Belgen werden gefilmd (onder tentzeiltjes) waar je duidelijk rubberen zolen van abl bottines te zien zijn
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door piot1940 »

Marie heeft haar broer in de haven terug gevonden aan de hand van passagierslijsten of iets gelijkaardigs. Best mogelijk, maar hoe wist zij dat hij in Engeland zat? Ze hebben elkaar in jaren niet gezien en hadden geen contact?

m vr gr, Jean
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door gunnery »

Bij de huiszoeking groeten alle 3 de Duitsers naar de Offr, normaal groet enkel de hoogste in graad van de 3 naar de Offr....
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door Yente »

SignalH schreef:
farthingbowl schreef:
ik het wel een beetje spijtig dat Vincent zijn officier aansprak met "Mon Lieutenant" terwijl op zijn kraagspiegels duidelijk drie gouden sterren prijken van "Capitaine
Aai..ik had een beetje gehoopt dat dat niet was opgevallen, is volledig mijn fout geweest daar ik had besloten dat deze officer tijdens de oorlog maar eens te bevorderen (hij was eerst luitenant in het blauwe tenue) helaas was ik net te laat om dat te vertellen en stonden de opnames er die dag al op...
Komt ervan als je met acteurs werkt die zelf geen legerdienst gedaan hebben !

Voor de rest chapeau mooie verzorgde serie, met een goed verhaal. Men probeert er wel veel in te proppen,van het onderzetten van de ijzervlakte tot het openen van de Vlaamse universiteit in Gent, de familie is er bij betrokken, maar het blijft vanzelfsprekend fictie. Nog één puntje (opgemerkt door de vrouwen thuis) Marie was wel snel terug op de been na haar abortus en ging ze ook niet snel van kort haar (tijdens de vlucht) naar lang haar (aankomst in UK) of hebben ze het niet goed gezien?

Vriendelijke groeten,


PS: het zou jammer zijn als we 26 jaar moeten wachten om terug zo'n serie te krijgen.

Zou dat verschil in haar niet juist zijn om aan te duiden dat het even duurde om de overtocht te kunnen maken?
En inderdaad Jean, dat van die lijsten vond ik ook raar.

Groetjes
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door patrouilleur »

Zo kan het ook.....

Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door canadian2nd »

patrouilleur schreef:Zo kan het ook.....

Dit vind ik inderdaad beter. Maar langs de andere kant ... In Vlaamse Velden is ook niet mis "in globo". Je had vandaag maar eens in Veurne moeten zijn .... duizenden mensen kwamen naar de "In Vlaamse Velden Dag". Jammer dat er geen randanimatie à la 14-18 aanwezig was .... enkele soldaten ... een paard en een kar ... burgers gekleed zoals in Veurne Anno 1900 .... maar ja, daar hadden ze niet aan gedacht zeker ?

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door larotje »

Nog geen reactie op de serie??? De laatste aflevering deed ons denken aan de film “Stalingrad” waar blijkbaar het budget op was en opeens de film moest eindigen in de vrieskou.

Dat een hospitaal zo kort aan het front lag dat alles op loopafstand van elkaar ligt voor een verpleegster en je een gewonde die er al enkele dagen ligt niet onderkoeld terugvind is natuurlijk een wonder. De hulpposten waar de gewonden werden opgevangen en gestabiliseerd voor transport naar zo een hospitaal zijn wel een feit maar die laten ze niet zien.

Ook in Vlaamse Velden sterven en een half happy-end tot gevolg, hier mist nog een hele aflevering. Het leek net een delirium.

We denken wel dat de doorsnee Vlaming nu wel een goed idee heeft over de verschillende facetten uit die oorlog. Het is natuurlijk ook weer een wonder dat één familie al die dingen heeft meegemaakt maar daarom is het een fictieverhaal dat op waargebeurde feiten gebaseerd is. Het is in ieder geval een geslaagde serie.

@yente : de liefdesscenes zijn een hedendaags gegeven en dienen ook om de serie te doen smaken bij een groter publiek, weet dat oorlog en romantiek perfect samengaan.

Mvg,
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: In Vlaamse Velden

Bericht door piot1940 »

Ik moest ineens denken aan "The Godfather part III" waar op het laatst ook met alles en iedereen afgerekend werd in crescendo. Neen, het einde kwam bij mij over alsof ze door een andere scenarioschrijver gemaakt was. 't Was erover op het hilarische af... : die scène waar de inwonende, met de crucifix geliquideerde"fritz" in de tuin begraven werd met prei op zijn buik... Alle woede, frustratie en ergernis over de bezetting werden met het kruis, het teken van vrede bij uitstek, naar het hiernamaals gestuurd en dat allemaal doordat de pastoor op de weduwe van mijnheer doktoor geilde.
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”