Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen euro

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen euro

Bericht door DirkL »

Vorig jaar genoten welgeteld 3.427 militairen een zogenaamde vrijwillige opschorting van de prestaties, een soort vervroegde opruststelling vanaf vijftig jaar speciaal voor militairen. Het systeem hielp het leger versneld te verjongen, maar kostte in 2012 wel ruim 108 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers die Open Vld-Kamerlid Luk Van Biesen opvroeg bij defensieminister Pieter De Crem (CD&V).

Militairen ouder dan vijftig kunnen een vrijwillige opschorting van prestaties ('VOP's') aanvragen, maximaal vijf jaar voor hun rustpensioen. Het systeem is vrijblijvend, maar geeft de militairen wel nog recht op drie kwart van hun loon én een aantal toelagen die ze kregen.

In 2012 werden 1.116 VOP's toegekend, waarvan al 490 militairen het ook effectief hebben toegepast. Aangevuld met het aantal militairen die in de jaren voordien VOP genoten, komt het totale aantal op 3.427.

"Ik begrijp dat de maatregel in 2009 is ingevoerd, omdat het leger dringend aan verjonging toe was en ook een afslanking van het aantal militairen nodig was", erkent Van Biesen. "Maar ondanks de besparing staat hier tegenover nog altijd een grote kostprijs."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... euro.dhtml en http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 3_00443169
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door one_O_five »

Een dergelijk systeem bestaat al sedert de afbouw van de BSD, zelf ben ik op 1Januari 2001 op "indisponibiliteit" gegaan.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door Exjager »

DirkL schreef:Vorig jaar genoten welgeteld 3.427 militairen een zogenaamde vrijwillige opschorting van de prestaties, een soort vervroegde opruststelling vanaf vijftig jaar speciaal voor militairen. Het systeem hielp het leger versneld te verjongen, maar kostte in 2012 wel ruim 108 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers die Open Vld-Kamerlid Luk Van Biesen opvroeg bij defensieminister Pieter De Crem (CD&V).

Militairen ouder dan vijftig kunnen een vrijwillige opschorting van prestaties ('VOP's') aanvragen, maximaal vijf jaar voor hun rustpensioen. Het systeem is vrijblijvend, maar geeft de militairen wel nog recht op drie kwart van hun loon én een aantal toelagen die ze kregen.

In 2012 werden 1.116 VOP's toegekend, waarvan al 490 militairen het ook effectief hebben toegepast. Aangevuld met het aantal militairen die in de jaren voordien VOP genoten, komt het totale aantal op 3.427.

"Ik begrijp dat de maatregel in 2009 is ingevoerd, omdat het leger dringend aan verjonging toe was en ook een afslanking van het aantal militairen nodig was", erkent Van Biesen. "Maar ondanks de besparing staat hier tegenover nog altijd een grote kostprijs."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... euro.dhtml en http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 3_00443169
Is een beetje de "ziekte" van de laatste jaren, algauw wordt er over alles gezegd wat het kost...nooit wat het eventueel zou opbrengen. (te lezen in een ruim kader...)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door RSMCI »

Simpele vraag :

Wat kosten en gaan de "brugpensioenen" aan de federale regering ?
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door Exjager »

RSMCI schreef:Simpele vraag :

Wat kosten en gaan de "brugpensioenen" aan de federale regering ?
In wezen niks meer dan iemand die een werkloosheidsuitkering heeft...
(Maar we wijken af van ABL... :!: )
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door one_O_five »

Kosten, miscchien even anders bekijken, 25 besparing tegenover de oudere militair aan het werk houden.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:Kosten, miscchien even anders bekijken, 25 besparing tegenover de oudere militair aan het werk houden.
Inderdaad...net wat ik schreef, alles wordt berekend naar wat het kost...
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door DirkL »

Door iedereen na 2 jaar beroepsvrijwilliger te maken gaat de leeftijdspiramide zeker niet veranderen.
Ze zouden beter de meesten na 10 jaar legerdienst een job bij de staat garanderen. Ik denk dan aan postbode, cipier, chauffeur bij de lijn enz.
En natuurlijk voor de Ooffr en Offr een aangepaste leidinggevende job.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door Exjager »

Waarom zou je nu niet een ganse loopbaan bij ABL kunnen blijven? Dat moet toch mogelijk zijn...
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door DirkL »

Exjager schreef:Waarom zou je nu niet een ganse loopbaan bij ABL kunnen blijven? Dat moet toch mogelijk zijn...
Omwille van de leeftijd. Een militair van 50 is nu eenmaal niet meer zo fit en snel op de been dan een twintiger.

In andere landen zoals bv. Nederland kan je als vrijwilliger/manschap maar 10 jaar dienen. Het voordeel hiervan is dat er steeds een nieuwe instroom is, lees jongen mensen.

In de USA begint elke militair niet officier als soldaat en kan je normaal 20 jaar dienen. Als je na die 20 jaar een bepaalde dienstgraad hebt bekomen (naargelang het aantal beschikbare plaatsen) kan dit bij elke bevordering verlengt worden tot eventueel de hoogste enlisted rang van CMSgt.
Het voordeel hiervan is dat je veel jonge lage rangen hebt en maar weinige oudere senior rangen.

Bij de meeste legers is het sowieso dat je na een bepaald aantal dienstjaren weg moet. Daarom komen bv. Duitse en Nederlandse militairen naar België omdat ze hier tot hun pensioen kunnen dienen.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door Exjager »

DirkL schreef:
Exjager schreef:Waarom zou je nu niet een ganse loopbaan bij ABL kunnen blijven? Dat moet toch mogelijk zijn...
Omwille van de leeftijd. Een militair van 50 is nu eenmaal niet meer zo fit en snel op de been dan een twintiger.

In andere landen zoals bv. Nederland kan je als vrijwilliger/manschap maar 10 jaar dienen. Het voordeel hiervan is dat er steeds een nieuwe instroom is, lees jongen mensen.

In de USA begint elke militair niet officier als soldaat en kan je normaal 20 jaar dienen. Als je na die 20 jaar een bepaalde dienstgraad hebt bekomen (naargelang het aantal beschikbare plaatsen) kan dit bij elke bevordering verlengt worden tot eventueel de hoogste enlisted rang van CMSgt.
Het voordeel hiervan is dat je veel jonge lage rangen hebt en maar weinige oudere senior rangen.

Bij de meeste legers is het sowieso dat je na een bepaald aantal dienstjaren weg moet. Daarom komen bv. Duitse en Nederlandse militairen naar België omdat ze hier tot hun pensioen kunnen dienen.
Ik weet het niet zo, de moderne defensie zoals ze tegenwoordig toch is (of zou moeten zijn) vergt heel wat competentie, en deze dan na bvb 10 of 20 jaar laten vertrekken, ik weet niet zo, maar competentie moet je behouden...
Ik heb toch heel wat "oudere" militairen gekend, die best nog hun mannetje stonden tussen het jonge geweld ;)
En dan heb je volgens mij nog het probleem, dat als iemand maar 10 jaar kan blijven dit toch een drempel is om er aan te beginnen...vroeger was je zekerder van je loopbaan...
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door DirkL »

Ik begrijp U standpunt volledig Exjager De sterkte van het Belgisch leger ligt voor een groot deel bij de wat oudere militairen en hun ervaring.
Maar als je de gemiddelde leeftijd van het Belgisch leger ziet weet je toch dat het niet goed is (een piek van 41 jaar).

Helaas leent onze cultuur er zich niet toe om na een diensttijd van bv. 10 jaar gewoon naar de burgerij over te stappen. Daar bedoel ik vooral mee de Belgische mentaliteit ivm het leger, lees de reacties maar eens op de nieuws sites op het net. Toog hangers, geld verkwisting enz.

Dus werk zoeken voor een ex militair is niet gemakkelijk.

Daarom lijkt me zo een formule van 10 jaar leger en dan een gegarandeerde job zo slecht nog niet.

Ps: Ik ben ben er al 26 jaar bij waarvan 10 maanden milicien ;)
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door Exjager »

DirkL schreef:Ik begrijp U standpunt volledig Exjager De sterkte van het Belgisch leger ligt voor een groot deel bij de wat oudere militairen en hun ervaring.
Maar als je de gemiddelde leeftijd van het Belgisch leger ziet weet je toch dat het niet goed is (een piek van 41 jaar).

Helaas leent onze cultuur er zich niet toe om na een diensttijd van bv. 10 jaar gewoon naar de burgerij over te stappen. Daar bedoel ik vooral mee de Belgische mentaliteit ivm het leger, lees de reacties maar eens op de nieuws sites op het net. Toog hangers, geld verkwisting enz.
Inderdaad, onze cultuur leent zich niet echt om mensen na 10 jaar een andere job aan te bieden, jammer eigenlijk!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door RSMCI »

DirkL schreef:Daar bedoel ik vooral mee de Belgische mentaliteit ivm het leger, lees de reacties maar eens op de nieuws sites op het net. Toog hangers, geld verkwisting enz.
Mijn ganse beroepsloopbaan (+35 jaar) bij Landsverdediging als onderofficier heeft me geleerd dat "wij" een afspiegeling zijn van de maatschappij.
Maar je hebt inderdaad gelijk dat "wij" maar voor 90% in het nieuws komen als er iets "minder goed" te melden is, zelden met andere zaken.
Door de opschorting van de diensplicht is de afstand burger-militair te groot geworden.
In het algemeen is het respect voor uniformen (politie, militair, de Lijn, postbode,...) echt naar een dieptepunt gezakt.
Echter moet ik ook durven toegeven dat "wij" daar zelf ook schuld dragen. Ik ben meer als 25 jaar bij de BSD (Belgische Strijdkrachten in Duitsland) geweest, elke morgen, middag en avond in uniform naar huis. Eenmaal in België stond ik versteld dat meer als 80% in burger kwam en ging (zelfs met persoonlijk vervoer).
Het is precies of men beschaamd is te tonen dat men militair is. Ik NIET, ik sta nog steeds voor mijn uniform (ook al ben ik nu definitief nit maar actief) en zal dat altijd doen. Ik ban fier militair (geweest) te zijn.

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door one_O_five »

Met goede dingen schrijven is de pers ook niet altijd gediend, het negatieve boeit de lezers meer, ook misschien weer een afspiegeling van de maatschappij.
Toen lang geleden de dienstplichtigen de aardappeloogst moesten binnen halen of zandzakjes gingen leggen had de pers nog wel eens iets positiefs te schrijven.

Mijn echtgenote werkt vroeger in de BSD een vijftal jaren als burger bij de Britten, die hadden ook een systeem van 20 dienstjaren maximum voor de lagere rangen, die kregen dan wel een aanbieding voor een job aan de staat tijdens hun laatste dienstjaar, zo hebben we verschillende Britten gekend die na hun 20 jaar verder als burger bleven werken voor het BAOR.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Verjonging Belgisch leger kostte vorig jaar 108 miljoen

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:Met goede dingen schrijven is de pers ook niet altijd gediend, het negatieve boeit de lezers meer, ook misschien weer een afspiegeling van de maatschappij.
Toen lang geleden de dienstplichtigen de aardappeloogst moesten binnen halen of zandzakjes gingen leggen had de pers nog wel eens iets positiefs te schrijven.

Mijn echtgenote werkt vroeger in de BSD een vijftal jaren als burger bij de Britten, die hadden ook een systeem van 20 dienstjaren maximum voor de lagere rangen, die kregen dan wel een aanbieding voor een job aan de staat tijdens hun laatste dienstjaar, zo hebben we verschillende Britten gekend die na hun 20 jaar verder als burger bleven werken voor het BAOR.
Lijkt me geen slecht systeem, om na de vastgestelde periode met zekerheid te kunnen overstappen naar een andere job.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”