chateaux fantome

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
prozz
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:34
Locatie: willebroek

chateaux fantome

Bericht door prozz »

nog een stukske 5° linie geschiedenis... bij de steun companie was ik ingedeeld als sectiecommmandant van een mortier sectie 4"2
heel plezant... die stoofpijpen versleten meer door het kuisen as door er mee te schieten..
soit we wijken af, na een glorierijke FTX ( crossed swords) kwamen we terug in ons kwartier met onze schoenendoos M75, door ons vakkundig gecamoufleerd door een tijdens de Ftx gevonden sympathiek pruimenboomke (da we met onze trekkabel uit de grond gesleurd hadden). da boomke was groot genoeg om onze bak te camoufleren en der hingen genoeg pruimen aan om onze one in ones wa aan te vullen. Na enkele dagen begonnen er echter enkele neveneffecten op te duiken die tactisch gezien ni zo goed waren ( zeker 's nachts klonk er wa te veel gerommel).. de pruimen waren ook ni zo handig as ge met uw schuppeke zelf voor een wc moest zorgen ( hadden het laxerend effect van pruimen ok wa onderschat) en de bijhorende geur van beide voorgaanden was ook een fenomeen dat op iedereens zenuwen en neus werkte... dus op zeker moment pruimen-eet-verbod.
In de kazerne zaten we dan met onze pruimenboom en redelijk wa kilo's pruimen, onze pelotonsadjudant; ne mens waar ik goed mee over de baan kon opperde toen het idee of we der gene wijn konden van maken.
Van ingredienten hadden we al de pruimen, in de mess stonden genoeg potten confituur ( die toch uit meer suiker dan iets anders bestond); in de keuken hadden ze genoeg mixers om alles fijn te malen en thuis was ik al enkele jaren lid van een wijngilde , wa know how was ook aanwezig.. we hadden dus alles om ook een brouwselke op te zetten.
Bij het week end volgend op de FTx nog een dame-janneke van 40 ltr meegebracht en na de uren konden we ons amuseren met ons experiment, de knollen ( grenadiers) die langs den andere kant van de straat in hun kazerne zaten noemden de gasten vant 5° de spoken ( wegens het spookkasteel op onze muts).. de naam van onzen grand cru was dus rap gekozen... chateaux fantome
Na enkel dagen zat ons mengsel in de dikke fles, proper waterslottke derop, ne giststarter derin gekapt ... nu moesten we nog een veilige plek vinden die een constante temperatuur had, op slot zat, ni te veel passeerde ( alles met alcool derin was een redelijk kort leven geschoren bij ons)
Na wa brainstormen en onzen adjudant die hier en daar een klappeke ging slaan kwamen we terecht in het wapenmagazijn... daar heeft onze fles verscheidene dagen in een hoekske gestaan met een tentzeil derover as camouflage tot op nen avond weer een officierke van wacht tijdens zijn ronde ons brouwsel vond.. weerom grote heisa en we moesten op staande voet ons chemisch of biologisch wapen verwijderen, ni alleen uit het wapenmagazijn maar uit het militair gebied... wij dan maar met den adjudant aant stuur met een camionette onzen wijn naar hem thuis gevoerd.. voor mij was da een heel verbetering want nu ging ik elken dag of minstens om de twee dagen de wijn controleren en en passant bleef ik daar dan eten ( veel betere kost dan in het kwartier)
later nog wa last gehad toen den duitse douane me controleerde enkel omdat diene duitser me ni wilde geloven dak beweerde 50 lege wijnflessen bij te hebben in plaats van volle.. alles kunnen uitladen en daarna terug inladen toen den frits ervan overtuigd was da ze allemaal leeg waren.
Eens terug in de kazerne alles proper gebotteld, denk dat onzen adjudant ne hele tijd na mijne afzwaai nog met zijne ftx wijn heeft kunnen uitpakken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: chateaux fantome

Bericht door one_O_five »

Een echt goed verhaal, het effect van pruimen tijdens een FTX kan ik wel bevestigen, met de Leopard heb ik zo eens drie dagen op een afwachtingsstelling gestaan in een boomgaard vol pruimenbomen.
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”