Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Theo
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2011 19:47

Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Bericht door Theo »

Goeden dag aan allen.
Ben brandnieuw op deze site waar ik hoop de nodige antwoorden/informatie te vinden ivm het volgende:
Ik ben op zoek naar de plaats waar mijn vader krijgsgevangene was in Duitsland. Hij werdt gevangen genomen in Mei 1940 in de omgeving van Tongeren en volgens ik me herinner maakte hij deel uit van verplicht tewerkgestelde in de duitse landbouwsector. Helaas weet ik niet meer precies bij welk wapen hij ingelijfd werdt. Bestaat er zo iets als een archief over deze personen en zoja, waar te raadplegen.
Dank bij voorbaat voor uw hulp.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Bericht door Paddy »

Hallo Theo, eerst en vooral wil ik jou welkom heten op ons Forum.
Met de vraag naar je vader toe zou ik willen zeggen ga eens ten rade gaan bij:
Xavier VAN TILBORG, Adjudant
HRG-A/N-Archieven
Kwartier Koningin Elisabeth
Eversestraat, 1
1140 EVERE
blok 6C
Tel : 02/701.31.78
e-mail : xavier.vantilborg@mil.be

Naast zijn eenheid kom je dan ook de volledige militaire carrière van jou vader te weten
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Bericht door guerramundial1 »

Welkom op het forum, Theo. En veel geluk met je zoektocht.

MVG

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Bericht door Troyka »

Paddy schreef:Hallo Theo, eerst en vooral wil ik jou welkom heten op ons Forum.
Met de vraag naar je vader toe zou ik willen zeggen ga eens ten rade gaan bij:
Xavier VAN TILBORG, Adjudant
HRG-A/N-Archieven
Kwartier Koningin Elisabeth
Eversestraat, 1
1140 EVERE
blok 6C
Tel : 02/701.31.78
e-mail : xavier.vantilborg@mil.be

Naast zijn eenheid kom je dan ook de volledige militaire carrière van jou vader te weten
Volledige naam & geboortedatum meedelen aan Van Tilborg. Vragen welke STALAG hij als krijgsgevangene zat of uitreksel dossier
Theo
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2011 19:47

Re: Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Bericht door Theo »

Beste dank voor die snelle reactie en uw welkomswoord.
Zoals voorgesteld zal ik contact opnemen met Van Tilborg alhoewel ik vrees dat ik te weinig gegevens heb ivm zijn militaire affectatie en de plaats van gevangenschap. Ik hou julie wel op de hoogte.
MVG
Theo
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2011 19:47

Re: Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Bericht door Theo »

Goeien avond,

Dit om u mede te delen dat ik alles wat ik nodig had verkregen heb van Xavier Van Tilborg, waarvoor mijn dank aan Paddy.
Volgens die gegevens was mijn vader ingelijfd als milicien bij het 7e Régiment de Ligne(?) en actief in het IV Bataillon d'Engins(?) op 1 mei 1937. Op onbepaald verlof gesteld 17 Juni 1938 en gemobiliseerd op 28 Augustus 1939. Gevangen genomen bij Tongeren op 12.5.40 en tot 13.2.41 in stalag 1A bij Stablack/Oost Pruisen.

MVG
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Bericht door Bram1940 »

Beste Theo,

Het bataljon tuigen was het bataljon waarin de zware wapens (zeg maar de artillerie) van de infanterie zaten.

Bij Van Tilborg kan je ook de krijgsgevangenenkaart opvragen. Met een beetje geluk bestaat ze nog en zul je er een foto op vinden. Altijd zeer interessant!

In Evere in blok 15 (Centrum voor Historische Documentatie van de Krijgsmacht) kan je ook lijsten opvragen per krijgsgevangenenkamp. Op één van die lijsten zal je vader staan, wellicht met enkele van zijn makkers waarmee hij krijgsgevangen genomen is. Probeer de lijst te zoeken met de vroegste datum na 28 mei 1940 waarop je vader staat.

Succes en groeten,

Bram.
Theo
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2011 19:47

Re: Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Bericht door Theo »

Dank je wel voor de uitleg Bram.
Zodra mogelijk zal ik proberen een bezoek te brengen aan Evere (ik woon namelijk in Luik).
Mvg
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Bericht door mava105 »

Ze zijn daar zeer behulpzaam in blok 15.
Was daar vorige week zelf om info te zoeken over een oom die in een Oflaf zat. Buiten zijn persoonlijk dossier, hebben ze me de kopies van de originele Duitse fiches laten inkijken van alle Oflags waarin hij had gezten (6 in totaal).
Daarna hebben ze me ook nog volledig kunnen inlichten en dossiers tonen van gebeurtenissen die daar waren voorgevallen, waardoor hij naar een ander kamp werd gezonden.
kevinf
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 nov 2013 20:46

Re: Archieven Limburgse krijgsgevangenen

Bericht door kevinf »

Geachte ik ben volop bezig met alle krijgsgevangenen van zonhoven tijdens wo2 wie info heeft mag me altijd contacteren mvg
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”